Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja rolnicza
Sylabus przedmiotu Mikrobiologiczne i biochemiczne wskaźniki jakości środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologiczne i biochemiczne wskaźniki jakości środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe informacje z zakresu mikrobiologii i biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z możliwością wykorzystania wskaźników mikrobiologicznych i biochemicznych ocenie jakości środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Skrining mikroorganizmów środwiskowych | 4 |
T-L-2 | Wskaźniki metaboliczne drobnoustrojów. | 4 |
T-L-3 | Szczepy wskaźnikowe. | 2 |
T-L-4 | Nowoczesne analizatory w ocenie jakości środowiska | 2 |
T-L-5 | Wykorzystanie mikroorganizmów w bioindykacji | 2 |
T-L-6 | Testy mikropłytkowe. Mikrobiotesty | 2 |
T-L-7 | Systemy oceny skażeń - ocena toksyczności | 2 |
T-L-8 | Oznaczanie aktywności enzymów hydrolitycznych i oksydoredukcyjnych w próbkach środowiskowych | 12 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do mikrobiologii środowiska. Definicje i podstawowe pojęcia. | 2 |
T-W-2 | Aktywność metaboliczna mikroorganizmów. | 4 |
T-W-3 | Zawartość biomasy żywych mikroganizmów jako wskażnik jakości środowiska | 2 |
T-W-4 | Mikrooganizmy wskaźnikowe. | 2 |
T-W-5 | Wybrane metody oceny jakości środowiska. Szybkie testy analityczne, aparaty i urządzenia. | 6 |
T-W-6 | Enzymy glebowe jako wskaźnik zanieczyszczenia gleb | 4 |
T-W-7 | Aktywność fosfohydrolityczna jako wskaźnik jakości wód | 2 |
T-W-8 | Znaczenie przemian biochemicznych i fizjologicznych w ocenie stanu środowiska przyrpdniczego | 8 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Opracowanie wyników uzyskanych w trakcie zajęć | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 8 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie wskazanej literatury | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Samodzielne wykonywanie ćwiczeń laboratoryjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające wiedzę |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C17-03_W01 Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wykorzystania wskaźników mikrobiologicznych i biochemicznych w ocenie stanu środowiska | ABI_1A_W02 | — | — | C-1 | T-L-4, T-W-6, T-W-5, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-W-4, T-L-1, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-L-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C17-03_U01 Student potrafi samodzielnie przeprowadzać analizy laboratoryjne dotyczące mikrobiologicznych i biochemicznych wskaźników jakości środowiska | ABI_1A_U07, ABI_1A_U08 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-5 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C17-03_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy dotyczącej mikrobiologicznych i biochemicznych wskaźników jakości środowiska | ABI_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C17-03_W01 Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wykorzystania wskaźników mikrobiologicznych i biochemicznych w ocenie stanu środowiska | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę z zakresu wykorzystania wskaźników mikrobiologicznych i biochemicznych w ocenie stanu środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C17-03_U01 Student potrafi samodzielnie przeprowadzać analizy laboratoryjne dotyczące mikrobiologicznych i biochemicznych wskaźników jakości środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym przeprowadzać analizy laboratoryjne dotyczące mikrobiologicznych i biochemicznych wskaźników jakości środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C17-03_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy dotyczącej mikrobiologicznych i biochemicznych wskaźników jakości środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów w stopniu podstawowym do krytycznej oceny posiadanej wiedzy dotyczącej mikrobiologicznych i biochemicznych wskaźników jakości środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- E.S.Paul, F.E.Clark, Mikrobiologia i biochemia gleb., WUMS, 2000
- Barbara Kołwzan, Bioremediacja gleb skażonych produktami naftowymi wraz z oceną ekotoksykologiczną., WPW, 2005
- S.E. Manahan, Toksykologia Srodowiska. Aspekty chemiczne i biochemiczne., PWN, 2006