Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem

Sylabus przedmiotu Technologia prac maszynowych z elementami rolnictwa precyzyjnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia prac maszynowych z elementami rolnictwa precyzyjnego
Specjalność Produkcja rolnicza
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 3,00,70zaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna znajomość podstaw produkcji roślinnej oraz inżynierii biosystemów w odniesieniu do wiedzy z zakresu maszynoznawstwa rolniczego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad doboru środków technicznych do realizacji procesów technologicznych w rolnictwie, z uwzględnieniem znajomości warunków zastosowania rozwiązań rolnictwa precyzyjnego
C-2Nabycie umiejętności zastosowania zasad doboru środków technicznych do realizacji procesów technologicznych w rolnictwie, z uwzględnieniem oceny możliwości wykorzystania rozwiązań rolnictwa precyzyjnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Projektowanie parku maszynowego gospodarstwa rolnego z wykorzystaniem kart technologicznych uprawy wybranych roślin wraz z kosztami eksploatacji agregatów i oceny ekonomicznej.30
30
wykłady
T-W-1Podstawy użytkowania agregatów rolniczych: definicje i klasyfikacja, wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne, wydajność, zasady zestawiania, dobór parametrów pracy. Ogólna charakterystyka rolnictwa precyzyjnego. Zasady planowania parku maszynowego w gospodarstwach rolnych. Wskaźniki i współczynniki agregatów rolniczych różnych generacji oraz warunki ich racjonalnego zastosowania w technologiach: uprawy i doprawiania roli, nawożenia upraw, siewu nasion i sadzenia roślin, pielęgnacji upraw, zbioru plonów. Zasady doboru środków transportowych. Koszty eksploatacji agregatów rolniczych.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4Konsultacje2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w wykorzystaniem komputerów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu
S-3Ocena formująca: Ocena ciągła

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_R04_W01
Ma wiedzę z zakresu produkcji rolniczej, ukierunkowaną na rozumienie zasad doboru środków technicznych do realizacji procesów technologicznych, z uwzględnieniem znajomości warunków zastosowania rozwiązań rolnictwa precyzyjnego.
ABI_1A_W02C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_R04_U01
Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się ukierunkowany na zrealizowanie projektu, którego elementami są oceny wydajności, złożoności, efektywności zaproponowanych technologii prac maszynowych w produkcji rolniczej.
ABI_1A_U03, ABI_1A_U05C-2T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_R04_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w odniesieniu do produkcji rolniczej.
ABI_1A_K01C-2, C-1T-L-1, T-W-1M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_R04_W01
Ma wiedzę z zakresu produkcji rolniczej, ukierunkowaną na rozumienie zasad doboru środków technicznych do realizacji procesów technologicznych, z uwzględnieniem znajomości warunków zastosowania rozwiązań rolnictwa precyzyjnego.
2,0
3,0Potrafi udzielić prawidłowej odpowiedzi na ponad połowę pytań w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_R04_U01
Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się ukierunkowany na zrealizowanie projektu, którego elementami są oceny wydajności, złożoności, efektywności zaproponowanych technologii prac maszynowych w produkcji rolniczej.
2,0
3,0Pozytywna ocena ponad połowy zakresu projektu, tok rozumowania prawidłowy, zastosowane formuły obliczeniowe prawidłowe, błędy kakulacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_R04_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w odniesieniu do produkcji rolniczej.
2,0
3,0Jest świadomy potrzeby uczenia się, co przejawia się systematycznym i aktywnym uczestniczeniem w zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tylek P., Owoc D., Użytkowanie maszyn rolniczych i leśnych - badania naukowe i dydaktyka, PIMR Poznań, Poznań, 2018, ISBN 978-83-940788-9-8
  2. Walczyk J., Użytkowanie maszyn rolniczych T. 2, Polska Akademia Umiejętności, Kraków, 2010, Prace komisji Nauk Rolniczych Leśnych i Weterynaryjnych
  3. Samborski S. (red.), Rolnictwo precyzyjne, PWN, Warszawa, 2018
  4. Muzalewski A., Koszty eksploatacji maszyn, IBMER Warszawa, Warszawa, 2002
  5. Wójcicki Z., Wyposażenie techniczne i nakłady materiałowo-energetyczne w rozwojowych gospodarstwach rolniczych, IBMER Warszawa, Warszawa, 2000
  6. Dobek T, Ćwiczenia z użytkowania agregatów rolniczych, skrypt AR Szczecin., Szczecin, 1996
  7. Banasiak J. i zespół, Agrotechnologia, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1999
  8. Muzalewski A., Zasady doboru maszyn rolniczych, IBMER, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Ekielski A., Wesołowski K., Systemy agrotroniczne, Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych, ISBN 978-83-955096-0-5
  2. Błaszkiewicz Z., Technika rolnicza, UP Poznań, 2012, T.I i II
  3. Jurga J., Kowaliński P., Błażejczak D., Słowik M., Technologia oraz wskaźniki zmiennego dawkowania nawozów na podstawie danych o zasobach gleby, ITP, Warszawa, 2020, Monografia: Innowacyjne rozwiązania w produkcji rolnej ze szczególnym uwzględnieniem chowu zwierząt, tom XXVI, s. 95-103.
  4. Czasopismo, atr express (aktualności techniki rolniczej)
  5. Czasopismo, farmer
  6. Czasopismo, Nowoczesne Rolnictwo
  7. Czasopismo, Technika Rolnicza, Ogrodnicza i Leśna
  8. Czasopismo, top agrar polska
  9. Czasopismo, Rolniczy Przegląd Techniczny
  10. Czasopismo, Wieś Jutra

