Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja ogrodnicza

Sylabus przedmiotu Podstawy analityki i badań środowiskowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy analityki i badań środowiskowych
Specjalność Zarządzanie środowiskiem
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawowe metody i badania wykorzystywane w ocenie stanu środowiska naturalnego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z metodami badań środowiskowych (metod analitycznych, zasad poboru próbek, planowania doswiadczeń) i ich poprawne wykorzystywanie w ocenie stanu środowiska naturalnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Elementy walidacji metody analitycznej z wykorzystaniem spektrofotometrii UV-VIS - wyznaczenie parametrów krzywej wzorocowej, wyznaczenie liniowości i zakresu roboczego krzywej wzorcowej, wyznaczenie granicy wykrywalności i oznaczalności. Wyznaczenie stężenia analitu. Zastosowanie wybranych metod analitycznych do badań środowiskowych: - metody wagowe na przykładzie pomiarów zawartości wody w próbkach analitycznych; - metody objętościowe na przykładzie oznaczania zasadowości i kwasowości wody metodą miareczkowania wobec wskaźników; - metody potencjometryczne na przykładzie pomiaru pH roztworów wodnych; - metody miareczkowania potencjometrycznego na przykładzie oznaczania wolnego CO2 w wodzie; - metody konduktometryczne do pomiaur przewodnictwa roztworwów wodnych; - pomiary turbidymetryczne.20
T-L-2Zasady pobierania prób środowiskowych do analiz2
T-L-3Metody badaniach dendrologicznych - pomiary biometryczne drzew.2
T-L-4Zasady korzystania z kluczy do rozpoznawania gatunków (flora, fauna)4
T-L-5Podstawy planowania doswiadczeń terenowych i wazonowych2
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu chemii analitycznej. Odczynniki, aparatura oraz operacje jednostkowe w chemii analitycznej. Podstawy walidacji metod analitycznych. Metody pomiaru analitycznego - podział. Stężenia roztworów wzorcowych. Krzywa wzorcowa. Wyznaczanie parametrów krzywej wzorcowej. Współczynnik korelacji - kryterium akceptacji. Czułość dokładność i precyzja metod analitycznych. Elementy klasycznej analizy ilościowej. Analiza wagowa. Analiza objętościowa. Podstawowe metody analizy instrumentalnej w badaniach środowiskowych (metody optyczne - turbidymetria, metody elektroanalityczne - pH-metria, konduktometria, elektrody jonoselektywne, metody spektroskopowe - spektrofotometria UV-VIS).10
T-W-2Etapy procesu analitycznego (pobieranie próbek, przygotowanie próbek, pomiar, opracowywanie wyników).4
T-W-3Statystyczna ocena danych w ochronie środowiska. Zapewnienie jakości wyniku analitycznego (walidacja metody, materiały odniesienia, porównania międzylaboratoryjne, błędy).2
T-W-4Metody badań szaty roślinnej4
T-W-5Metody badań fauny.4
T-W-6Podstawy i warunki realizaji badań długoterminiowych2
T-W-7Powtarzalne obserwacje i techniki wspomagajace w badaniach długoterminowych4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca wiedzę studenta z zakresu przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: ocena okresowych osiągnięć studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS10-OS_W01
Student ma wiedze na temat metod badań środowiskowych. Potrafi je rozróżnić i zastosować w zależności od wybranych wskaźników. Rozróżnia parametry statystyczne wykorzystywane przy opracowywaniu wyników badań.
ABI_1A_W02C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-1M-4, M-2, M-1, M-5, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS10-OS_U01
Student posiada umiejętność analizy i wykorzystania informacji niezbędnych do określenia stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie z zastosowaniem metod informatycznych i umie zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego.
ABI_1A_U03C-1T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2M-3, M-5, M-1, M-4, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS10-OS_K01
Student potrafi wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego oraz przejawia troskę o prawidłowe zachowanie walorów estetycznych środowiska.
ABI_1A_K01C-1T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-2M-2, M-3, M-5, M-4, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS10-OS_W01
Student ma wiedze na temat metod badań środowiskowych. Potrafi je rozróżnić i zastosować w zależności od wybranych wskaźników. Rozróżnia parametry statystyczne wykorzystywane przy opracowywaniu wyników badań.
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę na temat metod badań środowiskowych. Na pozimie dostatecznym potrafi je rozróżnić i zastosować w zależności od wybranych wskaźników. W spsób dostateczny rozróżnia parametry statystyczne wykorzystywane przy opracowywaniu wyników badań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS10-OS_U01
Student posiada umiejętność analizy i wykorzystania informacji niezbędnych do określenia stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie z zastosowaniem metod informatycznych i umie zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętność analizy i wykorzystania informacji niezbędnych do określenia stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Na poziomie dostatecznym potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie z zastosowaniem metod informatycznych i zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS10-OS_K01
Student potrafi wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego oraz przejawia troskę o prawidłowe zachowanie walorów estetycznych środowiska.
