Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem

Sylabus przedmiotu Zastosowanie materiału roślinnego w dekoracji wnętrz i florystyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zastosowanie materiału roślinnego w dekoracji wnętrz i florystyce
Specjalność Zarządzanie środowiskiem
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw botaniki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadmi doboru i możliwościami zastosowania roślin ozdobnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Źródła pochodzenia materiału roślinnego. Materiałoznawstwo florystyczne. Zbiór, przechowywanie i przedłużanie trwałości roślin ozdobnych. Asostyment kwiatów ciętych, zieleni ciętej i dodatków florystycznych. Asostyment roślin doniczkowych. Florystyka zrównoważona. Proekologiczne techniki florystyczne. Praktyczne zastosowanie określonych grup roślin ozdobnych w zielonych ścianach, dekoracjach wnętrz i wyrobach florystycznych.30
30
wykłady
T-W-1Dobór roślin ozdobnych do wnętrz. Systemy uprawy i ekspozycji roślin ozdobnych we wnętrzach. Zasady pielęgnacji roślin ozdobnych we wnętrzach. Uprawa hydroponiczna roślin ozdobnych we wnętrzach. Zielone ściany we wnętrzach - dobór gatunków, systemy i pielęgnacja. Rodzaje dekoracji wnętrz. Florystyka. Zrównoważone działania we florystyce i obrocie materiału roślinnego.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające/wykład Metody praktyczne/pokaz, ćwiczenia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test
S-2Ocena podsumowująca: projekt dekoracji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OG10-OS_W01
Student zna gatunki roślin, technologie ich uprawy i sposoby ekspozycji we wnętrzach
ABI_1A_W02C-1T-L-1, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OG10-OS_U01
Student dobiera gatunki, sposoby uprawy i ekspozycji roślin we wnętrzach
ABI_1A_U03C-1T-L-1, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OG10-OS_K01
Student ma świadomość szukania inspiracji i bycia kreatywnym w realizacji zadań.
ABI_1A_K01C-1T-L-1, T-W-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OG10-OS_W01
Student zna gatunki roślin, technologie ich uprawy i sposoby ekspozycji we wnętrzach
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe gatunki roślin do wnętrz, podstawowe sposoby ich uprawy i ekspozycji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OG10-OS_U01
Student dobiera gatunki, sposoby uprawy i ekspozycji roślin we wnętrzach
2,0
3,0Student dobiera podstawowe gatunki roślin do wnętrz i dekoracji florystycznych, dobiera podstawowe sposoby uprawy roślin we wnętrzach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OG10-OS_K01
Student ma świadomość szukania inspiracji i bycia kreatywnym w realizacji zadań.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym ma świadomość szukania inspiracji i bycia kreatywnym w realizacji zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Nizińska A., Miklaszewska M., Salachna P., ABC Florystyki, Hortpress, 2019
  2. Tong, Jialin, Eco China : urban vertical greening, Design Media Publishing (UK) Limited, London, 2019
  3. Agnieszka Stec, Daniel Słyś, Zielone dachy i ściany : projektowanie, wykonawstwo, użytkowanie, Wydawnictwo i Handel Książkami "KaBe", Krosno, 2019
  4. Agnieszka Stec, Daniel Słyś, Zielone dachy i ściany : projektowanie, wykonawstwo, użytkowanie, Wydawnictwo i Handel Książkami "KaBe", Krosno, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Łukasz Mracinkowski, Radosław Berent, Elementarz kwiatowy, MIUT, 2022
  2. Shawna Coronado, Wiszące ogrody : tworzenie użytecznych żywych ścian w celu ozdobienia posesji, uprawy warzyw i ziół, aromaterapii i wielu innych, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2016
  3. Shawna Coronado, Wiszące ogrody : tworzenie użytecznych żywych ścian w celu ozdobienia posesji, uprawy warzyw i ziół, aromaterapii i wielu innych, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2016

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Źródła pochodzenia materiału roślinnego. Materiałoznawstwo florystyczne. Zbiór, przechowywanie i przedłużanie trwałości roślin ozdobnych. Asostyment kwiatów ciętych, zieleni ciętej i dodatków florystycznych. Asostyment roślin doniczkowych. Florystyka zrównoważona. Proekologiczne techniki florystyczne. Praktyczne zastosowanie określonych grup roślin ozdobnych w zielonych ścianach, dekoracjach wnętrz i wyrobach florystycznych.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dobór roślin ozdobnych do wnętrz. Systemy uprawy i ekspozycji roślin ozdobnych we wnętrzach. Zasady pielęgnacji roślin ozdobnych we wnętrzach. Uprawa hydroponiczna roślin ozdobnych we wnętrzach. Zielone ściany we wnętrzach - dobór gatunków, systemy i pielęgnacja. Rodzaje dekoracji wnętrz. Florystyka. Zrównoważone działania we florystyce i obrocie materiału roślinnego.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OG10-OS_W01Student zna gatunki roślin, technologie ich uprawy i sposoby ekspozycji we wnętrzach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadmi doboru i możliwościami zastosowania roślin ozdobnych
Treści programoweT-L-1Źródła pochodzenia materiału roślinnego. Materiałoznawstwo florystyczne. Zbiór, przechowywanie i przedłużanie trwałości roślin ozdobnych. Asostyment kwiatów ciętych, zieleni ciętej i dodatków florystycznych. Asostyment roślin doniczkowych. Florystyka zrównoważona. Proekologiczne techniki florystyczne. Praktyczne zastosowanie określonych grup roślin ozdobnych w zielonych ścianach, dekoracjach wnętrz i wyrobach florystycznych.
