Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja ogrodnicza

Sylabus przedmiotu Systemy wspomagania decyzji i oceny jakości w rolnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy wspomagania decyzji i oceny jakości w rolnictwie
Specjalność Produkcja rolnicza
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komputera
W-2Zna produkty rolne i ich właściwości fizyczne.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studenta z możliwością wspomagania decyzji przy użyciu oprogramowania specjalistycznego (m.in. sztuczne sieci neuronowe i systemy ekspertowe).
C-2Zaznajomienie studenta z procesem budowy sytemu wspomagającego decyzje na bazie szkieletowego systemu ekspertowego.
C-3Zapoznanie studentów z działaniami logistycznymi w obrocie produktami rolnymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ogólna charakterystyka narzędzia PC-Schell do budowy systemu ekspertowego. Zaznajomienie się z przykładowymi systemami ekspertowymi w systemie PC Shell. Metodyka projektowania systemów ekspertowych w programie PC Schell . Projekt systemu ekspertowego. Przetwarzanie danych przy pomocy sztucznych sieci neuronowych. Metody doboru środków transportowych. Zużycie zasobów w operacjach logistycznych. Dokumentacja w transporcie. Opłaty drogowe. Kalkulacja kosztów transportu.30
30
wykłady
T-W-1Budowa i podział systemów wspomagania decyzji. Sztuczna inteligencja. Podstawy systemów ekspertowych. Sztuczne sieci neuronowe. Systemy hybrydowe. Bazy danych dla potrzeb systemów wspomagania decyzji. Zastosowanie systemów ekspertowych w rolnictwie, ogrodnictwie i technice rolniczej. Logistyka – podstawowe pojęcia. Postać ładunku. Podatność produktów rolniczych na transport. Jednostki ładunkowe. Transport wewnętrzny. Maszyny i urządzenia w pracach przeładunkowych. Charakterystyka środków transportu. Logistyka dostaw. Magazynowanie. Zarządzanie zapasami. Łańcuch dostaw. Identyfikatory w logistyce i transporcie.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza literatury związanej z treściami wykładowymi10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metoda projektów.
M-3Prezentacja.
M-4Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_R14-03_W01
Student posiada wiedzę w zakresie projektowania systemów ekspertowych oraz wady i zalety ich stosowania w działalności zawodowej. Zna pojęcia związane z logistyką. Potrafi wskazać środki transportowe zewnętrzne i wewnętrzne stosowane w transporcie produktów rolnych.
ABI_1A_W01, ABI_1A_W02C-1, C-3T-W-1M-3, M-1, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_R14-03_U01
Student potrafi dobrać lub zaprojektować system ekspertowy na bazie szkieletowego SE PC Schell przydatnego do rozwiązywania problemów inżynierskich. Potrafi dobierać środki transportowe zewnętrzne i wewnętrzne stosowane w transporcie produktów rolnych. Umie dokonać kalkulacji kosztów związanych z transportem produktów prochodzenia rolniczego.
ABI_1A_U07, ABI_1A_U08C-2T-L-1M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_R14-03_K01
Student ma świadomość stosowania odpowiednich narzędzi informatycznych w celu zrealizowania wytyczonych zadań. Wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności. Poszukuje potrafi poszukiwać i analizować źródła wiedzy niezbędnych w rozwiązywaniu zadań.
ABI_1A_K01, ABI_1A_K03C-1, C-2, C-3T-W-1, T-L-1M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_R14-03_W01
Student posiada wiedzę w zakresie projektowania systemów ekspertowych oraz wady i zalety ich stosowania w działalności zawodowej. Zna pojęcia związane z logistyką. Potrafi wskazać środki transportowe zewnętrzne i wewnętrzne stosowane w transporcie produktów rolnych.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie budowy i zastosowania systemów wspomagania decyzji. Zna podstawowe pojęcia związane z logistyką dostaw surowców energetycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_R14-03_U01
Student potrafi dobrać lub zaprojektować system ekspertowy na bazie szkieletowego SE PC Schell przydatnego do rozwiązywania problemów inżynierskich. Potrafi dobierać środki transportowe zewnętrzne i wewnętrzne stosowane w transporcie produktów rolnych. Umie dokonać kalkulacji kosztów związanych z transportem produktów prochodzenia rolniczego.
