Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja rolnicza

Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,35zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,15zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z biologii ogólnej, chemii i fizyki na poziomie szkoły ponadpodstawowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie.
C-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi).
C-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin.
C-4Zdobycie umiejętności pracy w grupie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie.5
T-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro- i mikroelementów u roślin.5
T-A-3Reakcje ruchowe roślin.3
T-A-4Wskaźniki produktywności roślin.2
15
laboratoria
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.10
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych w liściach oraz pomiary intensywności fotosyntezy i oddychania roślin.4
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy.6
T-L-4Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin6
T-L-5Ruchy roślin.2
T-L-6Fotosynteza. Wykrywanie skrobi w liściach roślin.2
30
wykłady
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin.6
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie).5
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.3
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin.6
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin.4
T-W-6Ogólna charakterystyka regulatorów wzrostu i rozwoju roślin.4
T-W-7Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-A-3Konsultacje2
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia18
A-W-3Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Pokaz, prezentacja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C04_W01
Definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach.
ABI_1A_W01C-1, C-3, C-2, C-4T-L-4, T-W-5, T-W-2, T-A-2, T-W-4, T-W-1, T-L-3, T-W-3, T-L-1, T-A-1, T-L-2, T-W-6, T-W-7M-1, M-3, M-2, M-5, M-4S-2, S-1, S-3
ABI_1A_C04_W02
Charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach.
ABI_1A_W01C-3, C-2T-L-4, T-A-2, T-W-5, T-W-3M-5, M-2, M-4, M-1, M-3S-1, S-2, S-3
ABI_1A_C04_W03
Zna niezbędne dla roślin składniki pokarmowe oraz objaśnia ich rolę fizjologiczną.
ABI_1A_W01C-1, C-3, C-4T-W-4, T-L-3, T-A-2M-3, M-2, M-5, M-4, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C04_U01
Wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych u roślin, interpretuje wyniki tych pomiarów i wyciąga wnioski
ABI_1A_U06, ABI_1A_U02C-4, C-3, C-1, C-2T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-3M-2, M-5, M-1, M-4, M-3S-1, S-2
ABI_1A_C04_U02
Korzysta z różnych źródeł informacji i wyszukuje z nich dane do opracowania konkretnego zadania z zakresu fizjologii roślin.
ABI_1A_U02, ABI_1A_U07C-2, C-3, C-4, C-1T-A-4, T-A-1, T-W-3M-1, M-5, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C04_K01
Student rozumie potrzebę samodoskonalenia, posiada świadomość ryzyka i właściwie ocenia skutki podejmowanej działalności oraz dobrze współpracuje w grupie
ABI_1A_K01C-4T-L-6, T-W-4, T-A-2, T-W-2, T-A-4, T-A-3, T-L-2, T-W-6, T-L-3, T-W-5, T-A-1, T-W-1, T-L-4, T-W-3, T-L-1, T-L-5, T-W-7M-2, M-5, M-4, M-3, M-1S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C04_W01
Definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach.
2,0
3,0student zna, definiuje i rożróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach.
3,5
4,0
4,5
5,0
ABI_1A_C04_W02
Charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna czynniki zwenętrzne i wewnętrzne oraz ich wpływ na procesy fizjologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
ABI_1A_C04_W03
Zna niezbędne dla roślin składniki pokarmowe oraz objaśnia ich rolę fizjologiczną.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i wyjaśnia rolę składników pokarmowych dla roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C04_U01
Wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych u roślin, interpretuje wyniki tych pomiarów i wyciąga wnioski
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów.
3,5
4,0
4,5
5,0
ABI_1A_C04_U02
Korzysta z różnych źródeł informacji i wyszukuje z nich dane do opracowania konkretnego zadania z zakresu fizjologii roślin.
