Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem

Sylabus przedmiotu Podstawy geodezji, kartografii i GIS w zarządzaniu środowiskiem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy geodezji, kartografii i GIS w zarządzaniu środowiskiem
Specjalność Zarządzanie środowiskiem
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 3,00,70zaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komputera, edytorów tekstu i arkuszy kalkulacyjnych. Podstawowe wiadomości z zakresu inżynierii środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Tworzenie map i opracowań kartograficznych. Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródłami danych wykorzystywanych w projektach GIS związanych ze środowiskiem przyrodniczym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe przyrządy i instrumenty geodezyjne. Pomiary liniowe. Tyczenie prostych.3
T-L-2Pomiary sytuacyjne. Plany sytuacyjne i sytuacyjno-wysokościowe.3
T-L-3Pomiary wysokościowe, niwelacja powierzchni.4
T-L-4Zapoznanie się ze specyfiką pracy w programie wektorowym na przykładzie QGIS.4
T-L-5Prezenatcja kartograficzna wybranych zjawisk przestrzennych przy pomocy oprogramowania GIS.4
T-L-6Twotrzenie kartogramów, kartodiagramów oraz izolinii na wybranych przykładach.4
T-L-7Wizualizacja danych przestrzennych, kompozycja mapy w programie QGIS.2
T-L-8Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska wybranej zlewni.2
T-L-9Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach. Analiza Numerycznego Modelu Terenu na przykładzie modelu Wzgórz Bukowych.2
T-L-10Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej do wyboru lokalizacji składowiska odpadów dla gminy.2
30
wykłady
T-W-1Kartografia, metody odwzorowań kartograficznych. Metody prezentacji kartograficznych.2
T-W-2Pomiary liniowe, klasyczne i współczesne. Pośrednie pomiary długości. Miary i jednostki.2
T-W-3Pomiary sytuacyjne- metody.2
T-W-4Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu.2
T-W-5Niwelacja- metody, instrumenty. Pomiary katów, teodolity.2
T-W-6Podstawy fotogrametri, techniki wykonywania. GPS- idea, pomiary, zastosowanie.2
T-W-7Podział geodezji, podstawowe pojęcia, układ współrzędnych, systemy i układy odniesienia.2
T-W-8Kartografia tematyczna jako żródło danych o środowisku.2
T-W-9Mapy topograficzne a wizualizacja danych przestrzennych.2
T-W-10Teoretyczne podstawy Geograficznych Systemów Informacyjnych.2
T-W-11Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych.2
T-W-12Przegląd pakietów oprogramowania GIS. Zapoznanie się z możliwościami i zasadami pracy na programach wektorowych na przykładzie pakietów MapInfo i QGIS, ArcView.4
T-W-13Realizacja podstawowych funkcji GIS: wizualizacja i wprowadzanie danych.2
T-W-14Interpretacja zdjęć lotniczych w badaniach szaty roślinnej i krajobrazu.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4Konsultacje2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe i projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenia cząstkowe na podstawie projektów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS04_W01
Wiedza na temat metod pomiarów w geodezji niższej, pomiarów liniowych, wysokościowych, zastosowania kartografii w ochronie środowiska. Student zna metody i techniki związane z wykorzystywaniem narzędzi GIS oraz teledetekcji w sozologii i kształtowaniu środowiska.
ABI_1A_W02C-1T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-13, T-W-10, T-W-1, T-W-9, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-14, T-W-8, T-W-5, T-W-12M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS04_U01
Student wykonuje podstawowe pomiary geodezyjne (liniowe, wysokościowych). Potrafi wykorzystywać programy GIS do analiz zwizązanych ze środowiskiema. Zna sposoby wykorzystywania różnych źródeł danych w GIS, potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map.
ABI_1A_U03, ABI_1A_U05C-1T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-8, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-10, T-L-1, T-L-7M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS04_K01
Potrafi zorganizować pracę indywidualną oraz grupową w czasie wykonywania projektu GIS. Zna zasady ochrony własności intelektualnej w projektach GIS.
ABI_1A_K01C-1T-W-12, T-L-1, T-W-11, T-W-10, T-W-14, T-L-4, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-13, T-W-2, T-L-10, T-W-6, T-W-9, T-L-6, T-L-9, T-L-2, T-L-7, T-W-4, T-W-7, T-L-3, T-L-8, T-L-5, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS04_W01
Wiedza na temat metod pomiarów w geodezji niższej, pomiarów liniowych, wysokościowych, zastosowania kartografii w ochronie środowiska. Student zna metody i techniki związane z wykorzystywaniem narzędzi GIS oraz teledetekcji w sozologii i kształtowaniu środowiska.
2,0
3,0Student zna podstawowe pojecia i sprzęt zwiazany z pomiarami geodezyjnymi, zna metody prezentacji kartograficznych oraz zna pojęcia stosowane w GIS.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS04_U01
Student wykonuje podstawowe pomiary geodezyjne (liniowe, wysokościowych). Potrafi wykorzystywać programy GIS do analiz zwizązanych ze środowiskiema. Zna sposoby wykorzystywania różnych źródeł danych w GIS, potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map.
