Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja rolnicza
Sylabus przedmiotu Sommelierstwo z elementami uprawy winorośli i enoturystyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sommelierstwo z elementami uprawy winorośli i enoturystyki | ||
Specjalność | Produkcja rolnicza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin, podstawowa wiedza z geografii, podstawowa wiedza z zakresu fizjologii i biochemii roślin, wiedza o właściwościach fizykochemicznych gleb i żywieniu roślin, znajomość podstaw uprawy roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studenta z charakterystyką rodzaju Vitis, z najważniejszymi gospodarczo odmianami Vitis vinifera oraz odmianami będącymi mieszańcami międzygatunkowymi, z charakterystyką najważniejszych odmian przydatnych do uprawy w Polsce, z wymaganiami klimatyczno-glebowymi oraz podstawowymi zasadami uprawy winorośli. |
C-2 | Zapoznanie studenta z najważniejszymi regionami winiarskimi na świecie oraz w Polsce, z podstawami sztuki sommelierskiej, sposobami oceny win oraz zasadami doboru win do potraw i okoliczności. |
C-3 | Zapoznanie studenta z możliwością tworzenia oraz promocji produktu turystyki winiarskiej oraz znaczeniem enoturystyki dla rozwoju obszarów wiejskich i podniesienia atrakcyjności oferty agroturystycznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Charakterystyka najważniejszych regionów winiarskich na świecie oraz w Polsce. | 6 |
T-L-2 | Charakterystyka oraz podział win. Podstawowe informacje o technologii produkcji win. Podstawy sztuki sommelierskiej, sposoby oceny win oraz zasady doboru win do potraw i okoliczności. | 24 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka rodzaju Vitis oraz najważniejszych gospodarczo na świecie odmian Vitis vinifera wykorzystywanych w produkcji win. Charakterystyka odmian hybrydowych przydatnych do uprawy w Polsce. Wymagania klimatyczno-glebowe winorośli, wybór stanowiska pod winnice oraz podstawowe zasady uprawy winorośli. | 24 |
T-W-2 | Podstawy turystyki winiarskiej oraz znaczenie enoturystyki dla rozwoju obszarów wiejskich i podniesienia atrakcyjności oferty agroturystycznej. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 9 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 9 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Analiza literatury dotyczącej tematyki wykładów | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian praktyczny |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG12-R_W01 Student ma wiedzę o najważniejszych odmianach winorośli, zna ich wymagania oraz podstawy technologii uprawy. | ABI_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3 |
ABI_1A_OG12-R_W02 Zna podstawowe założenia turystyki winiarskiej | ABI_1A_W02 | — | — | C-3 | T-L-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3 |
ABI_1A_OG12-R_W03 Student zna podstawy sztuki sommelierskiej, ma wiedzę dotyczącą oceny jakości wina oraz podstaw jego serwowania. | ABI_1A_W02 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG12-R_U01 Student posiada podtawowe umiejętności zakładania winnicy i uprawy winorośli | ABI_1A_U06, ABI_1A_U07 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3 |
ABI_1A_OG12-R_U02 Student ma umiejętność oceny znaczenia enoturystyki w promocji regionu | ABI_1A_U06, ABI_1A_U07 | — | — | C-3 | T-L-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3 |
ABI_1A_OG12-R_U03 Student umie przygotować wino do degustacji oraz dokonać jego podstawowej oceny | ABI_1A_U06, ABI_1A_U07 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG12-R_K01 Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania problemów. Jest zorientowany w aktualnych preferencjach konsumentów. | ABI_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG12-R_W01 Student ma wiedzę o najważniejszych odmianach winorośli, zna ich wymagania oraz podstawy technologii uprawy. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o najważniejszych odmianach winorośli, dostatecznie zna ich wymagania oraz podstawy technologii uprawy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ABI_1A_OG12-R_W02 Zna podstawowe założenia turystyki winiarskiej | 2,0 | |
3,0 | Zna dostatecznie założenia turystyki winiarskiej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ABI_1A_OG12-R_W03 Student zna podstawy sztuki sommelierskiej, ma wiedzę dotyczącą oceny jakości wina oraz podstaw jego serwowania. | 2,0 | |
3,0 | Student zna dostatecznie podstawy sztuki sommelierskiej, ma podstawową wiedzę dotyczącą oceny jakości wina oraz sposobów jego serwowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG12-R_U01 Student posiada podtawowe umiejętności zakładania winnicy i uprawy winorośli | 2,0 | |
3,0 | Student posiada dostateczne umiejętności zakładania winnicy i uprawy winorośli | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ABI_1A_OG12-R_U02 Student ma umiejętność oceny znaczenia enoturystyki w promocji regionu | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową umiejętność oceny znaczenia enoturystyki w promocji regionu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ABI_1A_OG12-R_U03 Student umie przygotować wino do degustacji oraz dokonać jego podstawowej oceny | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym umie przygotować wino do degustacji oraz dokonać jego podstawowej oceny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG12-R_K01 Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania problemów. Jest zorientowany w aktualnych preferencjach konsumentów. | 2,0 | |
3,0 | Jest w stopniu dostatecznym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma podstawową świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania problemów. Jest dostatecznie zorientowany w aktualnych preferencjach konsumentów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sękowski B., Myśliwiec R., 101 odmian winorośli do uprawy w Polsce, PWN, Warszawa, 1996
- Myśliwiec R., Winorośl, Wydawnictwo działkowiec, Warszawa, 2007
- Lisek J., Winorośl w uprawie przydomowej i towarowej, Hortpress, 2013
- Myśliwiec R., Uprawa winorośli, PWRiL, Warszawa, 2013
- Carmenere C., Madevon D., Madevon P., Wina - wszystko co chciałbyś wiedzieć o produkcji, gatunkach i ich geografii, International Publishing Service Sp. z o.o., Warszawa, 1999
- Fischer Ch., Wina -Leksykon Daumonta, Wydawnictwo Olesiejuk, 2009
- Wawro Ewa, Winnice w Polsce, Multico, 2015
- Melgar Luis Tomás, Encyklopedia wina: najlepsze gatunki, porady i opisy, regiony winiarskie, Buchmann, Warszawa, 2010
- Caroline Darbonne, Harmonia smaków, Wina i potrawy, Pascal
- Ewing-Mulligan M., McCarthy E., Style i smaki wina, Amber, 2007