Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja rolnicza

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 3,00,60egzamin
laboratoriaL2 30 3,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy o mikrooganizmach, różnorodności ich form i procesów zachodzących w różnych środowiskach z ich udziałem.
C-2Nabycie podstawowych umiejętności pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Opanowanie technik z materiałem biologicznym. Zrozumienie procesów metabolicznych z udziałem drobnoustrojów.
C-3Zrozumienie roli mikrooganizmów w obiegu materii i energii.
C-4Zrozumienie pozytywnej i negatywnej roli drobnoustrojów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe zasady, technika pracy oraz sprzęt stosowany w laboratorium mikrobiologicznym2
T-L-2Wykrywanie obecnści drobnoustrojów w otoczeniu środowiska2
T-L-3Wielkość, kształty i układy komórek bakterii2
T-L-4Proste metody barwienia2
T-L-5Złożone metody barwienia2
T-L-6Charakterystynyka morfologiczna i biochemiczna bakterii heterotroficznych2
T-L-7Wypływ substancji hamujących na bakterie. Antybiogram2
T-L-8Promieniowce. Charakterystyka2
T-L-9Oznaczenie systematyczne grzybów pleśniowych2
T-L-10Wpływ różnych czynników środowiskowych na wzrost drobnoustrojów2
T-L-11Określenie liczebności mikrooganizmów w wybranych środowiskach2
T-L-12Hydroliza związków węglowych przez drobnoustroje2
T-L-13Hydroliza związków organicznych zawierających azot przez drobnoustroje2
T-L-14Drobnoustroje w wodzie. Miano coli.2
T-L-15Procesy fermentacyjne.2
30
wykłady
T-W-1Powstanie i rozwój mikroobiologii2
T-W-2Morfologia mikrooganizmów2
T-W-3Wirusy. Budowa i podział2
T-W-4Bakterie. Budowa i podział4
T-W-5Grzyby mikroskopowe2
T-W-6Metabolizm mikrooganizmów4
T-W-7Wzrost i rozmnażanie mikrooganizmów4
T-W-8Wpływ czynników środowiskowych na mikrooganizmy2
T-W-9Genetyka bakterii2
T-W-10Wzajemne oddziaływanie drobnoustrojów i innych organizmów2
T-W-11Występowanie i rola mikroorganizmów w różnych środowiskach4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć30
A-L-3Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych13
A-L-4Konsultacje2
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu21
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w egzaminie2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Multimedialne wykłady.
M-2Zajęcia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C03_W01
Student ma wiedzę o różnych grupach mikroorganizmów oraz zna ich właściwości fizjologiczne. Zna podstawowe procesy zachodzące w środowisku katalizowane przez enzymy wydzielane przez mikroorganizmy. Ma wiedzę dotyczącą roli drobnoustrojów w różnych ekosystemach
ABI_1A_W01, ABI_1A_W02C-1, C-2T-W-4, T-L-8, T-W-3, T-L-9, T-L-15, T-L-12, T-L-11, T-W-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-9, T-L-7, T-L-13, T-W-5, T-L-14M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C03_U01
Student potrafi wykonać proste czynności laboratoryjne z zachowaniem zasad pracy w laboratorium, związane z hodowlą mikroorganizmów. Prawidłowo interpretuje wyniki badań i wyciąga wnioski. Potrafi aktualizować wiedzę z przedmiotu w oparciu o pracę własną z materiałami naukowymi.
ABI_1A_U06, ABI_1A_U09C-3T-L-6, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-6, T-W-7, T-L-10M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C03_K01
Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu różnych ekosystemów i jest chętny do podnoszenia swoich kompetencji z mikrobiologii.
ABI_1A_K01C-4T-W-1, T-L-1, T-W-7, T-W-2, T-W-11, T-L-2M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C03_W01
Student ma wiedzę o różnych grupach mikroorganizmów oraz zna ich właściwości fizjologiczne. Zna podstawowe procesy zachodzące w środowisku katalizowane przez enzymy wydzielane przez mikroorganizmy. Ma wiedzę dotyczącą roli drobnoustrojów w różnych ekosystemach
2,0Brak podstawowej wiedzy o drobnoustrojach, ich bioróżnorodności i aktywności.
3,0Podstawowa wiedza o drobnoustojach środowiskowych, znajomość grup taksonomicznych i fizjologicznych
3,5Podstawowa wiedza o drobnoustrojach środowiskowych, znajomość grup taksonomicznych i fizjologicznych oraz podstawowe aktywności metaboliczne
4,0Poszerzona wiedza o drobnoustrojach środowiskowych, znajomość grup taksonomicznych i fizjologicznych oraz wybrane aktywności metaboliczne
4,5Poszerzona wiedza o drobnoustrojach środowiskowych, znajomość grup taksonomicznych i fizjologicznych oraz istotne aktywności metaboliczne.
5,0Szeroka wiedza o drobnoustrojach środowiskowych, znajomość grup taksonomicznych i fizjologicznych oraz aktywności metaboliczne w zróżnicowanych środowiskch

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C03_U01
Student potrafi wykonać proste czynności laboratoryjne z zachowaniem zasad pracy w laboratorium, związane z hodowlą mikroorganizmów. Prawidłowo interpretuje wyniki badań i wyciąga wnioski. Potrafi aktualizować wiedzę z przedmiotu w oparciu o pracę własną z materiałami naukowymi.
2,0
3,0Umiejętność posługiwania się podstawową wiedzą i praktyką z udziałem drobnoustrojów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C03_K01
Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu różnych ekosystemów i jest chętny do podnoszenia swoich kompetencji z mikrobiologii.
2,0
3,0student powinien mieć podstawowe kompetencje w zakresie wiedzy i umiętności czynnosci z udziałem mikrooganizmów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. K.S. Rosenthal, M.A. Pfaller, Patrick R.Murray, Mikrobiologia, Eda Urban&Partner, 2022
  2. Jadwiga Baj, Mikrobiologia, PWN, 2018
  3. Mieczysław K. Błaszczyk, Mikrobiologia Środowisk, PWN, 2022
  4. Andrzej Nowak i współautorzy, Cwiczenia z mikrobiologii, Wydawnictwo Uczelniane ZUT, 2010
  5. Hans Schlegel, Mikrobiologia ogólna, PWN, 1996
  6. Magdalene Greczek-Stachura, Tomasz Bator, Cwiczenia z mikrobiologii ogółnej, Wydawnictwo naukowe UP w Krakowie, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Abigail A Salyers, Dixi D. Whitt, Mikrobiologia, PWN, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe zasady, technika pracy oraz sprzęt stosowany w laboratorium mikrobiologicznym2
T-L-2Wykrywanie obecnści drobnoustrojów w otoczeniu środowiska2
T-L-3Wielkość, kształty i układy komórek bakterii2
T-L-4Proste metody barwienia2
T-L-5Złożone metody barwienia2
T-L-6Charakterystynyka morfologiczna i biochemiczna bakterii heterotroficznych2
T-L-7Wypływ substancji hamujących na bakterie. Antybiogram2
T-L-8Promieniowce. Charakterystyka2
T-L-9Oznaczenie systematyczne grzybów pleśniowych2
T-L-10Wpływ różnych czynników środowiskowych na wzrost drobnoustrojów2
T-L-11Określenie liczebności mikrooganizmów w wybranych środowiskach2
T-L-12Hydroliza związków węglowych przez drobnoustroje2
T-L-13Hydroliza związków organicznych zawierających azot przez drobnoustroje2
T-L-14Drobnoustroje w wodzie. Miano coli.2
T-L-15Procesy fermentacyjne.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstanie i rozwój mikroobiologii2
T-W-2Morfologia mikrooganizmów2
T-W-3Wirusy. Budowa i podział2
T-W-4Bakterie. Budowa i podział4
T-W-5Grzyby mikroskopowe2
T-W-6Metabolizm mikrooganizmów4
T-W-7Wzrost i rozmnażanie mikrooganizmów4
T-W-8Wpływ czynników środowiskowych na mikrooganizmy2
T-W-9Genetyka bakterii2
T-W-10Wzajemne oddziaływanie drobnoustrojów i innych organizmów2
T-W-11Występowanie i rola mikroorganizmów w różnych środowiskach4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć30
A-L-3Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych13
A-L-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu21
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w egzaminie2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C03_W01Student ma wiedzę o różnych grupach mikroorganizmów oraz zna ich właściwości fizjologiczne. Zna podstawowe procesy zachodzące w środowisku katalizowane przez enzymy wydzielane przez mikroorganizmy. Ma wiedzę dotyczącą roli drobnoustrojów w różnych ekosystemach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w organizmach oraz technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i ogrodniczej
ABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o mikrooganizmach, różnorodności ich form i procesów zachodzących w różnych środowiskach z ich udziałem.
C-2Nabycie podstawowych umiejętności pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Opanowanie technik z materiałem biologicznym. Zrozumienie procesów metabolicznych z udziałem drobnoustrojów.
Treści programoweT-W-4Bakterie. Budowa i podział
T-L-8Promieniowce. Charakterystyka
T-W-3Wirusy. Budowa i podział
T-L-9Oznaczenie systematyczne grzybów pleśniowych
T-L-15Procesy fermentacyjne.
T-L-12Hydroliza związków węglowych przez drobnoustroje
T-L-11Określenie liczebności mikrooganizmów w wybranych środowiskach
T-W-2Morfologia mikrooganizmów
T-L-3Wielkość, kształty i układy komórek bakterii
T-L-4Proste metody barwienia
T-L-5Złożone metody barwienia
T-W-9Genetyka bakterii
T-L-7Wypływ substancji hamujących na bakterie. Antybiogram
T-L-13Hydroliza związków organicznych zawierających azot przez drobnoustroje
T-W-5Grzyby mikroskopowe
T-L-14Drobnoustroje w wodzie. Miano coli.
Metody nauczaniaM-1Multimedialne wykłady.
M-2Zajęcia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowej wiedzy o drobnoustrojach, ich bioróżnorodności i aktywności.
3,0Podstawowa wiedza o drobnoustojach środowiskowych, znajomość grup taksonomicznych i fizjologicznych
3,5Podstawowa wiedza o drobnoustrojach środowiskowych, znajomość grup taksonomicznych i fizjologicznych oraz podstawowe aktywności metaboliczne
4,0Poszerzona wiedza o drobnoustrojach środowiskowych, znajomość grup taksonomicznych i fizjologicznych oraz wybrane aktywności metaboliczne
4,5Poszerzona wiedza o drobnoustrojach środowiskowych, znajomość grup taksonomicznych i fizjologicznych oraz istotne aktywności metaboliczne.
5,0Szeroka wiedza o drobnoustrojach środowiskowych, znajomość grup taksonomicznych i fizjologicznych oraz aktywności metaboliczne w zróżnicowanych środowiskch
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C03_U01Student potrafi wykonać proste czynności laboratoryjne z zachowaniem zasad pracy w laboratorium, związane z hodowlą mikroorganizmów. Prawidłowo interpretuje wyniki badań i wyciąga wnioski. Potrafi aktualizować wiedzę z przedmiotu w oparciu o pracę własną z materiałami naukowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski
ABI_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie roli mikrooganizmów w obiegu materii i energii.
Treści programoweT-L-6Charakterystynyka morfologiczna i biochemiczna bakterii heterotroficznych
T-W-10Wzajemne oddziaływanie drobnoustrojów i innych organizmów
T-W-8Wpływ czynników środowiskowych na mikrooganizmy
T-W-11Występowanie i rola mikroorganizmów w różnych środowiskach
T-W-6Metabolizm mikrooganizmów
T-W-7Wzrost i rozmnażanie mikrooganizmów
T-L-10Wpływ różnych czynników środowiskowych na wzrost drobnoustrojów
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne
M-1Multimedialne wykłady.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność posługiwania się podstawową wiedzą i praktyką z udziałem drobnoustrojów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C03_K01Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu różnych ekosystemów i jest chętny do podnoszenia swoich kompetencji z mikrobiologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-4Zrozumienie pozytywnej i negatywnej roli drobnoustrojów.
Treści programoweT-W-1Powstanie i rozwój mikroobiologii
T-L-1Podstawowe zasady, technika pracy oraz sprzęt stosowany w laboratorium mikrobiologicznym
T-W-7Wzrost i rozmnażanie mikrooganizmów
T-W-2Morfologia mikrooganizmów
T-W-11Występowanie i rola mikroorganizmów w różnych środowiskach
T-L-2Wykrywanie obecnści drobnoustrojów w otoczeniu środowiska
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne
M-1Multimedialne wykłady.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student powinien mieć podstawowe kompetencje w zakresie wiedzy i umiętności czynnosci z udziałem mikrooganizmów
3,5
4,0
4,5
5,0