Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem

Sylabus przedmiotu Nawozy i nawożenie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nawozy i nawożenie
Specjalność Produkcja rolnicza
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,30zaliczenie
wykładyW6 30 3,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1chemia ogólna, gleboznawstwo, fizjologia roślin, mikrobiologia, biochemia, uprawa roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemicznymi nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych, środków wspomagajacych uprawę roślin i nawozowymi preparatami mikrobiologicznymi
C-2wyrobienie umiejętności opracowania zaleceń nawozowych w zależności od katergorii agronomicznej gleb i gatunku uprawianej rośliny
C-3wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów
C-4zapoznanie studenta z korzystnym i niekorzystnym oddziaływaniem nawozów na jakość plonów roślin,

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasada pobierania próbek gleb do analiz chemicznych. Określenie potrzeb wapnowania i zasobności gleb w przyswajalne makro i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych.2
T-L-2Oznaczanie zawartości form przyswajalnych P i K w glebie metodą Egnera- Riehma.2
T-L-3Sporządzanie map pól z potrzebami wapnowaniai i zasobnością w przyswajalny P, K i Mg. Zalecenia nawozowe.3
T-L-4Demonstracja nawozów i bionawozów. Ocena organolepycha i jakościowa nawozów mineralnych.3
T-L-5Analiza jakościowa i ilościowa nawozów fosforowych.3
T-L-6Ozanaczanie alkaliczności nawozów wapniowych i wapniowo-magnezowych.3
T-L-7Bilans substancji organicznej w glebie3
T-L-8Technika pobierania materiału roślinnego do analiz chemicznych. Mineralizacja „na mokro i sucho”. Oznaczanie zawartości makro i mikroskładników metodą ASA.3
T-L-9Obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych.3
T-L-10Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych w zmianowaniu4
T-L-11Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
T-W-1Akty prawne dot. nawozów i nawożenia. Podstawowe prawa nawozowe i ich wykorzystywanie w praktyce. Teorie odżywiania roślin.3
T-W-2Gleba jako środowisko odżywcze i źródło składników pokarmowych dla roślin.3
T-W-3Właściwości agrochemiczne i stosowanie nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych.3
T-W-4Nawozy naturalne, organiczne i organiczno-minealne.3
T-W-5Bionawozy - asortyment środków wspomagających uprawę roślin oraz nawozowych preparatów mikrobiologicznych4
T-W-6Wykorzystanie odpadów do celów nawozowych.3
T-W-7Dolistne dokarmianie roślin i stosowanie nawozów płynnych.3
T-W-8Efektywność i opłacalność nawożenia3
T-W-9Zasady nawożenia podstawowych grup roślin uprawnych3
T-W-10Oddziaływanie nawozów na środowisko i jakość plonu roślin2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotowej12
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia6
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4Konsultacje2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje mulimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Praca w zespołach
M-5Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, nawozów, środków wspomagających uparwe roślin, nawozowych produktów mikrobiologicznych)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_R03_W01
Zna podstawowe prawa nawozowe i ich znaczenie praktyczne oraz źródła, formy i przemiany składników pokarmowych dla roślin w glebie. Zna asortyment nawozów i bionawozów oraz odpadów o znaczeniu nawozowym.
ABI_1A_W02, ABI_1A_W05C-3, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-10M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_R03_U01
Potrafi wykonać projekt nawożenia na podstawie zaleceń nawozowych i komputerowego doradztwa nawozowego oraz ocenić jego opłacalność i efektywność oraz skutki środowiskowe
ABI_1A_U07, ABI_1A_U08C-1, C-4, C-2T-L-7, T-L-9, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-L-10, T-W-8, T-L-8M-5, M-4, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_R03_K01
Rozumie potrzebę nawożenia w celu pozyskania produktów o najwyższej jakości. Ma świadomość konieczności stosowania nawożenia celem zwiększenia plonowania roślin.
