Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja rolnicza
Sylabus przedmiotu Podstawy biotechnologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy biotechnologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z głównymi obszarami działalności biotechnologii i jej uwarunkowaniami prawnymi i etycznymi |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesach biotechnologicznych i bezpieczeństwem ich stosowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Nanotechnologie i nanobiotechnologie | 2 |
T-A-2 | Wykorzystanie metod biotechnologicznych w konserwacji materiału biologicznego. Krioprezerwacja | 2 |
T-A-3 | Pozytywne i negatywne aspekty współczesnej biotechnologii. Dyskusja nd zagadnieniem: biotechnologia - nauka czy biznes? | 4 |
T-A-4 | Opinia publiczna a biotechnologia - przygotowanie ankiet, przeprowadzenia i ich analiza | 7 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Organizacja pracy w laboratorium kultur in vitro oraz biologii molekularnej. Metody pracy, bezpieczeństwo w pracy z materiałem biologicznym. | 2 |
T-L-2 | Zastosowanie w hodowli roślin podstawowych technik mikrorozmnażania. Przechowywanie materiału roślinnego (otoczkowanie). | 10 |
T-L-3 | Zastosowanie podstawowych technik analizy materiału genetycznego w hodowli roslin i ich praktyczne wykorzystanie. | 10 |
T-L-4 | Metody analizy roślin i produktów żywnościowych na obecność GMO. | 6 |
T-L-5 | Prezentacja wyników badań studentów i ich omówienie. Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biotechnologia podstawowe pojęcia i definicje, podział, nauki wchodzące w jej zakres. Biotechnologia i czynniki warunkujące rozwój. | 4 |
T-W-2 | Biotechnologia roślin, Kultury in vitro i ich wykorzystanie w hodowli roślin, Cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych | 6 |
T-W-3 | Zmienność somaklonalna, selekcja w kulturach in vitro. Wykorzystanie zmienności somaklonalnej w hodowli. Mutacje w kulturach in vitro i ich wykorzystanie w hodowli roślin. | 4 |
T-W-4 | Biotechnologia w medycynie i farmacji, ochronie środowiska, przemyśle, biokatalizatory | 4 |
T-W-5 | Hodowla biotechnologiczna. Istota transformacji genetycznej i jej znaczenie. Wykorzystanie metod biotechnologicznych w nowoczesnej hodowli roslin. Modyfikowane genetycznie gatunki i odmiany roślin. Biobezpieczeństwo. Wybrane zagadnienia z zakresu regulacji prawnych w biotechnologii. | 6 |
T-W-6 | Markery molekularne i ich wykorzystanie w hodowli roślin. Podstawowe zagadnięcia z biologii molekularnej oraz genetyki. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 8 |
A-A-3 | konsultacje | 2 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 18 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 16 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | dyskusja panelowa |
M-3 | pokaz z objaśnieniem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kontrola przygotowania do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: kontrola aktywności na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: kzaliczenie końcowe z treści programowych ćwiczeń audytoryjnych w formie prezentacji przez studenta |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe z treści programowej wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C07_W01 Zna możliwości wykorzystania podstawowych metod konwencjonalnych i biologii molekularnej w biotechnologii oraz przygotowania i rzebiegu procesu biotechnologicznego | ABI_1A_W03 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C07_U01 Student potrafi weryfikować i oceniać znaczenie osiągnięć metod biotechnologicznych w rozwoju poszczególnych działów gospodarki i obszarów nauki | ABI_1A_U05, ABI_1A_U07 | — | — | C-2, C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C07_K01 Student ma świadomość wpływu pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania biotechnologii na rozwój gospodarki, nauki i społeczeństwa | ABI_1A_K01, ABI_1A_K03 | — | — | C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C07_W01 Zna możliwości wykorzystania podstawowych metod konwencjonalnych i biologii molekularnej w biotechnologii oraz przygotowania i rzebiegu procesu biotechnologicznego | 2,0 | |
3,0 | Zadowalająca wiedza z zakresu tematyki przedmiotu, ale ze znacznymi niedociągnięciami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C07_U01 Student potrafi weryfikować i oceniać znaczenie osiągnięć metod biotechnologicznych w rozwoju poszczególnych działów gospodarki i obszarów nauki | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi pod kontrolą nauczyciela prowadzącego zaplanować proste eksperymenty. Student zna podstawowe techniki biotechnologiczne wwykorzystywane w biotechnologii roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C07_K01 Student ma świadomość wpływu pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania biotechnologii na rozwój gospodarki, nauki i społeczeństwa | 2,0 | |
3,0 | student wykazuje umiarkowaną odpowiedzialność, ale nie posiada świadomości w podejmowanych decyzjach podczas prowadzenia badań laboratoryjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Malepszy S., Biotechnologia roslin, PWN, 2022
- Buchowicz J., Biotechnologia molekularna, PWN, 2019
- Bjorn Kristiansen, Colin Ratledge, Podstawy biotechnologii, PWN, 2023
Literatura dodatkowa
- Marek Adamczak, Włodzimierz Bednarski, Jan Fiedurek, Podstawy biotechnologii przemysłowej, PWN, 2022
- Brown TA, Genomy, PWN, 2016