Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
Sylabus przedmiotu Zoologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zoologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość zoologii ogólnej i systematycznej na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem przystosowań do otaczającego środowiska. |
C-2 | Wskazanie zagrożeń dla fauny wynikających z negatywnego oddziaływania człowieka na środowisko. |
C-3 | Zdobycie umiejętności oznaczania zwierząt przy pomocy specjalistycznych kluczy. |
C-4 | Uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Budowa zewnętrzna i wewnętrzna wybranych grup zwierząt bezkręgowych (gąbki, parzydełkowe, żebropławy, robaki płaskie, pierścienice, mięczaki, nicienie, nitnikowce, stawonogi, szkarłupnie i osłonic). Przystosowania bezkręgowców w budowie ciała do środowiska. | 10 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Obsługa mikroskopu świetlnego oraz stereoskopowego. Metody połowu oraz obserwacji bezkręgowców i kręgowców w ich naturalnych środowiskach. Rozpoznawanie i oznaczanie przy pomocy dostępnych kluczy i atlasów pospolitych i chronionych zwierząt bezkręgowych i kręgowych. Zespoły organizmów zwierząt charakterystyczne dla różnych typów ekosystemów lądowych i wodnych. Zwierzęta synantropijne. Ocena wpływu różnych inwestycji na faunę. Kompensacja przyrodnicza i monitoring. | 20 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu taksonomii, klasyfikacji biologicznej oraz filogenetycznej zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie | 2 |
T-W-2 | Podstawy biologii rozowju zwierząt. | 2 |
T-W-3 | Ekologiczna klasyfikacja zwierząt. Czynniki ekologiczne o największym znaczeniu dla życia zwierząt. | 4 |
T-W-4 | Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców (ryby, płazy, gady, ptaki, ssaki) ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia. | 12 |
T-W-5 | Fauna jako biowskaźnik stanu środowiska. Orgaznimy wodne o chrakterze wskaźnikowym (mięczaki, stawonogi, ryby). Ptaki i ssaki jako biondykatory stanu środowiska. | 4 |
T-W-6 | Obce gatunki zwierząt w Polsce - przyczyny inwazji, wpływ na różnorodność biologiczną i działania zaradcze. | 2 |
T-W-7 | Strategia ochrony zwierząt w Polsce. Ochrona gatunkowa zwierząt - kryteria wyboru gatunków do różnych form ochrony. Przegląd gatunków zwierząt objętych ochroną ścisłą (ssaki, ptaki, płazy, gady, ryby, mięczaki, stawonogi). Przyczyny wymierania gatunków zwierząt na świecie. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Konsultacje | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia | 13 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w laboratoriach | 20 |
A-L-2 | Konsultacje | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do ćwiczeń | 18 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Studiowanie wskazanej literatury | 20 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 23 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
M-5 | film |
M-6 | pokaz połączony z przeżyciem |
M-7 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-8 | ekspozycja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach |
S-3 | Ocena formująca: aprobata |
S-4 | Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z kolokwiów |
S-5 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C02_W01 Zna podstawy taksonomi i systematyki zwierząt, potrafi zdiagnozować poszczególne taksony zwierząt i opisać ich środowisko życia. | ABI_1A_W01 | — | — | C-1, C-3, C-2, C-4 | T-A-1, T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-5, M-6, M-3, M-2, M-4 | S-5 |
ABI_1A_C02_W02 Potrafi wskazać i zdefiniować najważniejsze zagrożenia dla fauny Polski związane z antropopresją. | ABI_1A_W01 | — | — | C-4, C-3, C-1, C-2 | T-A-1, T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-5, M-2, M-6, M-4, M-3 | S-3, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C02_U01 Potrafi zidentyfikować poszczególne taksony zwierząt w oparciu o ich cechy morfologiczne i anatomiczne, z wykorzystaniem kluczy do oznaczania fauny Polski. | ABI_1A_U09, ABI_1A_U02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-5, M-8 | S-4, S-2, S-1 |
ABI_1A_C02_U02 Potrafi wskazać powiązania poszczególnych taksonów zwierząt ze środowiskiem i zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji. | ABI_1A_U07 | — | — | C-3, C-4, C-2 | T-A-1, T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-5, M-7, M-8, M-4, M-6 | S-2, S-1, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C02_K01 Kształtowanie świadomości wpływu działalności człowieka na kondycję środowiska i na zróżnicowanie fauny. | ABI_1A_K01, ABI_1A_K03 | — | — | C-4 | T-L-1, T-A-1 | M-3, M-8, M-4, M-6, M-5, M-7 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C02_W01 Zna podstawy taksonomi i systematyki zwierząt, potrafi zdiagnozować poszczególne taksony zwierząt i opisać ich środowisko życia. | 2,0 | |
3,0 | Posiada słabą znajmość cech morfologicznych i anatomicznych pozwalających na diagnostykę taksonomiczną zwierząt; nie zna biologii omawianych zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ABI_1A_C02_W02 Potrafi wskazać i zdefiniować najważniejsze zagrożenia dla fauny Polski związane z antropopresją. | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zagrożeń fauny związnych z anropopresją bez wskazania określonych taksonów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C02_U01 Potrafi zidentyfikować poszczególne taksony zwierząt w oparciu o ich cechy morfologiczne i anatomiczne, z wykorzystaniem kluczy do oznaczania fauny Polski. | 2,0 | |
3,0 | Ppotrafi zidentyfikować wybrane taksony do gatunku, a pozostałe do rodziny, wykorzystując klucz do oznaczania zwierząt w stopniu podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ABI_1A_C02_U02 Potrafi wskazać powiązania poszczególnych taksonów zwierząt ze środowiskiem i zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji. | 2,0 | |
3,0 | wskazuje powiązania wybranych taksonów zwierząt ze środowiskiem oraz identyfikuje podstawowe zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C02_K01 Kształtowanie świadomości wpływu działalności człowieka na kondycję środowiska i na zróżnicowanie fauny. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność fauny oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Błaszak Cz. (red.), Zoologia. Ssaki., PWN, Warszawa, 2020, Tom 3
- Błaszak Cz. (red.), Zoologia. Bezkręgowce., PWN, Warszawa, 2012, Tom 1 i 2
- Jurga Cz., Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy., PWN, Warszawa, 2007
- Duszyński J., Kozłowska-Rajewicz A., Krenz-Niedbała M., Lesicki A., Ziemnicki K., Biologia. Jedność i różnorodność, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Czerniejewski P, Czerniawski R., Ryby morskie i słodkowodne Polski, Wydawnictwo Naukowe FREL., Nowy Dwór Mazowiecki, 2016
- Głowaciński Z., Sura P., Atlas płazów i gadów Polski. Status – rozmieszczenie – ochrona z kluczami do oznaczania., PWN, Warszawa, 2018
- Dusza L., Fizjologia zwierząt z elementami anatomii., Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2013
- Kostrowicki A.S., Geografia biosfery, PWN, Warszawa, 1999
- Ciecierska H., Dynowska M., Biologiczne metody oceny stanu środowiska Tom 1. Ekosystemy lądowe. Podręcznik metodyczny, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Olsztyn, 2013
- Reece J.B., Campbell N.A. i in., Biologia Campbella, Wydawnictwo Rebis, Poznań, 2023