Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem

Sylabus przedmiotu Podstawy produkcji roślinnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy produkcji roślinnej
Specjalność Produkcja rolnicza
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe informacje dotyczące gleboznawstwa, systematyki roślin oraz chemii mineralnego żywienia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wymaganiami siedliskowymi roślin uprawnych
C-2Umiejętnośc doboru warunków siedliskowych do uprawy wybranych grup roślin uprawnych
C-3Poznanie podstaw agrotechniki roślin uprawnych
C-4Zapoznanie studentów z układaniem zmianowań, obliczaniem struktury zasiewów oraz planowaniem agrotechniki w zmianowaniu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie gatunków chwastów na materiale zielnikowym z określeniem szkodliwości dla roślin rolniczych4
T-L-2Oznaczanie wartości materiału siewnego, obliczanie ilości wysiewu. Rozpoznawanie materiału siewnego4
T-L-3Ćwiczenia z rozpoznawania gatunków roślin uprawnych10
T-L-4Projekt płodozmianu dla określonych warunków siedliskowych, dobór gatunków roślin rolniczych i ich następstwo, bilans substancji organicznej, uprawa roli i pielęgnacja roślin.12
30
wykłady
T-W-1Wpływ czynników abiotycznych na produkcję roślinną2
T-W-2Wpływ czynników biotycznych na produkcję roślinną2
T-W-3Wpływ czynników antropogenicznych na produkcję roślinną2
T-W-4Teoretyczne podstawy uprawy roli. Specyfika uprawy różnych typów gleb3
T-W-5Współczesne systemy i sposoby uprawy roli4
T-W-6Podstawy nawożenia i żywienia roślin2
T-W-7Zasady pielęgnowania roślin uprawnych2
T-W-8Charakterystyka siewu, sadzenia i zbioru roślin uprawnych2
T-W-9Przyrodnicze podstawy i elementy zmianowania.4
T-W-10Znaczenie gospodarcze, podział, charakterystyka przyrodniczo - użytkowa roślin uprawnych (zbożowe, okopowe, przemysłowe, bobowate)4
T-W-11Charakterystyka ważniejszych gatunków chwastów występujących na polach uprawnych. Sposoby ich zwalczania. Klasyfikacja herbicydów wg. mechanizmu działania3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące
M-3Metody problemowe-dyskusja problemowa
M-4Zajęcia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny częściowy
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy
S-3Ocena formująca: Projekt

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_R10-R_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, nawożenie, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie roślin, zmianowanie i płodozmiany
ABI_1A_W02C-2, C-3, C-4, C-1T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-10, T-L-3, T-W-4, T-W-8, T-W-11, T-W-9, T-L-4, T-W-2, T-L-2, T-W-3, T-L-1, T-W-6M-4, M-1, M-3, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_R10-R_U01
Student ma umiejętność układania zmianowań, obliczania struktury zasiewów dla różnych kompleksów glebowych oraz projektowania w nich agrotechniki
ABI_1A_U03C-4, C-3, C-1, C-2T-L-3, T-W-2, T-W-9, T-W-11, T-W-8, T-L-2, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-10, T-W-3, T-L-4, T-L-1, T-W-4, T-W-1M-3, M-4, M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_R10-R_K01
Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną
ABI_1A_K01C-1, C-3, C-4, C-2T-W-3, T-W-6, T-L-1, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-L-2, T-W-5, T-W-1, T-W-11, T-W-8, T-L-4, T-L-3, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_R10-R_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, nawożenie, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie roślin, zmianowanie i płodozmiany
2,0
3,0Potrafi omówić znaczenie gospodarcze oraz podstawy agrotechniki niektórych grup roślin uprawnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_R10-R_U01
Student ma umiejętność układania zmianowań, obliczania struktury zasiewów dla różnych kompleksów glebowych oraz projektowania w nich agrotechniki
2,0
3,0Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_R10-R_K01
Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną
2,0
3,0Ma częściową świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Andrzej Kotecki, Uprawa roślin, UP we Wrocławiu, Wrocław, 2020, 1
  2. Stanisław Karczmarczyk, Agrotechnika roślin uprawnych, AR Szczecin, 2005

Literatura dodatkowa

  1. M. Błażewicz- Woźniak, T. Kęsik, Uprawa roli i roślin z elementami herbologii, UP Lublin, 2014
  2. materiały dydaktyczne CDR, 2020
  3. Atlasy chwastów, 2022

