Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja ogrodnicza

Sylabus przedmiotu Socjoogrodnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Socjoogrodnictwo
Specjalność Produkcja ogrodnicza
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin. Znajomość regulacji procesów życiowych roślin, reakcji na stresy środowiskowe oraz fizjologii wzrostu i rozwoju roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze znaczeniem i wykorzystaniem roślin ogrodniczych w socjoogrodnictwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Znaczenie i sposoby wykorzystania gatunków ozdobnych roślin w socjoogrodnictwie. Rola i sposoby wykorzystania gatunków drzew i krzewów owocowych w socjoogrodnictwie. Znaczenie i wykorzystanie gatunków roślin leczniczych i warzywnych w socjoogrodnictwie.30
30
wykłady
T-W-1Kulturalne aspekty ogrodnictwa. Oddziaływania roślina-człowiek. Wpływ roślin na zdrowie fizyczne, psychiczne i zachowanie człowieka oraz stosunki międzyludzkie. Edukacja socjalna, wybrane aspekty socjologii miast i wsi oraz aspekty kulturalne ogrodnictwa. Oddziaływanie roślin i środowiska naturalnego na jednostkę, społeczność i otoczenie. Metody oceny wpływu roślin i środowiska naturalnego na ludzi.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza literatury związanej z treściami wykładowymi10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin) Metody praktyczne (pokaz)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: projekt
S-2Ocena podsumowująca: test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OG14-01_W01
Student wymienia i charakteryzuje gatunki roślin odpowiednich dla celów socjoogrodnictwa ze szczególnym uwzględnieniem ich biologii i cech sensorycznych
ABI_1A_W01, ABI_1A_W02C-1T-W-1, T-L-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OG14-01_U01
Student potrafi dobrać gatunki roślin z poszczególnych grup uprawowych w aspekcie socjoogrodnictwa
ABI_1A_U07, ABI_1A_U08C-1T-W-1, T-L-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OG14-01_K01
Student wykazuje aktywność i inwencję w planowaniu i realizacji działań dla siebie i innych
ABI_1A_K01, ABI_1A_K03C-1T-L-1, T-W-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OG14-01_W01
Student wymienia i charakteryzuje gatunki roślin odpowiednich dla celów socjoogrodnictwa ze szczególnym uwzględnieniem ich biologii i cech sensorycznych
2,0
3,0Student wymienia i charakteryzuje podstawowe gatunki roślin odpowiednich dla celów socjoogrodnictwa
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OG14-01_U01
Student potrafi dobrać gatunki roślin z poszczególnych grup uprawowych w aspekcie socjoogrodnictwa
2,0
3,0Student potrafi dobrać podstawowe gatunki roślin z poszczególnych grup uprawowych w aspekcie socjoogrodnictwa
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OG14-01_K01
Student wykazuje aktywność i inwencję w planowaniu i realizacji działań dla siebie i innych
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym wykazuje aktywność i inwencję w planowaniu i realizacji działań dla siebie i innych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Płoszaj-Witkowska Beata, Hortiterapia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko- -Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2017
  2. Agnieszka Krzymińska, Hortiterapia jako element wspomagający leczenie tradycyjne, RHYTMOS, 2017
  3. Wolfgang Kawollek, Wielka księga ogrodnika i działkowca : praktyczny poradnik, Wydawnictwo Publicat, Poznań, 2017
  4. Grzyb Zygmunt Stanisław, Ogrodnictwo : wybrane zagadnienia : praca zbiorowa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Humanistycznej im. prof. Szczepana Aleksandra Pieniążka, 2016
  5. Augustyn Mika, ABC sadownictwa, Hortpress, Warszawa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Maria Kuleczka-Raszewska, Ogrodoterapia. Scenariusze zajęć i zabaw dla przedszkolaków, w tym dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną i autyzmem, Difin, 2019
  2. Piet Oudolf, Noël Kingsbury, Landscapes, Thames and Hudson, London, 2021
  3. Steffen Guido Fleischhauer, Astrid Süßmuth, Roland Spiegelberger, Claudia Gassner, Viola Nehrbaß, 50 najpopularniejszch jadalnych roślin dziko rosnących : sposób korzystania z różnych części roślin, przepisy kulinarne, właściwości lecznicze i kalendarz zbiorów, Vital Gwarancja Zdrowia, Białystok, 2021

