Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja ogrodnicza

Sylabus przedmiotu Administracja w ochronie i zarządzaniu środowiskiem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Administracja w ochronie i zarządzaniu środowiskiem
Specjalność Zarządzanie środowiskiem
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student powinien znać podstawowe metody i badania wykorzystywane w ocenie stanu środowiska naturalnego. Powinien znać zadania i funkcjonowanie monitoringu środowiska naturalnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z metodami badań środowiskowych oraz poprawne ich wykorzystywanie w ocenie stanu środowiska naturalnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza procedur w ochronie środowiska - wycinka drzew i krzewów oraz ochrona drzew w procesie inwestycyjnym.8
T-L-2Analiza procedur w ochronie środowiska - ocena oddziaływania przedsięwzięcia, proces inwestycyjny a ochrona środowiska8
T-L-3Analiza procedur w ochronie środowiska - pozwolenia i zgłoszenia emisyjne w przedsiębiorstwie8
T-L-4Analiza procedur w ochronie środowiska wraz z elementami zarządzania kryzysowego związanego z zagrożeniami środowiskowymi6
30
wykłady
T-W-1Kodeks postępowania administracyjnego - najważaniejsze założenie proceduralne3
T-W-2Organy administracji oraz instytucje ochrony środowiska4
T-W-3Odpowiedzialność administracyjno-prawna w ochronie środowiska3
T-W-4Procedury administracyjne w ochronie środowiska w odniesieniu do poszczególnych organów3
T-W-5Sposób kontroli przesytrzegania obowiązków przedsiębiorcy w ochronie środowiska w świetle postępowań administracyjnych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca wiedzę studenta z zakresu przedmiotu
S-2Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS13-02_W01
Student ma wiedzę na temat systemu postepowania administracyjnego w Polsce oraz metod i narzędzi używanych w postępowaniach administracyjnych związanych z ochroną środowiska.
ABI_1A_W02, ABI_1A_W03C-1T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS13-02_U01
Student posiada umiejętność dobrania, opisania i zaproponowania odpaowiedniego postępowania administracyjnego w zależności od rozpatrywanego zagadnienia
ABI_1A_U07, ABI_1A_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS13-02_K01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę na temat metod i narzędzi używanych w administracji do zarządzania zasobami środowiska naturalnego oraz do odpowiedniego prowadzania postępowań administarcyjnych w przedsiebiorstwie
ABI_1A_K01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1M-2, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS13-02_W01
Student ma wiedzę na temat systemu postepowania administracyjnego w Polsce oraz metod i narzędzi używanych w postępowaniach administracyjnych związanych z ochroną środowiska.
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę na temat organów administracyjnych związanych z ochroną środowiska. Potrafi przyporządkować odpowiednie procedury administracyjne do organów oraz do wyznaczonych procedur i obowiązków przedsiębiorcy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS13-02_U01
Student posiada umiejętność dobrania, opisania i zaproponowania odpaowiedniego postępowania administracyjnego w zależności od rozpatrywanego zagadnienia
2,0
3,0Student posiada dostateczne umiejętności analizy stanu środowiska naturalnego oraz potrafi dobrać odpowiednie narzędzie administracyjne do założonego celu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS13-02_K01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę na temat metod i narzędzi używanych w administracji do zarządzania zasobami środowiska naturalnego oraz do odpowiedniego prowadzania postępowań administarcyjnych w przedsiebiorstwie
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym dobrać odpowiednie postępowanie administracyjne do założonych celów oraz wskazanych procedur
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kodeks postępowania administracyjnego. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi., Wolters Kluwer Polska, 2022
  2. Ustawa - Kodeks Postępowania Administracyjnego, SEJM.gov.pl, 2022

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza procedur w ochronie środowiska - wycinka drzew i krzewów oraz ochrona drzew w procesie inwestycyjnym.8
T-L-2Analiza procedur w ochronie środowiska - ocena oddziaływania przedsięwzięcia, proces inwestycyjny a ochrona środowiska8
T-L-3Analiza procedur w ochronie środowiska - pozwolenia i zgłoszenia emisyjne w przedsiębiorstwie8
T-L-4Analiza procedur w ochronie środowiska wraz z elementami zarządzania kryzysowego związanego z zagrożeniami środowiskowymi6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kodeks postępowania administracyjnego - najważaniejsze założenie proceduralne3
T-W-2Organy administracji oraz instytucje ochrony środowiska4
T-W-3Odpowiedzialność administracyjno-prawna w ochronie środowiska3
T-W-4Procedury administracyjne w ochronie środowiska w odniesieniu do poszczególnych organów3
T-W-5Sposób kontroli przesytrzegania obowiązków przedsiębiorcy w ochronie środowiska w świetle postępowań administracyjnych2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS13-02_W01Student ma wiedzę na temat systemu postepowania administracyjnego w Polsce oraz metod i narzędzi używanych w postępowaniach administracyjnych związanych z ochroną środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
ABI_1A_W03Ma poszerzoną wiedzę z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej, możliwości stosowania w niej narzędzi genetycznych w aspekcie ich oddziaływana na środowisko
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z metodami badań środowiskowych oraz poprawne ich wykorzystywanie w ocenie stanu środowiska naturalnego
Treści programoweT-L-1Analiza procedur w ochronie środowiska - wycinka drzew i krzewów oraz ochrona drzew w procesie inwestycyjnym.
