Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja rolnicza
Sylabus przedmiotu Mikrobiologiczne i biochemiczne podstawy żyzności gleb:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologiczne i biochemiczne podstawy żyzności gleb | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z mikrobiologii i biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze znaczeniem przemian mikrobiologicznych i biochemicznych w glebie w kształtowaniu jej żyzności i produktywności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie materiału glebowego do oznaczeń mikrobiologicznych i biochemicznych | 3 |
T-L-2 | Oznaczanie aktywności proteolitycznej mikroorganizmów glebowych | 3 |
T-L-3 | Oznaczanie aktywności lignolitycznej mikroorganizmów glebowych | 3 |
T-L-4 | Oznaczanie aktywnoścli lipolitycznej mikroorganizmów glebowych | 3 |
T-L-5 | Oznaczanie aktywności nitryfikacyjnej gleby | 3 |
T-L-6 | Oznaczanie aktywności fosfataz glebowych | 3 |
T-L-7 | Oznaczanie aktywności katalazy glebowej | 3 |
T-L-8 | Oznaczanie aktywności ureazy w glebie | 3 |
T-L-9 | Modelowanie żyzności gleby na podstawie aktywności enzymatycznej i mikrobiologicznej | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Żyzność gleby - wprowadzenie | 2 |
T-W-2 | Występowanie i rola mikrooganizmów w glebie | 4 |
T-W-3 | Udział mikroorganizmow w metaboliźmie gleby | 4 |
T-W-4 | Wzajemne oodziaływania drobnoustrojów i innych organizmów glebowych | 2 |
T-W-5 | Czynniki naturalne i antropogeniczne wływające na mikrobiom gleby. | 4 |
T-W-6 | Komercjalizacja mikrooganizów glebowych. Biokontrola | 2 |
T-W-7 | Enzymy glebowe - źródła i znaczenie w powstawaniu próchnicy i cyklach biogeochemicznych | 2 |
T-W-8 | Charakterystyka enzymów glebowych biorących udział w obiegu węgla | 2 |
T-W-9 | Charakterystyka enzymów glebowych biorących udział w przemianach związków azotowych | 2 |
T-W-10 | Charakterystyka enzymów glebowych biorących udział w metabolizmie związków fosforu | 2 |
T-W-11 | Biochemiczna dekompozycja zanieczyszczeń mineralnych i organicznych w glebie | 2 |
T-W-12 | Konstrukcja biochemicznych wskaźników jakości gleby | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Opracowanie wyników uzyskanych w trakcie zajęć | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 8 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie wskazanej literatury | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Samodzielne wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające wiedzę |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C17-02_W01 Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu znaczenia aktywności mikrobiologicznej i biochemicznej w kształtowaniu żyzności gleby | ABI_1A_W02 | — | — | C-1 | T-L-2, T-W-4, T-L-8, T-L-4, T-W-6, T-L-7, T-W-9, T-L-6, T-W-1, T-W-3, T-W-11, T-L-9, T-L-3, T-L-1, T-W-8, T-W-7, T-L-5, T-W-10, T-W-2, T-W-5, T-W-12 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C17-02_U01 Student potrafi samodzielnie przeprowadzać analizy mikrobiologiczne i biochemiczne wskazujące na żyzność gleby | ABI_1A_U07, ABI_1A_U08 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-9, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-8, T-L-3 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C17-02_K01 Student jest gotów do dalszego doskonalenia swojego warsztatu badawczego | ABI_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-9, T-L-5, T-L-3, T-L-8, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-7 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C17-02_W01 Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu znaczenia aktywności mikrobiologicznej i biochemicznej w kształtowaniu żyzności gleby | 2,0 | |
3,0 | Student ma elementarną wiedzę z zakresu znaczenia aktywności mikrobiologicznej i biochemicznej w kształtowaniu żyzności gleby | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C17-02_U01 Student potrafi samodzielnie przeprowadzać analizy mikrobiologiczne i biochemiczne wskazujące na żyzność gleby | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi samodzielnie przeprowadzać analizy mikrobiologiczne i biochemiczne wskazujące na żyzność gleby | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C17-02_K01 Student jest gotów do dalszego doskonalenia swojego warsztatu badawczego | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów do dalszego doskonalenia swojego warsztatu badawczego w stopniu zadowalającym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Paul E.A., Clark F.E., Mikrobiologia i biochemia gleb, Wyd. UMC-S, Lublin, 2000
- Trojanowski J., Przemiany substancji organiczych w glebie, PWRiL, Warszawa, 1973
Literatura dodatkowa
- van Loon G.W., Duffy S.J., Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 2008