Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja rolnicza
Sylabus przedmiotu Ochrona i restytucja ekosystemów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona i restytucja ekosystemów | ||
Specjalność | Zarządzanie środowiskiem | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień na poziomie podstawowym z zakresu biologii, ekologii i fizjografii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy o budowie i funkcjonowaniu ekosystemów wodnych i lądowych, zlaeżnościach pomiędzy organizmami tam występującymi, formami ich degradacji oraz możliwościami restytucji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zróżnicowanie i klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - podstawy prawne, metody identyfikacji w terenie, analiza materiałów źródłowych - bazy danych. | 4 |
T-L-2 | Wybrane zagadnienia z zakresu ochrony bioróżnorodności na poziomie ekosystemowym w Polsce i na świecie, zagrożenia i sposoby przeciwdziałania. Studium przypadku - prezentacja ustna. | 4 |
T-L-3 | Metodyka oceny stanu siedlisk przyrodniczych wodnych i lądowych - studium przypadku w oparciu o materiały źródłowe - raport. | 4 |
T-L-4 | Metodyka oceny stanu zachowania populacji gatunków roślin i zwierząt tzw. naturowych - studium przypadku w oparciu o materiały źródłowe - raport. | 4 |
T-L-5 | Interpretacja zapisów w SFD wybranych ostoi siedliskowych i ptasich Natura 2000 na terenie województwa zachodniopomorskiego - praca w grupie, raport. | 4 |
T-L-6 | Restytucja roślinności torfowiskowej na wybranym przypadku. | 2 |
T-L-7 | Abiotyczne czynniki wpływające na renaturyzację rzek. Studium przypadku. | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa i funkcjonowanie ekosystemów wodnych i lądowych. Wpływ elementów abiotycznych i biotycznych na sieci troficzne i relacje między organizmami na przykładach wybranych ekosystemów. | 4 |
T-W-2 | Czynniki kształtujące ekosystemy wodne i lądowe, zagrożenia naturalne i antropogeniczne. | 4 |
T-W-3 | Zagrożenia dla różnorodności biologicznej na poziomie ekosystemowym w skali lokalnej i globalnej | 2 |
T-W-4 | Monitoring przyrodniczy jako narzędzie oceny stanu zachowania struktury i funkcji ekosystemów wodnych i lądowych | 4 |
T-W-5 | Metody ochrony bioróżnorodności ekosystemów wodnych i lądowych na przykładzie sieci ekologicznej Natura 2000 | 6 |
T-W-6 | Wpływ czynników abiotycznych na rozwój pleustofitów. | 5 |
T-W-7 | Wpływ czynników abiotycznych na rozwój ryzofitów. | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Analiza literatury związanej z treściami wykładowymi | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań pisemnych z ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: Prezentacja ustna - ocena |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS14-02_W01 Potrafi scharakteryzować budowę i funkcjonowanie ekosystemów wodnych i lądowych oraz wskazać procesy i zjawiska zagrażające elementom biotycznym i abiotycznym tychże ekosystemów. | ABI_1A_W01, ABI_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS14-02_U01 Student, na podstawie elementów biotycznych i abiotycznych ekosystemu wodnego i lądowego, potrafi ocenić stan jego zaachowania, rozpoznać zagrożenia i zaproponować właściwe metody restytucji. | ABI_1A_U07, ABI_1A_U08 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-7 | M-2, M-3, M-4 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS14-02_K01 Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje w materiałach źródłowych i opracowaniach dokumentacyjnych ekosystemów wodnych i lądowych i na tej podstawie proponować działania restytucyjne. | ABI_1A_K01, ABI_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-3, T-L-3, T-W-4, T-L-2, T-W-1, T-W-5, T-L-4, T-W-2, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-W-7, T-L-7, T-W-6 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS14-02_W01 Potrafi scharakteryzować budowę i funkcjonowanie ekosystemów wodnych i lądowych oraz wskazać procesy i zjawiska zagrażające elementom biotycznym i abiotycznym tychże ekosystemów. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować elementy składowe, podstawowe funkcje i procesy zachodzace w ekosystemach wodnych i lądowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS14-02_U01 Student, na podstawie elementów biotycznych i abiotycznych ekosystemu wodnego i lądowego, potrafi ocenić stan jego zaachowania, rozpoznać zagrożenia i zaproponować właściwe metody restytucji. | 2,0 | |
3,0 | Student posiadł umiejętność podstawowej oceny stanu zachowania elementów biotycznych i abiotycznych ekosystemu wodnego i lądowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS14-02_K01 Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje w materiałach źródłowych i opracowaniach dokumentacyjnych ekosystemów wodnych i lądowych i na tej podstawie proponować działania restytucyjne. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość potrzeby ochrony i restytucji zgrożonych i zdegradowanych ekosystemów wodnych i lądowych w stopniu podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- E.Symonides, Ochrona przyrody, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2014
- K.Ziarnek D.Piątkowska, Wdrażanie europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000 na przykładzie województwa zachodniopomorskiego, Wydawnictwo RDOŚ w Szczecinie, BKP w Szczecinie, Szczecin, 2010
- Dobrzańska B. Dobrzański G. Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2023
- Moldoveanu, M.; Stănescu, S.-V.; Gălie, A.-C., MoldovePost-Construction, Hydromorphological Cumulative Impact Assessment: An Approach at the Waterbody Level Integrating Different Spatial Scales., Water 15, 382. https://doi.org/10.3390/w15030382, 2023
- Gałczyńska Małgorzata, Reakcja przęstki pospolitej (Hippuris vulgaris L.) i żabiścieku pływającego (Hydrocharis morsus-ranae L.) na zanieczyszczenie wody wybranymi metalami ciężkimi i możliwości wykorzystania tych roślin w fitoremediacji wód, ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2012, Rozprawa habilitacyjna