Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem

Sylabus przedmiotu Pozyskiwanie i wykorzystanie danych przestrzennych w rolnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pozyskiwanie i wykorzystanie danych przestrzennych w rolnictwie
Specjalność Produkcja rolnicza
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podsatwowa obsługa komputera oraz systemu Windows oraz wiedza i umiejętności z zakresu agronomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie technologii pozyskiwania i przetwarzania danych na potrzeby rolnictwa, a szczególnie rolnictwa precyzyjnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Korzystanie z baz danych przestrzennych przez przeglądarkę internetową.5
T-L-2Pozyskiwanie i przetwarzanie baza danych przestrzennych przez oprogramowanie GIS.5
T-L-3Wizualizacja danych przestrzennych w rolnictwie na wybranych przykładach.5
T-L-4Przygotowanie danych przestrzenych pod rolnictwo precyzyjne.5
T-L-5Przetwarzanie danych na potrzeby pomiaru zmienności plonu roślin.5
T-L-6Ocena zmienności glebowej i rzeźby terenu na wielkość plonu roślin.5
30
wykłady
T-W-1Rodzaje dany przestrzennych - bazy danych przestrzennych.4
T-W-2Bazy danych przestrzennych jako źródło informacji o środowisku przyrodniczym i dla rolnictwa.4
T-W-3Możliwości i ograniczenia pozyskiwania danych przestrzennych.4
T-W-4Przetwarzanie baz danych przestrzennych w celach naukowych i komercyjnych.4
T-W-5Oprogramowanie przetwarzające dane przestrzenne.2
T-W-6Układy współrzędnych geograficznych stosowane w bazach danych przestrzennych4
T-W-7Ocena potrzeb nawozowych roślin uprawnych pozyskiwanie i wizualizacja danych.4
T-W-8Dane przestrzenne a rolnictwo precyzyjne.2
T-W-9Skanowanie przestrzenne pól skanerem elektromagnetycznym i interpretacja uzyskanych danych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza literatury związanej z treściami wykładowymi10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metody projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe
S-2Ocena formująca: Zaliczenia projektów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_R14-02_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą pozyskiwania i przetwarzania danych przestrzennych na potrzeby rolnictwa z uwzględnieniem rolnictwa precyzyjnego
ABI_1A_W01, ABI_1A_W02C-1T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_R14-02_U01
Student posiada umiejętność pozyskiwania i przetwarzania danych na potrzeby rolnictwa przy pomocy stosownego oprogramowania.
ABI_1A_U07, ABI_1A_U08C-1T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_R14-02_K01
Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie pozyskiwania i przetwarzania danych w systemach rolnictwa precyzyjnego
ABI_1A_K01, ABI_1A_K03C-1T-L-1, T-W-9, T-L-3, T-W-8, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-L-2, T-W-1, T-L-6, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-L-4, T-L-5M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_R14-02_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą pozyskiwania i przetwarzania danych przestrzennych na potrzeby rolnictwa z uwzględnieniem rolnictwa precyzyjnego
2,0
3,0Student posiada wiedzę dotyczącą źródeł pozyskiwania i sposobów przetwarzania danych na potrzeby rolnictwa ze szczególnym uwzględnieniem rolnictwa precyzyjnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_R14-02_U01
Student posiada umiejętność pozyskiwania i przetwarzania danych na potrzeby rolnictwa przy pomocy stosownego oprogramowania.
2,0
3,0Student potrafi pozyskać podstawowe dane przestrzenne i zna podstawowe sposoby ich przetworzenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_R14-02_K01
Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie pozyskiwania i przetwarzania danych w systemach rolnictwa precyzyjnego
2,0
3,0Student wykazuje minimalnie aktywną i kreatywną postawę w rozwiązywaniu problemów związanych z pozyskiwaniem i przetwarzaniem danych na potrzeby rolnictwa precyzyjnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stanisław Samborski, Rolnictwo precyzyjne, PWN, Warszawa, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Robert Olszewski, Dariusz Gotlib, Rola bazy danych obiektów topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce, GUGiK, Warszawa, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Korzystanie z baz danych przestrzennych przez przeglądarkę internetową.5
T-L-2Pozyskiwanie i przetwarzanie baza danych przestrzennych przez oprogramowanie GIS.5
T-L-3Wizualizacja danych przestrzennych w rolnictwie na wybranych przykładach.5
T-L-4Przygotowanie danych przestrzenych pod rolnictwo precyzyjne.5
T-L-5Przetwarzanie danych na potrzeby pomiaru zmienności plonu roślin.5
T-L-6Ocena zmienności glebowej i rzeźby terenu na wielkość plonu roślin.5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje dany przestrzennych - bazy danych przestrzennych.4
T-W-2Bazy danych przestrzennych jako źródło informacji o środowisku przyrodniczym i dla rolnictwa.4
T-W-3Możliwości i ograniczenia pozyskiwania danych przestrzennych.4
T-W-4Przetwarzanie baz danych przestrzennych w celach naukowych i komercyjnych.4
T-W-5Oprogramowanie przetwarzające dane przestrzenne.2
T-W-6Układy współrzędnych geograficznych stosowane w bazach danych przestrzennych4
T-W-7Ocena potrzeb nawozowych roślin uprawnych pozyskiwanie i wizualizacja danych.4
T-W-8Dane przestrzenne a rolnictwo precyzyjne.2
T-W-9Skanowanie przestrzenne pól skanerem elektromagnetycznym i interpretacja uzyskanych danych.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza literatury związanej z treściami wykładowymi10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R14-02_W01Student posiada wiedzę dotyczącą pozyskiwania i przetwarzania danych przestrzennych na potrzeby rolnictwa z uwzględnieniem rolnictwa precyzyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w organizmach oraz technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i ogrodniczej
ABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie technologii pozyskiwania i przetwarzania danych na potrzeby rolnictwa, a szczególnie rolnictwa precyzyjnego.
