Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem

Sylabus przedmiotu Ochrona roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 3,00,60egzamin
laboratoriaL3 30 3,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość obsługi sprzętu do mikro- i makroskopii
W-2znajomość pospolitych gatunków roślin zielnych oraz drzew i krzewów
W-3podstawowa wiedza dotycząca najważnijeszych grup taksonomicznych bezkręgowców i kręgowców
W-4znajomość anatomii, fizjologii i taksonomii roślin
W-5umiejętność rozpoznawania gatunków roślin uprawnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1ukształtowanie umiejętności z zakresu diagnostyki najważniejszych gatunków owadów pożytecznych i szkodliwych w wybranych agrocenozach i biocenozach
C-2zrozumienie zależności troficznych między organizmami pożytecznymi i fitofagami w wybranych agro- i biocenozach
C-3kształtowanie umiejętności dobierania odpowiednich metod i technik ochrony roślin przed organizmami szkodliwymi
C-4zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób
C-5zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin uprawnych
C-6poznanie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod zwalczania chorób roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Nicienie pożyteczne i szkodliwe. Identyfikacja najważniejszych grup szkodników z Nematoda na podstawie objawów żerowania.1
T-L-2Przegląd pożytecznych i szkodliwych roztoczy Acari - znaczenie w przyrodzie i w gopodarce człowieka. Diagnostyka najważniejszych rotoczy roślinożernych na podstwie morfologii i objawów żerowania.1
T-L-3Diagnostyka fitofagów na podstwie cech morfologicznych i objawów żerowania spotykanych w różnych typach upraw.2
T-L-4Rozmanżanie i rozwój owadów. Diagnostyka owadów na podstawie różnych stadiów rozwojowych, ze wskazaniem ich znaczenia w uprawach.2
T-L-5Przegląd i diagnostyka wybranych rzędów owadów o największym znaczeniu gospodarczym.2
T-L-6Przegląd i diagnostyka wybranych grup szkodników roślin uprawnych o największym znaczeniu gospodarczym (wielożerne szkodniki roślin, szkodniki roślin okopowych i oleistych, szkodniki roślin bobowatych grubonasiennych, szkodniki roślin jednoliściennych, szkodniki magaznów i przechowalni).6
T-L-7Diagnostyka i określenie roli owadów pożytecznych w ochronie roślin przed szkodnikami oraz w plonowaniu roślin uprawnych.1
T-L-8Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania chorób abiotycznych, wirusowych i bakteryjnych roślin uprawnych.2
T-L-9Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania chorób roślin uprawnych wywołanych przez bakterie i organizmy z gromad Plasmodiophoromycota i Oomycota.2
T-L-10Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania chorób roślin uprawnych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota.6
T-L-11Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania chorób roślin uprawnych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota.3
T-L-12Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania chorób roślin uprawnych wywołanych przez grzyby anamorficzne.2
30
wykłady
T-W-1Systematyczny przegląd ważniejszych organizmów pożytecznych i szkodliwych występujących agro- i biocenozach.2
T-W-2Ekologiczne podstawy prognozowania i sygnalizacji szkodników. Wpływ czynników biotycznych i abiotycznych środowiska na rozwój owadów. Mechanizmy i przyczyny masowych pojawów szkodników roślin. Progi szkodliwości.2
T-W-3Cele i zadania integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami. Główne elementy i metody stosowane w integrowanej ochronie roślin przed szkodnikami. Ochrona roślin przed szkodnikami w aspekcie ochrony środowiska.3
T-W-4Biologiczne metody zwalczania fitofagów. Sposoby wykorzystania organizmów pożytecznych w ochronie roślin przed szkodnikami.2
T-W-5Chemiczna metoda ochrony roslin przed szkodnikami. Charakterystyka toksykologiczna zoocydów oraz konsekwencje ich stosowania dla środowiska. Mechanizmy działania zoocydów na szkodniki. Odporność szkodników na środki ochrony roślin.2
T-W-6Owady jako wskaźniki stanu środowiska. Obce i inwazyjne gatunki owadów w Polsce. Owady pożyteczne i prawnie chronione w Polsce. Strategia ochrony owadów zapylających.2
