Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem
Sylabus przedmiotu Obsługa obiektów technicznych w rolnictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Obsługa obiektów technicznych w rolnictwie | ||
Specjalność | Produkcja rolnicza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy matematyki, fizyki, chemii, grafiki inżynierskiej, wytrzymałości materiałów, mechaniki, materiałoznawstwa, części maszyn, konstrukcji maszyn, maszynoznawstwa. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w rolnictwie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Kształcenie umiejętności poprawnego planowania procesów obsługowo-naprawczych w zależności od stopnia zmechanizowania oraz wielkości gospodarstwa |
C-2 | Prawidłowe zabezpieczanie oraz przechowywanie maszyn rolniczych, znajomość procesów destrukcyjnych wpływających na trwałość i niezawodność obiektów technicznych |
C-3 | Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych zasad wykonywania napraw w zależności od rodzaju części oraz rodzaju uszkodzenia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawy demontażu i montażu. Podstawy mycia i czyszczenie maszyn (metody mechaniczne i chemiczne). Podstawy konserwacji maszyn. Podsdtawowe zasady weryfikacji części maszyn. Badanie wybranych cech tribologicznych środków smarnych. Ocena jakości powłoki ochronnych. Technologie łaczenia materiałów konstrukcyjnych. Naprawa elementów z tworzyw sztucznych. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Użytkowanie i obsługiwanie maszyn - eksplatacja. Korozja jako proces destrukcji materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe metody ochrony przed korozją. Podstawy mycia, konserwacji i przechowywania maszyn. Ochrona trwała i ochrona czasowa. Obsługa maszyn i obiektów technicznych. Podstawowe fazy procesu technologicznego naprawy. Rodzaje obsługi i napraw. Podstawowe technologie w procesach naprawy oraz regeneracji części maszyn. Materiały eksploatacyjne w obsłudze technicznej maszyn i urządzeń. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w zespole |
S-2 | Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Pisemny sprawdzian wiadomości |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R13-03_W01 Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu produkcji rolniczej i wykorzystywanych w niej maszn i obiektów technicznych oraz posiada wiedzę w zakesie ich obsługi | ABI_1A_W02, ABI_1A_W03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R13-03_U01 Student potrafi samodzielnie rozwiązywać zadania i problemy związane z obsługą techniczną maszyn i obiektów technicznych w rolnictwie | ABI_1A_U07, ABI_1A_U08 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-4, S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R13-03_K01 Student w zakresie podstawowym udowadnia znajomość zagadnień zwiazanych z obsługą techniczną oraz postępuje zgodnbie z ustalonymi zasadami | ABI_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R13-03_W01 Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu produkcji rolniczej i wykorzystywanych w niej maszn i obiektów technicznych oraz posiada wiedzę w zakesie ich obsługi | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w sposób podstawowy identyfikowć potrzeby przeprowadzenia obsługi technicznej, wskazać jej zakres oraz sposób wykonania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R13-03_U01 Student potrafi samodzielnie rozwiązywać zadania i problemy związane z obsługą techniczną maszyn i obiektów technicznych w rolnictwie | 2,0 | |
3,0 | Stedent ma podstawowe umiejetności z zakresu analizowania przyczyn konieczności przeprowadzania obsługi technicznej oraz potrafi wskazać oraz zaplanować proces obsługi wybranych obiektów technicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R13-03_K01 Student w zakresie podstawowym udowadnia znajomość zagadnień zwiazanych z obsługą techniczną oraz postępuje zgodnbie z ustalonymi zasadami | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie podstawowym udowadnia znajomość zagadnień zwiazanych z obsługą techniczną oraz postępuje zgodnbie z ustalonymi zasadami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Uzdowski M.; Abramek K, Podstawy obsługiwania i napraw, WKŁ, Warszawa, 2009
- Rzeźnik Cz, Podstawy obsługi technicznej maszyn rolniczych, Wydawnictwo Akademi Rolniczej, Poznań, 2008
Literatura dodatkowa
- Lawrowski Z, Tribologia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2008
- Rzeźnik Cz.; Rybacki P, Zarys technologii maszyn rolniczych, Wudawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2009