Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja rolnicza

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia gospodarki wodno-ściekowej i zagospodarowania odpadów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia gospodarki wodno-ściekowej i zagospodarowania odpadów
Specjalność Zarządzanie środowiskiem
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,30zaliczenie
wykładyW5 30 3,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu chemii organicznej i nieorganicznej, mikrobiologii, gospodarki odpadami oraz ochrony środowiska
W-2gleboznawstwo, fizjologia roślin, mikrobiologia, chemia ogólna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie systemów eksploatacji oczyszczalni
C-2Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków, komunaluch i przemysłowych osadów ściekowych, odpadów.
C-3Interpretacja uzyskanych wyników w ramach prowadzonych ćwiczeń
C-4Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzenia projektu efektywności oczyszcznia ścieków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody pobierania i utrwalania próbek ścieków i osadów ściekowych i przygotowanie ich do analiz chemicznyh. Obliczanie stopnia redukcji ładunku zanieczyszczeń5
T-L-2Oznacznie ortofosforanów, azotu amonowego i azotanowego w ściekach/osadach.3
T-L-3Obliczanie dawek ścieków do uzyżniania i nawadniania gleb.3
T-L-4Zasada metody i oznaczanie zawiesiny łatwo opadającej w ściekach. Oznaczanie pH i zasolenia. Interpretacja uzyskanych wyników.4
T-L-5Oznaczanie metali ciężkich w osadach ściekowych metodą kolorymetryczną. Wartość opałowa osadów ściekowych.4
T-L-6Obliczanie dawki osadów ściekowych w zależności od zawartości metali ciężkich w glebie.3
T-L-7Oznaczanie tlenu metodą Winklera3
T-L-8Praktyczne wykorzystanie ustabilizowanych osadów ścieków w oparciu o akty prawne2
T-L-9Ocena wpływu stosowania odpadów na środowisko2
T-L-10Pisemene zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych1
30
wykłady
T-W-1Geneza powstania ścieków. Definicje ścieków, podział, właściwości chemiczne i mikrobiologiczne.3
T-W-2Technologie - stopnie oczysczania ścieków (mechaniczny, biologiczny, z usuwaniem biogenów). Zasady funkcjonowania oczyszczalni ścieków. Zajęcia na terenie oczyszczalni ścieków Pomorzany.5
T-W-3Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków - dobór gleb i roślin, systemy nawadniania gleb ściekami. Rodzaje przydomowych oczyszczalni ścieków.5
T-W-4Ustawa o komunaluch osadach ściekowych. Podział, charakterystyka chemiczna i właściwkości sanitarne osadów ściekowych.4
T-W-5Technologie przyrodniczego zagospodarowania komunalnych osadów ściekowych i innych odpadów. Baza danych odpadowych (BDO).6
T-W-6Metody odzysku fosforu z komunalych osadów ściekowych.3
T-W-7Metody usuwania związków biogennych ze ścieków zgodnie z wymogami UE2
T-W-8Termiczna utylizacja osadów ściekowych. Zaliczenie treści wykładów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury tematu22
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4Konsultacje2
74

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki ścieków, osadów, kompostów, odpadów, itp)
M-4Praca w zespołach
M-5Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-6Dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzenia w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykałdów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS02_W01
Student zna technologie oczyszczania ścieków i osadów ściekowych, ich właściwości chemiczne i sanitarne oraz metody przyrodniczego ich zagospodarowania.
ABI_1A_W02C-4, C-2, C-1T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-5M-5, M-2, M-6, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS02_U01
Student potrafi wykorzystć nabytą wiedzę w celu zagodarowania ścieków i osadów bez ujemnego wpływu na środowisko.
ABI_1A_U07C-4, C-2T-L-5, T-L-7, T-L-2, T-L-6, T-L-8, T-L-3, T-L-9, T-L-4, T-L-1M-5, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS02_K01
Student aktywnie uczestniczy w pracach grupowych, ma świadomość o skutkach niewłaściwego stosowania komunalnych osadów ściekowych.
ABI_1A_K01C-3, C-4T-L-9, T-L-6, T-L-8M-3, M-6, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS02_W01
Student zna technologie oczyszczania ścieków i osadów ściekowych, ich właściwości chemiczne i sanitarne oraz metody przyrodniczego ich zagospodarowania.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu wybranych zagadnień gospodarki wodno-ściekowej i zagospodarowania odpadów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS02_U01
Student potrafi wykorzystć nabytą wiedzę w celu zagodarowania ścieków i osadów bez ujemnego wpływu na środowisko.
