Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem
Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologia roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z biologii ogólnej, chemii i fizyki na poziomie szkoły ponadpodstawowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie. |
C-2 | Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi). |
C-3 | Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin. |
C-4 | Zdobycie umiejętności pracy w grupie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie. | 5 |
T-A-2 | Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro- i mikroelementów u roślin. | 5 |
T-A-3 | Reakcje ruchowe roślin. | 3 |
T-A-4 | Wskaźniki produktywności roślin. | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji. | 10 |
T-L-2 | Wykrywanie barwników asymilacyjnych w liściach oraz pomiary intensywności fotosyntezy i oddychania roślin. | 4 |
T-L-3 | Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy. | 6 |
T-L-4 | Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin | 6 |
T-L-5 | Ruchy roślin. | 2 |
T-L-6 | Fotosynteza. Wykrywanie skrobi w liściach roślin. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin. | 6 |
T-W-2 | Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie). | 5 |
T-W-3 | Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania. | 3 |
T-W-4 | Fizjologia mineralnego żywienia roślin. | 6 |
T-W-5 | Wzrost i różnicowanie się roślin. | 4 |
T-W-6 | Ogólna charakterystyka regulatorów wzrostu i rozwoju roślin. | 4 |
T-W-7 | Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 8 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-3 | Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych | 8 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia | 18 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-5 | Pokaz, prezentacja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C04_W01 Definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach. | ABI_1A_W01 | — | — | C-1, C-3, C-2, C-4 | T-L-4, T-W-5, T-W-2, T-A-2, T-W-4, T-W-1, T-L-3, T-W-3, T-L-1, T-A-1, T-L-2, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-3, M-2, M-5, M-4 | S-2, S-1, S-3 |
ABI_1A_C04_W02 Charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach. | ABI_1A_W01 | — | — | C-3, C-2 | T-L-4, T-A-2, T-W-5, T-W-3 | M-5, M-2, M-4, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
ABI_1A_C04_W03 Zna niezbędne dla roślin składniki pokarmowe oraz objaśnia ich rolę fizjologiczną. | ABI_1A_W01 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-W-4, T-L-3, T-A-2 | M-3, M-2, M-5, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C04_U01 Wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych u roślin, interpretuje wyniki tych pomiarów i wyciąga wnioski | ABI_1A_U06, ABI_1A_U02 | — | — | C-4, C-3, C-1, C-2 | T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-5, M-1, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
ABI_1A_C04_U02 Korzysta z różnych źródeł informacji i wyszukuje z nich dane do opracowania konkretnego zadania z zakresu fizjologii roślin. | ABI_1A_U02, ABI_1A_U07 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-A-4, T-A-1, T-W-3 | M-1, M-5, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C04_K01 Student rozumie potrzebę samodoskonalenia, posiada świadomość ryzyka i właściwie ocenia skutki podejmowanej działalności oraz dobrze współpracuje w grupie | ABI_1A_K01 | — | — | C-4 | T-L-6, T-W-4, T-A-2, T-W-2, T-A-4, T-A-3, T-L-2, T-W-6, T-L-3, T-W-5, T-A-1, T-W-1, T-L-4, T-W-3, T-L-1, T-L-5, T-W-7 | M-2, M-5, M-4, M-3, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C04_W01 Definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach. | 2,0 | |
3,0 | student zna, definiuje i rożróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ABI_1A_C04_W02 Charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna czynniki zwenętrzne i wewnętrzne oraz ich wpływ na procesy fizjologiczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ABI_1A_C04_W03 Zna niezbędne dla roślin składniki pokarmowe oraz objaśnia ich rolę fizjologiczną. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i wyjaśnia rolę składników pokarmowych dla roślin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C04_U01 Wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych u roślin, interpretuje wyniki tych pomiarów i wyciąga wnioski | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ABI_1A_C04_U02 Korzysta z różnych źródeł informacji i wyszukuje z nich dane do opracowania konkretnego zadania z zakresu fizjologii roślin. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi poprawnie dobrać podstawowe źródła informacji w celu opracowania konkretnego zadania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C04_K01 Student rozumie potrzebę samodoskonalenia, posiada świadomość ryzyka i właściwie ocenia skutki podejmowanej działalności oraz dobrze współpracuje w grupie | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę samodoskonalenia oraz w stopniu dostatecznym współpracuje w grupie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2012
- Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roślin. Przewodnik do ćwiczeń., Wydawnictwo Naukowe AR w Szczecinie, Szczecin, 2002
- Kozłowska M., Fizjologia roślin, PWRiL, Poznań, 2007