Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
Sylabus przedmiotu Pozyskiwanie i wykorzystanie danych przestrzennych w rolnictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pozyskiwanie i wykorzystanie danych przestrzennych w rolnictwie | ||
Specjalność | Produkcja rolnicza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podsatwowa obsługa komputera oraz systemu Windows oraz wiedza i umiejętności z zakresu agronomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie technologii pozyskiwania i przetwarzania danych na potrzeby rolnictwa, a szczególnie rolnictwa precyzyjnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Korzystanie z baz danych przestrzennych przez przeglądarkę internetową. | 5 |
T-L-2 | Pozyskiwanie i przetwarzanie baza danych przestrzennych przez oprogramowanie GIS. | 5 |
T-L-3 | Wizualizacja danych przestrzennych w rolnictwie na wybranych przykładach. | 5 |
T-L-4 | Przygotowanie danych przestrzenych pod rolnictwo precyzyjne. | 5 |
T-L-5 | Przetwarzanie danych na potrzeby pomiaru zmienności plonu roślin. | 5 |
T-L-6 | Ocena zmienności glebowej i rzeźby terenu na wielkość plonu roślin. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje dany przestrzennych - bazy danych przestrzennych. | 4 |
T-W-2 | Bazy danych przestrzennych jako źródło informacji o środowisku przyrodniczym i dla rolnictwa. | 4 |
T-W-3 | Możliwości i ograniczenia pozyskiwania danych przestrzennych. | 4 |
T-W-4 | Przetwarzanie baz danych przestrzennych w celach naukowych i komercyjnych. | 4 |
T-W-5 | Oprogramowanie przetwarzające dane przestrzenne. | 2 |
T-W-6 | Układy współrzędnych geograficznych stosowane w bazach danych przestrzennych | 4 |
T-W-7 | Ocena potrzeb nawozowych roślin uprawnych pozyskiwanie i wizualizacja danych. | 4 |
T-W-8 | Dane przestrzenne a rolnictwo precyzyjne. | 2 |
T-W-9 | Skanowanie przestrzenne pól skanerem elektromagnetycznym i interpretacja uzyskanych danych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Analiza literatury związanej z treściami wykładowymi | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metody projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenia projektów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R14-02_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą pozyskiwania i przetwarzania danych przestrzennych na potrzeby rolnictwa z uwzględnieniem rolnictwa precyzyjnego | ABI_1A_W01, ABI_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R14-02_U01 Student posiada umiejętność pozyskiwania i przetwarzania danych na potrzeby rolnictwa przy pomocy stosownego oprogramowania. | ABI_1A_U07, ABI_1A_U08 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R14-02_K01 Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie pozyskiwania i przetwarzania danych w systemach rolnictwa precyzyjnego | ABI_1A_K01, ABI_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-9, T-L-3, T-W-8, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-L-2, T-W-1, T-L-6, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R14-02_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą pozyskiwania i przetwarzania danych przestrzennych na potrzeby rolnictwa z uwzględnieniem rolnictwa precyzyjnego | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę dotyczącą źródeł pozyskiwania i sposobów przetwarzania danych na potrzeby rolnictwa ze szczególnym uwzględnieniem rolnictwa precyzyjnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R14-02_U01 Student posiada umiejętność pozyskiwania i przetwarzania danych na potrzeby rolnictwa przy pomocy stosownego oprogramowania. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi pozyskać podstawowe dane przestrzenne i zna podstawowe sposoby ich przetworzenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R14-02_K01 Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie pozyskiwania i przetwarzania danych w systemach rolnictwa precyzyjnego | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje minimalnie aktywną i kreatywną postawę w rozwiązywaniu problemów związanych z pozyskiwaniem i przetwarzaniem danych na potrzeby rolnictwa precyzyjnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Stanisław Samborski, Rolnictwo precyzyjne, PWN, Warszawa, 2018
Literatura dodatkowa
- Robert Olszewski, Dariusz Gotlib, Rola bazy danych obiektów topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce, GUGiK, Warszawa, 2013