Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem

Sylabus przedmiotu Sommelierstwo z elementami uprawy winorośli i enoturystyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sommelierstwo z elementami uprawy winorośli i enoturystyki
Specjalność Produkcja rolnicza
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin, podstawowa wiedza z geografii, podstawowa wiedza z zakresu fizjologii i biochemii roślin, wiedza o właściwościach fizykochemicznych gleb i żywieniu roślin, znajomość podstaw uprawy roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studenta z charakterystyką rodzaju Vitis, z najważniejszymi gospodarczo odmianami Vitis vinifera oraz odmianami będącymi mieszańcami międzygatunkowymi, z charakterystyką najważniejszych odmian przydatnych do uprawy w Polsce, z wymaganiami klimatyczno-glebowymi oraz podstawowymi zasadami uprawy winorośli.
C-2Zapoznanie studenta z najważniejszymi regionami winiarskimi na świecie oraz w Polsce, z podstawami sztuki sommelierskiej, sposobami oceny win oraz zasadami doboru win do potraw i okoliczności.
C-3Zapoznanie studenta z możliwością tworzenia oraz promocji produktu turystyki winiarskiej oraz znaczeniem enoturystyki dla rozwoju obszarów wiejskich i podniesienia atrakcyjności oferty agroturystycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Charakterystyka najważniejszych regionów winiarskich na świecie oraz w Polsce.6
T-L-2Charakterystyka oraz podział win. Podstawowe informacje o technologii produkcji win. Podstawy sztuki sommelierskiej, sposoby oceny win oraz zasady doboru win do potraw i okoliczności.24
30
wykłady
T-W-1Charakterystyka rodzaju Vitis oraz najważniejszych gospodarczo na świecie odmian Vitis vinifera wykorzystywanych w produkcji win. Charakterystyka odmian hybrydowych przydatnych do uprawy w Polsce. Wymagania klimatyczno-glebowe winorośli, wybór stanowiska pod winnice oraz podstawowe zasady uprawy winorośli.24
T-W-2Podstawy turystyki winiarskiej oraz znaczenie enoturystyki dla rozwoju obszarów wiejskich i podniesienia atrakcyjności oferty agroturystycznej.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć9
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia9
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza literatury dotyczącej tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
M-4Metody praktyczne (pokaz)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: sprawdzian praktyczny
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OG12-R_W01
Student ma wiedzę o najważniejszych odmianach winorośli, zna ich wymagania oraz podstawy technologii uprawy.
ABI_1A_W02C-1T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3
ABI_1A_OG12-R_W02
Zna podstawowe założenia turystyki winiarskiej
ABI_1A_W02C-3T-L-1, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3
ABI_1A_OG12-R_W03
Student zna podstawy sztuki sommelierskiej, ma wiedzę dotyczącą oceny jakości wina oraz podstaw jego serwowania.
ABI_1A_W02C-2T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OG12-R_U01
Student posiada podtawowe umiejętności zakładania winnicy i uprawy winorośli
ABI_1A_U06, ABI_1A_U07C-1T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3
ABI_1A_OG12-R_U02
Student ma umiejętność oceny znaczenia enoturystyki w promocji regionu
ABI_1A_U06, ABI_1A_U07C-3T-L-1, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3
ABI_1A_OG12-R_U03
Student umie przygotować wino do degustacji oraz dokonać jego podstawowej oceny
ABI_1A_U06, ABI_1A_U07C-2T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OG12-R_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania problemów. Jest zorientowany w aktualnych preferencjach konsumentów.
ABI_1A_K01C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OG12-R_W01
Student ma wiedzę o najważniejszych odmianach winorośli, zna ich wymagania oraz podstawy technologii uprawy.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę o najważniejszych odmianach winorośli, dostatecznie zna ich wymagania oraz podstawy technologii uprawy.
3,5
4,0
4,5
5,0
ABI_1A_OG12-R_W02
Zna podstawowe założenia turystyki winiarskiej
2,0
3,0Zna dostatecznie założenia turystyki winiarskiej
3,5
4,0
4,5
5,0
ABI_1A_OG12-R_W03
Student zna podstawy sztuki sommelierskiej, ma wiedzę dotyczącą oceny jakości wina oraz podstaw jego serwowania.
2,0
3,0Student zna dostatecznie podstawy sztuki sommelierskiej, ma podstawową wiedzę dotyczącą oceny jakości wina oraz sposobów jego serwowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OG12-R_U01
Student posiada podtawowe umiejętności zakładania winnicy i uprawy winorośli
2,0
3,0Student posiada dostateczne umiejętności zakładania winnicy i uprawy winorośli
3,5
4,0
4,5
5,0
ABI_1A_OG12-R_U02
Student ma umiejętność oceny znaczenia enoturystyki w promocji regionu
2,0
3,0Student ma podstawową umiejętność oceny znaczenia enoturystyki w promocji regionu
3,5
4,0
4,5
5,0
ABI_1A_OG12-R_U03
Student umie przygotować wino do degustacji oraz dokonać jego podstawowej oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym umie przygotować wino do degustacji oraz dokonać jego podstawowej oceny
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OG12-R_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania problemów. Jest zorientowany w aktualnych preferencjach konsumentów.