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Znaczenie i sposoby wykorzystania gatunków ozdobnych roślin w socjoogrodnictwie. Rola i sposoby wykorzystania gatunków drzew i krzewów owocowych w socjoogrodnictwie. Znaczenie i wykorzystanie gatunków roślin leczniczych i warzywnych w socjoogrodnictwie.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kulturalne aspekty ogrodnictwa. Oddziaływania roślina-człowiek. Wpływ roślin na zdrowie fizyczne, psychiczne i zachowanie człowieka oraz stosunki międzyludzkie. Edukacja socjalna, wybrane aspekty socjologii miast i wsi oraz aspekty kulturalne ogrodnictwa. Oddziaływanie roślin i środowiska naturalnego na jednostkę, społeczność i otoczenie. Metody oceny wpływu roślin i środowiska naturalnego na ludzi.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza literatury związanej z treściami wykładowymi10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OG14-01_W01Student wymienia i charakteryzuje gatunki roślin odpowiednich dla celów socjoogrodnictwa ze szczególnym uwzględnieniem ich biologii i cech sensorycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w organizmach oraz technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i ogrodniczej
ABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze znaczeniem i wykorzystaniem roślin ogrodniczych w socjoogrodnictwie
Treści programoweT-W-1Kulturalne aspekty ogrodnictwa. Oddziaływania roślina-człowiek. Wpływ roślin na zdrowie fizyczne, psychiczne i zachowanie człowieka oraz stosunki międzyludzkie. Edukacja socjalna, wybrane aspekty socjologii miast i wsi oraz aspekty kulturalne ogrodnictwa. Oddziaływanie roślin i środowiska naturalnego na jednostkę, społeczność i otoczenie. Metody oceny wpływu roślin i środowiska naturalnego na ludzi.
T-L-1Znaczenie i sposoby wykorzystania gatunków ozdobnych roślin w socjoogrodnictwie. Rola i sposoby wykorzystania gatunków drzew i krzewów owocowych w socjoogrodnictwie. Znaczenie i wykorzystanie gatunków roślin leczniczych i warzywnych w socjoogrodnictwie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin) Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: projekt
S-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia i charakteryzuje podstawowe gatunki roślin odpowiednich dla celów socjoogrodnictwa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OG14-01_U01Student potrafi dobrać gatunki roślin z poszczególnych grup uprawowych w aspekcie socjoogrodnictwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
ABI_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu rolnictwa, ogrodnictwa i nauk o środowisku z wykorzystaniem metod oraz narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze znaczeniem i wykorzystaniem roślin ogrodniczych w socjoogrodnictwie
Treści programoweT-W-1Kulturalne aspekty ogrodnictwa. Oddziaływania roślina-człowiek. Wpływ roślin na zdrowie fizyczne, psychiczne i zachowanie człowieka oraz stosunki międzyludzkie. Edukacja socjalna, wybrane aspekty socjologii miast i wsi oraz aspekty kulturalne ogrodnictwa. Oddziaływanie roślin i środowiska naturalnego na jednostkę, społeczność i otoczenie. Metody oceny wpływu roślin i środowiska naturalnego na ludzi.
T-L-1Znaczenie i sposoby wykorzystania gatunków ozdobnych roślin w socjoogrodnictwie. Rola i sposoby wykorzystania gatunków drzew i krzewów owocowych w socjoogrodnictwie. Znaczenie i wykorzystanie gatunków roślin leczniczych i warzywnych w socjoogrodnictwie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin) Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: projekt
S-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać podstawowe gatunki roślin z poszczególnych grup uprawowych w aspekcie socjoogrodnictwa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OG14-01_K01Student wykazuje aktywność i inwencję w planowaniu i realizacji działań dla siebie i innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
ABI_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego do innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze znaczeniem i wykorzystaniem roślin ogrodniczych w socjoogrodnictwie
Treści programoweT-L-1Znaczenie i sposoby wykorzystania gatunków ozdobnych roślin w socjoogrodnictwie. Rola i sposoby wykorzystania gatunków drzew i krzewów owocowych w socjoogrodnictwie. Znaczenie i wykorzystanie gatunków roślin leczniczych i warzywnych w socjoogrodnictwie.
T-W-1Kulturalne aspekty ogrodnictwa. Oddziaływania roślina-człowiek. Wpływ roślin na zdrowie fizyczne, psychiczne i zachowanie człowieka oraz stosunki międzyludzkie. Edukacja socjalna, wybrane aspekty socjologii miast i wsi oraz aspekty kulturalne ogrodnictwa. Oddziaływanie roślin i środowiska naturalnego na jednostkę, społeczność i otoczenie. Metody oceny wpływu roślin i środowiska naturalnego na ludzi.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin) Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: projekt
S-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym wykazuje aktywność i inwencję w planowaniu i realizacji działań dla siebie i innych
3,5
4,0
4,5
5,0