2,0
3,0Student na poziomie dostatecznym potrafi wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego oraz w sposób dostateczny przejawia troskę o prawidłowe zachowanie walorów estetycznych środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Faliński J. B., Przewodnik do długoterminowych badań ekologicznych, PWN, Warszawa, 2001
  2. Falińska K, Przewodnik do badań biologii populacji roslin, PWN, Warszawa, 2002
  3. Tobolski K, Przewodnik do oznaczania torfów i osadów jeziornych, PWN, Warszawa, 2000
  4. Pawlaczyk P., Jermaczek A., Poradnik lokalnej ochrony przyrody, Lubuskiego Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2008, 4, https://www.kp.org.pl/pdf/poradnik_lokalnej_ochrony_przyrody.pdf
  5. Namieśnik J., Z.Jamrózgiewicz, M.Pilarczyk, L.Torres, Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy, WN-T, Warszawa, 2011
  6. Szczepaniak Walenty, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2004
  7. pod red. Ryszarda Kocjana, Chemia analityczna podręcznik dka studentów, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2002
  8. Praca zbiorowa, Podstawy Chemii Anakitycznej tom 1 i 2, PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Brzózka Z., Malinowska E., Wróblewski W., Sensory Chemiczne i biosensory, PWN, Warszawa, 2022

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Elementy walidacji metody analitycznej z wykorzystaniem spektrofotometrii UV-VIS - wyznaczenie parametrów krzywej wzorocowej, wyznaczenie liniowości i zakresu roboczego krzywej wzorcowej, wyznaczenie granicy wykrywalności i oznaczalności. Wyznaczenie stężenia analitu. Zastosowanie wybranych metod analitycznych do badań środowiskowych: - metody wagowe na przykładzie pomiarów zawartości wody w próbkach analitycznych; - metody objętościowe na przykładzie oznaczania zasadowości i kwasowości wody metodą miareczkowania wobec wskaźników; - metody potencjometryczne na przykładzie pomiaru pH roztworów wodnych; - metody miareczkowania potencjometrycznego na przykładzie oznaczania wolnego CO2 w wodzie; - metody konduktometryczne do pomiaur przewodnictwa roztworwów wodnych; - pomiary turbidymetryczne.20
T-L-2Zasady pobierania prób środowiskowych do analiz2
T-L-3Metody badaniach dendrologicznych - pomiary biometryczne drzew.2
T-L-4Zasady korzystania z kluczy do rozpoznawania gatunków (flora, fauna)4
T-L-5Podstawy planowania doswiadczeń terenowych i wazonowych2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu chemii analitycznej. Odczynniki, aparatura oraz operacje jednostkowe w chemii analitycznej. Podstawy walidacji metod analitycznych. Metody pomiaru analitycznego - podział. Stężenia roztworów wzorcowych. Krzywa wzorcowa. Wyznaczanie parametrów krzywej wzorcowej. Współczynnik korelacji - kryterium akceptacji. Czułość dokładność i precyzja metod analitycznych. Elementy klasycznej analizy ilościowej. Analiza wagowa. Analiza objętościowa. Podstawowe metody analizy instrumentalnej w badaniach środowiskowych (metody optyczne - turbidymetria, metody elektroanalityczne - pH-metria, konduktometria, elektrody jonoselektywne, metody spektroskopowe - spektrofotometria UV-VIS).10
T-W-2Etapy procesu analitycznego (pobieranie próbek, przygotowanie próbek, pomiar, opracowywanie wyników).4
T-W-3Statystyczna ocena danych w ochronie środowiska. Zapewnienie jakości wyniku analitycznego (walidacja metody, materiały odniesienia, porównania międzylaboratoryjne, błędy).2
T-W-4Metody badań szaty roślinnej4
T-W-5Metody badań fauny.4
T-W-6Podstawy i warunki realizaji badań długoterminiowych2
T-W-7Powtarzalne obserwacje i techniki wspomagajace w badaniach długoterminowych4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS10-OS_W01Student ma wiedze na temat metod badań środowiskowych. Potrafi je rozróżnić i zastosować w zależności od wybranych wskaźników. Rozróżnia parametry statystyczne wykorzystywane przy opracowywaniu wyników badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami badań środowiskowych (metod analitycznych, zasad poboru próbek, planowania doswiadczeń) i ich poprawne wykorzystywanie w ocenie stanu środowiska naturalnego
Treści programoweT-W-2Etapy procesu analitycznego (pobieranie próbek, przygotowanie próbek, pomiar, opracowywanie wyników).
T-W-4Metody badań szaty roślinnej
T-W-3Statystyczna ocena danych w ochronie środowiska. Zapewnienie jakości wyniku analitycznego (walidacja metody, materiały odniesienia, porównania międzylaboratoryjne, błędy).