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie gatunków chwastów na materiale zielnikowym z określeniem szkodliwości dla roślin rolniczych4
T-L-2Oznaczanie wartości materiału siewnego, obliczanie ilości wysiewu. Rozpoznawanie materiału siewnego4
T-L-3Ćwiczenia z rozpoznawania gatunków roślin uprawnych10
T-L-4Projekt płodozmianu dla określonych warunków siedliskowych, dobór gatunków roślin rolniczych i ich następstwo, bilans substancji organicznej, uprawa roli i pielęgnacja roślin.12
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ czynników abiotycznych na produkcję roślinną2
T-W-2Wpływ czynników biotycznych na produkcję roślinną2
T-W-3Wpływ czynników antropogenicznych na produkcję roślinną2
T-W-4Teoretyczne podstawy uprawy roli. Specyfika uprawy różnych typów gleb3
T-W-5Współczesne systemy i sposoby uprawy roli4
T-W-6Podstawy nawożenia i żywienia roślin2
T-W-7Zasady pielęgnowania roślin uprawnych2
T-W-8Charakterystyka siewu, sadzenia i zbioru roślin uprawnych2
T-W-9Przyrodnicze podstawy i elementy zmianowania.4
T-W-10Znaczenie gospodarcze, podział, charakterystyka przyrodniczo - użytkowa roślin uprawnych (zbożowe, okopowe, przemysłowe, bobowate)4
T-W-11Charakterystyka ważniejszych gatunków chwastów występujących na polach uprawnych. Sposoby ich zwalczania. Klasyfikacja herbicydów wg. mechanizmu działania3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R10-R_W01Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, nawożenie, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie roślin, zmianowanie i płodozmiany
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-2Umiejętnośc doboru warunków siedliskowych do uprawy wybranych grup roślin uprawnych
C-3Poznanie podstaw agrotechniki roślin uprawnych
C-4Zapoznanie studentów z układaniem zmianowań, obliczaniem struktury zasiewów oraz planowaniem agrotechniki w zmianowaniu
C-1Zapoznanie studentów z wymaganiami siedliskowymi roślin uprawnych
Treści programoweT-W-7Zasady pielęgnowania roślin uprawnych
T-W-5Współczesne systemy i sposoby uprawy roli
T-W-1Wpływ czynników abiotycznych na produkcję roślinną
T-W-10Znaczenie gospodarcze, podział, charakterystyka przyrodniczo - użytkowa roślin uprawnych (zbożowe, okopowe, przemysłowe, bobowate)
T-L-3Ćwiczenia z rozpoznawania gatunków roślin uprawnych
T-W-4Teoretyczne podstawy uprawy roli. Specyfika uprawy różnych typów gleb
T-W-8Charakterystyka siewu, sadzenia i zbioru roślin uprawnych
T-W-11Charakterystyka ważniejszych gatunków chwastów występujących na polach uprawnych. Sposoby ich zwalczania. Klasyfikacja herbicydów wg. mechanizmu działania
T-W-9Przyrodnicze podstawy i elementy zmianowania.
T-L-4Projekt płodozmianu dla określonych warunków siedliskowych, dobór gatunków roślin rolniczych i ich następstwo, bilans substancji organicznej, uprawa roli i pielęgnacja roślin.
T-W-2Wpływ czynników biotycznych na produkcję roślinną
T-L-2Oznaczanie wartości materiału siewnego, obliczanie ilości wysiewu. Rozpoznawanie materiału siewnego
T-W-3Wpływ czynników antropogenicznych na produkcję roślinną
T-L-1Rozpoznawanie gatunków chwastów na materiale zielnikowym z określeniem szkodliwości dla roślin rolniczych
T-W-6Podstawy nawożenia i żywienia roślin
Metody nauczaniaM-4Zajęcia projektowe
M-1Wykład informacyjny
M-3Metody problemowe-dyskusja problemowa
M-2Metody eksponujące
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny częściowy
S-3Ocena formująca: Projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi omówić znaczenie gospodarcze oraz podstawy agrotechniki niektórych grup roślin uprawnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R10-R_U01Student ma umiejętność układania zmianowań, obliczania struktury zasiewów dla różnych kompleksów glebowych oraz projektowania w nich agrotechniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U03Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z układaniem zmianowań, obliczaniem struktury zasiewów oraz planowaniem agrotechniki w zmianowaniu
