Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem

Sylabus przedmiotu Biomonitoring i bioindykacja środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biomonitoring i bioindykacja środowiska
Specjalność Zarządzanie środowiskiem
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza na poziomie szkoły średniej z zakresu biologii, ochroy środowiska i matematyki .

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwością oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Biomonitoring dwutlenku siarki przy użyciu roślin niższych i wyższych. Zastosowanie skali porostowej do oceny środowiska w miejscu zamieszkania - projekt.4
T-L-2Biomonitoring fluoru przy użyciu roślin niższych i wyższych2
T-L-3Biomonitoring ozonu2
T-L-4Ocena skażenia gleb metalami ciężkimi. Dżdżownice jako wskaźniki skażenia środowiska pestycydami i metalami ciężkimi.2
T-L-5Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia środowiska glebowego2
T-L-6Wykorzystanie grzybów makrowocnikowych w ocenie skażenie gleby metalami cięzkimi2
T-L-7Zgrupowania chrząszczy saproksylicznych w ocenie wartości przyrodniczej i nauturalnej ekosystemów2
T-L-8Ptaki jako wskaźniki stanu środowiska4
T-L-9Obliczenia wskaźników jakości wód dla biologicznych elementów ekosystemów wodnych: MIR, ESMI, Indeks okrzemkowy - IO, Indeks MMI_PL, Indeks EFI+PL.10
30
wykłady
T-W-1Ekologiczne podstawy bioindykacji. Metody bioindykacyjne i chemiczne w badaniach monitoringowych.2
T-W-2Bioindykatory - klasyfikacja, procedury. Cechy dobrych bioindykatorów. Rośliny jako biowskaźniki i biomonitory.2
T-W-3Bioindykatory zwierzęce2
T-W-4Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy4
T-W-5Biomonitoring atmosfery. Zastosowanie roślin niższych i wyższych (porostów, mchów, drzew iglastych) w ocenie skażeń atmosfery dwutlenkiem siarki i fluorem. Odczyn kory drzew jako wskaźnik zakwaszenia środowiska.4
T-W-6Biomonitoring gleb.2
T-W-7Ocena naturalności obszarów lesnych za pomocą mchów i wątrobowców2
T-W-8Grzyby saprofityczne i fitopatologczne w monitoringu ekosystemów lądowych2
T-W-9Zasady biomonitoringu ekosystemów wodnych. Biologiczne wskaźniki jakości wód powierzchniowych.2
T-W-10Rośliny wodne jako wskaźniki jakości wód powierzchniowych2
T-W-11Ichtiofauna jako wskażnik jakości wód powierzchniowych2
T-W-12Organizmy wskaźnikowe fitobentosu. Makrobezkręgowce bentosowe.2
T-W-13Rośliny wodne jako wskaźniki zanieczyszczenia wód metalami2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć9
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia9
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza literatury dotyczącej tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (laboratoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-7Anegdota

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-3Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS12-OS_W01
Student ma wiedze dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz o sposobach oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
ABI_1A_W02C-1T-W-13, T-W-10, T-W-12, T-W-11, T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-L-5, T-L-3, T-L-8, T-L-2, T-W-5, T-L-7, T-L-9, T-W-9, T-L-1, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-L-4, T-L-6M-4, M-2, M-7, M-5, M-6, M-1, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS12-OS_U01
Potrafi wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z różnych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
ABI_1A_U06, ABI_1A_U07C-1T-L-9, T-L-5, T-L-7, T-L-3, T-L-2, T-L-8, T-L-4, T-L-1, T-L-6M-7, M-1, M-4, M-6, M-3, M-2, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS12-OS_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
ABI_1A_K01C-1T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-L-9, T-L-8, T-L-5, T-L-7, T-L-1M-2, M-6, M-4, M-1, M-7, M-3, M-5S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS12-OS_W01
Student ma wiedze dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz o sposobach oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
2,0
3,0Student ma ograniczoną wiedzę dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz wie o ocenie stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS12-OS_U01
Potrafi wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z różnych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
2,0