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności korzystania z SE oraz potrafi zaprogramować prosty SE. Potrafi dobrać odpowiedni środek transportowy w zależności od rodzaju surowca energetycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_R14-03_K01
Student ma świadomość stosowania odpowiednich narzędzi informatycznych w celu zrealizowania wytyczonych zadań. Wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności. Poszukuje potrafi poszukiwać i analizować źródła wiedzy niezbędnych w rozwiązywaniu zadań.
2,0
3,0Student ma małą świadomość korzystania z SE. Student wykazuje przeciętną aktywność w rozwiązywaniu otrzymanych zadań dydaktycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Korbicz J., Kościelny J. M., Kowalczuk Z., Cholewa W., Diagnostyka procesów Modele Metody sztucznej inteligencji., WNT, Warszawa, 2002, ISBN: 832042734
  2. Gostomczyk Waldemar, Organizacja systemu logistycznego w produkcji i wykorzystaniu biomasy energetycznej, Logistyka, Poznań, 2012, 4
  3. Mulawka J., Systemy ekspertowe, WNT, Warszawa, 1996, ISBN 83-204-2196-9
  4. Stanisław Niziński, Józef Żurek, Krzysztof Ligier, Logistyka dla inżynierów, WKŁ, 2011, 978-83-206-1829-7
  5. Kwiatkowska A. M., Systemy wspomagania decyzji w praktyce, PWN, Warszawa, 2007, ISBN: 978-83-01-15085-3
  6. Halusiak Sławomir, Uciński Jerzy, Transport wewnętrzny zagadnienia wybrane, Politechnika Łódzka, 2014, 978-83-7283-645-8
  7. Instrukcja elektroniczna programu PC-Shell., 2002
  8. Sztyber Janusz, Wpływ właściwości zrębków drzewnych na ich transport i przechowywanie., Inżynieria Rolnicza, 2008, 1(99), s. 377-382
  9. Sztyber Janusz, Wpływ właściwości zrębków drzewnych na ich transport i przechowywanie., Inżynieria Rolnicza, 2008, 1(99), s. 377-382
  10. Kuboń Maciej, Koszty infrastruktury logistycznej w przedsiębiorstwach rolniczych, Inżynieria Rolnicza, 2008, 10(108), s. 125-136
  11. Piotrowski K.; Wiltowski T, Mondał M., Transport biomasy, Czysta Energia, Warszawa, 2004, 10

Literatura dodatkowa

  1. Czasopismo "Logistyka", Instytut Logistyki i Magazynowania Redakcja Czasopisma "Logistyka", Poznań

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ogólna charakterystyka narzędzia PC-Schell do budowy systemu ekspertowego. Zaznajomienie się z przykładowymi systemami ekspertowymi w systemie PC Shell. Metodyka projektowania systemów ekspertowych w programie PC Schell . Projekt systemu ekspertowego. Przetwarzanie danych przy pomocy sztucznych sieci neuronowych. Metody doboru środków transportowych. Zużycie zasobów w operacjach logistycznych. Dokumentacja w transporcie. Opłaty drogowe. Kalkulacja kosztów transportu.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa i podział systemów wspomagania decyzji. Sztuczna inteligencja. Podstawy systemów ekspertowych. Sztuczne sieci neuronowe. Systemy hybrydowe. Bazy danych dla potrzeb systemów wspomagania decyzji. Zastosowanie systemów ekspertowych w rolnictwie, ogrodnictwie i technice rolniczej. Logistyka – podstawowe pojęcia. Postać ładunku. Podatność produktów rolniczych na transport. Jednostki ładunkowe. Transport wewnętrzny. Maszyny i urządzenia w pracach przeładunkowych. Charakterystyka środków transportu. Logistyka dostaw. Magazynowanie. Zarządzanie zapasami. Łańcuch dostaw. Identyfikatory w logistyce i transporcie.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza literatury związanej z treściami wykładowymi10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R14-03_W01Student posiada wiedzę w zakresie projektowania systemów ekspertowych oraz wady i zalety ich stosowania w działalności zawodowej. Zna pojęcia związane z logistyką. Potrafi wskazać środki transportowe zewnętrzne i wewnętrzne stosowane w transporcie produktów rolnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w organizmach oraz technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i ogrodniczej
ABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z możliwością wspomagania decyzji przy użyciu oprogramowania specjalistycznego (m.in. sztuczne sieci neuronowe i systemy ekspertowe).
C-3Zapoznanie studentów z działaniami logistycznymi w obrocie produktami rolnymi.
