Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
Sylabus przedmiotu GMO:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | GMO | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość genetyki roślin oraz sposobów rozmnażania się roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami modyfikacji genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykrywanie jakościowe kukurydzy MON810, kukurydzy Bt-176 i soi Roundup Ready metodą PCR. Prezentacja tematyki zajęć laboratoryjnych, protokołów i zasad zaliczenia tej formy zajęć | 1 |
T-L-2 | Izolacja DNA z wybranych produktów żywnościowych. Spektrofotometryczne określenie ilości i czystości wyizolowanego DNA. Przygotowanie próbek do amplifikacji PCR. | 6 |
T-L-3 | PCR specyficzny dla genu roślinnego soja-lektyna oraz genu roślinnego kukurydza-zeina. Przygotowanie żeli agarozowych do elektroforezy produktów PCR. Dokumentacja elektroforegramów oraz omówienie i interpretacja wyników przeprowadzonych analiz. | 3 |
T-L-4 | Skriningowe metody detekcji roślin GM. Wykrywanie promotora 35S. Wykrywanie terminatora nos. Przygotowanie żeli i elektroforeza produktów PCR. Dokumentacja obrazów i omówienie wyników przeprowadzonych analiz | 4 |
T-L-5 | Specyficzna detekcja kukrudzy MON810, kukurydzy Bt-176 oraz soi RoundupReady metodą nested PCR w wykorzystaniem specyficznych dla zdarzenia transformacyjnego par starterów mg1 i mg2; CRYIA1 i CRYIA2 oraz GMO5 i GMO9. | 4 |
T-L-6 | Elektroforeza produktów PCR amplifikowanych z parami starterów mg1 i mg2; CRYIA1 i CRYIA2 oraz GMO5 i GMO9. Dokumentacja elektroforegramów, opracowanie oraz interpretacja wyników badań. Wycinanie bloczków agarozowych z DNA, oczyszczanie, przeznaczonych do nested PCR, specyficznych produktów amplifikacji | 5 |
T-L-7 | Specyficzna detekcja kukrudzy MON810, kukurydzy Bt-176 oraz soi RoundupReady metodą nested PCR w wykorzystaniem specyficznych par starterów mg3 i mg4; CRYIA3 i CRYIA4 oraz GMO7 i GMO8 | 3 |
T-L-8 | Przygotowanie żelu agarozowego i elektroforeza produktów PCR amplifikowanych z parami starterów mg3 i mg4; CRYIA3 i CRYIA4 oraz GMO7 i GMO8. Dokumentacja elektroforegramów, opracowanie, omówienie oraz interpretacja wyników badań | 3 |
T-L-9 | Podsumowanie zajęć laboratoryjnych. Prezentacja otrzymanych wyników badań. Zaliczenie końcowe. | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | GMO jako jeden z produktów biotechnologii oraz inżynierii genetycznej. Czym jest GMO, jaki jest sens otrzymywania organizmów genetycznie zmodyfikowanych? Omówienie tematyki wykładów, podręczników, zasad i kryteriów zaliczenia tej formy przedmiotu. | 2 |
T-W-2 | Genetycznie zmodyfikowane rośliny w tym genetycznie zmodyfikowane rośliny uprawiane w najbliższej przyszłości. Przykłady, istota i rodzaje najważniejszych modyfikacji genetycznych. Pojęcie konstruktu genowego. Rodzaje i budowa konstruktów. Wektorowe i bezwektorowe metody stosowane do genetycznej transformacji roślin. Przykłady | 6 |
T-W-3 | Genetycznie zmodyfikowane mikroorganizmy. Przykłady, kierunki, istota i rodzaje najważniejszych modyfikacji genetycznych u mikroorganizmów. | 2 |
T-W-4 | Genetycznie zmodyfikowane zwierzęta. Przykłady, kierunki, istota oraz rodzaje transformacji genetycznych u zwierząt | 2 |
T-W-5 | Eksperymentalna transgeneza u roślin. Kierunki i przykłądy | 5 |
T-W-6 | Trendy i aplikacje biotransformacji z użyciem komórek i organów roślinnych | 2 |
T-W-7 | Monitorowanie transgenów. Przykłady metod wykorzystywanych do identyfikacji GMO używanych w laboratoriach referencyjnych. Rola laboratoriów referencyjnych. | 3 |
T-W-8 | Koegzystencja-współistnienie upraw. Podstawy prawne. | 2 |
T-W-9 | Akty prawne w prawodawstwie międzynarodowym, europejskim i krajowym regulujące wytwarzanie i stosowanie GMO | 2 |
