Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 3,00,60egzamin
laboratoriaL1 30 3,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość chemii, fizyki i matematyki na poziomie szkoły średnie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących włściwości pierwiastków i ich związków, ze szczególnym uwzględnieniem pierwiastków dominujących w środowisku. Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejętności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w przyrodzie.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami pracy laboratoryjnej oraz metodami badań chemicznych. Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych oraz nabycie umiejętności interpretacji i oceny dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy analizy jakościowej, analiza jakościowa wybranych kationów i anionów w środowisku wodnym. Analiza soli prostych.10
T-L-2Alkacymetryczne i redoksometryczne oznaczanie wybranych związków w środowisku wodnym.8
T-L-3Równowagi jonowe w roztworach wodnych. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych. Hydroliza i odczyn roztworów soli.6
T-L-4Reakcje charakterystyczne grup funkcyjnych. Reakcja estryfikacji4
T-L-5Kompleksometria. Oznaczanie twardości wody2
30
wykłady
T-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne. Elektronowa konfiguracja atomów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego.6
T-W-2Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania chemiczne i tworzenie jonów. Wiązania wodorowe. Pierwiastki i ich związki nieorganiczne dominujące w środowisku.4
T-W-3Typy reakcji chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji w środowisku przyrodniczym. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych. Czynniki środowiskowe wpływające na szybkość reakcji chemicznych. Katalizatory. Efekt cieplny reakcji w przyrodzie. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory4
T-W-4Rozpuszczalność w wodzie cieczy, gazów i ciał stałych. Roztwory i ich właściwości - dyfuzja, osmoza. Materiały koloidalne w środowisku przyrodniczym. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolityczna, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalada. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH. Układy buforowe. Reakcje hydrolizy w środowisku.6
T-W-5Wstęp do chemii organicznej - hybrydyzacja orbitali atomowych, wiązania chemiczne w związkach organicznych. Węglowodory: alifatyczne, cykliczne, aromatyczne. Izomeria w związkach organicznych - izomeria budowy (łańcuchowa, podstawienia i funkcyjna)4
T-W-6Chlorowcopochodne - mechanizm reakcji podstawienie rodnikowego SR. Mechanizm reakcji przyłączenia nukleofilowego AN. Związki jednofunkcyjne – alkohole, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe. Pochodne kwasowe - bezwodniki, chlorki, amidy, estry. Tłuszcze. Aminy4
T-W-7Związki organiczne wielofunkcyjne: aminokwasy, węglowodany, izomeria optyczna. Zwiazki heterocykliczne2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych30
A-L-3Opracowanie otrzymanych wyników13
A-L-4Konsultacje2
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury - przygotowanie do egzaminu41
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Udział w egzaminie2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja)
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie przez studenta wybranych analiz chemicznych i pomiarów, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników, samodzielne wykonywanie obliczeń).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_B02_W01
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu chemii niezbedną do zrozumienia procesów zachodzacych w organizmach i środowisku naturalnym oraz do zrozumieniia procesów technologicznych związnych z z produkcją rolniczą i ogrodniczą
ABI_1A_W01C-1T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_B02_U01
Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych wybranych elementów środowiska przyrodniczego. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i obliczeń, wyciąga na ich podstawie wnioski
ABI_1A_U08, ABI_1A_U09C-2T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1M-2, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_B02_K01
Jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań.
ABI_1A_K03C-1, C-2T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2M-3, M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_B02_W01
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu chemii niezbedną do zrozumienia procesów zachodzacych w organizmach i środowisku naturalnym oraz do zrozumieniia procesów technologicznych związnych z z produkcją rolniczą i ogrodniczą
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę z zakresu chemii niezbedną do zrozumienia procesów zachodzacych w organizmach i środowisku naturalnym oraz do zrozumieniia procesów technologicznych związnych z z produkcją rolniczą i ogrodniczą
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_B02_U01
Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych wybranych elementów środowiska przyrodniczego. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i obliczeń, wyciąga na ich podstawie wnioski
2,0
3,0Student posiada w stopniu dostatecznym umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych wybranych elementów środowiska przyrodniczego. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i obliczeń, wyciąga na ich podstawie wnioski
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_B02_K01
Jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań.