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejetności z zakresu gospodarki wodno-ściekowej i zagospodarowania odpadów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS02_K01
Student aktywnie uczestniczy w pracach grupowych, ma świadomość o skutkach niewłaściwego stosowania komunalnych osadów ściekowych.
2,0
3,0Student uczestniczy w pracy grupowej, wykazuje się podstawowym stopniem zdobywania wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Ma podstawową świadmość na temat gospodarki wodno-ściekowej i zagospodarowania odpadów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. S.Barana, J. Łabętowicz , E. Krzywy, Przyrodnicze wykorzystanie odpadów., PWRiL, Warszawa, 2011, I
  2. J. Podedworna, K. Umiejewska, Technologie osadów ściekowych, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2008, I
  3. J. Bień, Osady ściekowe. Praktyka i teoria, Politechnika Częstochowska, Częstochowa, 2007, I
  4. E. Kalinowska, G. Bonar, J. Duma, Zasady i praktyka oczyszczania ścieków, LemTech, Kraków, 2009
  5. J. Łomotowski, A. Szpindor, Nowoczesne systemy oczyszczania ścieków, ARKADY, Warszawa, 2002, I
  6. RMŚ, Ustawa w sparwie komunalnych osadów ściekowych, Dz.U.2015.poz.257, 2015
  7. RMŚ, Dz.U.w sprawie procesu odzysku R10., Dz.U.2015.132, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Aktualne informacje i artykuły naukowe zawierające tematykę dotyczącą komunalych osadów ściekowych oraz innych odpadów., 2020
  2. E.Krzywy, A. Iżewska, Gospodaraka ściekami i osadami ściekowymi, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2004, I
  3. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 czerwca 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu, Dz U nr 119, poz. 765, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody pobierania i utrwalania próbek ścieków i osadów ściekowych i przygotowanie ich do analiz chemicznyh. Obliczanie stopnia redukcji ładunku zanieczyszczeń5
T-L-2Oznacznie ortofosforanów, azotu amonowego i azotanowego w ściekach/osadach.3
T-L-3Obliczanie dawek ścieków do uzyżniania i nawadniania gleb.3
T-L-4Zasada metody i oznaczanie zawiesiny łatwo opadającej w ściekach. Oznaczanie pH i zasolenia. Interpretacja uzyskanych wyników.4
T-L-5Oznaczanie metali ciężkich w osadach ściekowych metodą kolorymetryczną. Wartość opałowa osadów ściekowych.4
T-L-6Obliczanie dawki osadów ściekowych w zależności od zawartości metali ciężkich w glebie.3
T-L-7Oznaczanie tlenu metodą Winklera3
T-L-8Praktyczne wykorzystanie ustabilizowanych osadów ścieków w oparciu o akty prawne2
T-L-9Ocena wpływu stosowania odpadów na środowisko2
T-L-10Pisemene zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza powstania ścieków. Definicje ścieków, podział, właściwości chemiczne i mikrobiologiczne.3
T-W-2Technologie - stopnie oczysczania ścieków (mechaniczny, biologiczny, z usuwaniem biogenów). Zasady funkcjonowania oczyszczalni ścieków. Zajęcia na terenie oczyszczalni ścieków Pomorzany.5
T-W-3Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków - dobór gleb i roślin, systemy nawadniania gleb ściekami. Rodzaje przydomowych oczyszczalni ścieków.5
T-W-4Ustawa o komunaluch osadach ściekowych. Podział, charakterystyka chemiczna i właściwkości sanitarne osadów ściekowych.4
T-W-5Technologie przyrodniczego zagospodarowania komunalnych osadów ściekowych i innych odpadów. Baza danych odpadowych (BDO).6
T-W-6Metody odzysku fosforu z komunalych osadów ściekowych.3
T-W-7Metody usuwania związków biogennych ze ścieków zgodnie z wymogami UE2
T-W-8Termiczna utylizacja osadów ściekowych. Zaliczenie treści wykładów.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury tematu22
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4Konsultacje2
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS02_W01Student zna technologie oczyszczania ścieków i osadów ściekowych, ich właściwości chemiczne i sanitarne oraz metody przyrodniczego ich zagospodarowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-4Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzenia projektu efektywności oczyszcznia ścieków
C-2Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków, komunaluch i przemysłowych osadów ściekowych, odpadów.