2,0
3,0Jest w stopniu dostatecznym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma podstawową świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania problemów. Jest dostatecznie zorientowany w aktualnych preferencjach konsumentów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sękowski B., Myśliwiec R., 101 odmian winorośli do uprawy w Polsce, PWN, Warszawa, 1996
  2. Myśliwiec R., Winorośl, Wydawnictwo działkowiec, Warszawa, 2007
  3. Lisek J., Winorośl w uprawie przydomowej i towarowej, Hortpress, 2013
  4. Myśliwiec R., Uprawa winorośli, PWRiL, Warszawa, 2013
  5. Carmenere C., Madevon D., Madevon P., Wina - wszystko co chciałbyś wiedzieć o produkcji, gatunkach i ich geografii, International Publishing Service Sp. z o.o., Warszawa, 1999
  6. Fischer Ch., Wina -Leksykon Daumonta, Wydawnictwo Olesiejuk, 2009
  7. Wawro Ewa, Winnice w Polsce, Multico, 2015
  8. Melgar Luis Tomás, Encyklopedia wina: najlepsze gatunki, porady i opisy, regiony winiarskie, Buchmann, Warszawa, 2010
  9. Caroline Darbonne, Harmonia smaków, Wina i potrawy, Pascal
  10. Ewing-Mulligan M., McCarthy E., Style i smaki wina, Amber, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Charakterystyka najważniejszych regionów winiarskich na świecie oraz w Polsce.6
T-L-2Charakterystyka oraz podział win. Podstawowe informacje o technologii produkcji win. Podstawy sztuki sommelierskiej, sposoby oceny win oraz zasady doboru win do potraw i okoliczności.24
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka rodzaju Vitis oraz najważniejszych gospodarczo na świecie odmian Vitis vinifera wykorzystywanych w produkcji win. Charakterystyka odmian hybrydowych przydatnych do uprawy w Polsce. Wymagania klimatyczno-glebowe winorośli, wybór stanowiska pod winnice oraz podstawowe zasady uprawy winorośli.24
T-W-2Podstawy turystyki winiarskiej oraz znaczenie enoturystyki dla rozwoju obszarów wiejskich i podniesienia atrakcyjności oferty agroturystycznej.6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć9
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia9
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza literatury dotyczącej tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OG12-R_W01Student ma wiedzę o najważniejszych odmianach winorośli, zna ich wymagania oraz podstawy technologii uprawy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z charakterystyką rodzaju Vitis, z najważniejszymi gospodarczo odmianami Vitis vinifera oraz odmianami będącymi mieszańcami międzygatunkowymi, z charakterystyką najważniejszych odmian przydatnych do uprawy w Polsce, z wymaganiami klimatyczno-glebowymi oraz podstawowymi zasadami uprawy winorośli.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka rodzaju Vitis oraz najważniejszych gospodarczo na świecie odmian Vitis vinifera wykorzystywanych w produkcji win. Charakterystyka odmian hybrydowych przydatnych do uprawy w Polsce. Wymagania klimatyczno-glebowe winorośli, wybór stanowiska pod winnice oraz podstawowe zasady uprawy winorośli.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę o najważniejszych odmianach winorośli, dostatecznie zna ich wymagania oraz podstawy technologii uprawy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OG12-R_W02Zna podstawowe założenia turystyki winiarskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z możliwością tworzenia oraz promocji produktu turystyki winiarskiej oraz znaczeniem enoturystyki dla rozwoju obszarów wiejskich i podniesienia atrakcyjności oferty agroturystycznej.
Treści programoweT-L-1Charakterystyka najważniejszych regionów winiarskich na świecie oraz w Polsce.
T-W-2Podstawy turystyki winiarskiej oraz znaczenie enoturystyki dla rozwoju obszarów wiejskich i podniesienia atrakcyjności oferty agroturystycznej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna dostatecznie założenia turystyki winiarskiej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OG12-R_W03Student zna podstawy sztuki sommelierskiej, ma wiedzę dotyczącą oceny jakości wina oraz podstaw jego serwowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z najważniejszymi regionami winiarskimi na świecie oraz w Polsce, z podstawami sztuki sommelierskiej, sposobami oceny win oraz zasadami doboru win do potraw i okoliczności.
Treści programoweT-L-1Charakterystyka najważniejszych regionów winiarskich na świecie oraz w Polsce.
