Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja ogrodnicza
Sylabus przedmiotu Rekultywacja obszarów zdegradowanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rekultywacja obszarów zdegradowanych | ||
Specjalność | Zarządzanie środowiskiem | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu gleboznawstwa i ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uświadomienie konieczności rekultywacji gruntów |
C-2 | Uzyskanie wiedzy o przyczynach i skutkach degradacji oraz dewastacji gruntów |
C-3 | Przedstawienie metod rekultywacji gruntów zdegradowanych i zdewastowanych |
C-4 | Nabycie umiejętności w interpretowaniu wyników prac związanych z rekultywacją terenów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zmiany w powierzchni gruntów zdegradowanych i zdewastowanych, wymagających rekultywacji i zagospodarowania w Polsce na przestrzeni ostatnich lat na podstawie danych statystycznych | 1 |
T-L-2 | Ocena stopnia oraz skutków zdegradowania fizycznego gruntów na podstawie ich właściwości | 2 |
T-L-3 | Wapnowanie gleb - określenie potrzeb wapnowania i dobór dawki nawozów wapniowych | 2 |
T-L-4 | Obliczanie dawek wapna i popiołów do neutralizacji nadmiernej kwasowości gruntów oraz materiałów skalnych na podstawie ich kwasowości hydrolitycznej (Hh) | 2 |
T-L-5 | Formy procesów erozyjnych - rozpoznawanie, skutki i zabiegi przeciwerozyjne | 4 |
T-L-6 | Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną | 3 |
T-L-7 | Techniki fitoremediacji gruntów - ich rodzaje i dobór zależnie od stopnia zanieczyszczeń gruntów różnymi substancjami | 2 |
T-L-8 | Ocena stopnia zanieczyszczenia gruntów metalami ciężkimi w oparciu o zalecenia naukowe i uregulowania prawne | 2 |
T-L-9 | Problem zanieczyszczenia gruntów miejskich metalami ciężkimi - źródła i dynamika wzrostu ich zawartości w obszarach zurbanizowanych | 2 |
T-L-10 | Przekształcenia gleb w obrębie miast - problem nadmiernego uszczelnienia gruntów miejskich. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych kwartałów Szczecina | 4 |
T-L-11 | Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenów podlegających działaniom wydobywczym na przykładzie wykreślonych przekrojów geologicznych obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych wykonywanych w ramach rekultywacji przygotowawczej, technicznej i szczegółowej | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Sposoby realizacji rekultywacji gruntów oraz obowiązujące w tym zakresie uregulowania prawne | 1 |
T-W-2 | Rekultywacja gleb zdegradowanych fizycznie | 2 |
T-W-3 | Problem nadmiernego zakwaszenia gleb i ich alkalizacji. Regulacja odczynu gruntów | 3 |
T-W-4 | Problem nadmiernego zasolenia gruntów i zabiegi rekultywacyjne | 1 |
T-W-5 | Procesy erozyjne i zabiegi chroniące przed erozją | 3 |
T-W-6 | Remediacja gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi | 2 |
T-W-7 | Remediacja gruntów zanieczyszczonych substancjami organicznymi i produktami ropopochodnymi | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS13-03_W01 Zdobycie poszerzonej wiedzy z zakresu rekultywacji gruntów zdegradowanych i zdewastowanych | ABI_1A_W02, ABI_1A_W03 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-1, T-L-5, T-L-11, T-L-7, T-L-9, T-W-6, T-L-10, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS13-03_U01 Nabycie umiejętności określania rodzaju i stopnia zdegradowania gruntów oraz doboru metod ich rekultywacji na podstawie wyników badań i/lub posługowania się materiałami źródłowymi | ABI_1A_U07, ABI_1A_U08 | — | — | C-4, C-1, C-3 | T-L-1, T-L-8, T-L-3, T-L-2, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-L-5 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS13-03_K01 Zdobycie świadomości o ścisłych zależnościach jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego, w tym jakością powietrza, wód i zdrowiem ludzi | ABI_1A_K01 | — | — | C-3, C-2, C-4, C-1 | T-L-1, T-W-7, T-L-9, T-W-5, T-L-4, T-W-4, T-L-10, T-L-6, T-L-8, T-L-5, T-L-11, T-L-2, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-L-7, T-W-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS13-03_W01 Zdobycie poszerzonej wiedzy z zakresu rekultywacji gruntów zdegradowanych i zdewastowanych | 2,0 | |
3,0 | Posiadanie dostatecznej wiedzy w zakresie rekultywacji gruntów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS13-03_U01 Nabycie umiejętności określania rodzaju i stopnia zdegradowania gruntów oraz doboru metod ich rekultywacji na podstawie wyników badań i/lub posługowania się materiałami źródłowymi | 2,0 | |
3,0 | Nabycie dostatecznych umiejętności w zakresie określania rodzaju i stopnia degradacji gruntów oraz doboru metod ich rekultywacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS13-03_K01 Zdobycie świadomości o ścisłych zależnościach jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego, w tym jakością powietrza, wód i zdrowiem ludzi | 2,0 | |
3,0 | Wykazanie się dostateczną świadomością powiązań jakości gruntów z jakością pozostałych elementów środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Karczewska Anna, Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2017, Wydanie 2
Literatura dodatkowa
- Maciak Franciszek, Ochrona i rekultywacja środowiska, SGGW, Warszawa, 2003, Wydanie trzecie - poprawione i uzupełnione
- Gworek Barbara, Antonkiewicz Jacek, Remediacja zanieczyszczonych gleb i ziem, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2023, Wydanie I