T-W-7Wybrane programy ochrony roślin uprawnych przed szkodnikami.2
T-W-8Choroba - jej istota, przebieg procesu chorobowego.2
T-W-9Czynniki wpływające na proces chorobowy.2
T-W-10Epidemia- składowe epidemii, jej przebieg.2
T-W-11Fizjologiczne i genetyczne podstawy wrażliwości i odporności roślin na choroby.3
T-W-12Odporność roślin, typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.3
T-W-13Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć25
A-L-3Opracowanie konspektów ćwiczeń18
A-L-4Konsultacje2
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury25
A-W-3Przygotowanie do egzaminu16
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w egzaminie2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-6pokaz połączony z przeżyciem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: aprobata
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z kolokwium
S-5Ocena podsumowująca: egzamin pisemny z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C06_W01
rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gatunki szkodników oraz organizmów pożytecznych w wybranych agro- i biocenozach oraz wskazuje odpowiednie metody ochrony roślin przed fitofagami i zna techniki ich zastosowania
ABI_1A_W02C-3, C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-7M-6, M-4, M-5, M-2, M-3, M-1S-3, S-5
ABI_1A_C06_W02
objaśnia przebieg procesu chorobowego u roślin rolniczych, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby lub epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego u różnych grup patogenów
ABI_1A_W02, ABI_1A_W03C-5, C-6T-W-13M-1S-2, S-5
ABI_1A_C06_W03
wymienia i rozpoznaje ważniejsze gospodarczo choroby roślin rolniczych na podstawie oznak etiologicznych i zarodnikowania sprawców chorób oraz charakteryzuje ich etiologię
ABI_1A_W01C-4, C-6, C-5T-L-9M-1S-5
ABI_1A_C06_W04
rozróżnia i charakteryzuje różne typy odporności roślin; wymienia i tłumaczy ich wady i zalety; dobiera i proponuje odpowiednie metody zwalczania chorób u roślin uprawnych
ABI_1A_W03C-5, C-6, C-4T-W-13, T-W-12, T-L-10, T-L-9, T-L-11, T-L-8, T-L-12M-1S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C06_U01
identyfikuje i rozpoznaje najważniejsze gatunki szkodników i organizmów pożytecznych w wybranych agro- i biocenozach oraz dobiera skuteczne metody ochrony roślin przed fitofagami w wybranych agro- i biocenozach z zastosowaniem odpowiednich technik ochrony
ABI_1A_U02, ABI_1A_U06C-2, C-3, C-1T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-1M-6, M-3, M-4, M-5S-1, S-4, S-2
ABI_1A_C06_U02
umie korzystać z opracowań i na ich podstawie dobierać odpowiednie metody zwalczania chorób (umie wyszukiwać i zastosować preparaty zwalczające choroby), umie układać plany zwalczania chorób wybranych roślin
ABI_1A_U03, ABI_1A_U09C-5, C-6T-W-13, T-W-9M-1S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C06_K01
jest odpowiedzialny za odpowiedni dobór metod i techniki ochrony roślin przed szkodnikami
ABI_1A_K01C-2, C-3, C-1T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-W-3, T-L-5, T-W-2, T-L-1, T-W-5, T-W-1, T-L-6, T-W-4, T-W-6, T-L-4, T-W-7M-4S-3
ABI_1A_C06_K02
jest odpowiedzialny za odpowiedni dobór metod i techniki ochrony roślin przed chorobami
ABI_1A_K01C-4, C-5, C-6T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-8, T-L-12M-1S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C06_W01
rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gatunki szkodników oraz organizmów pożytecznych w wybranych agro- i biocenozach oraz wskazuje odpowiednie metody ochrony roślin przed fitofagami i zna techniki ich zastosowania
2,0
3,0potrafi wskazać metody ochrony roślin przed najważniejszymi grupami szkodników roślin rolniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
ABI_1A_C06_W02
objaśnia przebieg procesu chorobowego u roślin rolniczych, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby lub epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego u różnych grup patogenów
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym posiada wiedzę o przebiegu procesu chorobowego u roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
