Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja ogrodnicza
Sylabus przedmiotu Finansowanie inwestycji prośrodowiskowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Finansowanie inwestycji prośrodowiskowych | ||
Specjalność | Zarządzanie środowiskiem | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student powinien znać postawowe zagadnienia ekonomiczne i prawne w kontekście prowadzenia działalności gospodarczej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z mozliwościami finansowania inwestycji prośrodowiskowych w ochronie środowiska |
C-2 | ukształtowanie umiejętności przygotowania dokumentów aplikacyjnych dla inwestycji w ochronie środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przegląd inwestycji prośrodowiskowych jako podstawa do dalszych zajęć case study | 2 |
T-L-2 | Określenie etapów tworzenia własnego projektu z elementami biznesplanu dla wybranego procesu inwestycyjnego | 4 |
T-L-3 | Określenie listy zadań inwestycyjnych w ramach zadania wraz z szacunkiem kosztów wybranych zadań inwestycyjnych | 5 |
T-L-4 | Opis efektów rzeczowych planowanego przedsięwzięcia prośrodowiskowego i ocena trwałości projektu | 5 |
T-L-5 | Opis efektów ekologicznych inwestycji dla wybranych inwestycji prośrodowiskowych | 5 |
T-L-6 | Opracowanie wybranych elementów biznesplanu lub studium wykonalności dla wybranej inwestycji prośrodowiskowej | 5 |
T-L-7 | Montaż finansowy inwestycji wybranej inwestycji prośrodowiskowej | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | System finansowania inwestycji prośrodowiskowych w Polsce. Gromadzenie i wydatkowanie środków finansowych. Podmioty i elementy systemu finansowego (sektor publiczny i sektor prywatny). Narzędzia systemu finansów publicznych. System finansowy przedsiębiorstw. Strategie i plany jako ramy do zadań inwestycyjnych. | 5 |
T-W-2 | Zadania samorządów terytorialnych w zakresie finnsowania inwestycji prośrodowiskowych. Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, gospodarka odpadami i zielona energia jako przedmiot wsparcia finansowego samorządów w realizacji ich zadań inwestycyjnych. | 4 |
T-W-3 | Zasady wsparcia przedsiębiorców w finansowaniu ekoinnowacji i inwestycji prośrodowiskowych. | 5 |
T-W-4 | Inwestycje energooszczędne realizowane przez jednostki samorządy terytorialnego,instytucje, przedsiębiorców i osoby fizyczne. Sposoby, narzędzia i sposoby efektywnego finansowania. | 5 |
T-W-5 | Zasady finansowania inwestycji prośrodowiskowych z funduszy unijnych. Aplikacja, formy pomocy, rozliczenia przyznanych środków, sankcje za złamanie warunków umowy. | 5 |
T-W-6 | Charakterystyka dokumentów aplikacyjnych: wzory wniosków, biznesplany, studia wykonalności, załączniki środowiskowe | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia ćwiczeń | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie wskazanej literatury | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 18 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-3 | anegdota |
M-4 | metoda przypadków |
M-5 | dyskusja dydaktyczna |
M-6 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena formująca poprzez sprawdzanie kolejnych efektów wybranego zagadnienia |
S-2 | Ocena formująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy objętej treściami wykładowymi |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS03_W01 Student potrafi zidentyfikować i opisać stan środowiska i jego zmiany wymagających podjęcia działań inwestycyjnych/prośrodowiskowych. Student zna podstawowe zasady wspierania i rozwoju przedsiębiorczości na drodze możliwości pozyskiwania wsparcia finansowego inwestycji prośrodowiskowych. | ABI_1A_W02, ABI_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS03_U01 Student portafi wyszukać i przeanalizować informacje potrzebne do przygotowania dokumentów aplikacyjnych. Potrafi dokonać wstepnej analizy ekonomicznej przedsięwzięć prośrodowiskowych a także posiada umiejętność wyrażania konkretnych elementów dokumentacji aplikacyjnej w kontekście możliwości pozyskiwania finansowania inwestycji prośrodowiskowych. | ABI_1A_U07, ABI_1A_U08 | — | — | C-2, C-1 | T-L-6, T-L-5, T-L-3, T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-1 | M-4, M-5, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS03_K01 Student potrafi rozwiązywać problemy związane z poszczególnymi elementami montażu finansowego i biznesplanu inwestycji prośrodowiskowych. Potrafi dokonać oceny własnych kompetencji i przedstawić swoje poglądy odpowiednio je argumentująć w kontekście możliwości pozyskania środków finansowych dla inwestycji prośrodowiskowej. Student potrafi korzystać z narzędzi pomagających w określeniu możliwości finansowania inwestycji prośrodowiskowych. | ABI_1A_K01, ABI_1A_K02 | — | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-L-3, T-L-1, T-W-1, T-L-2 | M-4, M-6, M-3, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS03_W01 Student potrafi zidentyfikować i opisać stan środowiska i jego zmiany wymagających podjęcia działań inwestycyjnych/prośrodowiskowych. Student zna podstawowe zasady wspierania i rozwoju przedsiębiorczości na drodze możliwości pozyskiwania wsparcia finansowego inwestycji prośrodowiskowych. | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie podstawowym potrafi zidentyfikować zmiany w przedsiębiorstwie wymagające pozyskania środków finansowych na realizację inwestycji prośrodowiskowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS03_U01 Student portafi wyszukać i przeanalizować informacje potrzebne do przygotowania dokumentów aplikacyjnych. Potrafi dokonać wstepnej analizy ekonomicznej przedsięwzięć prośrodowiskowych a także posiada umiejętność wyrażania konkretnych elementów dokumentacji aplikacyjnej w kontekście możliwości pozyskiwania finansowania inwestycji prośrodowiskowych. | 2,0 | |
3,0 | Student w zadowalającym zakresie potrafi wyszukac i przeanalizować informacje potrzebne do przygotowania dokumentów aplikacyjnych . Potrafi wskazać podtsawowe źródła finansowania inwestycji prośrodowiskowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS03_K01 Student potrafi rozwiązywać problemy związane z poszczególnymi elementami montażu finansowego i biznesplanu inwestycji prośrodowiskowych. Potrafi dokonać oceny własnych kompetencji i przedstawić swoje poglądy odpowiednio je argumentująć w kontekście możliwości pozyskania środków finansowych dla inwestycji prośrodowiskowej. Student potrafi korzystać z narzędzi pomagających w określeniu możliwości finansowania inwestycji prośrodowiskowych. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu zadowalającym potrafi zdefiniować i uargumentować montaż finansowy w kontekście finansowania inwestycji prośrodowiskowych. Potrafi określić właśne kompetencje w odniesieniu do możliwości aplikacji o środki finansowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- wytyczne poszczególnych programów finansujących UE, 2023
- Michalak Aneta, Finansowanie inwestycji w teorii i praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Burzyńska Dorota, Fila Joanna, Finansowanie inwestycji ekologicznych w przedsięiorstwie, Difin, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Janusz Toruński, Henryk Wyrębek, Źródła finansowania inwestycji ekologicznych w Polsce, Zeszyty Naukowe AKADEMII PODLASKIEJ w SIEDLCACH Seria: Administracja i Zarządzanie, 2009