T-W-7Powtarzalne obserwacje i techniki wspomagajace w badaniach długoterminowych
T-W-5Metody badań fauny.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu chemii analitycznej. Odczynniki, aparatura oraz operacje jednostkowe w chemii analitycznej. Podstawy walidacji metod analitycznych. Metody pomiaru analitycznego - podział. Stężenia roztworów wzorcowych. Krzywa wzorcowa. Wyznaczanie parametrów krzywej wzorcowej. Współczynnik korelacji - kryterium akceptacji. Czułość dokładność i precyzja metod analitycznych. Elementy klasycznej analizy ilościowej. Analiza wagowa. Analiza objętościowa. Podstawowe metody analizy instrumentalnej w badaniach środowiskowych (metody optyczne - turbidymetria, metody elektroanalityczne - pH-metria, konduktometria, elektrody jonoselektywne, metody spektroskopowe - spektrofotometria UV-VIS).
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
M-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-5ćwiczenia laboratoryjne
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena okresowych osiągnięć studenta
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca wiedzę studenta z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę na temat metod badań środowiskowych. Na pozimie dostatecznym potrafi je rozróżnić i zastosować w zależności od wybranych wskaźników. W spsób dostateczny rozróżnia parametry statystyczne wykorzystywane przy opracowywaniu wyników badań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS10-OS_U01Student posiada umiejętność analizy i wykorzystania informacji niezbędnych do określenia stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie z zastosowaniem metod informatycznych i umie zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U03Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami badań środowiskowych (metod analitycznych, zasad poboru próbek, planowania doswiadczeń) i ich poprawne wykorzystywanie w ocenie stanu środowiska naturalnego
Treści programoweT-L-3Metody badaniach dendrologicznych - pomiary biometryczne drzew.
T-L-1Elementy walidacji metody analitycznej z wykorzystaniem spektrofotometrii UV-VIS - wyznaczenie parametrów krzywej wzorocowej, wyznaczenie liniowości i zakresu roboczego krzywej wzorcowej, wyznaczenie granicy wykrywalności i oznaczalności. Wyznaczenie stężenia analitu. Zastosowanie wybranych metod analitycznych do badań środowiskowych: - metody wagowe na przykładzie pomiarów zawartości wody w próbkach analitycznych; - metody objętościowe na przykładzie oznaczania zasadowości i kwasowości wody metodą miareczkowania wobec wskaźników; - metody potencjometryczne na przykładzie pomiaru pH roztworów wodnych; - metody miareczkowania potencjometrycznego na przykładzie oznaczania wolnego CO2 w wodzie; - metody konduktometryczne do pomiaur przewodnictwa roztworwów wodnych; - pomiary turbidymetryczne.
T-L-4Zasady korzystania z kluczy do rozpoznawania gatunków (flora, fauna)
T-L-5Podstawy planowania doswiadczeń terenowych i wazonowych
T-L-2Zasady pobierania prób środowiskowych do analiz
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-5ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
M-4dyskusja dydaktyczna
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca wiedzę studenta z zakresu przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: ocena okresowych osiągnięć studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętność analizy i wykorzystania informacji niezbędnych do określenia stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Na poziomie dostatecznym potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie z zastosowaniem metod informatycznych i zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS10-OS_K01Student potrafi wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego oraz przejawia troskę o prawidłowe zachowanie walorów estetycznych środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami badań środowiskowych (metod analitycznych, zasad poboru próbek, planowania doswiadczeń) i ich poprawne wykorzystywanie w ocenie stanu środowiska naturalnego
Treści programoweT-L-4Zasady korzystania z kluczy do rozpoznawania gatunków (flora, fauna)
T-L-1Elementy walidacji metody analitycznej z wykorzystaniem spektrofotometrii UV-VIS - wyznaczenie parametrów krzywej wzorocowej, wyznaczenie liniowości i zakresu roboczego krzywej wzorcowej, wyznaczenie granicy wykrywalności i oznaczalności. Wyznaczenie stężenia analitu. Zastosowanie wybranych metod analitycznych do badań środowiskowych: - metody wagowe na przykładzie pomiarów zawartości wody w próbkach analitycznych; - metody objętościowe na przykładzie oznaczania zasadowości i kwasowości wody metodą miareczkowania wobec wskaźników; - metody potencjometryczne na przykładzie pomiaru pH roztworów wodnych; - metody miareczkowania potencjometrycznego na przykładzie oznaczania wolnego CO2 w wodzie; - metody konduktometryczne do pomiaur przewodnictwa roztworwów wodnych; - pomiary turbidymetryczne.
T-L-5Podstawy planowania doswiadczeń terenowych i wazonowych
T-L-3Metody badaniach dendrologicznych - pomiary biometryczne drzew.
T-L-2Zasady pobierania prób środowiskowych do analiz
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-5ćwiczenia laboratoryjne
M-4dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca wiedzę studenta z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student na poziomie dostatecznym potrafi wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego oraz w sposób dostateczny przejawia troskę o prawidłowe zachowanie walorów estetycznych środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0