2,0
3,0Student jest w dostatecznym stopniu kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pazdro Krzysztof, Rola_Noworyta Anna, Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej, Oficyna Edukacyjna, W-wa, 2013
  2. 1. Jones L., Atkins P.W., Chemia ogólna. T. 1 i 2, PWN, W-wa, 2011
  3. Patrick G., Chemia organiczna, PWN, W-wa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. 2. Fisher J., Arnold J.R.P, Chemia dla biologów. Krótkie wykłady, PWN, W-wa, 2008
  2. Naumczyk J., Chemia środowiska, PWN, W-wa, 2017

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy analizy jakościowej, analiza jakościowa wybranych kationów i anionów w środowisku wodnym. Analiza soli prostych.10
T-L-2Alkacymetryczne i redoksometryczne oznaczanie wybranych związków w środowisku wodnym.8
T-L-3Równowagi jonowe w roztworach wodnych. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych. Hydroliza i odczyn roztworów soli.6
T-L-4Reakcje charakterystyczne grup funkcyjnych. Reakcja estryfikacji4
T-L-5Kompleksometria. Oznaczanie twardości wody2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne. Elektronowa konfiguracja atomów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego.6
T-W-2Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania chemiczne i tworzenie jonów. Wiązania wodorowe. Pierwiastki i ich związki nieorganiczne dominujące w środowisku.4
T-W-3Typy reakcji chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji w środowisku przyrodniczym. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych. Czynniki środowiskowe wpływające na szybkość reakcji chemicznych. Katalizatory. Efekt cieplny reakcji w przyrodzie. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory4
T-W-4Rozpuszczalność w wodzie cieczy, gazów i ciał stałych. Roztwory i ich właściwości - dyfuzja, osmoza. Materiały koloidalne w środowisku przyrodniczym. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolityczna, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalada. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH. Układy buforowe. Reakcje hydrolizy w środowisku.6
T-W-5Wstęp do chemii organicznej - hybrydyzacja orbitali atomowych, wiązania chemiczne w związkach organicznych. Węglowodory: alifatyczne, cykliczne, aromatyczne. Izomeria w związkach organicznych - izomeria budowy (łańcuchowa, podstawienia i funkcyjna)4
T-W-6Chlorowcopochodne - mechanizm reakcji podstawienie rodnikowego SR. Mechanizm reakcji przyłączenia nukleofilowego AN. Związki jednofunkcyjne – alkohole, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe. Pochodne kwasowe - bezwodniki, chlorki, amidy, estry. Tłuszcze. Aminy4
T-W-7Związki organiczne wielofunkcyjne: aminokwasy, węglowodany, izomeria optyczna. Zwiazki heterocykliczne2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych30
A-L-3Opracowanie otrzymanych wyników13
A-L-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury - przygotowanie do egzaminu41
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Udział w egzaminie2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_B02_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu chemii niezbedną do zrozumienia procesów zachodzacych w organizmach i środowisku naturalnym oraz do zrozumieniia procesów technologicznych związnych z z produkcją rolniczą i ogrodniczą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w organizmach oraz technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących włściwości pierwiastków i ich związków, ze szczególnym uwzględnieniem pierwiastków dominujących w środowisku. Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejętności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w przyrodzie.
Treści programoweT-W-4Rozpuszczalność w wodzie cieczy, gazów i ciał stałych. Roztwory i ich właściwości - dyfuzja, osmoza. Materiały koloidalne w środowisku przyrodniczym. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolityczna, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalada. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH. Układy buforowe. Reakcje hydrolizy w środowisku.
T-W-2Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania chemiczne i tworzenie jonów. Wiązania wodorowe. Pierwiastki i ich związki nieorganiczne dominujące w środowisku.
T-W-7Związki organiczne wielofunkcyjne: aminokwasy, węglowodany, izomeria optyczna. Zwiazki heterocykliczne
T-W-3Typy reakcji chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji w środowisku przyrodniczym. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych. Czynniki środowiskowe wpływające na szybkość reakcji chemicznych. Katalizatory. Efekt cieplny reakcji w przyrodzie. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory
T-W-5Wstęp do chemii organicznej - hybrydyzacja orbitali atomowych, wiązania chemiczne w związkach organicznych. Węglowodory: alifatyczne, cykliczne, aromatyczne. Izomeria w związkach organicznych - izomeria budowy (łańcuchowa, podstawienia i funkcyjna)
T-W-6Chlorowcopochodne - mechanizm reakcji podstawienie rodnikowego SR. Mechanizm reakcji przyłączenia nukleofilowego AN. Związki jednofunkcyjne – alkohole, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe. Pochodne kwasowe - bezwodniki, chlorki, amidy, estry. Tłuszcze. Aminy
T-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne. Elektronowa konfiguracja atomów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę z zakresu chemii niezbedną do zrozumienia procesów zachodzacych w organizmach i środowisku naturalnym oraz do zrozumieniia procesów technologicznych związnych z z produkcją rolniczą i ogrodniczą
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_B02_U01Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych wybranych elementów środowiska przyrodniczego. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i obliczeń, wyciąga na ich podstawie wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu rolnictwa, ogrodnictwa i nauk o środowisku z wykorzystaniem metod oraz narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
ABI_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami pracy laboratoryjnej oraz metodami badań chemicznych. Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych oraz nabycie umiejętności interpretacji i oceny dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń.
Treści programoweT-L-2Alkacymetryczne i redoksometryczne oznaczanie wybranych związków w środowisku wodnym.
T-L-4Reakcje charakterystyczne grup funkcyjnych. Reakcja estryfikacji
T-L-3Równowagi jonowe w roztworach wodnych. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych. Hydroliza i odczyn roztworów soli.
T-L-1Podstawy analizy jakościowej, analiza jakościowa wybranych kationów i anionów w środowisku wodnym. Analiza soli prostych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja)
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie przez studenta wybranych analiz chemicznych i pomiarów, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników, samodzielne wykonywanie obliczeń).
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada w stopniu dostatecznym umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych wybranych elementów środowiska przyrodniczego. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i obliczeń, wyciąga na ich podstawie wnioski
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_B02_K01Jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego do innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-1Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących włściwości pierwiastków i ich związków, ze szczególnym uwzględnieniem pierwiastków dominujących w środowisku. Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejętności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w przyrodzie.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami pracy laboratoryjnej oraz metodami badań chemicznych. Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych oraz nabycie umiejętności interpretacji i oceny dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń.
Treści programoweT-L-4Reakcje charakterystyczne grup funkcyjnych. Reakcja estryfikacji
T-L-1Podstawy analizy jakościowej, analiza jakościowa wybranych kationów i anionów w środowisku wodnym. Analiza soli prostych.
T-L-3Równowagi jonowe w roztworach wodnych. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych. Hydroliza i odczyn roztworów soli.
T-L-2Alkacymetryczne i redoksometryczne oznaczanie wybranych związków w środowisku wodnym.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie przez studenta wybranych analiz chemicznych i pomiarów, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników, samodzielne wykonywanie obliczeń).
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów.
S-3Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w dostatecznym stopniu kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0