ABI_1A_C06_W03
wymienia i rozpoznaje ważniejsze gospodarczo choroby roślin rolniczych na podstawie oznak etiologicznych i zarodnikowania sprawców chorób oraz charakteryzuje ich etiologię
2,0
3,0Student na poziomie podstawowym wymienia ważniejsze choroby roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
ABI_1A_C06_W04
rozróżnia i charakteryzuje różne typy odporności roślin; wymienia i tłumaczy ich wady i zalety; dobiera i proponuje odpowiednie metody zwalczania chorób u roślin uprawnych
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym charakteryzuje różne typy odporności roślin i proponuje odpowiednie metody zwalczania chorób u roślin uprawnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C06_U01
identyfikuje i rozpoznaje najważniejsze gatunki szkodników i organizmów pożytecznych w wybranych agro- i biocenozach oraz dobiera skuteczne metody ochrony roślin przed fitofagami w wybranych agro- i biocenozach z zastosowaniem odpowiednich technik ochrony
2,0
3,0potrafi korzystać z kluczy zoologicznych; potrafi zidentyfikować wskazane szkodniki i ocenić ich wymierną rolę w środowisku i w gospodarce człowieka oraz wskazać metody ochrony roślin przed wybranymi fitofagami
3,5
4,0
4,5
5,0
ABI_1A_C06_U02
umie korzystać z opracowań i na ich podstawie dobierać odpowiednie metody zwalczania chorób (umie wyszukiwać i zastosować preparaty zwalczające choroby), umie układać plany zwalczania chorób wybranych roślin
2,0nie rozróżnia roślin chorych i zdrowych; nie potrafi wymienić nazwy żadnej choroby wybranej rośliny rolniczej
3,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy kilku chorób, ale nie potrafi ich wskazać na materiale; potrafi wymienić nazwy kilku chorób występujących na roślinach uprawnych, ale nie zna ich etiologii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C06_K01
jest odpowiedzialny za odpowiedni dobór metod i techniki ochrony roślin przed szkodnikami
2,0
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0
ABI_1A_C06_K02
jest odpowiedzialny za odpowiedni dobór metod i techniki ochrony roślin przed chorobami
2,0
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wilkaniec B. (red.), Entomologia ogólna, PWRiL, Poznań, 2010
  2. Wilkaniec B. (red.), Entomologia szczegółowa, PWRiL, Warszawa, 2010
  3. Boczek J., Lewandowski M. (red.), Nauka o szkodnikach roślin uprawnych, SGGW, Warszawa, 2016
  4. Jaworska Magdalena, Ochrona środowiska i ochrona roślin, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, Kraków, 2012
  5. Hołubowicz-Kliza G., Mrówczyński M., Strażyński P., Szkodniki i owady pożyteczne w integrowanej ochronie roślin rolniczych, IUNiG-PIB, IOR-PIB, Puławy-Poznań, 2018
  6. Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2001
  7. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Poznań, 2011
  8. Błaszkowski J., Adamska I., Czerniawska B., Madej T., Zioło E., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, http://www.zor.zut.edu.pl/Skryptweb/ Home.html, Szczecin, 2022

Literatura dodatkowa

  1. Błaszak Cz. (red.), Zoologia. Stawonogii. Tom 2, PWN, 2023
  2. Mrówczyński M. i in., Atlas szkodników roślin rolniczych dla praktyków, PWR, Poznań, 2017
  3. Brereś P. (red.), Atlas szkodników roślin rolniczych, Hortpress, Warszawa, 2014
  4. Instytut Ochrony Roślin, Zalecenia ochrony roślin (aktualne wydanie na dany rok), IOR-PIB, Poznań
  5. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Warszawa, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Nicienie pożyteczne i szkodliwe. Identyfikacja najważniejszych grup szkodników z Nematoda na podstawie objawów żerowania.1
T-L-2Przegląd pożytecznych i szkodliwych roztoczy Acari - znaczenie w przyrodzie i w gopodarce człowieka. Diagnostyka najważniejszych rotoczy roślinożernych na podstwie morfologii i objawów żerowania.1
T-L-3Diagnostyka fitofagów na podstwie cech morfologicznych i objawów żerowania spotykanych w różnych typach upraw.2
T-L-4Rozmanżanie i rozwój owadów. Diagnostyka owadów na podstawie różnych stadiów rozwojowych, ze wskazaniem ich znaczenia w uprawach.2
