Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)

Sylabus przedmiotu Właściwości dietetyczne i lecznicze roślin ogrodniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Właściwości dietetyczne i lecznicze roślin ogrodniczych
Specjalność Produkcja ogrodnicza
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień wiązanych z uprawą roślin ogrodniczych, fizjologii roślin i biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie potrzeby regularnego spożywania produktów ogrodniczych oraz kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.
C-2Charakterystyka ważniejszych związków biologicznie czynnych występujących w produktach ogrodniczych.
C-3Znaczenie prawidłowego terminu i techniki zbioru, przechowywania i przygotowania do sprzedaży w ocenie jakości i wartości biologicznej produktów ogrodniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena jakości i wartości biologicznej produktów ogrodniczych po zbiorze i przechowywaniu.24
T-L-2Pakowanie i przygotowanie do sprzedaży produktów ogrodniczych o wysokiej wartości biologicznej.6
30
wykłady
T-W-1Znaczenie produktów ogrodniczych w żywieniu człowiek oraz ich spożycie w kraju i na świecie. Związki odżywcze i biologicznieaktywne występujące w produktach ogrodniczych. Wpływ czynników środowiska i uprawowych na jakość oraz wartość biologiczną i odżywczą produktów ogrodniczych.6
T-W-2Charakterystyka właściwości dietetycznych i prozdrowotnych poszczególnych grup roślin ogrodniczych - warzywa, kiełki roślinne, "mikroliście", owoce oraz kwiaty jadalne.9
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2metody eksponujące - zdjęcia, prezentacja multimedialna, materiał roślinny
M-3metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką przedmiotu
M-4matody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawozdania z ćwiczeń
S-2Ocena formująca: kolokwium obejmujące tematykę wykładów
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OG13-03_W01
Student posiada wiedzę na temat związków aktywnych oraz wpływu czynników uprawowych i obróbki pozbiorczej na jakość i właściwości prozdrowotne produktów ogrodniczych.
ABI_1A_W02, ABI_1A_W03C-1, C-3, C-2T-L-2, T-W-1, T-L-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OG13-03_U01
Student posiadł umiejętność prawidłowej oceny jakości i wartości biologicznej produktów ogrodniczych.
ABI_1A_U07, ABI_1A_U08C-3, C-2T-L-1, T-L-2M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OG13-03_K01
Student ma świadomość znaczenia zdobytej wiedzy i umiejętności w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
ABI_1A_K01C-2, C-1, C-3T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OG13-03_W01
Student posiada wiedzę na temat związków aktywnych oraz wpływu czynników uprawowych i obróbki pozbiorczej na jakość i właściwości prozdrowotne produktów ogrodniczych.
2,0
3,0Student posiada wymaganą wiedzę na poziomie podstawowym, pozwalającym na zaliczenie efektu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OG13-03_U01
Student posiadł umiejętność prawidłowej oceny jakości i wartości biologicznej produktów ogrodniczych.
2,0
3,0Student wykorzystyje odpowiednie metody do oceny jakości i wartości biologicznej produktów ogrodniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OG13-03_K01
Student ma świadomość znaczenia zdobytej wiedzy i umiejętności w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę i osiągnął umiejętności w stopniu podstawowym. Nie wykazuje większego zainteresowania omawianymi zagadnieniami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wilska-Jeszka J. (red. Sikorski Z., Polifenole, glukozynolany i inne związki prozdrowotne i antyżywieniowe. Chemia żywności t.1. Składniki żywności, Wydaw. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  2. Metodyki oceny związków chemicznych w roślinach
  3. Aszkiewicz E., Warzywa źródło witamin, PWRiL, Poznań, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Pitchford P., Odżywianie dla zdrowia, Wydaw. Galaktyka Sp. z o.o., 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena jakości i wartości biologicznej produktów ogrodniczych po zbiorze i przechowywaniu.24
T-L-2Pakowanie i przygotowanie do sprzedaży produktów ogrodniczych o wysokiej wartości biologicznej.6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie produktów ogrodniczych w żywieniu człowiek oraz ich spożycie w kraju i na świecie. Związki odżywcze i biologicznieaktywne występujące w produktach ogrodniczych. Wpływ czynników środowiska i uprawowych na jakość oraz wartość biologiczną i odżywczą produktów ogrodniczych.6
T-W-2Charakterystyka właściwości dietetycznych i prozdrowotnych poszczególnych grup roślin ogrodniczych - warzywa, kiełki roślinne, "mikroliście", owoce oraz kwiaty jadalne.9
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OG13-03_W01Student posiada wiedzę na temat związków aktywnych oraz wpływu czynników uprawowych i obróbki pozbiorczej na jakość i właściwości prozdrowotne produktów ogrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
ABI_1A_W03Ma poszerzoną wiedzę z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej, możliwości stosowania w niej narzędzi genetycznych w aspekcie ich oddziaływana na środowisko
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie potrzeby regularnego spożywania produktów ogrodniczych oraz kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.