T-W-1Kodeks postępowania administracyjnego - najważaniejsze założenie proceduralne
T-W-2Organy administracji oraz instytucje ochrony środowiska
T-W-3Odpowiedzialność administracyjno-prawna w ochronie środowiska
T-W-4Procedury administracyjne w ochronie środowiska w odniesieniu do poszczególnych organów
T-W-5Sposób kontroli przesytrzegania obowiązków przedsiębiorcy w ochronie środowiska w świetle postępowań administracyjnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca wiedzę studenta z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę na temat organów administracyjnych związanych z ochroną środowiska. Potrafi przyporządkować odpowiednie procedury administracyjne do organów oraz do wyznaczonych procedur i obowiązków przedsiębiorcy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS13-02_U01Student posiada umiejętność dobrania, opisania i zaproponowania odpaowiedniego postępowania administracyjnego w zależności od rozpatrywanego zagadnienia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
ABI_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu rolnictwa, ogrodnictwa i nauk o środowisku z wykorzystaniem metod oraz narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z metodami badań środowiskowych oraz poprawne ich wykorzystywanie w ocenie stanu środowiska naturalnego
Treści programoweT-L-1Analiza procedur w ochronie środowiska - wycinka drzew i krzewów oraz ochrona drzew w procesie inwestycyjnym.
T-L-2Analiza procedur w ochronie środowiska - ocena oddziaływania przedsięwzięcia, proces inwestycyjny a ochrona środowiska
T-L-3Analiza procedur w ochronie środowiska - pozwolenia i zgłoszenia emisyjne w przedsiębiorstwie
T-L-4Analiza procedur w ochronie środowiska wraz z elementami zarządzania kryzysowego związanego z zagrożeniami środowiskowymi
T-W-2Organy administracji oraz instytucje ochrony środowiska
T-W-3Odpowiedzialność administracyjno-prawna w ochronie środowiska
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostateczne umiejętności analizy stanu środowiska naturalnego oraz potrafi dobrać odpowiednie narzędzie administracyjne do założonego celu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS13-02_K01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę na temat metod i narzędzi używanych w administracji do zarządzania zasobami środowiska naturalnego oraz do odpowiedniego prowadzania postępowań administarcyjnych w przedsiebiorstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z metodami badań środowiskowych oraz poprawne ich wykorzystywanie w ocenie stanu środowiska naturalnego
Treści programoweT-L-1Analiza procedur w ochronie środowiska - wycinka drzew i krzewów oraz ochrona drzew w procesie inwestycyjnym.
T-L-2Analiza procedur w ochronie środowiska - ocena oddziaływania przedsięwzięcia, proces inwestycyjny a ochrona środowiska
T-L-3Analiza procedur w ochronie środowiska - pozwolenia i zgłoszenia emisyjne w przedsiębiorstwie
T-L-4Analiza procedur w ochronie środowiska wraz z elementami zarządzania kryzysowego związanego z zagrożeniami środowiskowymi
T-W-1Kodeks postępowania administracyjnego - najważaniejsze założenie proceduralne
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca wiedzę studenta z zakresu przedmiotu
S-2Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym dobrać odpowiednie postępowanie administracyjne do założonych celów oraz wskazanych procedur
3,5
4,0
4,5
5,0