T-L-5Przegląd i diagnostyka wybranych rzędów owadów o największym znaczeniu gospodarczym.2
T-L-6Przegląd i diagnostyka wybranych grup szkodników roślin uprawnych o największym znaczeniu gospodarczym (wielożerne szkodniki roślin, szkodniki roślin okopowych i oleistych, szkodniki roślin bobowatych grubonasiennych, szkodniki roślin jednoliściennych, szkodniki magaznów i przechowalni).6
T-L-7Diagnostyka i określenie roli owadów pożytecznych w ochronie roślin przed szkodnikami oraz w plonowaniu roślin uprawnych.1
T-L-8Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania chorób abiotycznych, wirusowych i bakteryjnych roślin uprawnych.2
T-L-9Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania chorób roślin uprawnych wywołanych przez bakterie i organizmy z gromad Plasmodiophoromycota i Oomycota.2
T-L-10Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania chorób roślin uprawnych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota.6
T-L-11Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania chorób roślin uprawnych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota.3
T-L-12Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania chorób roślin uprawnych wywołanych przez grzyby anamorficzne.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systematyczny przegląd ważniejszych organizmów pożytecznych i szkodliwych występujących agro- i biocenozach.2
T-W-2Ekologiczne podstawy prognozowania i sygnalizacji szkodników. Wpływ czynników biotycznych i abiotycznych środowiska na rozwój owadów. Mechanizmy i przyczyny masowych pojawów szkodników roślin. Progi szkodliwości.2
T-W-3Cele i zadania integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami. Główne elementy i metody stosowane w integrowanej ochronie roślin przed szkodnikami. Ochrona roślin przed szkodnikami w aspekcie ochrony środowiska.3
T-W-4Biologiczne metody zwalczania fitofagów. Sposoby wykorzystania organizmów pożytecznych w ochronie roślin przed szkodnikami.2
T-W-5Chemiczna metoda ochrony roslin przed szkodnikami. Charakterystyka toksykologiczna zoocydów oraz konsekwencje ich stosowania dla środowiska. Mechanizmy działania zoocydów na szkodniki. Odporność szkodników na środki ochrony roślin.2
T-W-6Owady jako wskaźniki stanu środowiska. Obce i inwazyjne gatunki owadów w Polsce. Owady pożyteczne i prawnie chronione w Polsce. Strategia ochrony owadów zapylających.2
T-W-7Wybrane programy ochrony roślin uprawnych przed szkodnikami.2
T-W-8Choroba - jej istota, przebieg procesu chorobowego.2
T-W-9Czynniki wpływające na proces chorobowy.2
T-W-10Epidemia- składowe epidemii, jej przebieg.2
T-W-11Fizjologiczne i genetyczne podstawy wrażliwości i odporności roślin na choroby.3
T-W-12Odporność roślin, typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.3
T-W-13Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć25
A-L-3Opracowanie konspektów ćwiczeń18
A-L-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury25
A-W-3Przygotowanie do egzaminu16
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w egzaminie2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C06_W01rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gatunki szkodników oraz organizmów pożytecznych w wybranych agro- i biocenozach oraz wskazuje odpowiednie metody ochrony roślin przed fitofagami i zna techniki ich zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-3kształtowanie umiejętności dobierania odpowiednich metod i technik ochrony roślin przed organizmami szkodliwymi
C-1ukształtowanie umiejętności z zakresu diagnostyki najważniejszych gatunków owadów pożytecznych i szkodliwych w wybranych agrocenozach i biocenozach
C-2zrozumienie zależności troficznych między organizmami pożytecznymi i fitofagami w wybranych agro- i biocenozach
Treści programoweT-W-4Biologiczne metody zwalczania fitofagów. Sposoby wykorzystania organizmów pożytecznych w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-W-5Chemiczna metoda ochrony roslin przed szkodnikami. Charakterystyka toksykologiczna zoocydów oraz konsekwencje ich stosowania dla środowiska. Mechanizmy działania zoocydów na szkodniki. Odporność szkodników na środki ochrony roślin.
