Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem
Sylabus przedmiotu Rośliny przyprawowe i lecznicze - uprawa i zastosowanie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rośliny przyprawowe i lecznicze - uprawa i zastosowanie | ||
Specjalność | Produkcja ogrodnicza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych związków chemicznych, zagadnień dotyczących klasyfikacji roślin, metod rozmnażania roślin, zasad ochrony roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin zielarskich, podstawowymi związkami biologicznie czynnymi w roślinach leczniczych i surowcach zielarskich, rodzajami surowców. |
C-2 | Zapoznanie z biologią roślin zielarskich ich właściwościami przyprawowymi i leczniczymi oraz ich zastosowaniem w fitoterapii i gospodarstwie domowym, metodami upraw, zasadami zbioru, suszenia i przechowywania surowców, wymaganiami jakościowymi. . |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Opis botaniczny, właściwości leczniczei przyprawowe roślin i surowców zielarskich: olejkowych, alkaloidowych, goryczkowych, glikozydowych, śluzowych, flawonoidowych, witaminowych, zawierających antocyjany, garbnmiki, antrachinony, żywice, saponiny, kumaryny. | 16 |
T-L-2 | Projektowanie ogrodu roślin przyprawowych; pojemnikowa uprawa ziół. | 6 |
T-L-3 | Ocena stanowisk naturalnego występowania wybranych gatunków ziół na stanowiskach naturalnych. | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stan, organizacja i koncentracja produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie. | 2 |
T-W-2 | Surowce zielarskie. Związki biologicznie czynne zawarte w ziołach, sposoby wykorzystania ziół, zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców. | 8 |
T-W-3 | Wpływ czynników środowiska na plon i jakość surowców zielarskich. Rozmnażanie roślin leczniczych i przyprawowych, miejsce uprawy, rodzaje ogrodów roślin przyprawowych. | 8 |
T-W-4 | Metody uprawy wybranych roślinleczniczych i przyprawowych. | 12 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia ćwiczeń | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 18 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Metody problemowe (dyskusja, ocena jakości surowców, ocena stanowisk naturalnego występowania ziół, projektowanie ogrodu roślin przyprawowych) |
M-3 | Metody praktyczne (rozpoznawanie roślin, identyfikacja surowców) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian - identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich |
S-2 | Ocena formująca: kolokwium |
S-3 | Ocena formująca: ocena projektu |
S-4 | Ocena formująca: sprawozdanie z oceny stanowiska naturalnego występowania roślin |
S-5 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne części wykładowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG11-OG_W01 Student ma wiedzę na temat znaczenia produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie, ochrony środowiska naturalnego przy pozyskiwaniu surowców ze stanowisk naturalnych. Zna biologię roślin leczniczychi przyprawowych, rodzaje surowców, związki biologicznie czynne wsurowcach, zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców oraz ich wykorzystywania. Student posiada wiedzę na temat metod uprawy najważniejszych roślin leczniczychoraz czynników środowiska mających wpływ na plon i jakość surowców zielarskich. | ABI_1A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-5, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG11-OG_U01 Student posiada umiejętność rozwiązywania zadań praktycznych związanych z rozpoznawaniem roślin leczniczychi przyprawowych w powiązaniu z identyfikacją i oceną jakości surowców. Student praktycznie ocenia i dobiera odpowiednie stanowisko i metodę uprawy poszczególnych gatunków roślin, właściwie ocenia wpływ czynników środowiskowych na plon i jakość surowców zielarskich. Potrafi określić rodzaj surowca konkretnych roślin, wskazać podstawowe związki biologicznie czynne w nim zawarte i powiązać je z zastosowaniem surowca. | ABI_1A_U07, ABI_1A_U08 | — | — | C-2, C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG11-OG_K01 Student ma świadonmość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje związane z ogólnie pojętym zagadnieniem zielarstwa. | ABI_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-3, M-2 | S-5, S-4, S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG11-OG_W01 Student ma wiedzę na temat znaczenia produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie, ochrony środowiska naturalnego przy pozyskiwaniu surowców ze stanowisk naturalnych. Zna biologię roślin leczniczychi przyprawowych, rodzaje surowców, związki biologicznie czynne wsurowcach, zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców oraz ich wykorzystywania. Student posiada wiedzę na temat metod uprawy najważniejszych roślin leczniczychoraz czynników środowiska mających wpływ na plon i jakość surowców zielarskich. | 2,0 | |
3,0 | Student ma ogólą wiedzę na temat znaczenia uprawy i zbioru ziół w Polsce i na świecie. Zna podstawowe rośliny zielarskie, wymienia podstawowe surowce i związki biologicznie czynne w nich zawarte oraz ogólne zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG11-OG_U01 Student posiada umiejętność rozwiązywania zadań praktycznych związanych z rozpoznawaniem roślin leczniczychi przyprawowych w powiązaniu z identyfikacją i oceną jakości surowców. Student praktycznie ocenia i dobiera odpowiednie stanowisko i metodę uprawy poszczególnych gatunków roślin, właściwie ocenia wpływ czynników środowiskowych na plon i jakość surowców zielarskich. Potrafi określić rodzaj surowca konkretnych roślin, wskazać podstawowe związki biologicznie czynne w nim zawarte i powiązać je z zastosowaniem surowca. | 2,0 | |
3,0 | Student rozpoznaje podstawowe gatunki ziół i surowców zielarskich. Potrafi wykonać ocenę podstawowych cech jakości surowców. Potrafi dobrać metody uprawy niektórych gatunków ziół i wskazać podstawowe czynniki środowiska wpływające na plonowanie roślin leczniczych. potrafi określić rodzaj surowca niektórych roślin leczniczych, wskazać niektóre związki biologicznie czynne w nim zawarte i podstawowe zastosowanie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG11-OG_K01 Student ma świadonmość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje związane z ogólnie pojętym zagadnieniem zielarstwa. | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje większego zainteresowania tematyką przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kołodziej B., Uprawa ziół, PWRiL, Warszawa, 2010
- Rumińska A., Ożarowski A., Leksykon roślin leczniczych, PWRiL, Warszawa, 1990
Literatura dodatkowa
- Lamer-Zarawska E., Kowal-Gierczak B., Niedworok J., Fitoterapia i leki roślinne, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007