Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja ogrodnicza
Sylabus przedmiotu Właściwości dietetyczne i lecznicze roślin ogrodniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Właściwości dietetyczne i lecznicze roślin ogrodniczych | ||
Specjalność | Produkcja ogrodnicza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień wiązanych z uprawą roślin ogrodniczych, fizjologii roślin i biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uświadomienie potrzeby regularnego spożywania produktów ogrodniczych oraz kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych. |
C-2 | Charakterystyka ważniejszych związków biologicznie czynnych występujących w produktach ogrodniczych. |
C-3 | Znaczenie prawidłowego terminu i techniki zbioru, przechowywania i przygotowania do sprzedaży w ocenie jakości i wartości biologicznej produktów ogrodniczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena jakości i wartości biologicznej produktów ogrodniczych po zbiorze i przechowywaniu. | 24 |
T-L-2 | Pakowanie i przygotowanie do sprzedaży produktów ogrodniczych o wysokiej wartości biologicznej. | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie produktów ogrodniczych w żywieniu człowiek oraz ich spożycie w kraju i na świecie. Związki odżywcze i biologicznieaktywne występujące w produktach ogrodniczych. Wpływ czynników środowiska i uprawowych na jakość oraz wartość biologiczną i odżywczą produktów ogrodniczych. | 6 |
T-W-2 | Charakterystyka właściwości dietetycznych i prozdrowotnych poszczególnych grup roślin ogrodniczych - warzywa, kiełki roślinne, "mikroliście", owoce oraz kwiaty jadalne. | 9 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | metody eksponujące - zdjęcia, prezentacja multimedialna, materiał roślinny |
M-3 | metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką przedmiotu |
M-4 | matody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawozdania z ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: kolokwium obejmujące tematykę wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG13-03_W01 Student posiada wiedzę na temat związków aktywnych oraz wpływu czynników uprawowych i obróbki pozbiorczej na jakość i właściwości prozdrowotne produktów ogrodniczych. | ABI_1A_W02, ABI_1A_W03 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-2, T-W-1, T-L-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG13-03_U01 Student posiadł umiejętność prawidłowej oceny jakości i wartości biologicznej produktów ogrodniczych. | ABI_1A_U07, ABI_1A_U08 | — | — | C-3, C-2 | T-L-1, T-L-2 | M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG13-03_K01 Student ma świadomość znaczenia zdobytej wiedzy i umiejętności w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych. | ABI_1A_K01 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG13-03_W01 Student posiada wiedzę na temat związków aktywnych oraz wpływu czynników uprawowych i obróbki pozbiorczej na jakość i właściwości prozdrowotne produktów ogrodniczych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wymaganą wiedzę na poziomie podstawowym, pozwalającym na zaliczenie efektu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG13-03_U01 Student posiadł umiejętność prawidłowej oceny jakości i wartości biologicznej produktów ogrodniczych. | 2,0 | |
3,0 | Student wykorzystyje odpowiednie metody do oceny jakości i wartości biologicznej produktów ogrodniczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG13-03_K01 Student ma świadomość znaczenia zdobytej wiedzy i umiejętności w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę i osiągnął umiejętności w stopniu podstawowym. Nie wykazuje większego zainteresowania omawianymi zagadnieniami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wilska-Jeszka J. (red. Sikorski Z., Polifenole, glukozynolany i inne związki prozdrowotne i antyżywieniowe. Chemia żywności t.1. Składniki żywności, Wydaw. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
- Metodyki oceny związków chemicznych w roślinach
- Aszkiewicz E., Warzywa źródło witamin, PWRiL, Poznań, 2002
Literatura dodatkowa
- Pitchford P., Odżywianie dla zdrowia, Wydaw. Galaktyka Sp. z o.o., 2013