Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja rolnicza

Sylabus przedmiotu Mikrobiologiczne i biochemiczne wskaźniki jakości środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologiczne i biochemiczne wskaźniki jakości środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe informacje z zakresu mikrobiologii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z możliwością wykorzystania wskaźników mikrobiologicznych i biochemicznych ocenie jakości środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Skrining mikroorganizmów środwiskowych4
T-L-2Wskaźniki metaboliczne drobnoustrojów.4
T-L-3Szczepy wskaźnikowe.2
T-L-4Nowoczesne analizatory w ocenie jakości środowiska2
T-L-5Wykorzystanie mikroorganizmów w bioindykacji2
T-L-6Testy mikropłytkowe. Mikrobiotesty2
T-L-7Systemy oceny skażeń - ocena toksyczności2
T-L-8Oznaczanie aktywności enzymów hydrolitycznych i oksydoredukcyjnych w próbkach środowiskowych12
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do mikrobiologii środowiska. Definicje i podstawowe pojęcia.2
T-W-2Aktywność metaboliczna mikroorganizmów.4
T-W-3Zawartość biomasy żywych mikroganizmów jako wskażnik jakości środowiska2
T-W-4Mikrooganizmy wskaźnikowe.2
T-W-5Wybrane metody oceny jakości środowiska. Szybkie testy analityczne, aparaty i urządzenia.6
T-W-6Enzymy glebowe jako wskaźnik zanieczyszczenia gleb4
T-W-7Aktywność fosfohydrolityczna jako wskaźnik jakości wód2
T-W-8Znaczenie przemian biochemicznych i fizjologicznych w ocenie stanu środowiska przyrpdniczego8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Opracowanie wyników uzyskanych w trakcie zajęć10
A-L-3Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Samodzielne wykonywanie ćwiczeń laboratoryjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające wiedzę
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C17-03_W01
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wykorzystania wskaźników mikrobiologicznych i biochemicznych w ocenie stanu środowiska
ABI_1A_W02C-1T-L-4, T-W-6, T-W-5, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-W-4, T-L-1, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-L-2, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C17-03_U01
Student potrafi samodzielnie przeprowadzać analizy laboratoryjne dotyczące mikrobiologicznych i biochemicznych wskaźników jakości środowiska
ABI_1A_U07, ABI_1A_U08C-1T-L-7, T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-5M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C17-03_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy dotyczącej mikrobiologicznych i biochemicznych wskaźników jakości środowiska
ABI_1A_K01C-1T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C17-03_W01
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wykorzystania wskaźników mikrobiologicznych i biochemicznych w ocenie stanu środowiska
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu wykorzystania wskaźników mikrobiologicznych i biochemicznych w ocenie stanu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C17-03_U01
Student potrafi samodzielnie przeprowadzać analizy laboratoryjne dotyczące mikrobiologicznych i biochemicznych wskaźników jakości środowiska
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym przeprowadzać analizy laboratoryjne dotyczące mikrobiologicznych i biochemicznych wskaźników jakości środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C17-03_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy dotyczącej mikrobiologicznych i biochemicznych wskaźników jakości środowiska
2,0
3,0Student jest gotów w stopniu podstawowym do krytycznej oceny posiadanej wiedzy dotyczącej mikrobiologicznych i biochemicznych wskaźników jakości środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. E.S.Paul, F.E.Clark, Mikrobiologia i biochemia gleb., WUMS, 2000
  2. Barbara Kołwzan, Bioremediacja gleb skażonych produktami naftowymi wraz z oceną ekotoksykologiczną., WPW, 2005
  3. S.E. Manahan, Toksykologia Srodowiska. Aspekty chemiczne i biochemiczne., PWN, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Skrining mikroorganizmów środwiskowych4
T-L-2Wskaźniki metaboliczne drobnoustrojów.4
T-L-3Szczepy wskaźnikowe.2
T-L-4Nowoczesne analizatory w ocenie jakości środowiska2
T-L-5Wykorzystanie mikroorganizmów w bioindykacji2
T-L-6Testy mikropłytkowe. Mikrobiotesty2
T-L-7Systemy oceny skażeń - ocena toksyczności2
T-L-8Oznaczanie aktywności enzymów hydrolitycznych i oksydoredukcyjnych w próbkach środowiskowych12
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do mikrobiologii środowiska. Definicje i podstawowe pojęcia.2
T-W-2Aktywność metaboliczna mikroorganizmów.4
T-W-3Zawartość biomasy żywych mikroganizmów jako wskażnik jakości środowiska2
T-W-4Mikrooganizmy wskaźnikowe.2
T-W-5Wybrane metody oceny jakości środowiska. Szybkie testy analityczne, aparaty i urządzenia.6
T-W-6Enzymy glebowe jako wskaźnik zanieczyszczenia gleb4
T-W-7Aktywność fosfohydrolityczna jako wskaźnik jakości wód2
T-W-8Znaczenie przemian biochemicznych i fizjologicznych w ocenie stanu środowiska przyrpdniczego8
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Opracowanie wyników uzyskanych w trakcie zajęć10
A-L-3Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C17-03_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wykorzystania wskaźników mikrobiologicznych i biochemicznych w ocenie stanu środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z możliwością wykorzystania wskaźników mikrobiologicznych i biochemicznych ocenie jakości środowiska
Treści programoweT-L-4Nowoczesne analizatory w ocenie jakości środowiska
T-W-6Enzymy glebowe jako wskaźnik zanieczyszczenia gleb
T-W-5Wybrane metody oceny jakości środowiska. Szybkie testy analityczne, aparaty i urządzenia.
