Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja ogrodnicza

Sylabus przedmiotu Permakultura ogrodnicza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Permakultura ogrodnicza
Specjalność Produkcja ogrodnicza
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość agrotechniki podstawowych roślin ogrodniczych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zasadami prowadzenia permakultury ogrodniczej.
C-2Zaznajomienie z narzędziami i techniką zakładania poszczególnych elementów permakultury.
C-3Zapoznanie z zasadami życia zgodnego z naturą.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Projektowanie małego gospodarstwa funkcjonującego w oparciu o permakulturę. Wykorzystanie podwyższonych grządek, spirali zielarskiej. Zasady zakładania kompostów. Gatunki i odmiany owoców, warzyw, ziół i roślin ozdobnych przydatne w permakulturze.30
30
wykłady
T-W-1Idea i zasady permakultury jako systemu rolnictwa zgodnego z naturą. Główne zasady funkcjonowania gospodarstwa w permakulturze. Obieg naturalny w ogrodzie. Bioróżnorodność roślin. Wykorzystanie specyficznych odmian i gatunków oraz technologii uprawy. Przekształcanie terenu (tarasy, podwyższone zagony, spirala zielarska, ogrody na wodzie), traktowanie gleby i specyficzne metody poprawienia urodzajności (magazyn na próchnicę , nawozy zielone, komposty, biohumus), naturalna ochrona roślin (naturalni wrogowie, wyciągi roślinne).. Agroturystyczne gospodarstwo leśne. Wykorzystanie drewna. Uprawa grzybów i ziół. Uprawa roślin wodnych. Życie zgodne z naturą.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza literatury związanej z treściami wykładowymi10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: sprawozdanie z projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OG14-02_W01
Zna i rozumie zasady funkcjonowania środowiska utrzymywanego w permakulturze i ma wiedzę na temat stosowanych technik i narzędzi.
ABI_1A_W01, ABI_1A_W02C-1, C-3, C-2T-W-1, T-L-1M-5, M-2, M-1, M-4, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OG14-02_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę z różnych źródeł do uzyskania w warunkach permakultury produktów ogrodniczych o wysokich walorach prozdrowotnych.
ABI_1A_U07, ABI_1A_U08C-1, C-3, C-2T-L-1, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OG14-02_K01
Ma potrzebę ciągłego doskonalenia się i poszerzenia wiedzy na temat zdrowego stylu życia.
ABI_1A_K01, ABI_1A_K03C-3, C-2, C-1T-W-1, T-L-1M-5, M-4S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OG14-02_W01
Zna i rozumie zasady funkcjonowania środowiska utrzymywanego w permakulturze i ma wiedzę na temat stosowanych technik i narzędzi.
2,0
3,0Student zna i rozumie zasady permakultury a także ma pojęcie o podstawowych narzędziach i technikach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OG14-02_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę z różnych źródeł do uzyskania w warunkach permakultury produktów ogrodniczych o wysokich walorach prozdrowotnych.
2,0
3,0student potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu uprawy roślin ogrodniczych w gospodarstwie funkcjonującym wg zasad permakultury
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OG14-02_K01
Ma potrzebę ciągłego doskonalenia się i poszerzenia wiedzy na temat zdrowego stylu życia.
2,0
3,0Student ma małą potrzebę zdobywania wiedzy o zdrowym trybie życia, w zgodzie z naturą
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Holzer Sepp, Permakultura Seppa Holzera, Purana, 2014
  2. Zbigniew Przybylak, Tradycyjny ogród ekologiczny, Wydawnictwo Gaj, 2020
  3. Zbigniew Przybylak, 250 ekopreparatów na szkodniki i choroby, Wydawnictwo Gaj, 2020
  4. Katarzyna Bellingham, Ogród Bellingham. Jak uprawiać ogród w zgodzie z naturą, Wytwórnia, 2023
  5. Damien Dekarz, Permakultura w ogrodzie, Purana, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Łukasz Łuczaj, Dziki ogród, Nasza Księgarnia, 2022
  2. Johann i Sandra Peham, Permakultura i ogrodnictwo dzikie, Purana, 2021
  3. Damien Dekarz, Jadalny las, Purana, 2022

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projektowanie małego gospodarstwa funkcjonującego w oparciu o permakulturę. Wykorzystanie podwyższonych grządek, spirali zielarskiej. Zasady zakładania kompostów. Gatunki i odmiany owoców, warzyw, ziół i roślin ozdobnych przydatne w permakulturze.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Idea i zasady permakultury jako systemu rolnictwa zgodnego z naturą. Główne zasady funkcjonowania gospodarstwa w permakulturze. Obieg naturalny w ogrodzie. Bioróżnorodność roślin. Wykorzystanie specyficznych odmian i gatunków oraz technologii uprawy. Przekształcanie terenu (tarasy, podwyższone zagony, spirala zielarska, ogrody na wodzie), traktowanie gleby i specyficzne metody poprawienia urodzajności (magazyn na próchnicę , nawozy zielone, komposty, biohumus), naturalna ochrona roślin (naturalni wrogowie, wyciągi roślinne).. Agroturystyczne gospodarstwo leśne. Wykorzystanie drewna. Uprawa grzybów i ziół. Uprawa roślin wodnych. Życie zgodne z naturą.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza literatury związanej z treściami wykładowymi10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OG14-02_W01Zna i rozumie zasady funkcjonowania środowiska utrzymywanego w permakulturze i ma wiedzę na temat stosowanych technik i narzędzi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w organizmach oraz technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i ogrodniczej
ABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami prowadzenia permakultury ogrodniczej.