2,0
3,0Stdent potrafi wykonać podstawowe pomiary geodezyjne, potrafi przygotawć mapę dowonego obszaru. Wykonuje podsatwowe oparacje w wybranym programi GIS.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS04_K01
Potrafi zorganizować pracę indywidualną oraz grupową w czasie wykonywania projektu GIS. Zna zasady ochrony własności intelektualnej w projektach GIS.
2,0
3,0Student ma ograniczoną świadomość postepowania zgodnie z zasadami pracy zespołowej, podziału pracy dla realizacji poszczególnych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Urbański, GIS w badaniach przyrodniczych, Wyd. Uniw. Gdańskiego, Gdańsk, 2009
  2. Joanna Ewa Szafraniec, Moja mapa. Tworzenie map w technologiach geoinformacyjnych. Przewodnik uzupełniający do laboratoriów z podstaw kartografii., PWN, Warszawa, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Beata Medyńska-Gulij, Kartografia i Geomedia, PWN, Warszawa, 2021

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe przyrządy i instrumenty geodezyjne. Pomiary liniowe. Tyczenie prostych.3
T-L-2Pomiary sytuacyjne. Plany sytuacyjne i sytuacyjno-wysokościowe.3
T-L-3Pomiary wysokościowe, niwelacja powierzchni.4
T-L-4Zapoznanie się ze specyfiką pracy w programie wektorowym na przykładzie QGIS.4
T-L-5Prezenatcja kartograficzna wybranych zjawisk przestrzennych przy pomocy oprogramowania GIS.4
T-L-6Twotrzenie kartogramów, kartodiagramów oraz izolinii na wybranych przykładach.4
T-L-7Wizualizacja danych przestrzennych, kompozycja mapy w programie QGIS.2
T-L-8Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska wybranej zlewni.2
T-L-9Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach. Analiza Numerycznego Modelu Terenu na przykładzie modelu Wzgórz Bukowych.2
T-L-10Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej do wyboru lokalizacji składowiska odpadów dla gminy.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kartografia, metody odwzorowań kartograficznych. Metody prezentacji kartograficznych.2
T-W-2Pomiary liniowe, klasyczne i współczesne. Pośrednie pomiary długości. Miary i jednostki.2
T-W-3Pomiary sytuacyjne- metody.2
T-W-4Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu.2
T-W-5Niwelacja- metody, instrumenty. Pomiary katów, teodolity.2
T-W-6Podstawy fotogrametri, techniki wykonywania. GPS- idea, pomiary, zastosowanie.2
T-W-7Podział geodezji, podstawowe pojęcia, układ współrzędnych, systemy i układy odniesienia.2
T-W-8Kartografia tematyczna jako żródło danych o środowisku.2
T-W-9Mapy topograficzne a wizualizacja danych przestrzennych.2
T-W-10Teoretyczne podstawy Geograficznych Systemów Informacyjnych.2
T-W-11Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych.2
T-W-12Przegląd pakietów oprogramowania GIS. Zapoznanie się z możliwościami i zasadami pracy na programach wektorowych na przykładzie pakietów MapInfo i QGIS, ArcView.4
T-W-13Realizacja podstawowych funkcji GIS: wizualizacja i wprowadzanie danych.2
T-W-14Interpretacja zdjęć lotniczych w badaniach szaty roślinnej i krajobrazu.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS04_W01Wiedza na temat metod pomiarów w geodezji niższej, pomiarów liniowych, wysokościowych, zastosowania kartografii w ochronie środowiska. Student zna metody i techniki związane z wykorzystywaniem narzędzi GIS oraz teledetekcji w sozologii i kształtowaniu środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Tworzenie map i opracowań kartograficznych. Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródłami danych wykorzystywanych w projektach GIS związanych ze środowiskiem przyrodniczym.
Treści programoweT-W-6Podstawy fotogrametri, techniki wykonywania. GPS- idea, pomiary, zastosowanie.
T-W-7Podział geodezji, podstawowe pojęcia, układ współrzędnych, systemy i układy odniesienia.
T-W-11Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych.
T-W-13Realizacja podstawowych funkcji GIS: wizualizacja i wprowadzanie danych.
T-W-10Teoretyczne podstawy Geograficznych Systemów Informacyjnych.
T-W-1Kartografia, metody odwzorowań kartograficznych. Metody prezentacji kartograficznych.
T-W-9Mapy topograficzne a wizualizacja danych przestrzennych.
T-W-3Pomiary sytuacyjne- metody.
T-W-2Pomiary liniowe, klasyczne i współczesne. Pośrednie pomiary długości. Miary i jednostki.
T-W-4Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu.
T-W-14Interpretacja zdjęć lotniczych w badaniach szaty roślinnej i krajobrazu.
T-W-8Kartografia tematyczna jako żródło danych o środowisku.
T-W-5Niwelacja- metody, instrumenty. Pomiary katów, teodolity.