T-W-1Dobór roślin ozdobnych do wnętrz. Systemy uprawy i ekspozycji roślin ozdobnych we wnętrzach. Zasady pielęgnacji roślin ozdobnych we wnętrzach. Uprawa hydroponiczna roślin ozdobnych we wnętrzach. Zielone ściany we wnętrzach - dobór gatunków, systemy i pielęgnacja. Rodzaje dekoracji wnętrz. Florystyka. Zrównoważone działania we florystyce i obrocie materiału roślinnego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające/wykład Metody praktyczne/pokaz, ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test
S-2Ocena podsumowująca: projekt dekoracji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe gatunki roślin do wnętrz, podstawowe sposoby ich uprawy i ekspozycji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OG10-OS_U01Student dobiera gatunki, sposoby uprawy i ekspozycji roślin we wnętrzach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U03Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadmi doboru i możliwościami zastosowania roślin ozdobnych
Treści programoweT-L-1Źródła pochodzenia materiału roślinnego. Materiałoznawstwo florystyczne. Zbiór, przechowywanie i przedłużanie trwałości roślin ozdobnych. Asostyment kwiatów ciętych, zieleni ciętej i dodatków florystycznych. Asostyment roślin doniczkowych. Florystyka zrównoważona. Proekologiczne techniki florystyczne. Praktyczne zastosowanie określonych grup roślin ozdobnych w zielonych ścianach, dekoracjach wnętrz i wyrobach florystycznych.
T-W-1Dobór roślin ozdobnych do wnętrz. Systemy uprawy i ekspozycji roślin ozdobnych we wnętrzach. Zasady pielęgnacji roślin ozdobnych we wnętrzach. Uprawa hydroponiczna roślin ozdobnych we wnętrzach. Zielone ściany we wnętrzach - dobór gatunków, systemy i pielęgnacja. Rodzaje dekoracji wnętrz. Florystyka. Zrównoważone działania we florystyce i obrocie materiału roślinnego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające/wykład Metody praktyczne/pokaz, ćwiczenia
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: projekt dekoracji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dobiera podstawowe gatunki roślin do wnętrz i dekoracji florystycznych, dobiera podstawowe sposoby uprawy roślin we wnętrzach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OG10-OS_K01Student ma świadomość szukania inspiracji i bycia kreatywnym w realizacji zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadmi doboru i możliwościami zastosowania roślin ozdobnych
Treści programoweT-L-1Źródła pochodzenia materiału roślinnego. Materiałoznawstwo florystyczne. Zbiór, przechowywanie i przedłużanie trwałości roślin ozdobnych. Asostyment kwiatów ciętych, zieleni ciętej i dodatków florystycznych. Asostyment roślin doniczkowych. Florystyka zrównoważona. Proekologiczne techniki florystyczne. Praktyczne zastosowanie określonych grup roślin ozdobnych w zielonych ścianach, dekoracjach wnętrz i wyrobach florystycznych.
T-W-1Dobór roślin ozdobnych do wnętrz. Systemy uprawy i ekspozycji roślin ozdobnych we wnętrzach. Zasady pielęgnacji roślin ozdobnych we wnętrzach. Uprawa hydroponiczna roślin ozdobnych we wnętrzach. Zielone ściany we wnętrzach - dobór gatunków, systemy i pielęgnacja. Rodzaje dekoracji wnętrz. Florystyka. Zrównoważone działania we florystyce i obrocie materiału roślinnego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające/wykład Metody praktyczne/pokaz, ćwiczenia
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: projekt dekoracji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym ma świadomość szukania inspiracji i bycia kreatywnym w realizacji zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0