3,0Potrafi pod kierunkiem nauczyciela wyszukać i wykorzystać informacje pochodzące z różnych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS12-OS_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Traczewska Teodora Małgorzata, Biologiczne metody oceny skażenia środowiska, Oficyna Wyd.Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011
  2. Zimny Henryk, Ekologiczna ocena stanu środowiska. Bioindykacja i biomonitoring, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadium Grzegorczyk, Warszawa, 2006
  3. Red. : Dynowska M., Ciecierska H., Biologiczne metody oceny stanu środowiska. Tom I. Ekosystemy lądowe. Podręcznik metodyczny, Wydawnictwo Mantis, Olsztyn, 2013
  4. red.: Ciecierska H., Dynowska M., Biologiczne metody oceny stanu środowiska. Tom 2. Ekosystemy wodne., Wydawnictwo Mantis, olsztyn, 2013
  5. MIN. INFRASTRUKTURY, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 czerwca 2021 r. w sprawie klasyfikacji stanu ekologicznego, potencjału ekologicznego i stanu chemicznego oraz sposobu klasyfikacji stanu jednolitych części wód powierzchniowych, a także środowiskowych norm jakości dla substancji priorytetowych, Dz.U. 2021 poz. 1475, 2021, 2021
  6. Red. A. Kostrzewski i M. Majewskii, Zintegrowany Monitoring Środowiska Przyrodniczego, Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Red.: IOŚ, Raport kończący prace zespołu ds. w Odrze, IOŚ-PIB, Warszawa, 2023, 1, https://ios.edu.pl/aktualnosci-certyfikacja/raport-konczacy-prace-zespolu-ds-sytuacji-w-odrze/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Biomonitoring dwutlenku siarki przy użyciu roślin niższych i wyższych. Zastosowanie skali porostowej do oceny środowiska w miejscu zamieszkania - projekt.4
T-L-2Biomonitoring fluoru przy użyciu roślin niższych i wyższych2
T-L-3Biomonitoring ozonu2
T-L-4Ocena skażenia gleb metalami ciężkimi. Dżdżownice jako wskaźniki skażenia środowiska pestycydami i metalami ciężkimi.2
T-L-5Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia środowiska glebowego2
T-L-6Wykorzystanie grzybów makrowocnikowych w ocenie skażenie gleby metalami cięzkimi2
T-L-7Zgrupowania chrząszczy saproksylicznych w ocenie wartości przyrodniczej i nauturalnej ekosystemów2
T-L-8Ptaki jako wskaźniki stanu środowiska4
T-L-9Obliczenia wskaźników jakości wód dla biologicznych elementów ekosystemów wodnych: MIR, ESMI, Indeks okrzemkowy - IO, Indeks MMI_PL, Indeks EFI+PL.10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologiczne podstawy bioindykacji. Metody bioindykacyjne i chemiczne w badaniach monitoringowych.2
T-W-2Bioindykatory - klasyfikacja, procedury. Cechy dobrych bioindykatorów. Rośliny jako biowskaźniki i biomonitory.2
T-W-3Bioindykatory zwierzęce2
T-W-4Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy4
T-W-5Biomonitoring atmosfery. Zastosowanie roślin niższych i wyższych (porostów, mchów, drzew iglastych) w ocenie skażeń atmosfery dwutlenkiem siarki i fluorem. Odczyn kory drzew jako wskaźnik zakwaszenia środowiska.4
T-W-6Biomonitoring gleb.2
T-W-7Ocena naturalności obszarów lesnych za pomocą mchów i wątrobowców2
T-W-8Grzyby saprofityczne i fitopatologczne w monitoringu ekosystemów lądowych2
T-W-9Zasady biomonitoringu ekosystemów wodnych. Biologiczne wskaźniki jakości wód powierzchniowych.2
T-W-10Rośliny wodne jako wskaźniki jakości wód powierzchniowych2
T-W-11Ichtiofauna jako wskażnik jakości wód powierzchniowych2
T-W-12Organizmy wskaźnikowe fitobentosu. Makrobezkręgowce bentosowe.2
T-W-13Rośliny wodne jako wskaźniki zanieczyszczenia wód metalami2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć9
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia9
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza literatury dotyczącej tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS12-OS_W01Student ma wiedze dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz o sposobach oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
Treści programoweT-W-13Rośliny wodne jako wskaźniki zanieczyszczenia wód metalami
T-W-10Rośliny wodne jako wskaźniki jakości wód powierzchniowych
T-W-12Organizmy wskaźnikowe fitobentosu. Makrobezkręgowce bentosowe.
T-W-11Ichtiofauna jako wskażnik jakości wód powierzchniowych
T-W-4Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy
T-W-8Grzyby saprofityczne i fitopatologczne w monitoringu ekosystemów lądowych
T-W-3Bioindykatory zwierzęce
T-W-6Biomonitoring gleb.