T-W-12Przegląd pakietów oprogramowania GIS. Zapoznanie się z możliwościami i zasadami pracy na programach wektorowych na przykładzie pakietów MapInfo i QGIS, ArcView.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe pojecia i sprzęt zwiazany z pomiarami geodezyjnymi, zna metody prezentacji kartograficznych oraz zna pojęcia stosowane w GIS.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS04_U01Student wykonuje podstawowe pomiary geodezyjne (liniowe, wysokościowych). Potrafi wykorzystywać programy GIS do analiz zwizązanych ze środowiskiema. Zna sposoby wykorzystywania różnych źródeł danych w GIS, potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U03Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
ABI_1A_U05Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności, efektywności metod bioinżynieryjnych w produkcji rolniczej i ogrodniczej oraz ich oddziaływania na środowisko
Cel przedmiotuC-1Tworzenie map i opracowań kartograficznych. Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródłami danych wykorzystywanych w projektach GIS związanych ze środowiskiem przyrodniczym.
Treści programoweT-L-2Pomiary sytuacyjne. Plany sytuacyjne i sytuacyjno-wysokościowe.
T-L-3Pomiary wysokościowe, niwelacja powierzchni.
T-L-9Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach. Analiza Numerycznego Modelu Terenu na przykładzie modelu Wzgórz Bukowych.
T-L-8Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska wybranej zlewni.
T-L-5Prezenatcja kartograficzna wybranych zjawisk przestrzennych przy pomocy oprogramowania GIS.
T-L-4Zapoznanie się ze specyfiką pracy w programie wektorowym na przykładzie QGIS.
T-L-6Twotrzenie kartogramów, kartodiagramów oraz izolinii na wybranych przykładach.
T-L-10Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej do wyboru lokalizacji składowiska odpadów dla gminy.
T-L-1Podstawowe przyrządy i instrumenty geodezyjne. Pomiary liniowe. Tyczenie prostych.
T-L-7Wizualizacja danych przestrzennych, kompozycja mapy w programie QGIS.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe i projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia cząstkowe na podstawie projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Stdent potrafi wykonać podstawowe pomiary geodezyjne, potrafi przygotawć mapę dowonego obszaru. Wykonuje podsatwowe oparacje w wybranym programi GIS.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS04_K01Potrafi zorganizować pracę indywidualną oraz grupową w czasie wykonywania projektu GIS. Zna zasady ochrony własności intelektualnej w projektach GIS.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Tworzenie map i opracowań kartograficznych. Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródłami danych wykorzystywanych w projektach GIS związanych ze środowiskiem przyrodniczym.
Treści programoweT-W-12Przegląd pakietów oprogramowania GIS. Zapoznanie się z możliwościami i zasadami pracy na programach wektorowych na przykładzie pakietów MapInfo i QGIS, ArcView.
T-L-1Podstawowe przyrządy i instrumenty geodezyjne. Pomiary liniowe. Tyczenie prostych.
T-W-11Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych.
T-W-10Teoretyczne podstawy Geograficznych Systemów Informacyjnych.
T-W-14Interpretacja zdjęć lotniczych w badaniach szaty roślinnej i krajobrazu.
T-L-4Zapoznanie się ze specyfiką pracy w programie wektorowym na przykładzie QGIS.
T-W-8Kartografia tematyczna jako żródło danych o środowisku.
T-W-3Pomiary sytuacyjne- metody.
T-W-5Niwelacja- metody, instrumenty. Pomiary katów, teodolity.
T-W-13Realizacja podstawowych funkcji GIS: wizualizacja i wprowadzanie danych.
T-W-2Pomiary liniowe, klasyczne i współczesne. Pośrednie pomiary długości. Miary i jednostki.
T-L-10Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej do wyboru lokalizacji składowiska odpadów dla gminy.
T-W-6Podstawy fotogrametri, techniki wykonywania. GPS- idea, pomiary, zastosowanie.
T-W-9Mapy topograficzne a wizualizacja danych przestrzennych.
T-L-6Twotrzenie kartogramów, kartodiagramów oraz izolinii na wybranych przykładach.
T-L-9Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach. Analiza Numerycznego Modelu Terenu na przykładzie modelu Wzgórz Bukowych.
T-L-2Pomiary sytuacyjne. Plany sytuacyjne i sytuacyjno-wysokościowe.
T-L-7Wizualizacja danych przestrzennych, kompozycja mapy w programie QGIS.
T-W-4Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu.
T-W-7Podział geodezji, podstawowe pojęcia, układ współrzędnych, systemy i układy odniesienia.
T-L-3Pomiary wysokościowe, niwelacja powierzchni.
T-L-8Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska wybranej zlewni.
T-L-5Prezenatcja kartograficzna wybranych zjawisk przestrzennych przy pomocy oprogramowania GIS.
T-W-1Kartografia, metody odwzorowań kartograficznych. Metody prezentacji kartograficznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe i projektowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia cząstkowe na podstawie projektów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ograniczoną świadomość postepowania zgodnie z zasadami pracy zespołowej, podziału pracy dla realizacji poszczególnych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0