2,0
3,0Student potrafi poprawnie dobrać podstawowe źródła informacji w celu opracowania konkretnego zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C04_K01
Student rozumie potrzebę samodoskonalenia, posiada świadomość ryzyka i właściwie ocenia skutki podejmowanej działalności oraz dobrze współpracuje w grupie
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę samodoskonalenia oraz w stopniu dostatecznym współpracuje w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2012
  2. Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roślin. Przewodnik do ćwiczeń., Wydawnictwo Naukowe AR w Szczecinie, Szczecin, 2002
  3. Kozłowska M., Fizjologia roślin, PWRiL, Poznań, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie.5
T-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro- i mikroelementów u roślin.5
T-A-3Reakcje ruchowe roślin.3
T-A-4Wskaźniki produktywności roślin.2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.10
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych w liściach oraz pomiary intensywności fotosyntezy i oddychania roślin.4
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy.6
T-L-4Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin6
T-L-5Ruchy roślin.2
T-L-6Fotosynteza. Wykrywanie skrobi w liściach roślin.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin.6
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie).5
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.3
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin.6
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin.4
T-W-6Ogólna charakterystyka regulatorów wzrostu i rozwoju roślin.4
T-W-7Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-A-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia18
A-W-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C04_W01Definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w organizmach oraz technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie.
C-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin.
C-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi).
C-4Zdobycie umiejętności pracy w grupie
Treści programoweT-L-4Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin.
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie).
T-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro- i mikroelementów u roślin.
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin.
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin.
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy.
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie.
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych w liściach oraz pomiary intensywności fotosyntezy i oddychania roślin.
T-W-6Ogólna charakterystyka regulatorów wzrostu i rozwoju roślin.
T-W-7Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-5Pokaz, prezentacja.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna, definiuje i rożróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C04_W02Charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w organizmach oraz technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin.
C-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi).
Treści programoweT-L-4Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin
T-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro- i mikroelementów u roślin.
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin.
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.
Metody nauczaniaM-5Pokaz, prezentacja.
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna czynniki zwenętrzne i wewnętrzne oraz ich wpływ na procesy fizjologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C04_W03Zna niezbędne dla roślin składniki pokarmowe oraz objaśnia ich rolę fizjologiczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w organizmach oraz technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie.
C-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin.
C-4Zdobycie umiejętności pracy w grupie
Treści programoweT-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin.
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy.
T-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro- i mikroelementów u roślin.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-5Pokaz, prezentacja.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i wyjaśnia rolę składników pokarmowych dla roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C04_U01Wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych u roślin, interpretuje wyniki tych pomiarów i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski
ABI_1A_U02Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role
Cel przedmiotuC-4Zdobycie umiejętności pracy w grupie
C-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin.
C-1Zapoznanie studentów z procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie.
C-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi).
Treści programoweT-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.
T-L-6Fotosynteza. Wykrywanie skrobi w liściach roślin.
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych w liściach oraz pomiary intensywności fotosyntezy i oddychania roślin.
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy.
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-5Pokaz, prezentacja.
M-1Wykład informacyjny.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C04_U02Korzysta z różnych źródeł informacji i wyszukuje z nich dane do opracowania konkretnego zadania z zakresu fizjologii roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U02Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role
ABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
Cel przedmiotuC-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi).
C-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin.
C-4Zdobycie umiejętności pracy w grupie
C-1Zapoznanie studentów z procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie.
Treści programoweT-A-4Wskaźniki produktywności roślin.
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie.
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-5Pokaz, prezentacja.
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie dobrać podstawowe źródła informacji w celu opracowania konkretnego zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C04_K01Student rozumie potrzebę samodoskonalenia, posiada świadomość ryzyka i właściwie ocenia skutki podejmowanej działalności oraz dobrze współpracuje w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-4Zdobycie umiejętności pracy w grupie
Treści programoweT-L-6Fotosynteza. Wykrywanie skrobi w liściach roślin.
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin.
T-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro- i mikroelementów u roślin.
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie).
T-A-4Wskaźniki produktywności roślin.
T-A-3Reakcje ruchowe roślin.
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych w liściach oraz pomiary intensywności fotosyntezy i oddychania roślin.
T-W-6Ogólna charakterystyka regulatorów wzrostu i rozwoju roślin.
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy.
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin.
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie.
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin.
T-L-4Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.
T-L-5Ruchy roślin.
T-W-7Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych.
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-5Pokaz, prezentacja.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę samodoskonalenia oraz w stopniu dostatecznym współpracuje w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0