Treści programoweT-W-1Budowa i podział systemów wspomagania decyzji. Sztuczna inteligencja. Podstawy systemów ekspertowych. Sztuczne sieci neuronowe. Systemy hybrydowe. Bazy danych dla potrzeb systemów wspomagania decyzji. Zastosowanie systemów ekspertowych w rolnictwie, ogrodnictwie i technice rolniczej. Logistyka – podstawowe pojęcia. Postać ładunku. Podatność produktów rolniczych na transport. Jednostki ładunkowe. Transport wewnętrzny. Maszyny i urządzenia w pracach przeładunkowych. Charakterystyka środków transportu. Logistyka dostaw. Magazynowanie. Zarządzanie zapasami. Łańcuch dostaw. Identyfikatory w logistyce i transporcie.
Metody nauczaniaM-3Prezentacja.
M-1Wykład informacyjny.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie budowy i zastosowania systemów wspomagania decyzji. Zna podstawowe pojęcia związane z logistyką dostaw surowców energetycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R14-03_U01Student potrafi dobrać lub zaprojektować system ekspertowy na bazie szkieletowego SE PC Schell przydatnego do rozwiązywania problemów inżynierskich. Potrafi dobierać środki transportowe zewnętrzne i wewnętrzne stosowane w transporcie produktów rolnych. Umie dokonać kalkulacji kosztów związanych z transportem produktów prochodzenia rolniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
ABI_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu rolnictwa, ogrodnictwa i nauk o środowisku z wykorzystaniem metod oraz narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie studenta z procesem budowy sytemu wspomagającego decyzje na bazie szkieletowego systemu ekspertowego.
Treści programoweT-L-1Ogólna charakterystyka narzędzia PC-Schell do budowy systemu ekspertowego. Zaznajomienie się z przykładowymi systemami ekspertowymi w systemie PC Shell. Metodyka projektowania systemów ekspertowych w programie PC Schell . Projekt systemu ekspertowego. Przetwarzanie danych przy pomocy sztucznych sieci neuronowych. Metody doboru środków transportowych. Zużycie zasobów w operacjach logistycznych. Dokumentacja w transporcie. Opłaty drogowe. Kalkulacja kosztów transportu.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów.
M-3Prezentacja.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności korzystania z SE oraz potrafi zaprogramować prosty SE. Potrafi dobrać odpowiedni środek transportowy w zależności od rodzaju surowca energetycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R14-03_K01Student ma świadomość stosowania odpowiednich narzędzi informatycznych w celu zrealizowania wytyczonych zadań. Wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności. Poszukuje potrafi poszukiwać i analizować źródła wiedzy niezbędnych w rozwiązywaniu zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
ABI_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego do innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z możliwością wspomagania decyzji przy użyciu oprogramowania specjalistycznego (m.in. sztuczne sieci neuronowe i systemy ekspertowe).
C-2Zaznajomienie studenta z procesem budowy sytemu wspomagającego decyzje na bazie szkieletowego systemu ekspertowego.
C-3Zapoznanie studentów z działaniami logistycznymi w obrocie produktami rolnymi.
Treści programoweT-W-1Budowa i podział systemów wspomagania decyzji. Sztuczna inteligencja. Podstawy systemów ekspertowych. Sztuczne sieci neuronowe. Systemy hybrydowe. Bazy danych dla potrzeb systemów wspomagania decyzji. Zastosowanie systemów ekspertowych w rolnictwie, ogrodnictwie i technice rolniczej. Logistyka – podstawowe pojęcia. Postać ładunku. Podatność produktów rolniczych na transport. Jednostki ładunkowe. Transport wewnętrzny. Maszyny i urządzenia w pracach przeładunkowych. Charakterystyka środków transportu. Logistyka dostaw. Magazynowanie. Zarządzanie zapasami. Łańcuch dostaw. Identyfikatory w logistyce i transporcie.
T-L-1Ogólna charakterystyka narzędzia PC-Schell do budowy systemu ekspertowego. Zaznajomienie się z przykładowymi systemami ekspertowymi w systemie PC Shell. Metodyka projektowania systemów ekspertowych w programie PC Schell . Projekt systemu ekspertowego. Przetwarzanie danych przy pomocy sztucznych sieci neuronowych. Metody doboru środków transportowych. Zużycie zasobów w operacjach logistycznych. Dokumentacja w transporcie. Opłaty drogowe. Kalkulacja kosztów transportu.
Metody nauczaniaM-3Prezentacja.
M-2Metoda projektów.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładów.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma małą świadomość korzystania z SE. Student wykazuje przeciętną aktywność w rozwiązywaniu otrzymanych zadań dydaktycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0