ABI_1A_K01, ABI_1A_K02C-2, C-4, C-1T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-11, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8M-3, M-5, M-4, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_R03_W01
Zna podstawowe prawa nawozowe i ich znaczenie praktyczne oraz źródła, formy i przemiany składników pokarmowych dla roślin w glebie. Zna asortyment nawozów i bionawozów oraz odpadów o znaczeniu nawozowym.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu nawozów i nawożenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_R03_U01
Potrafi wykonać projekt nawożenia na podstawie zaleceń nawozowych i komputerowego doradztwa nawozowego oraz ocenić jego opłacalność i efektywność oraz skutki środowiskowe
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu nawozów i nawożenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_R03_K01
Rozumie potrzebę nawożenia w celu pozyskania produktów o najwyższej jakości. Ma świadomość konieczności stosowania nawożenia celem zwiększenia plonowania roślin.
2,0
3,0Student ma podstawowe kompetencje z zakrsu nawozów i nawożenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Antonkiewicz J., Przewodnik do ćwiczeń z chemii rolnej, UR, Kraków, 2021
  2. Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych. Cz. 1. i 2, PWRiL, Poznań, 2008
  3. Krzywy E. 2007, Żywienie roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
  4. Krzywy-Gawrońska E., Analiza chemiczna gleb, nawozów i roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
  5. Filipek T., Chemia rolna. Podstawy teoretyczne i analityczne, UP, Lublin, 2006
  6. RMRiRW, Dz.U. 2007. 147.1033 z póżniejszymi zmianami 2020, 2022, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kodeks dobrej praktyki rolniczej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwa Środowiska, Warszawa, 2004, III
  2. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 czerwca 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu, Dz U nr 119, poz. 765, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasada pobierania próbek gleb do analiz chemicznych. Określenie potrzeb wapnowania i zasobności gleb w przyswajalne makro i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych.2
T-L-2Oznaczanie zawartości form przyswajalnych P i K w glebie metodą Egnera- Riehma.2
T-L-3Sporządzanie map pól z potrzebami wapnowaniai i zasobnością w przyswajalny P, K i Mg. Zalecenia nawozowe.3
T-L-4Demonstracja nawozów i bionawozów. Ocena organolepycha i jakościowa nawozów mineralnych.3
T-L-5Analiza jakościowa i ilościowa nawozów fosforowych.3
T-L-6Ozanaczanie alkaliczności nawozów wapniowych i wapniowo-magnezowych.3
T-L-7Bilans substancji organicznej w glebie3
T-L-8Technika pobierania materiału roślinnego do analiz chemicznych. Mineralizacja „na mokro i sucho”. Oznaczanie zawartości makro i mikroskładników metodą ASA.3
T-L-9Obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych.3
T-L-10Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych w zmianowaniu4
T-L-11Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Akty prawne dot. nawozów i nawożenia. Podstawowe prawa nawozowe i ich wykorzystywanie w praktyce. Teorie odżywiania roślin.3
T-W-2Gleba jako środowisko odżywcze i źródło składników pokarmowych dla roślin.3
T-W-3Właściwości agrochemiczne i stosowanie nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych.3
T-W-4Nawozy naturalne, organiczne i organiczno-minealne.3
T-W-5Bionawozy - asortyment środków wspomagających uprawę roślin oraz nawozowych preparatów mikrobiologicznych4
T-W-6Wykorzystanie odpadów do celów nawozowych.3
T-W-7Dolistne dokarmianie roślin i stosowanie nawozów płynnych.3
T-W-8Efektywność i opłacalność nawożenia3
T-W-9Zasady nawożenia podstawowych grup roślin uprawnych3
T-W-10Oddziaływanie nawozów na środowisko i jakość plonu roślin2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotowej12
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R03_W01Zna podstawowe prawa nawozowe i ich znaczenie praktyczne oraz źródła, formy i przemiany składników pokarmowych dla roślin w glebie. Zna asortyment nawozów i bionawozów oraz odpadów o znaczeniu nawozowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
ABI_1A_W05Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-3wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów
C-1zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemicznymi nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych, środków wspomagajacych uprawę roślin i nawozowymi preparatami mikrobiologicznymi
Treści programoweT-W-2Gleba jako środowisko odżywcze i źródło składników pokarmowych dla roślin.
T-W-3Właściwości agrochemiczne i stosowanie nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych.
T-W-4Nawozy naturalne, organiczne i organiczno-minealne.
T-W-6Wykorzystanie odpadów do celów nawozowych.
