Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem
Sylabus przedmiotu Genetyka ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genetyka ogólna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw botaniki i cytologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z regułami rządzącymi dziedziczeniem cech, sposobami i metodami interpretacji zjawisk genetycznych, przekazywania informacji genetycznej z pokolenia na pokolenie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawy PCR. Podstawy elektroforezy. Wykorzystanie PCR i elektroforezy do opisywania oraz interpretowania zakresu zmienności w wybranych sekwencjach genomu roślinnego. Zajęcia demonstarcyjne. | 8 |
T-A-2 | Indukowanie mutagenezy w roślinnych kulturach in vitro. Zajęcia demonstracyjne. | 7 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zmienność biologiczna. Klasyfikacja zmienności biologicznej. Metody oceny zmienności ciągłej i nieciągłej. Rozwiązywanie zadań problemowych. | 2 |
T-L-2 | Ogólne właściwości mitozy. Przebieg podziałów mitotycznych. Kariotyp. Genetyczne znaczenie mejozy. Porównanie mitozy i mejozy. Przebieg procesu mejotycznego. | 3 |
T-L-3 | Analiza dziedziczenia prostego. Dziedziczenie jednej pary genów. I prawo Mendla. Zajęcia praktyczne - rozwiązywanie zadań | 3 |
T-L-4 | Analiza dziedziczenia prostego. Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par genów. Prawo niezależnej segregacji genów. Krzyżowanie testowe. Zajęcia praktyczne - rozwiązywanie zadań. | 3 |
T-L-5 | Analiza dziedziczenia złożonego. Współdziałanie par alleli w wytwarzaniu się fenotypów. Odchylenia od mendlowskich stosunków rozszczepień. Współdziałanie komplementarne. Określenie zawartości alkaloidów w nasionach łubinu. | 3 |
T-L-6 | Analiza dziedziczenia złożonego. Geny epistatyczne i hipostatyczne. Epistaza i jej rodzaje. Zajęcia praktyczne - rozwiązywanie zadań. | 2 |
T-L-7 | Determinacja płci i dziedziczenie genów sprzężonych z płcią. | 3 |
T-L-8 | Dziedziczenie genów sprzężonych. Zajęcia praktyczne - rozwiązywanie zadań. | 3 |
T-L-9 | Dziedziczenie ilościowe. Model dziedziczenia się cech ilościowych. Odziedziczalność. Zajęcia praktyczne - rozwiązywanie zadań. | 3 |
T-L-10 | Poliploidy. Wizualizacja kariotypów genotypów o różnym stopniu ploidalności. Zajęcia praktyczne - rozwiązywanie zadań. | 2 |
T-L-11 | Dynamika genotypów w populacjach obcopłodnych. Prawo Hardy'ego Weinberga. Zajęcia praktyczne - rozwiązywanie zadań. | 2 |
T-L-12 | Podsumowanie i pisemne zaliczenie zajęć laboratoryjnych | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Prezentacja tematyki wykładów, podręczników i zasad zaliczenia przedmiotu. Znaczenie i miejsce genetyki wśród innych nauk. Główne okresy rozwoju genetyki roślin w Polsce. Zjawisko zmienności i dziedziczności. | 1 |
T-W-2 | Organizacja genomów organizmów pro- i eukariotycznych. Budowa chromosomu bakteryjnego i eukariotycznego. Sekwencje powtarzalne, unikatowe, pseudogeny, definicja genu, sekwencje regulatorowe, histony i ich modyfikacje. Organizacja DNA w jądrze komórkowym. Organizacja mitochondrialnego DNA. | 4 |
T-W-3 | Biosynteza kwasów nukleinowych. Cytologiczne i genetyczne następstwa mitozy i mejozy | 4 |
T-W-4 | Dziedziczenie jednej pary alleli. I prawo Mendla. Niezależna dziedziczenie dwóch i więcej par genów. II prawo Mendla. Rekombinacja, zmienność rekombinacyjna i jej znaczenie. | 3 |
T-W-5 | Fenotypowe efekty współdziałania genów allelicznych i nieallelicznych. Plejotropia. | 2 |
T-W-6 | Determinacja płci i dziedziczenie genów sprzężonych z płcią | 2 |
T-W-7 | Geny sprzężone. Mapowanie genetyczne. Teoria Morgana. Dwu- i trzypunktowa krzyżówka testowa. Zastosowania map genetycznych. | 2 |
T-W-8 | Mutacje. Mutageneza. Edytowanie genomów. | 4 |
T-W-9 | Dziedziczenie pozajądrowe mitochondrialne i chloroplastowe. | 1 |
T-W-10 | Dziedziczenie genów w populacjach panmiktycznych. Prawo Hardy'ego-Weiinberga. | 2 |
T-W-11 | Markery molekularne i ich zastosowanie w badaniach genetycznych. | 2 |
T-W-12 | Ekspresja i regulacja ekspresji genów. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 8 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 26 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją multimedialną |
M-2 | Opowiadanie |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-4 | Ćwiczenia demonstarcyjne z użyciem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie treści programowych przedstawianych na wykładzie |
S-2 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie treści programowych przedstawianych na zajęciach audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie treści programowych przedstawianych na zajęciach laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C05_W01 Student potrafi scharakteryzować podstawowe mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, zwierząt i człowieka | ABI_1A_W01, ABI_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-A-2 | M-3, M-2, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C05_U01 Potrafi wyjaśniać rezultaty krzyżowań i interpretować występowanie zmienności fenotypowej w kolejnych pokoleniach mieszańców | ABI_1A_U03, ABI_1A_U06 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-9, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-11 | M-1, M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C05_K01 Ma świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki | ABI_1A_K01, ABI_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-12, T-L-11, T-W-1 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C05_W01 Student potrafi scharakteryzować podstawowe mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, zwierząt i człowieka | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym scharakteryzować podstawowe mechanizmy dziedziczenia cech u roślin zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C05_U01 Potrafi wyjaśniać rezultaty krzyżowań i interpretować występowanie zmienności fenotypowej w kolejnych pokoleniach mieszańców | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi interpretować występowanie zmienności fenotypowej i w kolejnych mieszańcach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C05_K01 Ma świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostateczbym ma świadomość znaczenia konieczności ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Tarkowski Cz., Genetyka, hodowla roślin i nasiennictwo, PWN, Warszawa, 1984
- Gajewski W., Genetyka ogólna i molekularna, PWN, Warszawa, 1987
- Rzepka-Plevneš D., Łapiński M., Przewodnik do ćwiczeń z genetyki, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1994
- Brown T.A., Genomy, PWN, Warszawa, 2019
Literatura dodatkowa
- Węgleński P., Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2008
- Jassem M., Genetyka: podręcznik dla studentów rolnictwa, Wyd. Uczel. ATR Bydgoszcz, 1999