C-3Znaczenie prawidłowego terminu i techniki zbioru, przechowywania i przygotowania do sprzedaży w ocenie jakości i wartości biologicznej produktów ogrodniczych.
C-2Charakterystyka ważniejszych związków biologicznie czynnych występujących w produktach ogrodniczych.
Treści programoweT-L-2Pakowanie i przygotowanie do sprzedaży produktów ogrodniczych o wysokiej wartości biologicznej.
T-W-1Znaczenie produktów ogrodniczych w żywieniu człowiek oraz ich spożycie w kraju i na świecie. Związki odżywcze i biologicznieaktywne występujące w produktach ogrodniczych. Wpływ czynników środowiska i uprawowych na jakość oraz wartość biologiczną i odżywczą produktów ogrodniczych.
T-L-1Ocena jakości i wartości biologicznej produktów ogrodniczych po zbiorze i przechowywaniu.
T-W-2Charakterystyka właściwości dietetycznych i prozdrowotnych poszczególnych grup roślin ogrodniczych - warzywa, kiełki roślinne, "mikroliście", owoce oraz kwiaty jadalne.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2metody eksponujące - zdjęcia, prezentacja multimedialna, materiał roślinny
M-3metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką przedmiotu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: kolokwium obejmujące tematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wymaganą wiedzę na poziomie podstawowym, pozwalającym na zaliczenie efektu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OG13-03_U01Student posiadł umiejętność prawidłowej oceny jakości i wartości biologicznej produktów ogrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
ABI_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu rolnictwa, ogrodnictwa i nauk o środowisku z wykorzystaniem metod oraz narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
Cel przedmiotuC-3Znaczenie prawidłowego terminu i techniki zbioru, przechowywania i przygotowania do sprzedaży w ocenie jakości i wartości biologicznej produktów ogrodniczych.
C-2Charakterystyka ważniejszych związków biologicznie czynnych występujących w produktach ogrodniczych.
Treści programoweT-L-1Ocena jakości i wartości biologicznej produktów ogrodniczych po zbiorze i przechowywaniu.
T-L-2Pakowanie i przygotowanie do sprzedaży produktów ogrodniczych o wysokiej wartości biologicznej.
Metody nauczaniaM-4matody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawozdania z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykorzystyje odpowiednie metody do oceny jakości i wartości biologicznej produktów ogrodniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OG13-03_K01Student ma świadomość znaczenia zdobytej wiedzy i umiejętności w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-2Charakterystyka ważniejszych związków biologicznie czynnych występujących w produktach ogrodniczych.
C-1Uświadomienie potrzeby regularnego spożywania produktów ogrodniczych oraz kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.
C-3Znaczenie prawidłowego terminu i techniki zbioru, przechowywania i przygotowania do sprzedaży w ocenie jakości i wartości biologicznej produktów ogrodniczych.
Treści programoweT-L-1Ocena jakości i wartości biologicznej produktów ogrodniczych po zbiorze i przechowywaniu.
T-L-2Pakowanie i przygotowanie do sprzedaży produktów ogrodniczych o wysokiej wartości biologicznej.
T-W-1Znaczenie produktów ogrodniczych w żywieniu człowiek oraz ich spożycie w kraju i na świecie. Związki odżywcze i biologicznieaktywne występujące w produktach ogrodniczych. Wpływ czynników środowiska i uprawowych na jakość oraz wartość biologiczną i odżywczą produktów ogrodniczych.
T-W-2Charakterystyka właściwości dietetycznych i prozdrowotnych poszczególnych grup roślin ogrodniczych - warzywa, kiełki roślinne, "mikroliście", owoce oraz kwiaty jadalne.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką przedmiotu
M-1wykład problemowy
M-4matody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
M-2metody eksponujące - zdjęcia, prezentacja multimedialna, materiał roślinny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawozdania z ćwiczeń
S-2Ocena formująca: kolokwium obejmujące tematykę wykładów
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę i osiągnął umiejętności w stopniu podstawowym. Nie wykazuje większego zainteresowania omawianymi zagadnieniami.
3,5
4,0
4,5
5,0