Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem

Sylabus przedmiotu Komunikacja i negocjacje społeczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komunikacja i negocjacje społeczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza o procesie komunikowania się.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą wybranych aspektów komunikacji społecznej i negocjacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kompetencje społeczne w procesie komunikowania społecznego i negocjacji.2
T-A-2Zasady skutecznego porozumiewania się.2
T-A-3Znaczenie mediów społecznościowych w procesie komunikowania się.2
T-A-4Wystąpienia publiczne, dyskusja i debata oksfordzka.2
T-A-5Komunikowanie się w polityce.2
T-A-6Znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się.2
T-A-7Zaliczenie przedmiotu.3
15
wykłady
T-W-1Istota komunikowania się: definicje i cechy komunikowania, elementy procesu komunikacji i jego poziomy.2
T-W-2Typy i rodzaje komunikowania się.2
T-W-3Różnice kulturowe w procesie komunikowania się, komunikacja międzykulturowa.2
T-W-4Bariery w komunikacji: typy barier, błędy w spostrzeganiu, wybrane techniki sprzyjające sprawnemu komunikowaniu się.2
T-W-5Komunikowanie się w organizacjach.2
T-W-6Negocjacje jako proces komunikacji: definicje negocjacji, fazy procesu negocjacji, style i rodzaje negocjacji, wybrane techniki negocjacji.2
T-W-7Wpływ społeczny i jego znaczenie w procesie negocjacji i komunikowania społecznego.2
T-W-8Zaliczenie przedmiotu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia8
A-A-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury8
A-W-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - kolokwium zaliczeniowe
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń - prezentacja multimedialna

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_B10_W01
Student zna i rozumie wybrane teorie, modele oraz rodzaje, typy i techniki komunikowania społecznego i terminologię w tym zakresie oraz wybrane zagadnienia dotyczące rodzajów, stylów, technik, barier komunikacyjnych w negocjacjach.
ABI_1A_W04, ABI_1A_W05C-1T-A-2, T-W-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-A-6, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-A-3, T-A-7, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-4M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_B10_U01
Student potrafi komunikować się w wybranych sytuacjach, takich jak wystąpienia publiczne, wypowiedzi pisemne, dyskusje, debaty, negocjacje.
ABI_1A_U09, ABI_1A_U10C-1T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-A-7, T-A-2, T-A-4M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_B10_K01
Student jest gotów komunikować się w skuteczny sposób w różnych sytuacjach społecznych.
ABI_1A_K02, ABI_1A_K03C-1T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_B10_W01
Student zna i rozumie wybrane teorie, modele oraz rodzaje, typy i techniki komunikowania społecznego i terminologię w tym zakresie oraz wybrane zagadnienia dotyczące rodzajów, stylów, technik, barier komunikacyjnych w negocjacjach.
2,0
3,0Studentw stopniu elementarnym zna i rozumie wybrane teorie, modele oraz rodzaje, typy i techniki komunikowania społecznego i terminologię w tym zakresie oraz wybrane zagadnienia dotyczące rodzajów, stylów, technik, barier komunikacyjnych w negocjacjach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_B10_U01
Student potrafi komunikować się w wybranych sytuacjach, takich jak wystąpienia publiczne, wypowiedzi pisemne, dyskusje, debaty, negocjacje.
2,0
3,0Student w sposób elementarny potrafi komunikować się w wybranych sytuacjach, takich jak wystąpienia publiczne, wypowiedzi pisemne, dyskusje, debaty, negocjacje.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_B10_K01
Student jest gotów komunikować się w skuteczny sposób w różnych sytuacjach społecznych.
2,0
3,0Student w sposób elementarny jest gotów komunikować się w skuteczny sposób w różnych sytuacjach społecznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. D.Doliński, T. Grzyb, Sto technik wpływu społecznego, Smak Słowa, Sopot, 2023
  2. T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022
  3. L. Gracz, K. Słupińska, Negocjacje i komunikacja. Wybrane aspekty., Edu-Libri, 2023

Literatura dodatkowa

  1. D. Majka-Rostek, Komunikacja społeczna a wyzwania współczesności, Difin, Warszawa, 2010
  2. Ernst, N., Esser, F., Blassnig, S., & Engesser, S., Favorable Opportunity Structures for Populist Communication: Comparing Different Types of Politicians and Issues in Social Media, Television and the Press., The International Journal of Press/Politics, 24(2), 165–188., 2019, https://doi.org/10.1177/1940161218819430

