Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem
Sylabus przedmiotu Nasiennictwo i szkółkarstwo ogrodnicze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nasiennictwo i szkółkarstwo ogrodnicze | ||
Specjalność | Produkcja ogrodnicza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw biologii roślin i oddziaływania środowiska klimatyczno-glebowego na rośliny ogrodnicze, zasad uprawy, nawożenia organicznego i mineralnego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z organizacją nasiennictwa i szkółkarstwa w Polsce i na świecie oraz podstawowymi uregulowaniami prawnymi dotyczącymi wytwarzania i oceny materiału siewnego |
C-2 | Zaznajomienie z towarową produkcją nasienną i szkółkarską roślin ogrodniczych, zasadami produkcji i kwalifikacji oraz metodami przechowywania i podwyższania jakości materiału rozmnożeniowego |
C-3 | Wskazanie i dobranie właściwych metod oceny jakości materiału siewnego |
C-4 | Rozróżnianie i rozpoznawanie materiału siewnego najważniejszych gatunków roślin ogrodniczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Charakterystyka materiału siewnego wybranych gatunków roślin warzywnych. Kwalifikacja materiału siewnego. Ocena materiału siewnego (normy, ocena energii i zdolności kiełkowania, masa 1000 nasion, wilgotność i czystość nasion). | 10 |
T-L-2 | Charakterystyka materiału siewnego wybranych gatunków roślin ozdobnych. Suszenie i czyszczenie nasion. Dokumentacja oceny polowej i laboratoryjnej. Wybrane zagadnienia z poprawy jakości materiału siewnego. | 10 |
T-L-3 | Okulizacja i szczepienie (metody). Pozyskiwanie oczek i zrazów. Pielęgnacja uszlachetnionych podkładek. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Organizacja produkcji nasiennej w Polsce. Światowy przemysł nasienny. Zadania i zakres nasiennictwa. Ochrona odmian. Wyłączne prawo do odmiany a przywileje i obowiązki ogrodnika. | 4 |
T-W-2 | Agrotechniczne podstawy produkcji nasiennej warzyw. | 2 |
T-W-3 | Uprawa wybranych gatunków roślin warzywnych na nasiona. | 4 |
T-W-4 | Agrotechniczne podstawy produkcji nasiennej roślin ozdobnych | 4 |
T-W-5 | Uprawa wybranych gatunków roślin ozdobnych na nasiona | 6 |
T-W-6 | Podstawy organizacji szkółki roślin sadowniczych | 2 |
T-W-7 | Rozmnażanie generatywne roślin sadowniczych. Produkcja sadowniczych podkładek generatywnych. | 2 |
T-W-8 | Podkładki wegetatywne i generatywne stosowane w sadownictwie | 4 |
T-W-9 | Dokumentacja szkółkarska roślin sadowniczych, kwalifikacja drzew i krzewów sadowniczych. Terminy wykopywania, sortowania i przechowywania roślin sadowniczych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 8 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie wskazanej literatury | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 18 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Praca kontrolna (sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG04_W01 Student definiuje dane agrotechniczne i metody produkcji materiału siewnego wybranych gatunków warzyw, roślin ozdobnych i sadowniczych | ABI_1A_W02 | — | — | C-1, C-4, C-2 | T-W-5, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-L-3 | M-3, M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG04_U01 Student posiada umiejętność planowania, dobierania właściwych metod rozmnażania i uprawy, zbioru oraz oceny materiału siewnego roślin ogrodniczych | ABI_1A_U03, ABI_1A_U05 | — | — | C-3, C-2, C-1, C-4 | T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-9, T-L-2, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-L-3, T-L-1, T-W-1 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG04_K01 Student organizuje pracę w zespole oraz dostrzega ryzyko i skutki decyzji związanych z produkcją materiału siewnego roślin ogrodniczych od strony technologiczno-prawnej. Jest zorientowany w aktualnym stanie i rozwoju produkcji nasiennej roślin ogrodniczych w Polsce i na świecie | ABI_1A_K01 | — | — | C-2, C-4, C-3 | T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-L-3, T-W-2 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG04_W01 Student definiuje dane agrotechniczne i metody produkcji materiału siewnego wybranych gatunków warzyw, roślin ozdobnych i sadowniczych | 2,0 | |
3,0 | Student definiuje podstawowe zalecenia uprawowe w produkcji nasiennej wybranych gatunków roślin ogrodniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG04_U01 Student posiada umiejętność planowania, dobierania właściwych metod rozmnażania i uprawy, zbioru oraz oceny materiału siewnego roślin ogrodniczych | 2,0 | |
3,0 | Student planuje i dobiera właściwe metody rozmnażania i uprawy, zbioru oraz oceny materiału siewnego roślin ogrodniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG04_K01 Student organizuje pracę w zespole oraz dostrzega ryzyko i skutki decyzji związanych z produkcją materiału siewnego roślin ogrodniczych od strony technologiczno-prawnej. Jest zorientowany w aktualnym stanie i rozwoju produkcji nasiennej roślin ogrodniczych w Polsce i na świecie | 2,0 | |
3,0 | Student stara się organizować pracę w zespole i w podstawowym stopniu dostrzega ryzyko i skutki podejmowanych decyzji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Duczmal K. W., Tucholska H., Nasiennictwo T. 1 i T. 2, PWRiL, Poznań, 2003
- Laboratorium Oceny Nasion, Lista metod badań, PIORIN, Warszawa, 2010
- Hołbowicz R., Przewodnik do ćwiczeń z biologii nasion roślin ogrodniczych, Wydawnictwo AR, Poznań, 2011
- Rejman A., Szkółkarstwo roślin sadowniczych, PWRiL, Warszawa, 2002
- Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ustawa o nasiennictwie z dn. 09.11.2012 (Dz.U. 2021.0.129)
Literatura dodatkowa
- Kwartalnik Państwowej Inspekcji Nasiennej, PIN, Poznań
- Szkółkarstwo, Plantpress