T-W-1Systematyczny przegląd ważniejszych organizmów pożytecznych i szkodliwych występujących agro- i biocenozach.
T-W-6Owady jako wskaźniki stanu środowiska. Obce i inwazyjne gatunki owadów w Polsce. Owady pożyteczne i prawnie chronione w Polsce. Strategia ochrony owadów zapylających.
T-W-2Ekologiczne podstawy prognozowania i sygnalizacji szkodników. Wpływ czynników biotycznych i abiotycznych środowiska na rozwój owadów. Mechanizmy i przyczyny masowych pojawów szkodników roślin. Progi szkodliwości.
T-W-3Cele i zadania integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami. Główne elementy i metody stosowane w integrowanej ochronie roślin przed szkodnikami. Ochrona roślin przed szkodnikami w aspekcie ochrony środowiska.
T-W-7Wybrane programy ochrony roślin uprawnych przed szkodnikami.
Metody nauczaniaM-6pokaz połączony z przeżyciem
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aprobata
S-5Ocena podsumowująca: egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wskazać metody ochrony roślin przed najważniejszymi grupami szkodników roślin rolniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C06_W02objaśnia przebieg procesu chorobowego u roślin rolniczych, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby lub epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego u różnych grup patogenów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
ABI_1A_W03Ma poszerzoną wiedzę z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej, możliwości stosowania w niej narzędzi genetycznych w aspekcie ich oddziaływana na środowisko
Cel przedmiotuC-5zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin uprawnych
C-6poznanie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod zwalczania chorób roślin
Treści programoweT-W-13Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-5Ocena podsumowująca: egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym posiada wiedzę o przebiegu procesu chorobowego u roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C06_W03wymienia i rozpoznaje ważniejsze gospodarczo choroby roślin rolniczych na podstawie oznak etiologicznych i zarodnikowania sprawców chorób oraz charakteryzuje ich etiologię
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w organizmach oraz technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-4zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób
C-6poznanie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod zwalczania chorób roślin
C-5zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin uprawnych
Treści programoweT-L-9Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania chorób roślin uprawnych wywołanych przez bakterie i organizmy z gromad Plasmodiophoromycota i Oomycota.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student na poziomie podstawowym wymienia ważniejsze choroby roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C06_W04rozróżnia i charakteryzuje różne typy odporności roślin; wymienia i tłumaczy ich wady i zalety; dobiera i proponuje odpowiednie metody zwalczania chorób u roślin uprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W03Ma poszerzoną wiedzę z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej, możliwości stosowania w niej narzędzi genetycznych w aspekcie ich oddziaływana na środowisko
Cel przedmiotuC-5zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin uprawnych
C-6poznanie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod zwalczania chorób roślin
C-4zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób
Treści programoweT-W-13Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów.