T-W-9Zasady nawożenia podstawowych grup roślin uprawnych
T-W-1Akty prawne dot. nawozów i nawożenia. Podstawowe prawa nawozowe i ich wykorzystywanie w praktyce. Teorie odżywiania roślin.
T-W-8Efektywność i opłacalność nawożenia
T-W-5Bionawozy - asortyment środków wspomagających uprawę roślin oraz nawozowych preparatów mikrobiologicznych
T-W-7Dolistne dokarmianie roślin i stosowanie nawozów płynnych.
T-W-10Oddziaływanie nawozów na środowisko i jakość plonu roślin
Metody nauczaniaM-2Prezentacje mulimedialne z użyciem komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu nawozów i nawożenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R03_U01Potrafi wykonać projekt nawożenia na podstawie zaleceń nawozowych i komputerowego doradztwa nawozowego oraz ocenić jego opłacalność i efektywność oraz skutki środowiskowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
ABI_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu rolnictwa, ogrodnictwa i nauk o środowisku z wykorzystaniem metod oraz narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemicznymi nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych, środków wspomagajacych uprawę roślin i nawozowymi preparatami mikrobiologicznymi
C-4zapoznanie studenta z korzystnym i niekorzystnym oddziaływaniem nawozów na jakość plonów roślin,
C-2wyrobienie umiejętności opracowania zaleceń nawozowych w zależności od katergorii agronomicznej gleb i gatunku uprawianej rośliny
Treści programoweT-L-7Bilans substancji organicznej w glebie
T-L-9Obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych.
T-W-6Wykorzystanie odpadów do celów nawozowych.
T-W-10Oddziaływanie nawozów na środowisko i jakość plonu roślin
T-W-9Zasady nawożenia podstawowych grup roślin uprawnych
T-L-10Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych w zmianowaniu
T-W-8Efektywność i opłacalność nawożenia
T-L-8Technika pobierania materiału roślinnego do analiz chemicznych. Mineralizacja „na mokro i sucho”. Oznaczanie zawartości makro i mikroskładników metodą ASA.
Metody nauczaniaM-5Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, nawozów, środków wspomagających uparwe roślin, nawozowych produktów mikrobiologicznych)
M-4Praca w zespołach
M-2Prezentacje mulimedialne z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu nawozów i nawożenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R03_K01Rozumie potrzebę nawożenia w celu pozyskania produktów o najwyższej jakości. Ma świadomość konieczności stosowania nawożenia celem zwiększenia plonowania roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
ABI_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, patriotyzmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2wyrobienie umiejętności opracowania zaleceń nawozowych w zależności od katergorii agronomicznej gleb i gatunku uprawianej rośliny
C-4zapoznanie studenta z korzystnym i niekorzystnym oddziaływaniem nawozów na jakość plonów roślin,
C-1zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemicznymi nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych, środków wspomagajacych uprawę roślin i nawozowymi preparatami mikrobiologicznymi
Treści programoweT-L-6Ozanaczanie alkaliczności nawozów wapniowych i wapniowo-magnezowych.
T-L-1Zasada pobierania próbek gleb do analiz chemicznych. Określenie potrzeb wapnowania i zasobności gleb w przyswajalne makro i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych.
T-L-2Oznaczanie zawartości form przyswajalnych P i K w glebie metodą Egnera- Riehma.
T-L-11Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-L-3Sporządzanie map pól z potrzebami wapnowaniai i zasobnością w przyswajalny P, K i Mg. Zalecenia nawozowe.
T-L-4Demonstracja nawozów i bionawozów. Ocena organolepycha i jakościowa nawozów mineralnych.
T-L-5Analiza jakościowa i ilościowa nawozów fosforowych.
T-L-8Technika pobierania materiału roślinnego do analiz chemicznych. Mineralizacja „na mokro i sucho”. Oznaczanie zawartości makro i mikroskładników metodą ASA.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-5Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, nawozów, środków wspomagających uparwe roślin, nawozowych produktów mikrobiologicznych)
M-4Praca w zespołach
M-2Prezentacje mulimedialne z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe kompetencje z zakrsu nawozów i nawożenia
3,5
4,0
4,5
5,0