Treści programoweT-W-8Dane przestrzenne a rolnictwo precyzyjne.
T-W-6Układy współrzędnych geograficznych stosowane w bazach danych przestrzennych
T-W-7Ocena potrzeb nawozowych roślin uprawnych pozyskiwanie i wizualizacja danych.
T-W-1Rodzaje dany przestrzennych - bazy danych przestrzennych.
T-W-2Bazy danych przestrzennych jako źródło informacji o środowisku przyrodniczym i dla rolnictwa.
T-W-9Skanowanie przestrzenne pól skanerem elektromagnetycznym i interpretacja uzyskanych danych.
T-W-4Przetwarzanie baz danych przestrzennych w celach naukowych i komercyjnych.
T-W-3Możliwości i ograniczenia pozyskiwania danych przestrzennych.
T-W-5Oprogramowanie przetwarzające dane przestrzenne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę dotyczącą źródeł pozyskiwania i sposobów przetwarzania danych na potrzeby rolnictwa ze szczególnym uwzględnieniem rolnictwa precyzyjnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R14-02_U01Student posiada umiejętność pozyskiwania i przetwarzania danych na potrzeby rolnictwa przy pomocy stosownego oprogramowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
ABI_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu rolnictwa, ogrodnictwa i nauk o środowisku z wykorzystaniem metod oraz narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
Cel przedmiotuC-1Poznanie technologii pozyskiwania i przetwarzania danych na potrzeby rolnictwa, a szczególnie rolnictwa precyzyjnego.
Treści programoweT-L-5Przetwarzanie danych na potrzeby pomiaru zmienności plonu roślin.
T-L-6Ocena zmienności glebowej i rzeźby terenu na wielkość plonu roślin.
T-L-1Korzystanie z baz danych przestrzennych przez przeglądarkę internetową.
T-L-2Pozyskiwanie i przetwarzanie baza danych przestrzennych przez oprogramowanie GIS.
T-L-3Wizualizacja danych przestrzennych w rolnictwie na wybranych przykładach.
T-L-4Przygotowanie danych przestrzenych pod rolnictwo precyzyjne.
Metody nauczaniaM-2Metody projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenia projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pozyskać podstawowe dane przestrzenne i zna podstawowe sposoby ich przetworzenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R14-02_K01Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie pozyskiwania i przetwarzania danych w systemach rolnictwa precyzyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
ABI_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego do innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-1Poznanie technologii pozyskiwania i przetwarzania danych na potrzeby rolnictwa, a szczególnie rolnictwa precyzyjnego.
Treści programoweT-L-1Korzystanie z baz danych przestrzennych przez przeglądarkę internetową.
T-W-9Skanowanie przestrzenne pól skanerem elektromagnetycznym i interpretacja uzyskanych danych.
T-L-3Wizualizacja danych przestrzennych w rolnictwie na wybranych przykładach.
T-W-8Dane przestrzenne a rolnictwo precyzyjne.
T-W-2Bazy danych przestrzennych jako źródło informacji o środowisku przyrodniczym i dla rolnictwa.
T-W-6Układy współrzędnych geograficznych stosowane w bazach danych przestrzennych
T-W-5Oprogramowanie przetwarzające dane przestrzenne.
T-L-2Pozyskiwanie i przetwarzanie baza danych przestrzennych przez oprogramowanie GIS.
T-W-1Rodzaje dany przestrzennych - bazy danych przestrzennych.
T-L-6Ocena zmienności glebowej i rzeźby terenu na wielkość plonu roślin.
T-W-3Możliwości i ograniczenia pozyskiwania danych przestrzennych.
T-W-7Ocena potrzeb nawozowych roślin uprawnych pozyskiwanie i wizualizacja danych.
T-W-4Przetwarzanie baz danych przestrzennych w celach naukowych i komercyjnych.
T-L-4Przygotowanie danych przestrzenych pod rolnictwo precyzyjne.
T-L-5Przetwarzanie danych na potrzeby pomiaru zmienności plonu roślin.
Metody nauczaniaM-2Metody projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenia projektów
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje minimalnie aktywną i kreatywną postawę w rozwiązywaniu problemów związanych z pozyskiwaniem i przetwarzaniem danych na potrzeby rolnictwa precyzyjnego.
3,5
4,0
4,5
5,0