Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość chemii, fizyki i matematyki na poziomie szkoły średnie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących włściwości pierwiastków i ich związków, ze szczególnym uwzględnieniem pierwiastków dominujących w środowisku. Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejętności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w przyrodzie. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami pracy laboratoryjnej oraz metodami badań chemicznych. Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych oraz nabycie umiejętności interpretacji i oceny dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawy analizy jakościowej, analiza jakościowa wybranych kationów i anionów w środowisku wodnym. Analiza soli prostych. | 10 |
T-L-2 | Alkacymetryczne i redoksometryczne oznaczanie wybranych związków w środowisku wodnym. | 8 |
T-L-3 | Równowagi jonowe w roztworach wodnych. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych. Hydroliza i odczyn roztworów soli. | 6 |
T-L-4 | Reakcje charakterystyczne grup funkcyjnych. Reakcja estryfikacji | 4 |
T-L-5 | Kompleksometria. Oznaczanie twardości wody | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa atomu - cząstki elementarne. Elektronowa konfiguracja atomów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego. | 6 |
T-W-2 | Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania chemiczne i tworzenie jonów. Wiązania wodorowe. Pierwiastki i ich związki nieorganiczne dominujące w środowisku. | 4 |
T-W-3 | Typy reakcji chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji w środowisku przyrodniczym. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych. Czynniki środowiskowe wpływające na szybkość reakcji chemicznych. Katalizatory. Efekt cieplny reakcji w przyrodzie. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory | 4 |
T-W-4 | Rozpuszczalność w wodzie cieczy, gazów i ciał stałych. Roztwory i ich właściwości - dyfuzja, osmoza. Materiały koloidalne w środowisku przyrodniczym. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolityczna, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalada. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH. Układy buforowe. Reakcje hydrolizy w środowisku. | 6 |
T-W-5 | Wstęp do chemii organicznej - hybrydyzacja orbitali atomowych, wiązania chemiczne w związkach organicznych. Węglowodory: alifatyczne, cykliczne, aromatyczne. Izomeria w związkach organicznych - izomeria budowy (łańcuchowa, podstawienia i funkcyjna) | 4 |
T-W-6 | Chlorowcopochodne - mechanizm reakcji podstawienie rodnikowego SR. Mechanizm reakcji przyłączenia nukleofilowego AN. Związki jednofunkcyjne – alkohole, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe. Pochodne kwasowe - bezwodniki, chlorki, amidy, estry. Tłuszcze. Aminy | 4 |
T-W-7 | Związki organiczne wielofunkcyjne: aminokwasy, węglowodany, izomeria optyczna. Zwiazki heterocykliczne | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 30 |
A-L-3 | Opracowanie otrzymanych wyników | 13 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie wskazanej literatury - przygotowanie do egzaminu | 41 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja) |
M-3 | Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie przez studenta wybranych analiz chemicznych i pomiarów, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników, samodzielne wykonywanie obliczeń). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_B02_W01 Ma poszerzoną wiedzę z zakresu chemii niezbedną do zrozumienia procesów zachodzacych w organizmach i środowisku naturalnym oraz do zrozumieniia procesów technologicznych związnych z z produkcją rolniczą i ogrodniczą | ABI_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_B02_U01 Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych wybranych elementów środowiska przyrodniczego. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i obliczeń, wyciąga na ich podstawie wnioski | ABI_1A_U08, ABI_1A_U09 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1 | M-2, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_B02_K01 Jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań. | ABI_1A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_B02_W01 Ma poszerzoną wiedzę z zakresu chemii niezbedną do zrozumienia procesów zachodzacych w organizmach i środowisku naturalnym oraz do zrozumieniia procesów technologicznych związnych z z produkcją rolniczą i ogrodniczą | 2,0 | |
3,0 | Student ma dostateczną wiedzę z zakresu chemii niezbedną do zrozumienia procesów zachodzacych w organizmach i środowisku naturalnym oraz do zrozumieniia procesów technologicznych związnych z z produkcją rolniczą i ogrodniczą | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_B02_U01 Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych wybranych elementów środowiska przyrodniczego. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i obliczeń, wyciąga na ich podstawie wnioski | 2,0 | |
3,0 | Student posiada w stopniu dostatecznym umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych wybranych elementów środowiska przyrodniczego. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i obliczeń, wyciąga na ich podstawie wnioski | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_B02_K01 Jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań. | 2,0 | |
3,0 | Student jest w dostatecznym stopniu kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pazdro Krzysztof, Rola_Noworyta Anna, Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej, Oficyna Edukacyjna, W-wa, 2013
- 1. Jones L., Atkins P.W., Chemia ogólna. T. 1 i 2, PWN, W-wa, 2011
- Patrick G., Chemia organiczna, PWN, W-wa, 2008
Literatura dodatkowa
- 2. Fisher J., Arnold J.R.P, Chemia dla biologów. Krótkie wykłady, PWN, W-wa, 2008
- Naumczyk J., Chemia środowiska, PWN, W-wa, 2017