T-W-10 | Rola organów administracji państwowej oraz rola administracji niższego szczebla w procesie podejmowania decyzji w sprawach dotyczących organizmów genetycznie zmodyfikowanych | 2 |
T-W-11 | Zagrożenia i obawy wynikające z użytkowania GMO. Panel dyskusyjny. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny w formie multimedialnej prezentacji |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | zadanie projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu omawianych na wykładach |
S-2 | Ocena formująca: Prezentacja wybranego zdarzenia transformacyjnego |
S-3 | Ocena formująca: Pisemne sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C18-01_W01 Student objaśnia istotę modyfikacji genetycznych roślin, zwierząt i mikroorganizmów. Definiuje związane z transformacją genetyczną pojęcia. Swoje wypowiedzi jest w stanie poprzeć przykładami. | ABI_1A_W02, ABI_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C18-01_U01 Student potrafi formułować i logicznie przedstawiać różnice między organizmami GMO a non-GMO. Student potrafi zaplanować i zastosować właściwe metody do identyfikacji zdarzeń transformacyjnych | ABI_1A_U07, ABI_1A_U08 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-8, T-L-3, T-L-4, T-L-9 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C18-01_K01 Student posiada kompetencje do świadomego podejmowania decyzji o tworzeniu, uprawie, uwalnianiu do środowiska organizmów GM zgodnie z aktualnym ustawodawstwem krajowym. | ABI_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-11 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C18-01_W01 Student objaśnia istotę modyfikacji genetycznych roślin, zwierząt i mikroorganizmów. Definiuje związane z transformacją genetyczną pojęcia. Swoje wypowiedzi jest w stanie poprzeć przykładami. | 2,0 | |
3,0 | W stopniu dostatecznym student objaśnia istotę modyfikacji genetycznych roślin, zwierząt i mikroorganizmów. W stopniu dostatecznym student definiuje pojęcia związane z modyfikacjami genetyczymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C18-01_U01 Student potrafi formułować i logicznie przedstawiać różnice między organizmami GMO a non-GMO. Student potrafi zaplanować i zastosować właściwe metody do identyfikacji zdarzeń transformacyjnych | 2,0 | |
3,0 | W stopniu dostatecznym student potrafi formułować i logicznie przedstawiać różnice między organizami GMO a non-GMO. W stopniu dostatecznym student zna metody identyfikacji zdarzeń transformacyjnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C18-01_K01 Student posiada kompetencje do świadomego podejmowania decyzji o tworzeniu, uprawie, uwalnianiu do środowiska organizmów GM zgodnie z aktualnym ustawodawstwem krajowym. | 2,0 | |
3,0 | W stopniu dostatecznym student posiadł kompetencje do świadomego podejmowania decyzji o tworzeniu, uprawie i uwalnianiu do środowiska organizmów GM. W stopniu dostatecznym student zna i rozumie obowiązujące przepisy prawa regulujące obrót i wytwarzanie GMO | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Malepszy S. (red), Biotechnologia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Organizmy genetycznie zmodyfikowane - mat. szkoleniowe „Wzmocnienie systemu informacji o środowisku w szczególności z zakresu bezpieczeństwa biologicznego”, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, oddz. Wielkopolski, Poznań, 2007
- Querzi M., Maretti M., Mazzara M., Badanie próbek na obecność zmodyfikowanych genetycznie organizmów. Wykrywanie jakościowe kukurydzy MNO810, kukurydzy Bt-176 oraz soi RoundupReady metodą PCR, World Health Organization, 2006
Literatura dodatkowa
- Buchowicz J., Biologia molekularna. Modyfikacje genetyczne, postępy, problemy., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Lack AJ., Evans DE., Biologia roślin. Krótkie wykłady., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003