C-3Poznanie podstaw agrotechniki roślin uprawnych
C-1Zapoznanie studentów z wymaganiami siedliskowymi roślin uprawnych
C-2Umiejętnośc doboru warunków siedliskowych do uprawy wybranych grup roślin uprawnych
Treści programoweT-L-3Ćwiczenia z rozpoznawania gatunków roślin uprawnych
T-W-2Wpływ czynników biotycznych na produkcję roślinną
T-W-9Przyrodnicze podstawy i elementy zmianowania.
T-W-11Charakterystyka ważniejszych gatunków chwastów występujących na polach uprawnych. Sposoby ich zwalczania. Klasyfikacja herbicydów wg. mechanizmu działania
T-W-8Charakterystyka siewu, sadzenia i zbioru roślin uprawnych
T-L-2Oznaczanie wartości materiału siewnego, obliczanie ilości wysiewu. Rozpoznawanie materiału siewnego
T-W-7Zasady pielęgnowania roślin uprawnych
T-W-6Podstawy nawożenia i żywienia roślin
T-W-5Współczesne systemy i sposoby uprawy roli
T-W-10Znaczenie gospodarcze, podział, charakterystyka przyrodniczo - użytkowa roślin uprawnych (zbożowe, okopowe, przemysłowe, bobowate)
T-W-3Wpływ czynników antropogenicznych na produkcję roślinną
T-L-4Projekt płodozmianu dla określonych warunków siedliskowych, dobór gatunków roślin rolniczych i ich następstwo, bilans substancji organicznej, uprawa roli i pielęgnacja roślin.
T-L-1Rozpoznawanie gatunków chwastów na materiale zielnikowym z określeniem szkodliwości dla roślin rolniczych
T-W-4Teoretyczne podstawy uprawy roli. Specyfika uprawy różnych typów gleb
T-W-1Wpływ czynników abiotycznych na produkcję roślinną
Metody nauczaniaM-3Metody problemowe-dyskusja problemowa
M-4Zajęcia projektowe
M-2Metody eksponujące
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny częściowy
S-3Ocena formująca: Projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R10-R_K01Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wymaganiami siedliskowymi roślin uprawnych
C-3Poznanie podstaw agrotechniki roślin uprawnych
C-4Zapoznanie studentów z układaniem zmianowań, obliczaniem struktury zasiewów oraz planowaniem agrotechniki w zmianowaniu
C-2Umiejętnośc doboru warunków siedliskowych do uprawy wybranych grup roślin uprawnych
Treści programoweT-W-3Wpływ czynników antropogenicznych na produkcję roślinną
T-W-6Podstawy nawożenia i żywienia roślin
T-L-1Rozpoznawanie gatunków chwastów na materiale zielnikowym z określeniem szkodliwości dla roślin rolniczych
T-W-2Wpływ czynników biotycznych na produkcję roślinną
T-W-9Przyrodnicze podstawy i elementy zmianowania.
T-W-10Znaczenie gospodarcze, podział, charakterystyka przyrodniczo - użytkowa roślin uprawnych (zbożowe, okopowe, przemysłowe, bobowate)
T-W-4Teoretyczne podstawy uprawy roli. Specyfika uprawy różnych typów gleb
T-L-2Oznaczanie wartości materiału siewnego, obliczanie ilości wysiewu. Rozpoznawanie materiału siewnego
T-W-5Współczesne systemy i sposoby uprawy roli
T-W-1Wpływ czynników abiotycznych na produkcję roślinną
T-W-11Charakterystyka ważniejszych gatunków chwastów występujących na polach uprawnych. Sposoby ich zwalczania. Klasyfikacja herbicydów wg. mechanizmu działania
T-W-8Charakterystyka siewu, sadzenia i zbioru roślin uprawnych
T-L-4Projekt płodozmianu dla określonych warunków siedliskowych, dobór gatunków roślin rolniczych i ich następstwo, bilans substancji organicznej, uprawa roli i pielęgnacja roślin.
T-L-3Ćwiczenia z rozpoznawania gatunków roślin uprawnych
T-W-7Zasady pielęgnowania roślin uprawnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące
M-3Metody problemowe-dyskusja problemowa
M-4Zajęcia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny częściowy
S-3Ocena formująca: Projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma częściową świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną
3,5
4,0
4,5
5,0