T-W-12Odporność roślin, typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
T-L-10Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania chorób roślin uprawnych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota.
T-L-9Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania chorób roślin uprawnych wywołanych przez bakterie i organizmy z gromad Plasmodiophoromycota i Oomycota.
T-L-11Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania chorób roślin uprawnych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota.
T-L-8Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania chorób abiotycznych, wirusowych i bakteryjnych roślin uprawnych.
T-L-12Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania chorób roślin uprawnych wywołanych przez grzyby anamorficzne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym charakteryzuje różne typy odporności roślin i proponuje odpowiednie metody zwalczania chorób u roślin uprawnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C06_U01identyfikuje i rozpoznaje najważniejsze gatunki szkodników i organizmów pożytecznych w wybranych agro- i biocenozach oraz dobiera skuteczne metody ochrony roślin przed fitofagami w wybranych agro- i biocenozach z zastosowaniem odpowiednich technik ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U02Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role
ABI_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski
Cel przedmiotuC-2zrozumienie zależności troficznych między organizmami pożytecznymi i fitofagami w wybranych agro- i biocenozach
C-3kształtowanie umiejętności dobierania odpowiednich metod i technik ochrony roślin przed organizmami szkodliwymi
C-1ukształtowanie umiejętności z zakresu diagnostyki najważniejszych gatunków owadów pożytecznych i szkodliwych w wybranych agrocenozach i biocenozach
Treści programoweT-L-4Rozmanżanie i rozwój owadów. Diagnostyka owadów na podstawie różnych stadiów rozwojowych, ze wskazaniem ich znaczenia w uprawach.
T-L-6Przegląd i diagnostyka wybranych grup szkodników roślin uprawnych o największym znaczeniu gospodarczym (wielożerne szkodniki roślin, szkodniki roślin okopowych i oleistych, szkodniki roślin bobowatych grubonasiennych, szkodniki roślin jednoliściennych, szkodniki magaznów i przechowalni).
T-L-7Diagnostyka i określenie roli owadów pożytecznych w ochronie roślin przed szkodnikami oraz w plonowaniu roślin uprawnych.
T-L-2Przegląd pożytecznych i szkodliwych roztoczy Acari - znaczenie w przyrodzie i w gopodarce człowieka. Diagnostyka najważniejszych rotoczy roślinożernych na podstwie morfologii i objawów żerowania.
T-L-5Przegląd i diagnostyka wybranych rzędów owadów o największym znaczeniu gospodarczym.
T-L-3Diagnostyka fitofagów na podstwie cech morfologicznych i objawów żerowania spotykanych w różnych typach upraw.
T-L-1Nicienie pożyteczne i szkodliwe. Identyfikacja najważniejszych grup szkodników z Nematoda na podstawie objawów żerowania.
Metody nauczaniaM-6pokaz połączony z przeżyciem
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z kolokwium
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi korzystać z kluczy zoologicznych; potrafi zidentyfikować wskazane szkodniki i ocenić ich wymierną rolę w środowisku i w gospodarce człowieka oraz wskazać metody ochrony roślin przed wybranymi fitofagami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C06_U02umie korzystać z opracowań i na ich podstawie dobierać odpowiednie metody zwalczania chorób (umie wyszukiwać i zastosować preparaty zwalczające choroby), umie układać plany zwalczania chorób wybranych roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U03Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
ABI_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-5zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin uprawnych
C-6poznanie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod zwalczania chorób roślin
Treści programoweT-W-13Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów.