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projektowanie parku maszynowego gospodarstwa rolnego z wykorzystaniem kart technologicznych uprawy wybranych roślin wraz z kosztami eksploatacji agregatów i oceny ekonomicznej.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy użytkowania agregatów rolniczych: definicje i klasyfikacja, wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne, wydajność, zasady zestawiania, dobór parametrów pracy. Ogólna charakterystyka rolnictwa precyzyjnego. Zasady planowania parku maszynowego w gospodarstwach rolnych. Wskaźniki i współczynniki agregatów rolniczych różnych generacji oraz warunki ich racjonalnego zastosowania w technologiach: uprawy i doprawiania roli, nawożenia upraw, siewu nasion i sadzenia roślin, pielęgnacji upraw, zbioru plonów. Zasady doboru środków transportowych. Koszty eksploatacji agregatów rolniczych.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R04_W01Ma wiedzę z zakresu produkcji rolniczej, ukierunkowaną na rozumienie zasad doboru środków technicznych do realizacji procesów technologicznych, z uwzględnieniem znajomości warunków zastosowania rozwiązań rolnictwa precyzyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad doboru środków technicznych do realizacji procesów technologicznych w rolnictwie, z uwzględnieniem znajomości warunków zastosowania rozwiązań rolnictwa precyzyjnego
Treści programoweT-W-1Podstawy użytkowania agregatów rolniczych: definicje i klasyfikacja, wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne, wydajność, zasady zestawiania, dobór parametrów pracy. Ogólna charakterystyka rolnictwa precyzyjnego. Zasady planowania parku maszynowego w gospodarstwach rolnych. Wskaźniki i współczynniki agregatów rolniczych różnych generacji oraz warunki ich racjonalnego zastosowania w technologiach: uprawy i doprawiania roli, nawożenia upraw, siewu nasion i sadzenia roślin, pielęgnacji upraw, zbioru plonów. Zasady doboru środków transportowych. Koszty eksploatacji agregatów rolniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi udzielić prawidłowej odpowiedzi na ponad połowę pytań w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R04_U01Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się ukierunkowany na zrealizowanie projektu, którego elementami są oceny wydajności, złożoności, efektywności zaproponowanych technologii prac maszynowych w produkcji rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U03Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
ABI_1A_U05Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności, efektywności metod bioinżynieryjnych w produkcji rolniczej i ogrodniczej oraz ich oddziaływania na środowisko
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności zastosowania zasad doboru środków technicznych do realizacji procesów technologicznych w rolnictwie, z uwzględnieniem oceny możliwości wykorzystania rozwiązań rolnictwa precyzyjnego
Treści programoweT-L-1Projektowanie parku maszynowego gospodarstwa rolnego z wykorzystaniem kart technologicznych uprawy wybranych roślin wraz z kosztami eksploatacji agregatów i oceny ekonomicznej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w wykorzystaniem komputerów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Pozytywna ocena ponad połowy zakresu projektu, tok rozumowania prawidłowy, zastosowane formuły obliczeniowe prawidłowe, błędy kakulacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R04_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w odniesieniu do produkcji rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności zastosowania zasad doboru środków technicznych do realizacji procesów technologicznych w rolnictwie, z uwzględnieniem oceny możliwości wykorzystania rozwiązań rolnictwa precyzyjnego
C-1Poznanie zasad doboru środków technicznych do realizacji procesów technologicznych w rolnictwie, z uwzględnieniem znajomości warunków zastosowania rozwiązań rolnictwa precyzyjnego
Treści programoweT-L-1Projektowanie parku maszynowego gospodarstwa rolnego z wykorzystaniem kart technologicznych uprawy wybranych roślin wraz z kosztami eksploatacji agregatów i oceny ekonomicznej.
T-W-1Podstawy użytkowania agregatów rolniczych: definicje i klasyfikacja, wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne, wydajność, zasady zestawiania, dobór parametrów pracy. Ogólna charakterystyka rolnictwa precyzyjnego. Zasady planowania parku maszynowego w gospodarstwach rolnych. Wskaźniki i współczynniki agregatów rolniczych różnych generacji oraz warunki ich racjonalnego zastosowania w technologiach: uprawy i doprawiania roli, nawożenia upraw, siewu nasion i sadzenia roślin, pielęgnacji upraw, zbioru plonów. Zasady doboru środków transportowych. Koszty eksploatacji agregatów rolniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w wykorzystaniem komputerów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena ciągła
S-1Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest świadomy potrzeby uczenia się, co przejawia się systematycznym i aktywnym uczestniczeniem w zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0