T-L-2Charakterystyka oraz podział win. Podstawowe informacje o technologii produkcji win. Podstawy sztuki sommelierskiej, sposoby oceny win oraz zasady doboru win do potraw i okoliczności.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawdzian praktyczny
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna dostatecznie podstawy sztuki sommelierskiej, ma podstawową wiedzę dotyczącą oceny jakości wina oraz sposobów jego serwowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OG12-R_U01Student posiada podtawowe umiejętności zakładania winnicy i uprawy winorośli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski
ABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z charakterystyką rodzaju Vitis, z najważniejszymi gospodarczo odmianami Vitis vinifera oraz odmianami będącymi mieszańcami międzygatunkowymi, z charakterystyką najważniejszych odmian przydatnych do uprawy w Polsce, z wymaganiami klimatyczno-glebowymi oraz podstawowymi zasadami uprawy winorośli.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka rodzaju Vitis oraz najważniejszych gospodarczo na świecie odmian Vitis vinifera wykorzystywanych w produkcji win. Charakterystyka odmian hybrydowych przydatnych do uprawy w Polsce. Wymagania klimatyczno-glebowe winorośli, wybór stanowiska pod winnice oraz podstawowe zasady uprawy winorośli.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostateczne umiejętności zakładania winnicy i uprawy winorośli
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OG12-R_U02Student ma umiejętność oceny znaczenia enoturystyki w promocji regionu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski
ABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z możliwością tworzenia oraz promocji produktu turystyki winiarskiej oraz znaczeniem enoturystyki dla rozwoju obszarów wiejskich i podniesienia atrakcyjności oferty agroturystycznej.
Treści programoweT-L-1Charakterystyka najważniejszych regionów winiarskich na świecie oraz w Polsce.
T-W-2Podstawy turystyki winiarskiej oraz znaczenie enoturystyki dla rozwoju obszarów wiejskich i podniesienia atrakcyjności oferty agroturystycznej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową umiejętność oceny znaczenia enoturystyki w promocji regionu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OG12-R_U03Student umie przygotować wino do degustacji oraz dokonać jego podstawowej oceny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski
ABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z najważniejszymi regionami winiarskimi na świecie oraz w Polsce, z podstawami sztuki sommelierskiej, sposobami oceny win oraz zasadami doboru win do potraw i okoliczności.
Treści programoweT-L-1Charakterystyka najważniejszych regionów winiarskich na świecie oraz w Polsce.
T-L-2Charakterystyka oraz podział win. Podstawowe informacje o technologii produkcji win. Podstawy sztuki sommelierskiej, sposoby oceny win oraz zasady doboru win do potraw i okoliczności.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawdzian praktyczny
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym umie przygotować wino do degustacji oraz dokonać jego podstawowej oceny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OG12-R_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania problemów. Jest zorientowany w aktualnych preferencjach konsumentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z charakterystyką rodzaju Vitis, z najważniejszymi gospodarczo odmianami Vitis vinifera oraz odmianami będącymi mieszańcami międzygatunkowymi, z charakterystyką najważniejszych odmian przydatnych do uprawy w Polsce, z wymaganiami klimatyczno-glebowymi oraz podstawowymi zasadami uprawy winorośli.
C-2Zapoznanie studenta z najważniejszymi regionami winiarskimi na świecie oraz w Polsce, z podstawami sztuki sommelierskiej, sposobami oceny win oraz zasadami doboru win do potraw i okoliczności.
C-3Zapoznanie studenta z możliwością tworzenia oraz promocji produktu turystyki winiarskiej oraz znaczeniem enoturystyki dla rozwoju obszarów wiejskich i podniesienia atrakcyjności oferty agroturystycznej.
Treści programoweT-L-1Charakterystyka najważniejszych regionów winiarskich na świecie oraz w Polsce.
T-L-2Charakterystyka oraz podział win. Podstawowe informacje o technologii produkcji win. Podstawy sztuki sommelierskiej, sposoby oceny win oraz zasady doboru win do potraw i okoliczności.
T-W-1Charakterystyka rodzaju Vitis oraz najważniejszych gospodarczo na świecie odmian Vitis vinifera wykorzystywanych w produkcji win. Charakterystyka odmian hybrydowych przydatnych do uprawy w Polsce. Wymagania klimatyczno-glebowe winorośli, wybór stanowiska pod winnice oraz podstawowe zasady uprawy winorośli.
T-W-2Podstawy turystyki winiarskiej oraz znaczenie enoturystyki dla rozwoju obszarów wiejskich i podniesienia atrakcyjności oferty agroturystycznej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: sprawdzian praktyczny
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest w stopniu dostatecznym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma podstawową świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania problemów. Jest dostatecznie zorientowany w aktualnych preferencjach konsumentów.
3,5
4,0
4,5
5,0