C-3Zapoznanie z zasadami życia zgodnego z naturą.
C-2Zaznajomienie z narzędziami i techniką zakładania poszczególnych elementów permakultury.
Treści programoweT-W-1Idea i zasady permakultury jako systemu rolnictwa zgodnego z naturą. Główne zasady funkcjonowania gospodarstwa w permakulturze. Obieg naturalny w ogrodzie. Bioróżnorodność roślin. Wykorzystanie specyficznych odmian i gatunków oraz technologii uprawy. Przekształcanie terenu (tarasy, podwyższone zagony, spirala zielarska, ogrody na wodzie), traktowanie gleby i specyficzne metody poprawienia urodzajności (magazyn na próchnicę , nawozy zielone, komposty, biohumus), naturalna ochrona roślin (naturalni wrogowie, wyciągi roślinne).. Agroturystyczne gospodarstwo leśne. Wykorzystanie drewna. Uprawa grzybów i ziół. Uprawa roślin wodnych. Życie zgodne z naturą.
T-L-1Projektowanie małego gospodarstwa funkcjonującego w oparciu o permakulturę. Wykorzystanie podwyższonych grządek, spirali zielarskiej. Zasady zakładania kompostów. Gatunki i odmiany owoców, warzyw, ziół i roślin ozdobnych przydatne w permakulturze.
Metody nauczaniaM-5ćwiczenia laboratoryjne
M-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-4dyskusja dydaktyczna
M-3wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawozdanie z projektu
S-1Ocena formująca: test
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie zasady permakultury a także ma pojęcie o podstawowych narzędziach i technikach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OG14-02_U01Potrafi wykorzystać wiedzę z różnych źródeł do uzyskania w warunkach permakultury produktów ogrodniczych o wysokich walorach prozdrowotnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
ABI_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu rolnictwa, ogrodnictwa i nauk o środowisku z wykorzystaniem metod oraz narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami prowadzenia permakultury ogrodniczej.
C-3Zapoznanie z zasadami życia zgodnego z naturą.
C-2Zaznajomienie z narzędziami i techniką zakładania poszczególnych elementów permakultury.
Treści programoweT-L-1Projektowanie małego gospodarstwa funkcjonującego w oparciu o permakulturę. Wykorzystanie podwyższonych grządek, spirali zielarskiej. Zasady zakładania kompostów. Gatunki i odmiany owoców, warzyw, ziół i roślin ozdobnych przydatne w permakulturze.
T-W-1Idea i zasady permakultury jako systemu rolnictwa zgodnego z naturą. Główne zasady funkcjonowania gospodarstwa w permakulturze. Obieg naturalny w ogrodzie. Bioróżnorodność roślin. Wykorzystanie specyficznych odmian i gatunków oraz technologii uprawy. Przekształcanie terenu (tarasy, podwyższone zagony, spirala zielarska, ogrody na wodzie), traktowanie gleby i specyficzne metody poprawienia urodzajności (magazyn na próchnicę , nawozy zielone, komposty, biohumus), naturalna ochrona roślin (naturalni wrogowie, wyciągi roślinne).. Agroturystyczne gospodarstwo leśne. Wykorzystanie drewna. Uprawa grzybów i ziół. Uprawa roślin wodnych. Życie zgodne z naturą.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: sprawozdanie z projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu uprawy roślin ogrodniczych w gospodarstwie funkcjonującym wg zasad permakultury
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OG14-02_K01Ma potrzebę ciągłego doskonalenia się i poszerzenia wiedzy na temat zdrowego stylu życia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
ABI_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego do innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z zasadami życia zgodnego z naturą.
C-2Zaznajomienie z narzędziami i techniką zakładania poszczególnych elementów permakultury.
C-1Zapoznanie studenta z zasadami prowadzenia permakultury ogrodniczej.
Treści programoweT-W-1Idea i zasady permakultury jako systemu rolnictwa zgodnego z naturą. Główne zasady funkcjonowania gospodarstwa w permakulturze. Obieg naturalny w ogrodzie. Bioróżnorodność roślin. Wykorzystanie specyficznych odmian i gatunków oraz technologii uprawy. Przekształcanie terenu (tarasy, podwyższone zagony, spirala zielarska, ogrody na wodzie), traktowanie gleby i specyficzne metody poprawienia urodzajności (magazyn na próchnicę , nawozy zielone, komposty, biohumus), naturalna ochrona roślin (naturalni wrogowie, wyciągi roślinne).. Agroturystyczne gospodarstwo leśne. Wykorzystanie drewna. Uprawa grzybów i ziół. Uprawa roślin wodnych. Życie zgodne z naturą.
T-L-1Projektowanie małego gospodarstwa funkcjonującego w oparciu o permakulturę. Wykorzystanie podwyższonych grządek, spirali zielarskiej. Zasady zakładania kompostów. Gatunki i odmiany owoców, warzyw, ziół i roślin ozdobnych przydatne w permakulturze.
Metody nauczaniaM-5ćwiczenia laboratoryjne
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawozdanie z projektu
S-1Ocena formująca: test
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma małą potrzebę zdobywania wiedzy o zdrowym trybie życia, w zgodzie z naturą
3,5
4,0
4,5
5,0