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kompetencje społeczne w procesie komunikowania społecznego i negocjacji.2
T-A-2Zasady skutecznego porozumiewania się.2
T-A-3Znaczenie mediów społecznościowych w procesie komunikowania się.2
T-A-4Wystąpienia publiczne, dyskusja i debata oksfordzka.2
T-A-5Komunikowanie się w polityce.2
T-A-6Znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się.2
T-A-7Zaliczenie przedmiotu.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota komunikowania się: definicje i cechy komunikowania, elementy procesu komunikacji i jego poziomy.2
T-W-2Typy i rodzaje komunikowania się.2
T-W-3Różnice kulturowe w procesie komunikowania się, komunikacja międzykulturowa.2
T-W-4Bariery w komunikacji: typy barier, błędy w spostrzeganiu, wybrane techniki sprzyjające sprawnemu komunikowaniu się.2
T-W-5Komunikowanie się w organizacjach.2
T-W-6Negocjacje jako proces komunikacji: definicje negocjacji, fazy procesu negocjacji, style i rodzaje negocjacji, wybrane techniki negocjacji.2
T-W-7Wpływ społeczny i jego znaczenie w procesie negocjacji i komunikowania społecznego.2
T-W-8Zaliczenie przedmiotu.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia8
A-A-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury8
A-W-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_B10_W01Student zna i rozumie wybrane teorie, modele oraz rodzaje, typy i techniki komunikowania społecznego i terminologię w tym zakresie oraz wybrane zagadnienia dotyczące rodzajów, stylów, technik, barier komunikacyjnych w negocjacjach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W04Zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji, ma wiedzę z zakresu ekonomii, zarządzania i prawa, w tym podstawowych pojęć i zasad z zakresu ochrony własności przemysłowej i praw autorskich
ABI_1A_W05Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą wybranych aspektów komunikacji społecznej i negocjacji.
Treści programoweT-A-2Zasady skutecznego porozumiewania się.
T-W-3Różnice kulturowe w procesie komunikowania się, komunikacja międzykulturowa.
T-A-1Kompetencje społeczne w procesie komunikowania społecznego i negocjacji.
T-A-5Komunikowanie się w polityce.
T-A-4Wystąpienia publiczne, dyskusja i debata oksfordzka.
T-A-6Znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się.
T-W-2Typy i rodzaje komunikowania się.
T-W-6Negocjacje jako proces komunikacji: definicje negocjacji, fazy procesu negocjacji, style i rodzaje negocjacji, wybrane techniki negocjacji.
T-W-1Istota komunikowania się: definicje i cechy komunikowania, elementy procesu komunikacji i jego poziomy.
T-A-3Znaczenie mediów społecznościowych w procesie komunikowania się.
T-A-7Zaliczenie przedmiotu.
T-W-8Zaliczenie przedmiotu.
T-W-5Komunikowanie się w organizacjach.
T-W-7Wpływ społeczny i jego znaczenie w procesie negocjacji i komunikowania społecznego.
T-W-4Bariery w komunikacji: typy barier, błędy w spostrzeganiu, wybrane techniki sprzyjające sprawnemu komunikowaniu się.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń - prezentacja multimedialna
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studentw stopniu elementarnym zna i rozumie wybrane teorie, modele oraz rodzaje, typy i techniki komunikowania społecznego i terminologię w tym zakresie oraz wybrane zagadnienia dotyczące rodzajów, stylów, technik, barier komunikacyjnych w negocjacjach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_B10_U01Student potrafi komunikować się w wybranych sytuacjach, takich jak wystąpienia publiczne, wypowiedzi pisemne, dyskusje, debaty, negocjacje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
ABI_1A_U10Potrafi posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy ocenie podejmowanych przedsięwzięć technicznych, dostrzegając znaczenie aspektów społecznych i organizacyjnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą wybranych aspektów komunikacji społecznej i negocjacji.
Treści programoweT-A-5Komunikowanie się w polityce.
T-A-6Znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się.
T-A-3Znaczenie mediów społecznościowych w procesie komunikowania się.
T-A-1Kompetencje społeczne w procesie komunikowania społecznego i negocjacji.
T-A-7Zaliczenie przedmiotu.
T-A-2Zasady skutecznego porozumiewania się.
T-A-4Wystąpienia publiczne, dyskusja i debata oksfordzka.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - kolokwium zaliczeniowe
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń - prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w sposób elementarny potrafi komunikować się w wybranych sytuacjach, takich jak wystąpienia publiczne, wypowiedzi pisemne, dyskusje, debaty, negocjacje.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_B10_K01Student jest gotów komunikować się w skuteczny sposób w różnych sytuacjach społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, patriotyzmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
ABI_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego do innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą wybranych aspektów komunikacji społecznej i negocjacji.
Treści programoweT-A-4Wystąpienia publiczne, dyskusja i debata oksfordzka.
T-A-5Komunikowanie się w polityce.
T-A-7Zaliczenie przedmiotu.
T-A-6Znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się.
T-A-1Kompetencje społeczne w procesie komunikowania społecznego i negocjacji.
T-A-2Zasady skutecznego porozumiewania się.
T-A-3Znaczenie mediów społecznościowych w procesie komunikowania się.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń - prezentacja multimedialna
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w sposób elementarny jest gotów komunikować się w skuteczny sposób w różnych sytuacjach społecznych.
3,5
4,0
4,5
5,0