Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
Sylabus przedmiotu Socjoogrodnictwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Socjoogrodnictwo | ||
Specjalność | Produkcja ogrodnicza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin. Znajomość regulacji procesów życiowych roślin, reakcji na stresy środowiskowe oraz fizjologii wzrostu i rozwoju roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie ze znaczeniem i wykorzystaniem roślin ogrodniczych w socjoogrodnictwie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Znaczenie i sposoby wykorzystania gatunków ozdobnych roślin w socjoogrodnictwie. Rola i sposoby wykorzystania gatunków drzew i krzewów owocowych w socjoogrodnictwie. Znaczenie i wykorzystanie gatunków roślin leczniczych i warzywnych w socjoogrodnictwie. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kulturalne aspekty ogrodnictwa. Oddziaływania roślina-człowiek. Wpływ roślin na zdrowie fizyczne, psychiczne i zachowanie człowieka oraz stosunki międzyludzkie. Edukacja socjalna, wybrane aspekty socjologii miast i wsi oraz aspekty kulturalne ogrodnictwa. Oddziaływanie roślin i środowiska naturalnego na jednostkę, społeczność i otoczenie. Metody oceny wpływu roślin i środowiska naturalnego na ludzi. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Analiza literatury związanej z treściami wykładowymi | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin) Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: projekt |
S-2 | Ocena podsumowująca: test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG14-01_W01 Student wymienia i charakteryzuje gatunki roślin odpowiednich dla celów socjoogrodnictwa ze szczególnym uwzględnieniem ich biologii i cech sensorycznych | ABI_1A_W01, ABI_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG14-01_U01 Student potrafi dobrać gatunki roślin z poszczególnych grup uprawowych w aspekcie socjoogrodnictwa | ABI_1A_U07, ABI_1A_U08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG14-01_K01 Student wykazuje aktywność i inwencję w planowaniu i realizacji działań dla siebie i innych | ABI_1A_K01, ABI_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG14-01_W01 Student wymienia i charakteryzuje gatunki roślin odpowiednich dla celów socjoogrodnictwa ze szczególnym uwzględnieniem ich biologii i cech sensorycznych | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia i charakteryzuje podstawowe gatunki roślin odpowiednich dla celów socjoogrodnictwa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG14-01_U01 Student potrafi dobrać gatunki roślin z poszczególnych grup uprawowych w aspekcie socjoogrodnictwa | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobrać podstawowe gatunki roślin z poszczególnych grup uprawowych w aspekcie socjoogrodnictwa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG14-01_K01 Student wykazuje aktywność i inwencję w planowaniu i realizacji działań dla siebie i innych | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym wykazuje aktywność i inwencję w planowaniu i realizacji działań dla siebie i innych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Płoszaj-Witkowska Beata, Hortiterapia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko- -Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2017
- Agnieszka Krzymińska, Hortiterapia jako element wspomagający leczenie tradycyjne, RHYTMOS, 2017
- Wolfgang Kawollek, Wielka księga ogrodnika i działkowca : praktyczny poradnik, Wydawnictwo Publicat, Poznań, 2017
- Grzyb Zygmunt Stanisław, Ogrodnictwo : wybrane zagadnienia : praca zbiorowa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Humanistycznej im. prof. Szczepana Aleksandra Pieniążka, 2016
- Augustyn Mika, ABC sadownictwa, Hortpress, Warszawa, 2015
Literatura dodatkowa
- Maria Kuleczka-Raszewska, Ogrodoterapia. Scenariusze zajęć i zabaw dla przedszkolaków, w tym dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną i autyzmem, Difin, 2019
- Piet Oudolf, Noël Kingsbury, Landscapes, Thames and Hudson, London, 2021
- Steffen Guido Fleischhauer, Astrid Süßmuth, Roland Spiegelberger, Claudia Gassner, Viola Nehrbaß, 50 najpopularniejszch jadalnych roślin dziko rosnących : sposób korzystania z różnych części roślin, przepisy kulinarne, właściwości lecznicze i kalendarz zbiorów, Vital Gwarancja Zdrowia, Białystok, 2021