Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem
Sylabus przedmiotu Nawozy i nawożenie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nawozy i nawożenie | ||
Specjalność | Produkcja rolnicza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | chemia ogólna, gleboznawstwo, fizjologia roślin, mikrobiologia, biochemia, uprawa roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemicznymi nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych, środków wspomagajacych uprawę roślin i nawozowymi preparatami mikrobiologicznymi |
C-2 | wyrobienie umiejętności opracowania zaleceń nawozowych w zależności od katergorii agronomicznej gleb i gatunku uprawianej rośliny |
C-3 | wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów |
C-4 | zapoznanie studenta z korzystnym i niekorzystnym oddziaływaniem nawozów na jakość plonów roślin, |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasada pobierania próbek gleb do analiz chemicznych. Określenie potrzeb wapnowania i zasobności gleb w przyswajalne makro i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych. | 2 |
T-L-2 | Oznaczanie zawartości form przyswajalnych P i K w glebie metodą Egnera- Riehma. | 2 |
T-L-3 | Sporządzanie map pól z potrzebami wapnowaniai i zasobnością w przyswajalny P, K i Mg. Zalecenia nawozowe. | 3 |
T-L-4 | Demonstracja nawozów i bionawozów. Ocena organolepycha i jakościowa nawozów mineralnych. | 3 |
T-L-5 | Analiza jakościowa i ilościowa nawozów fosforowych. | 3 |
T-L-6 | Ozanaczanie alkaliczności nawozów wapniowych i wapniowo-magnezowych. | 3 |
T-L-7 | Bilans substancji organicznej w glebie | 3 |
T-L-8 | Technika pobierania materiału roślinnego do analiz chemicznych. Mineralizacja „na mokro i sucho”. Oznaczanie zawartości makro i mikroskładników metodą ASA. | 3 |
T-L-9 | Obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. | 3 |
T-L-10 | Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych w zmianowaniu | 4 |
T-L-11 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Akty prawne dot. nawozów i nawożenia. Podstawowe prawa nawozowe i ich wykorzystywanie w praktyce. Teorie odżywiania roślin. | 3 |
T-W-2 | Gleba jako środowisko odżywcze i źródło składników pokarmowych dla roślin. | 3 |
T-W-3 | Właściwości agrochemiczne i stosowanie nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych. | 3 |
T-W-4 | Nawozy naturalne, organiczne i organiczno-minealne. | 3 |
T-W-5 | Bionawozy - asortyment środków wspomagających uprawę roślin oraz nawozowych preparatów mikrobiologicznych | 4 |
T-W-6 | Wykorzystanie odpadów do celów nawozowych. | 3 |
T-W-7 | Dolistne dokarmianie roślin i stosowanie nawozów płynnych. | 3 |
T-W-8 | Efektywność i opłacalność nawożenia | 3 |
T-W-9 | Zasady nawożenia podstawowych grup roślin uprawnych | 3 |
T-W-10 | Oddziaływanie nawozów na środowisko i jakość plonu roślin | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Konsultacje | 2 |
A-L-3 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotowej | 12 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie wskazanej literatury | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 18 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje mulimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Praca w zespołach |
M-5 | Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, nawozów, środków wspomagających uparwe roślin, nawozowych produktów mikrobiologicznych) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R03_W01 Zna podstawowe prawa nawozowe i ich znaczenie praktyczne oraz źródła, formy i przemiany składników pokarmowych dla roślin w glebie. Zna asortyment nawozów i bionawozów oraz odpadów o znaczeniu nawozowym. | ABI_1A_W02, ABI_1A_W05 | — | — | C-3, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-10 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R03_U01 Potrafi wykonać projekt nawożenia na podstawie zaleceń nawozowych i komputerowego doradztwa nawozowego oraz ocenić jego opłacalność i efektywność oraz skutki środowiskowe | ABI_1A_U07, ABI_1A_U08 | — | — | C-1, C-4, C-2 | T-L-7, T-L-9, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-L-10, T-W-8, T-L-8 | M-5, M-4, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R03_K01 Rozumie potrzebę nawożenia w celu pozyskania produktów o najwyższej jakości. Ma świadomość konieczności stosowania nawożenia celem zwiększenia plonowania roślin. | ABI_1A_K01, ABI_1A_K02 | — | — | C-2, C-4, C-1 | T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-11, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8 | M-3, M-5, M-4, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R03_W01 Zna podstawowe prawa nawozowe i ich znaczenie praktyczne oraz źródła, formy i przemiany składników pokarmowych dla roślin w glebie. Zna asortyment nawozów i bionawozów oraz odpadów o znaczeniu nawozowym. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu nawozów i nawożenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R03_U01 Potrafi wykonać projekt nawożenia na podstawie zaleceń nawozowych i komputerowego doradztwa nawozowego oraz ocenić jego opłacalność i efektywność oraz skutki środowiskowe | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu nawozów i nawożenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R03_K01 Rozumie potrzebę nawożenia w celu pozyskania produktów o najwyższej jakości. Ma świadomość konieczności stosowania nawożenia celem zwiększenia plonowania roślin. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawowe kompetencje z zakrsu nawozów i nawożenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Antonkiewicz J., Przewodnik do ćwiczeń z chemii rolnej, UR, Kraków, 2021
- Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych. Cz. 1. i 2, PWRiL, Poznań, 2008
- Krzywy E. 2007, Żywienie roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
- Krzywy-Gawrońska E., Analiza chemiczna gleb, nawozów i roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
- Filipek T., Chemia rolna. Podstawy teoretyczne i analityczne, UP, Lublin, 2006
- RMRiRW, Dz.U. 2007. 147.1033 z póżniejszymi zmianami 2020, 2022, 2007
Literatura dodatkowa
- Kodeks dobrej praktyki rolniczej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwa Środowiska, Warszawa, 2004, III
- Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 czerwca 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu, Dz U nr 119, poz. 765, Warszawa, 2008