Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem
Sylabus przedmiotu Permakultura ogrodnicza:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Permakultura ogrodnicza | ||
Specjalność | Produkcja ogrodnicza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość agrotechniki podstawowych roślin ogrodniczych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zasadami prowadzenia permakultury ogrodniczej. |
C-2 | Zaznajomienie z narzędziami i techniką zakładania poszczególnych elementów permakultury. |
C-3 | Zapoznanie z zasadami życia zgodnego z naturą. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Projektowanie małego gospodarstwa funkcjonującego w oparciu o permakulturę. Wykorzystanie podwyższonych grządek, spirali zielarskiej. Zasady zakładania kompostów. Gatunki i odmiany owoców, warzyw, ziół i roślin ozdobnych przydatne w permakulturze. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Idea i zasady permakultury jako systemu rolnictwa zgodnego z naturą. Główne zasady funkcjonowania gospodarstwa w permakulturze. Obieg naturalny w ogrodzie. Bioróżnorodność roślin. Wykorzystanie specyficznych odmian i gatunków oraz technologii uprawy. Przekształcanie terenu (tarasy, podwyższone zagony, spirala zielarska, ogrody na wodzie), traktowanie gleby i specyficzne metody poprawienia urodzajności (magazyn na próchnicę , nawozy zielone, komposty, biohumus), naturalna ochrona roślin (naturalni wrogowie, wyciągi roślinne).. Agroturystyczne gospodarstwo leśne. Wykorzystanie drewna. Uprawa grzybów i ziół. Uprawa roślin wodnych. Życie zgodne z naturą. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Analiza literatury związanej z treściami wykładowymi | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | wykład konwersatoryjny |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
M-5 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: test |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: sprawozdanie z projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG14-02_W01 Zna i rozumie zasady funkcjonowania środowiska utrzymywanego w permakulturze i ma wiedzę na temat stosowanych technik i narzędzi. | ABI_1A_W01, ABI_1A_W02 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1, T-L-1 | M-5, M-2, M-1, M-4, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG14-02_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę z różnych źródeł do uzyskania w warunkach permakultury produktów ogrodniczych o wysokich walorach prozdrowotnych. | ABI_1A_U07, ABI_1A_U08 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG14-02_K01 Ma potrzebę ciągłego doskonalenia się i poszerzenia wiedzy na temat zdrowego stylu życia. | ABI_1A_K01, ABI_1A_K03 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-5, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG14-02_W01 Zna i rozumie zasady funkcjonowania środowiska utrzymywanego w permakulturze i ma wiedzę na temat stosowanych technik i narzędzi. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie zasady permakultury a także ma pojęcie o podstawowych narzędziach i technikach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG14-02_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę z różnych źródeł do uzyskania w warunkach permakultury produktów ogrodniczych o wysokich walorach prozdrowotnych. | 2,0 | |
3,0 | student potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu uprawy roślin ogrodniczych w gospodarstwie funkcjonującym wg zasad permakultury | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG14-02_K01 Ma potrzebę ciągłego doskonalenia się i poszerzenia wiedzy na temat zdrowego stylu życia. | 2,0 | |
3,0 | Student ma małą potrzebę zdobywania wiedzy o zdrowym trybie życia, w zgodzie z naturą | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Holzer Sepp, Permakultura Seppa Holzera, Purana, 2014
- Zbigniew Przybylak, Tradycyjny ogród ekologiczny, Wydawnictwo Gaj, 2020
- Zbigniew Przybylak, 250 ekopreparatów na szkodniki i choroby, Wydawnictwo Gaj, 2020
- Katarzyna Bellingham, Ogród Bellingham. Jak uprawiać ogród w zgodzie z naturą, Wytwórnia, 2023
- Damien Dekarz, Permakultura w ogrodzie, Purana, 2021
Literatura dodatkowa
- Łukasz Łuczaj, Dziki ogród, Nasza Księgarnia, 2022
- Johann i Sandra Peham, Permakultura i ogrodnictwo dzikie, Purana, 2021
- Damien Dekarz, Jadalny las, Purana, 2022