T-L-7Systemy oceny skażeń - ocena toksyczności
T-L-6Testy mikropłytkowe. Mikrobiotesty
T-L-5Wykorzystanie mikroorganizmów w bioindykacji
T-L-8Oznaczanie aktywności enzymów hydrolitycznych i oksydoredukcyjnych w próbkach środowiskowych
T-W-4Mikrooganizmy wskaźnikowe.
T-L-1Skrining mikroorganizmów środwiskowych
T-W-8Znaczenie przemian biochemicznych i fizjologicznych w ocenie stanu środowiska przyrpdniczego
T-W-7Aktywność fosfohydrolityczna jako wskaźnik jakości wód
T-W-2Aktywność metaboliczna mikroorganizmów.
T-L-3Szczepy wskaźnikowe.
T-W-3Zawartość biomasy żywych mikroganizmów jako wskażnik jakości środowiska
T-L-2Wskaźniki metaboliczne drobnoustrojów.
T-W-1Wprowadzenie do mikrobiologii środowiska. Definicje i podstawowe pojęcia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Samodzielne wykonywanie ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające wiedzę
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu wykorzystania wskaźników mikrobiologicznych i biochemicznych w ocenie stanu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C17-03_U01Student potrafi samodzielnie przeprowadzać analizy laboratoryjne dotyczące mikrobiologicznych i biochemicznych wskaźników jakości środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
ABI_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu rolnictwa, ogrodnictwa i nauk o środowisku z wykorzystaniem metod oraz narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z możliwością wykorzystania wskaźników mikrobiologicznych i biochemicznych ocenie jakości środowiska
Treści programoweT-L-7Systemy oceny skażeń - ocena toksyczności
T-L-6Testy mikropłytkowe. Mikrobiotesty
T-L-4Nowoczesne analizatory w ocenie jakości środowiska
T-L-3Szczepy wskaźnikowe.
T-L-1Skrining mikroorganizmów środwiskowych
T-L-2Wskaźniki metaboliczne drobnoustrojów.
T-L-8Oznaczanie aktywności enzymów hydrolitycznych i oksydoredukcyjnych w próbkach środowiskowych
T-L-5Wykorzystanie mikroorganizmów w bioindykacji
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Samodzielne wykonywanie ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym przeprowadzać analizy laboratoryjne dotyczące mikrobiologicznych i biochemicznych wskaźników jakości środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C17-03_K01Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy dotyczącej mikrobiologicznych i biochemicznych wskaźników jakości środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z możliwością wykorzystania wskaźników mikrobiologicznych i biochemicznych ocenie jakości środowiska
Treści programoweT-L-6Testy mikropłytkowe. Mikrobiotesty
T-L-2Wskaźniki metaboliczne drobnoustrojów.
T-L-5Wykorzystanie mikroorganizmów w bioindykacji
T-L-1Skrining mikroorganizmów środwiskowych
T-L-3Szczepy wskaźnikowe.
T-L-4Nowoczesne analizatory w ocenie jakości środowiska
T-L-7Systemy oceny skażeń - ocena toksyczności
T-L-8Oznaczanie aktywności enzymów hydrolitycznych i oksydoredukcyjnych w próbkach środowiskowych
Metody nauczaniaM-3Samodzielne wykonywanie ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów w stopniu podstawowym do krytycznej oceny posiadanej wiedzy dotyczącej mikrobiologicznych i biochemicznych wskaźników jakości środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0