C-1Poznanie systemów eksploatacji oczyszczalni
Treści programoweT-W-6Metody odzysku fosforu z komunalych osadów ściekowych.
T-W-4Ustawa o komunaluch osadach ściekowych. Podział, charakterystyka chemiczna i właściwkości sanitarne osadów ściekowych.
T-W-2Technologie - stopnie oczysczania ścieków (mechaniczny, biologiczny, z usuwaniem biogenów). Zasady funkcjonowania oczyszczalni ścieków. Zajęcia na terenie oczyszczalni ścieków Pomorzany.
T-W-3Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków - dobór gleb i roślin, systemy nawadniania gleb ściekami. Rodzaje przydomowych oczyszczalni ścieków.
T-W-7Metody usuwania związków biogennych ze ścieków zgodnie z wymogami UE
T-W-8Termiczna utylizacja osadów ściekowych. Zaliczenie treści wykładów.
T-W-1Geneza powstania ścieków. Definicje ścieków, podział, właściwości chemiczne i mikrobiologiczne.
T-W-5Technologie przyrodniczego zagospodarowania komunalnych osadów ściekowych i innych odpadów. Baza danych odpadowych (BDO).
Metody nauczaniaM-5Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-6Dyskusja
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzenia w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykałdów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu wybranych zagadnień gospodarki wodno-ściekowej i zagospodarowania odpadów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS02_U01Student potrafi wykorzystć nabytą wiedzę w celu zagodarowania ścieków i osadów bez ujemnego wpływu na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
Cel przedmiotuC-4Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzenia projektu efektywności oczyszcznia ścieków
C-2Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków, komunaluch i przemysłowych osadów ściekowych, odpadów.
Treści programoweT-L-5Oznaczanie metali ciężkich w osadach ściekowych metodą kolorymetryczną. Wartość opałowa osadów ściekowych.
T-L-7Oznaczanie tlenu metodą Winklera
T-L-2Oznacznie ortofosforanów, azotu amonowego i azotanowego w ściekach/osadach.
T-L-6Obliczanie dawki osadów ściekowych w zależności od zawartości metali ciężkich w glebie.
T-L-8Praktyczne wykorzystanie ustabilizowanych osadów ścieków w oparciu o akty prawne
T-L-3Obliczanie dawek ścieków do uzyżniania i nawadniania gleb.
T-L-9Ocena wpływu stosowania odpadów na środowisko
T-L-4Zasada metody i oznaczanie zawiesiny łatwo opadającej w ściekach. Oznaczanie pH i zasolenia. Interpretacja uzyskanych wyników.
T-L-1Metody pobierania i utrwalania próbek ścieków i osadów ściekowych i przygotowanie ich do analiz chemicznyh. Obliczanie stopnia redukcji ładunku zanieczyszczeń
Metody nauczaniaM-5Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki ścieków, osadów, kompostów, odpadów, itp)
M-4Praca w zespołach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejetności z zakresu gospodarki wodno-ściekowej i zagospodarowania odpadów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS02_K01Student aktywnie uczestniczy w pracach grupowych, ma świadomość o skutkach niewłaściwego stosowania komunalnych osadów ściekowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-3Interpretacja uzyskanych wyników w ramach prowadzonych ćwiczeń
C-4Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzenia projektu efektywności oczyszcznia ścieków
Treści programoweT-L-9Ocena wpływu stosowania odpadów na środowisko
T-L-6Obliczanie dawki osadów ściekowych w zależności od zawartości metali ciężkich w glebie.
T-L-8Praktyczne wykorzystanie ustabilizowanych osadów ścieków w oparciu o akty prawne
Metody nauczaniaM-3Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki ścieków, osadów, kompostów, odpadów, itp)
M-6Dyskusja
M-4Praca w zespołach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uczestniczy w pracy grupowej, wykazuje się podstawowym stopniem zdobywania wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Ma podstawową świadmość na temat gospodarki wodno-ściekowej i zagospodarowania odpadów
3,5
4,0
4,5
5,0