T-W-9Czynniki wpływające na proces chorobowy.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozróżnia roślin chorych i zdrowych; nie potrafi wymienić nazwy żadnej choroby wybranej rośliny rolniczej
3,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy kilku chorób, ale nie potrafi ich wskazać na materiale; potrafi wymienić nazwy kilku chorób występujących na roślinach uprawnych, ale nie zna ich etiologii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C06_K01jest odpowiedzialny za odpowiedni dobór metod i techniki ochrony roślin przed szkodnikami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-2zrozumienie zależności troficznych między organizmami pożytecznymi i fitofagami w wybranych agro- i biocenozach
C-3kształtowanie umiejętności dobierania odpowiednich metod i technik ochrony roślin przed organizmami szkodliwymi
C-1ukształtowanie umiejętności z zakresu diagnostyki najważniejszych gatunków owadów pożytecznych i szkodliwych w wybranych agrocenozach i biocenozach
Treści programoweT-L-2Przegląd pożytecznych i szkodliwych roztoczy Acari - znaczenie w przyrodzie i w gopodarce człowieka. Diagnostyka najważniejszych rotoczy roślinożernych na podstwie morfologii i objawów żerowania.
T-L-3Diagnostyka fitofagów na podstwie cech morfologicznych i objawów żerowania spotykanych w różnych typach upraw.
T-L-7Diagnostyka i określenie roli owadów pożytecznych w ochronie roślin przed szkodnikami oraz w plonowaniu roślin uprawnych.
T-W-3Cele i zadania integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami. Główne elementy i metody stosowane w integrowanej ochronie roślin przed szkodnikami. Ochrona roślin przed szkodnikami w aspekcie ochrony środowiska.
T-L-5Przegląd i diagnostyka wybranych rzędów owadów o największym znaczeniu gospodarczym.
T-W-2Ekologiczne podstawy prognozowania i sygnalizacji szkodników. Wpływ czynników biotycznych i abiotycznych środowiska na rozwój owadów. Mechanizmy i przyczyny masowych pojawów szkodników roślin. Progi szkodliwości.
T-L-1Nicienie pożyteczne i szkodliwe. Identyfikacja najważniejszych grup szkodników z Nematoda na podstawie objawów żerowania.
T-W-5Chemiczna metoda ochrony roslin przed szkodnikami. Charakterystyka toksykologiczna zoocydów oraz konsekwencje ich stosowania dla środowiska. Mechanizmy działania zoocydów na szkodniki. Odporność szkodników na środki ochrony roślin.
T-W-1Systematyczny przegląd ważniejszych organizmów pożytecznych i szkodliwych występujących agro- i biocenozach.
T-L-6Przegląd i diagnostyka wybranych grup szkodników roślin uprawnych o największym znaczeniu gospodarczym (wielożerne szkodniki roślin, szkodniki roślin okopowych i oleistych, szkodniki roślin bobowatych grubonasiennych, szkodniki roślin jednoliściennych, szkodniki magaznów i przechowalni).
T-W-4Biologiczne metody zwalczania fitofagów. Sposoby wykorzystania organizmów pożytecznych w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-W-6Owady jako wskaźniki stanu środowiska. Obce i inwazyjne gatunki owadów w Polsce. Owady pożyteczne i prawnie chronione w Polsce. Strategia ochrony owadów zapylających.
T-L-4Rozmanżanie i rozwój owadów. Diagnostyka owadów na podstawie różnych stadiów rozwojowych, ze wskazaniem ich znaczenia w uprawach.
T-W-7Wybrane programy ochrony roślin uprawnych przed szkodnikami.
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C06_K02jest odpowiedzialny za odpowiedni dobór metod i techniki ochrony roślin przed chorobami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-4zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób
C-5zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin uprawnych
C-6poznanie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod zwalczania chorób roślin
Treści programoweT-L-9Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania chorób roślin uprawnych wywołanych przez bakterie i organizmy z gromad Plasmodiophoromycota i Oomycota.
T-L-10Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania chorób roślin uprawnych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota.
T-L-11Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania chorób roślin uprawnych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota.
T-L-8Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania chorób abiotycznych, wirusowych i bakteryjnych roślin uprawnych.
T-L-12Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania chorób roślin uprawnych wywołanych przez grzyby anamorficzne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0