Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem
Sylabus przedmiotu Metabolity wtórne i produkcja kosmetyków naturalnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metabolity wtórne i produkcja kosmetyków naturalnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstawowych metod inżynierii genetycznej i roślinnych kultur in vitro |
W-2 | wiedza z zakresu chemi, biochemii, botaniki i anatomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy w zakresie wykorzystania i zastosowania biotechnologii w przemyśle kosmetycznym. Poznanie działania niektórych produktów kosmetycznych. Poznanie alternatywnych metod testowania kosmetyków. Umiejętność samodzielnego przygotowania wybranego kosmetyku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Recepturowanie kosmetyków naturalnych | 8 |
T-L-2 | Określanie toksyczności kosmetyków | 7 |
T-L-3 | Metody produkcji kosmetyków naturalnych. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka głównych grup metabolitów wtórnych: glikozydów, związków fenolowych, saponin, terpenoidów, garbników, alkaloidów, olejków eterycznych | 6 |
T-W-2 | Znaczenie metabolitów wtórnych w kosmetyce i kosmetologii | 2 |
T-W-3 | Budowa i biologia skóry. Funkcje skóry Naskórek. Skóra właściwa. Tkanka podskórna. Gruczoły łojowe. Gruczoły potowe. Układ odpornościowy skóry. | 2 |
T-W-4 | Przenikanie przez skórę. Absorbcja przez skórna, metody oceny szybkości przenikania przez skórę. Systemy nośnikowe kosmetyków: systemy submikronowe - pęcherzykowe (liposomy), nanocząsteczki (nanosfery, stabilność nanocząsteczek), systemy nadmikronowe, ciekłe kryształy, zabiegi fizyczne | 2 |
T-W-5 | Fitokosmetyki - wyciągi roślinne stosowane kosmetologii. Wykorzystanie kultur in vitro do pozyskiwania substancji wykorzystywanych w kosmetologii | 2 |
T-W-6 | Produkty chroniące przed uszkodzeniami DNA – mechanizmy działania filtrów UV, wskaźniki ochrony przed UV (IP dla UV), związki wychwytujące wolne rodniki, doustne środku chroniące przed opalaniem | 2 |
T-W-7 | Starzenie się skóry (mechanizmy starzenia, produkty chroniące przed starzeniam – kolagen, żelatyna, DNA, retinoidy, enzymy, lipoproteiny, chitozany, kwas hilauronowy) | 2 |
T-W-8 | Kosmeceutyki i nutriceutyki - wzbogacanie żywności, suplementy diety, środki wspomagające odchudzanie Kosmogenomika i nutrigenomika – wykorzystanie badań genetycznych do określania preferencji skóry i żywieniowych | 2 |
T-W-9 | Substancje zapachowe – produkcja perfum, pozyskiwanie substancji wykorzystywanych w perfumiarstwie. Pozyskiwanie substancji zapachowych konwencjonalnie i metodami biotechnologicznymi. | 2 |
T-W-10 | Kosmetyki ekologiczne, naturalne, vegańskie - oznaczenia, wymogi, instytucje certyfikujące. | 6 |
T-W-11 | Przepisy prawne dotyczące kosmetyków w Polsce i w Unii Europejskiej. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny |
M-2 | Praca przy przygotowaniu pojektów multimedialnych w grupach. |
M-3 | Ćwiczenia demonstracyjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej |
S-2 | Ocena formująca: ocena przygotowanych receptur kosmetyków |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C18-02_W01 Student posiada wiedze na temat moliwości wykorzystania metod biotechnologicznych w produkcji preparatów kosmetycznych. | ABI_1A_W03, ABI_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C18-02_U01 Student potrafi napisać receptury podstawowych produktów kosmetycznych oraz przygotować je praktycznie. | ABI_1A_U06, ABI_1A_U07 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C18-02_K01 Student ma świadomość możliwości wykorzystania z metod biotechnologicznych do testowania kosmetyków, jako alterantywy dla testowania na zwierzętach. | ABI_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C18-02_W01 Student posiada wiedze na temat moliwości wykorzystania metod biotechnologicznych w produkcji preparatów kosmetycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym opanował wiedze na temat moliwości oraz technik biotechnologicznych wykorzystywanych w produkcji kosmetyków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C18-02_U01 Student potrafi napisać receptury podstawowych produktów kosmetycznych oraz przygotować je praktycznie. | 2,0 | Student nie zna podstawowych składników kosmetyków, nie potrai ich przygotować. |
3,0 | Student zna nieliczne podstawowe składniki kosmetyków ale nie potrafi zaplanować z nich receptur kosmetyków. | |
3,5 | Student zna nieliczne podstawowe składniki kosmetyków, nie potrafi jednak zaplanować z nich receptur kosmetyków | |
4,0 | Student zna liczne składniki kosmetyków, potrafi zaplanować z nich receptury i je zrealizować, popełnia przy tym nieliczne błedy. | |
4,5 | Student zna liczne składniki kosmetyków, potrafi zaplanować z nich receptury i je zrealizować, nie popełnia przy tym błedów. | |
5,0 | Student zna bardzo liczne składniki kosmetyków, potrafi zaplanować z nich receptury i je zrealizować, nie popełnia przy tym błedów. Wykazuje własną inicjatywę w poszukiwaniu literatury dotyczacej omawianego tematu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C18-02_K01 Student ma świadomość możliwości wykorzystania z metod biotechnologicznych do testowania kosmetyków, jako alterantywy dla testowania na zwierzętach. | 2,0 | Student nie zna metod metod biotechnologicznych umożliwiających testowanie kosmetyków. Nie docenia ich istotności. |
3,0 | Student rozumie konieczność stosowania metod biotechnologicznych, lecz ich nie zna. | |
3,5 | Student rozumie konieczność stosowania metod biotechnologicznych, lecz zna jedynie podstawowe założenia metod biotechnologicznych umożliwiających testowanie szkodliwości kosmetyków. | |
4,0 | Student rozumie konieczność stosowania metod biotechnologicznych, lecz zna jedynie nieliczne metody biotechnologiczne umożliwiające testowanie szkodliwości kosmetyków. | |
4,5 | Student doskonale zna metod metody biotechnologicznych umożliwiających testowanie kosmetyków, popełniając nieliczne błedy w ich opisie. Rozumie koniczność ich stosowania i dalszego rozwijania. | |
5,0 | Student doskonale zna metod metody biotechnologicznych umożliwiających testowanie kosmetyków. Rozumie koniczność ich stosowania i dalszego rozwijania. |
Literatura podstawowa
- Martini M-C., Placek W., Kosmetologia i farmakologia skóry., Lavoisier, Warszawa, 2007
- Dylewska-Grzelakowska J., Kosmetyka stosowana., WsiP, Warszawa, 2009