Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem
Sylabus przedmiotu Podstawy geodezji, kartografii i GIS w zarządzaniu środowiskiem:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy geodezji, kartografii i GIS w zarządzaniu środowiskiem | ||
Specjalność | Zarządzanie środowiskiem | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komputera, edytorów tekstu i arkuszy kalkulacyjnych. Podstawowe wiadomości z zakresu inżynierii środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Tworzenie map i opracowań kartograficznych. Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródłami danych wykorzystywanych w projektach GIS związanych ze środowiskiem przyrodniczym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe przyrządy i instrumenty geodezyjne. Pomiary liniowe. Tyczenie prostych. | 3 |
T-L-2 | Pomiary sytuacyjne. Plany sytuacyjne i sytuacyjno-wysokościowe. | 3 |
T-L-3 | Pomiary wysokościowe, niwelacja powierzchni. | 4 |
T-L-4 | Zapoznanie się ze specyfiką pracy w programie wektorowym na przykładzie QGIS. | 4 |
T-L-5 | Prezenatcja kartograficzna wybranych zjawisk przestrzennych przy pomocy oprogramowania GIS. | 4 |
T-L-6 | Twotrzenie kartogramów, kartodiagramów oraz izolinii na wybranych przykładach. | 4 |
T-L-7 | Wizualizacja danych przestrzennych, kompozycja mapy w programie QGIS. | 2 |
T-L-8 | Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska wybranej zlewni. | 2 |
T-L-9 | Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach. Analiza Numerycznego Modelu Terenu na przykładzie modelu Wzgórz Bukowych. | 2 |
T-L-10 | Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej do wyboru lokalizacji składowiska odpadów dla gminy. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kartografia, metody odwzorowań kartograficznych. Metody prezentacji kartograficznych. | 2 |
T-W-2 | Pomiary liniowe, klasyczne i współczesne. Pośrednie pomiary długości. Miary i jednostki. | 2 |
T-W-3 | Pomiary sytuacyjne- metody. | 2 |
T-W-4 | Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu. | 2 |
T-W-5 | Niwelacja- metody, instrumenty. Pomiary katów, teodolity. | 2 |
T-W-6 | Podstawy fotogrametri, techniki wykonywania. GPS- idea, pomiary, zastosowanie. | 2 |
T-W-7 | Podział geodezji, podstawowe pojęcia, układ współrzędnych, systemy i układy odniesienia. | 2 |
T-W-8 | Kartografia tematyczna jako żródło danych o środowisku. | 2 |
T-W-9 | Mapy topograficzne a wizualizacja danych przestrzennych. | 2 |
T-W-10 | Teoretyczne podstawy Geograficznych Systemów Informacyjnych. | 2 |
T-W-11 | Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych. | 2 |
T-W-12 | Przegląd pakietów oprogramowania GIS. Zapoznanie się z możliwościami i zasadami pracy na programach wektorowych na przykładzie pakietów MapInfo i QGIS, ArcView. | 4 |
T-W-13 | Realizacja podstawowych funkcji GIS: wizualizacja i wprowadzanie danych. | 2 |
T-W-14 | Interpretacja zdjęć lotniczych w badaniach szaty roślinnej i krajobrazu. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie wskazanej literatury | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 18 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe i projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenia cząstkowe na podstawie projektów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS04_W01 Wiedza na temat metod pomiarów w geodezji niższej, pomiarów liniowych, wysokościowych, zastosowania kartografii w ochronie środowiska. Student zna metody i techniki związane z wykorzystywaniem narzędzi GIS oraz teledetekcji w sozologii i kształtowaniu środowiska. | ABI_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-13, T-W-10, T-W-1, T-W-9, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-14, T-W-8, T-W-5, T-W-12 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS04_U01 Student wykonuje podstawowe pomiary geodezyjne (liniowe, wysokościowych). Potrafi wykorzystywać programy GIS do analiz zwizązanych ze środowiskiema. Zna sposoby wykorzystywania różnych źródeł danych w GIS, potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map. | ABI_1A_U03, ABI_1A_U05 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-8, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-10, T-L-1, T-L-7 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS04_K01 Potrafi zorganizować pracę indywidualną oraz grupową w czasie wykonywania projektu GIS. Zna zasady ochrony własności intelektualnej w projektach GIS. | ABI_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-12, T-L-1, T-W-11, T-W-10, T-W-14, T-L-4, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-13, T-W-2, T-L-10, T-W-6, T-W-9, T-L-6, T-L-9, T-L-2, T-L-7, T-W-4, T-W-7, T-L-3, T-L-8, T-L-5, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS04_W01 Wiedza na temat metod pomiarów w geodezji niższej, pomiarów liniowych, wysokościowych, zastosowania kartografii w ochronie środowiska. Student zna metody i techniki związane z wykorzystywaniem narzędzi GIS oraz teledetekcji w sozologii i kształtowaniu środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe pojecia i sprzęt zwiazany z pomiarami geodezyjnymi, zna metody prezentacji kartograficznych oraz zna pojęcia stosowane w GIS. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS04_U01 Student wykonuje podstawowe pomiary geodezyjne (liniowe, wysokościowych). Potrafi wykorzystywać programy GIS do analiz zwizązanych ze środowiskiema. Zna sposoby wykorzystywania różnych źródeł danych w GIS, potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map. | 2,0 | |
3,0 | Stdent potrafi wykonać podstawowe pomiary geodezyjne, potrafi przygotawć mapę dowonego obszaru. Wykonuje podsatwowe oparacje w wybranym programi GIS. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS04_K01 Potrafi zorganizować pracę indywidualną oraz grupową w czasie wykonywania projektu GIS. Zna zasady ochrony własności intelektualnej w projektach GIS. | 2,0 | |
3,0 | Student ma ograniczoną świadomość postepowania zgodnie z zasadami pracy zespołowej, podziału pracy dla realizacji poszczególnych zadań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Urbański, GIS w badaniach przyrodniczych, Wyd. Uniw. Gdańskiego, Gdańsk, 2009
- Joanna Ewa Szafraniec, Moja mapa. Tworzenie map w technologiach geoinformacyjnych. Przewodnik uzupełniający do laboratoriów z podstaw kartografii., PWN, Warszawa, 2018
Literatura dodatkowa
- Beata Medyńska-Gulij, Kartografia i Geomedia, PWN, Warszawa, 2021