Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem
Sylabus przedmiotu Biologia i diagnostyka molekularna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia i diagnostyka molekularna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z zakresu genetyki i podstaw biotechnologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat mechanizmów molekularnych procesów życiowych zachodzących w komórce Pro- i Eukariotycznej oraz podstawowych metod analizy DNA, RNA i białek. |
C-2 | Nabycie praktycznych umiejętności stosowania podstawowych technik biologii molekularnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie materiału roślinnego do izolacji DNA | 2 |
T-L-2 | Izolacja DNA z liści różnych gatunków, odmian, linii | 4 |
T-L-3 | Elektroforeza kwasów nukleinowych, ocena ilościowa i jakościowa DNA | 4 |
T-L-4 | Amplifikacja DNA (PCR) | 2 |
T-L-5 | Trawienie DNA enzymami restrykcyjnymi | 2 |
T-L-6 | Elektroforetyczny rozdział produktów PCR | 4 |
T-L-7 | Elektroforetyczny rozdział białek techniką PAGE | 4 |
T-L-8 | Elektroforetyczny rozdział białek techniką IEF | 4 |
T-L-9 | Analiza polimorfizmu, konstruowanie dendrogramu | 4 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wybór sekwencji genów z baz danych, poszukiwanie polimorfizmów (SNP, INDEL), projektowanie zestawu starterów do amplifikacji fragmentów DNA w celu rozróżniania genotypów. Ocena parametrów starterów. Poszukiwanie miejsc restrykcyjnych i dobór enzymów restrykcyjnych. Analiza PCR z użyciem zaprojektowanych starterów i analiza restrykcyjna. Interpretacja wyników. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa i funkcje kwasów nukleinowych | 4 |
T-W-2 | Struktura molekularna genomu Prokaryota | 2 |
T-W-3 | Struktura molekularna genomu Eukaryota | 2 |
T-W-4 | Mechanizmy molekularne replikacji DNA | 2 |
T-W-5 | Rekombinacja, naprawa i transpozycja DNA | 2 |
T-W-6 | Mechanizmy molekularne translacji | 2 |
T-W-7 | Regulacja ekspresji genów | 2 |
T-W-8 | Genetyczne mechanizmy morfogenezy i determinacji płci | 2 |
T-W-9 | Struktura i funkcja białek | 2 |
T-W-10 | Molekularne podłoże odpowiedzi immunologicznej | 2 |
T-W-11 | Molekularne podstawy ewolucji | 2 |
T-W-12 | Teoretyczne podstawy metod analizy DNA, RNA i białek stosowanych w biologii molekularnej | 2 |
T-W-13 | Analiza sekwencji DNA | 2 |
T-W-14 | Techniki markerowe wykorzystywane w diagnostyce roślin | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajęć | 18 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie wskazanej literatury | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 16 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacja multimedialna z uzyciem komputera i rzutnika |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne z użyciem metodyki i narzędzi badań molekularnych |
M-4 | przygotowanie projektu z użyciem programów komputerowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test pisemny z wiedzy teoretycznej |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena zadań projektowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C09_W01 Objaśnia podstawowe procesy biologii molekularnej oraz opisuje zasady podstawowych analiz DNA, RNA i białek. | ABI_1A_W02, ABI_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-11, T-L-2, T-W-5, T-W-13, T-W-1, T-L-9, T-W-4, T-L-4, T-W-12, T-W-2, T-W-7, T-W-14, T-W-9, T-L-6, T-L-5, T-L-1, T-L-8, T-W-8, T-L-3, T-W-10, T-W-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C09_U01 Student umie określić użyteczność podstawowych technik molekularnych, zaprojektować i zaplanować proste eksperymenty i wnioskować na podstawie otrzymanych wyników. | ABI_1A_U06, ABI_1A_U07 | — | — | C-2 | T-L-3, T-L-7, T-L-1, T-L-9, T-L-6, T-P-1, T-L-2, T-L-8, T-L-4, T-L-5 | M-4, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C09_K01 Student rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy z zakresu szczegółowych mechanizmów molekularnych. Jest świadomy potrzeby połączenia wiedzy teoretycznej i praktycznej. Umie pracować w zespole przy wykonywaniu prac laboratoryjnych. | ABI_1A_K01 | — | — | C-2 | T-L-7, T-L-1, T-L-8, T-L-5, T-P-1, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-L-9 | M-4, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C09_W01 Objaśnia podstawowe procesy biologii molekularnej oraz opisuje zasady podstawowych analiz DNA, RNA i białek. | 2,0 | |
3,0 | Objaśnia w sposób elementarny podstawowe procesy biologii molekularnej oraz opisuje zasady podstawowych analiz DNA, RNA i białek | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C09_U01 Student umie określić użyteczność podstawowych technik molekularnych, zaprojektować i zaplanować proste eksperymenty i wnioskować na podstawie otrzymanych wyników. | 2,0 | |
3,0 | Student na poziomie podstawowym umie określić użyteczność podstawowych technik molekularnych, zaprojektować i zaplanować proste eksperymenty i wnioskować na podstawie otrzymanych wyników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C09_K01 Student rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy z zakresu szczegółowych mechanizmów molekularnych. Jest świadomy potrzeby połączenia wiedzy teoretycznej i praktycznej. Umie pracować w zespole przy wykonywaniu prac laboratoryjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawowym stopniu rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy z zakresu szczegółowych mechanizmów molekularnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- T.A. Brown, Genomy, Wydawnictwo Naukowe PWN
- Lizabeth A. Allison, Podstawy biologii molekularnej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
- P.C. Turner, A.G. McLennan, A.D. Bates, M.R.H White, Biologia molekularna, krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN
- R. Słomski, Analiza DNA - teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu