Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja ogrodnicza

Sylabus przedmiotu Elementy inżynierii biosystemów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy inżynierii biosystemów
Specjalność Produkcja rolnicza
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna znajomość podstaw fizyki, botaniki, zoologii, gleboznawstwa, ochrony i podstaw produkcji roślinnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie środków technicznych i energetycznych stosowanych w gospodarstwie rolnym, ukierunkowane na rozumienie właściwości i relacji zachodzących pomiędzy elementami danego systemu bioagrotechnicznego
C-2Nabycie umiejętności rozpoznawania, wstępnego doboru oraz właściwego stosowania środków technicznych i energetycznych w systemach agrotechnicznych, w odniesieniu do aktualnych warunków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie wybranych, technologicznych właściwości gleby. Identyfikacja, budowa, zasada działania i regulacje wybranych maszyn i urządzeń do produkcji rolniczej. Oznaczanie wybranych, technologicznych właściwości materiałów roślinnych.30
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii systemów i ogólna charakterystyka systemów rolniczych. Propedeutyka inżynierii rolniczej. Maszyny i urządzenia stosowane w systemach: uprawy gleby, nawożenia upraw, siewu nasion i sadzenia roślin oraz pielęgnacji upraw. Maszyny i urządzenia stosowane w systemach: zbioru, transportu, obróbki i przechowywania plonów. Maszyny i urządzenia stosowane w systemach nawadniania upraw rolniczych. Maszyny i urządzenia stosowane w systemach utrzymania zwierząt.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć9
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia9
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza literatury dotyczącej tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdanie
S-3Ocena formująca: obserwacja ciagła pracy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_R12-R_W01
Ma wiedzę z zakresu inżynierii biosystemów w odniesieniu do produkcji rolniczej, ukierunkowaną na rozumienie właściwości i relacji zachodzących pomiędzy elementami danego systemu bioagrotechnicznego.
ABI_1A_W02C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_R12-R_U01
Potrafi rozpoznawać, dokonywać wstępnego doboru oraz właściwego stosowania środków technicznych i energetycznych w systemach agrotechnicznych, w odniesieniu do aktualnych warunków, które umie opisać i zinterpretować na podstawie pomiarów wybranych właściwości.
ABI_1A_U06, ABI_1A_U07C-2T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_R12-R_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w odniesieniu do produkcji rolniczej.
ABI_1A_K01C-2T-W-1, T-L-1M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_R12-R_W01
Ma wiedzę z zakresu inżynierii biosystemów w odniesieniu do produkcji rolniczej, ukierunkowaną na rozumienie właściwości i relacji zachodzących pomiędzy elementami danego systemu bioagrotechnicznego.
2,0
3,0Rozróżnia większość z omawianych systemów produkcji i zna podstawowe właściwości ich elementów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_R12-R_U01
Potrafi rozpoznawać, dokonywać wstępnego doboru oraz właściwego stosowania środków technicznych i energetycznych w systemach agrotechnicznych, w odniesieniu do aktualnych warunków, które umie opisać i zinterpretować na podstawie pomiarów wybranych właściwości.
2,0
3,0Identyfikuje wiekszość rozwiazań technicznych stosowanych w omawianych systemach rolniczych oraz umie poprawnie zinterptretować otrzymane wyniki pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_R12-R_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w odniesieniu do produkcji rolniczej.
2,0
3,0Wykazuje gotowość do przyswajania wiedzy i umiejętności co przejawia się m.in. aktywnym i systematycznych uczestnictwem w zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Błaszkiewicz Z., Technika rolnicza., UP Poznań, Poznań, 2012
  2. Samborski S. (red.), Rolnictwo precyzyjne, PWN, Warszawa, 2018
  3. Tytko R., Urządzenia i systemy energetyki odnawialnej, Wydawnictwo i Drukarnia Towarzystwa Słowaków w Polsce, Kraków, 2019
  4. Juliszewski T., Kurpaska S. (red.), Współczesna inżynieria rolnicza – badania i zastosowania, PTIR, Kraków, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Holden, N. M., Wolfe, M. L., Ogejo, J. A. & Commins, E. J. (Eds.), Introduction to Biosystems Engineering, ASABE in association with Virginia Tech Publishing, Blacksburg, Virginia, Blacksburg, 2020, dostępne: https://doi.org/10.21061/IntroBiosystemsEngineering
  2. Wójcicki Z. Rudeńska B., Systemy produkcji ekologicznej i precyzyjnej (informacyjnej), 2015, Problemy Inżynierii Rolniczej. Z.2 (88). S.5-15.
  3. Zimny L., Definicje i podziały systemów rolniczych, 2007, Acta Agrophysica, 10(2), 507-518
  4. Jurga J., Kowaliński P., Błażejczak D., Słowik M., Technologia oraz wskaźniki zmiennego dawkowania nawozów na podstawie danych o zasobach gleby, ITP, Warszawa, 2011, Monografia: Innowacyjne rozwiązania w produkcji rolnej ze szczególnym uwzględnieniem chowu zwierząt, tom XXVI, s. 95-103.

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie wybranych, technologicznych właściwości gleby. Identyfikacja, budowa, zasada działania i regulacje wybranych maszyn i urządzeń do produkcji rolniczej. Oznaczanie wybranych, technologicznych właściwości materiałów roślinnych.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii systemów i ogólna charakterystyka systemów rolniczych. Propedeutyka inżynierii rolniczej. Maszyny i urządzenia stosowane w systemach: uprawy gleby, nawożenia upraw, siewu nasion i sadzenia roślin oraz pielęgnacji upraw. Maszyny i urządzenia stosowane w systemach: zbioru, transportu, obróbki i przechowywania plonów. Maszyny i urządzenia stosowane w systemach nawadniania upraw rolniczych. Maszyny i urządzenia stosowane w systemach utrzymania zwierząt.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć9
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia9
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza literatury dotyczącej tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R12-R_W01Ma wiedzę z zakresu inżynierii biosystemów w odniesieniu do produkcji rolniczej, ukierunkowaną na rozumienie właściwości i relacji zachodzących pomiędzy elementami danego systemu bioagrotechnicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie środków technicznych i energetycznych stosowanych w gospodarstwie rolnym, ukierunkowane na rozumienie właściwości i relacji zachodzących pomiędzy elementami danego systemu bioagrotechnicznego
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii systemów i ogólna charakterystyka systemów rolniczych. Propedeutyka inżynierii rolniczej. Maszyny i urządzenia stosowane w systemach: uprawy gleby, nawożenia upraw, siewu nasion i sadzenia roślin oraz pielęgnacji upraw. Maszyny i urządzenia stosowane w systemach: zbioru, transportu, obróbki i przechowywania plonów. Maszyny i urządzenia stosowane w systemach nawadniania upraw rolniczych. Maszyny i urządzenia stosowane w systemach utrzymania zwierząt.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozróżnia większość z omawianych systemów produkcji i zna podstawowe właściwości ich elementów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R12-R_U01Potrafi rozpoznawać, dokonywać wstępnego doboru oraz właściwego stosowania środków technicznych i energetycznych w systemach agrotechnicznych, w odniesieniu do aktualnych warunków, które umie opisać i zinterpretować na podstawie pomiarów wybranych właściwości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski
ABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności rozpoznawania, wstępnego doboru oraz właściwego stosowania środków technicznych i energetycznych w systemach agrotechnicznych, w odniesieniu do aktualnych warunków
Treści programoweT-L-1Oznaczanie wybranych, technologicznych właściwości gleby. Identyfikacja, budowa, zasada działania i regulacje wybranych maszyn i urządzeń do produkcji rolniczej. Oznaczanie wybranych, technologicznych właściwości materiałów roślinnych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Identyfikuje wiekszość rozwiazań technicznych stosowanych w omawianych systemach rolniczych oraz umie poprawnie zinterptretować otrzymane wyniki pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R12-R_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w odniesieniu do produkcji rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności rozpoznawania, wstępnego doboru oraz właściwego stosowania środków technicznych i energetycznych w systemach agrotechnicznych, w odniesieniu do aktualnych warunków
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii systemów i ogólna charakterystyka systemów rolniczych. Propedeutyka inżynierii rolniczej. Maszyny i urządzenia stosowane w systemach: uprawy gleby, nawożenia upraw, siewu nasion i sadzenia roślin oraz pielęgnacji upraw. Maszyny i urządzenia stosowane w systemach: zbioru, transportu, obróbki i przechowywania plonów. Maszyny i urządzenia stosowane w systemach nawadniania upraw rolniczych. Maszyny i urządzenia stosowane w systemach utrzymania zwierząt.
T-L-1Oznaczanie wybranych, technologicznych właściwości gleby. Identyfikacja, budowa, zasada działania i regulacje wybranych maszyn i urządzeń do produkcji rolniczej. Oznaczanie wybranych, technologicznych właściwości materiałów roślinnych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: obserwacja ciagła pracy
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdanie
S-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje gotowość do przyswajania wiedzy i umiejętności co przejawia się m.in. aktywnym i systematycznych uczestnictwem w zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0