T-L-5Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia środowiska glebowego
T-L-3Biomonitoring ozonu
T-L-8Ptaki jako wskaźniki stanu środowiska
T-L-2Biomonitoring fluoru przy użyciu roślin niższych i wyższych
T-W-5Biomonitoring atmosfery. Zastosowanie roślin niższych i wyższych (porostów, mchów, drzew iglastych) w ocenie skażeń atmosfery dwutlenkiem siarki i fluorem. Odczyn kory drzew jako wskaźnik zakwaszenia środowiska.
T-L-7Zgrupowania chrząszczy saproksylicznych w ocenie wartości przyrodniczej i nauturalnej ekosystemów
T-L-9Obliczenia wskaźników jakości wód dla biologicznych elementów ekosystemów wodnych: MIR, ESMI, Indeks okrzemkowy - IO, Indeks MMI_PL, Indeks EFI+PL.
T-W-9Zasady biomonitoringu ekosystemów wodnych. Biologiczne wskaźniki jakości wód powierzchniowych.
T-L-1Biomonitoring dwutlenku siarki przy użyciu roślin niższych i wyższych. Zastosowanie skali porostowej do oceny środowiska w miejscu zamieszkania - projekt.
T-W-1Ekologiczne podstawy bioindykacji. Metody bioindykacyjne i chemiczne w badaniach monitoringowych.
T-W-7Ocena naturalności obszarów lesnych za pomocą mchów i wątrobowców
T-W-2Bioindykatory - klasyfikacja, procedury. Cechy dobrych bioindykatorów. Rośliny jako biowskaźniki i biomonitory.
T-L-4Ocena skażenia gleb metalami ciężkimi. Dżdżownice jako wskaźniki skażenia środowiska pestycydami i metalami ciężkimi.
T-L-6Wykorzystanie grzybów makrowocnikowych w ocenie skażenie gleby metalami cięzkimi
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe (laboratoryjne)
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-7Anegdota
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-3Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ograniczoną wiedzę dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz wie o ocenie stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS12-OS_U01Potrafi wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z różnych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski
ABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
Treści programoweT-L-9Obliczenia wskaźników jakości wód dla biologicznych elementów ekosystemów wodnych: MIR, ESMI, Indeks okrzemkowy - IO, Indeks MMI_PL, Indeks EFI+PL.
T-L-5Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia środowiska glebowego
T-L-7Zgrupowania chrząszczy saproksylicznych w ocenie wartości przyrodniczej i nauturalnej ekosystemów
T-L-3Biomonitoring ozonu
T-L-2Biomonitoring fluoru przy użyciu roślin niższych i wyższych
T-L-8Ptaki jako wskaźniki stanu środowiska
T-L-4Ocena skażenia gleb metalami ciężkimi. Dżdżownice jako wskaźniki skażenia środowiska pestycydami i metalami ciężkimi.
T-L-1Biomonitoring dwutlenku siarki przy użyciu roślin niższych i wyższych. Zastosowanie skali porostowej do oceny środowiska w miejscu zamieszkania - projekt.
T-L-6Wykorzystanie grzybów makrowocnikowych w ocenie skażenie gleby metalami cięzkimi
Metody nauczaniaM-7Anegdota
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (laboratoryjne)
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-3Wykład problemowy
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-5Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-3Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi pod kierunkiem nauczyciela wyszukać i wykorzystać informacje pochodzące z różnych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS12-OS_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
Treści programoweT-L-4Ocena skażenia gleb metalami ciężkimi. Dżdżownice jako wskaźniki skażenia środowiska pestycydami i metalami ciężkimi.
T-L-3Biomonitoring ozonu
T-L-6Wykorzystanie grzybów makrowocnikowych w ocenie skażenie gleby metalami cięzkimi
T-L-2Biomonitoring fluoru przy użyciu roślin niższych i wyższych
T-L-9Obliczenia wskaźników jakości wód dla biologicznych elementów ekosystemów wodnych: MIR, ESMI, Indeks okrzemkowy - IO, Indeks MMI_PL, Indeks EFI+PL.
T-L-8Ptaki jako wskaźniki stanu środowiska
T-L-5Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia środowiska glebowego
T-L-7Zgrupowania chrząszczy saproksylicznych w ocenie wartości przyrodniczej i nauturalnej ekosystemów
T-L-1Biomonitoring dwutlenku siarki przy użyciu roślin niższych i wyższych. Zastosowanie skali porostowej do oceny środowiska w miejscu zamieszkania - projekt.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (laboratoryjne)
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-7Anegdota
M-3Wykład problemowy
M-5Praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-3Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0