Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja ogrodnicza

Sylabus przedmiotu Technologie prośrodowiskowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie prośrodowiskowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw chemii, biochemii, mikrobiologii, fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z najpopularniejszymi i najnowocześniejszymi technologiami stosowanymi w ochronie powietrza, wód, rekultywacji gleb, gospodarowaniu odpadami oraz przy produkcji energii ze źródeł odnawialnych
C-2Nabycie umiejętności wykonywania prostych ćwiczeń i obliczeń związanych z procesami ograniczania lub likwidacji zanieczyszczeń oraz interpretacji wyników badań i wyciągania z nich wniosków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Skrining drobnoustrojów ropochodnych2
T-L-2Degradacja LZO przez wybrane drobnoustroje2
T-L-3Gradientowa metoda izolacji szczpów do procesów rozkładu ksenobiotyków.4
T-L-4Wpływ zanieczyszczeń na mikrobiom środowiska2
T-L-5Adsorpcja kwasu octowego z roztworów wodnych na węglu aktywnym4
T-L-6Koagulacja zanieczyszczeń. Dobór optymalnej dawki koagulanta.4
T-L-7Odżelazianie wody metodą napowietrzania otwartego4
T-L-8Neutralizacja ścieków w warunkach statycznych4
T-L-9Zagospodarowanie odpadów. Analiza techniczna- oznaczanie wilgotności analitycznej, części lotnych i popiołu. Badanie wyciągu wodnego z popiołów.4
30
wykłady
T-W-1Technologia wody i ścieków. Procesy odnowy i uzdatniania wody. Oczyszczanie ścieków komunalnych i przemysłowych. Przykładowe układy technologiczne i najnowocześniejsze rozwiązania. Metody rekultywacji wód powierzchniowych.10
T-W-2Systemy oczyszczania gazów spalinowych - wysoekefektywne i proekologiczne paleniska, metody oczyszczania gazów spalinowych efektywność metod, zalety i wady.2
T-W-3Technologie niskodpadowe i bezodpadowe -zielona chemia, gospodarcze wykorzystanie odpadów, technologie unieszkodliwiania odpadów stałych - metody termicznego i termokatalityczne.4
T-W-4Energia ze źródeł odnawialnych. Podział i źródła energii odnawialnej. Praktyczne wykorzystanie energii odnawialnej, rozwiązania techniczne i technologiczne, przykłady instalacji.4
T-W-5Technologie z wykorzystaniem mikroorganizmów. Biofiltracja LZO. Biodegradacja substancji ropopochodnych i pestycydów. Skrinig mikroorganizmów degradujacych substancje ksenobiotyczne.10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne analizowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz dyskusja dydaktyczna
M-2Metody praktyczne (wykonywanie przez studenta ćwiczeń laboratoryjnych i przedmiotowych, opracowywanie i interpretacja wyników, wykonywanie obliczeń).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena wyników, opracowania i intrpretacji przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C19-01_W01
Ma poszerzoną wiedzę z najpopularniejszych i najnowocześniejszych technologii prośrodowiskowych umożliwiających realizację strategii zrównoważonego rozwoju oraz czystego wytwarzania
ABI_1A_W02C-1T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C19-01_U01
Ma umiejętność wyważania proporcji między sposobami przeciwdziałania zanieczyszczeniu środowiska w kontekście produkcji rolniczej i orgodniczej oraz podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, przeprowadzać ich intrpretację oraz formułować wynikające z nich wnioski.
ABI_1A_U04, ABI_1A_U06C-2T-L-8, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-9, T-L-3, T-L-1, T-L-4M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C19-01_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu technologii ograniczania zanieczyszczania środowiska oraz ma świadomość jej znaczenia w rozwiązywaniu problemów inżynierkich i technicznych związanych z produkcją rolniczą i ogodniczą oraz jest gotów do wymagania od siebie i od innych odpowiedzialności za jej uwzględnianie przy realizacji celów zawodowych
ABI_1A_K01, ABI_1A_K03C-1, C-2T-L-5, T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-L-6, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C19-01_W01
Ma poszerzoną wiedzę z najpopularniejszych i najnowocześniejszych technologii prośrodowiskowych umożliwiających realizację strategii zrównoważonego rozwoju oraz czystego wytwarzania
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę z najpopularniejszych i najnowocześniejszych technologii prośrodowiskowych umożliwiających realizację strategii zrównoważonego rozwoju oraz czystego wytwarzania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C19-01_U01
Ma umiejętność wyważania proporcji między sposobami przeciwdziałania zanieczyszczeniu środowiska w kontekście produkcji rolniczej i orgodniczej oraz podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, przeprowadzać ich intrpretację oraz formułować wynikające z nich wnioski.
2,0
3,0Ma dostateczną umiejętność wyważania proporcji między sposobami przeciwdziałania zanieczyszczeniu środowiska w kontekście produkcji rolniczej i orgodniczej oraz podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, przeprowadzać ich intrpretację oraz formułować wynikające z nich wnioski
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C19-01_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu technologii ograniczania zanieczyszczania środowiska oraz ma świadomość jej znaczenia w rozwiązywaniu problemów inżynierkich i technicznych związanych z produkcją rolniczą i ogodniczą oraz jest gotów do wymagania od siebie i od innych odpowiedzialności za jej uwzględnianie przy realizacji celów zawodowych
2,0
3,0Jest w dostateczny sposób gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu technologii ograniczania zanieczyszczania środowiska oraz ma świadomość jej znaczenia w rozwiązywaniu problemów inżynierkich i technicznych związanych z produkcją rolniczą i ogodniczą oraz jest gotów do wymagania od siebie i od innych odpowiedzialności za jej uwzględnianie przy realizacji celów zawodowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inzynierii i ochrony środowiska tom 1., WNT, Warszawa 2007, 2011
  2. Anielak A.M., Wysokoefektywne metody oczyszczania wody, PWN, Warszawa, 2015
  3. Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, PWN, Warszawa, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Barkiewicz P. Umiejewska K., Oczyszczanie ścieków przemysłowych, PWN, Warszawa, 2020

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Skrining drobnoustrojów ropochodnych2
T-L-2Degradacja LZO przez wybrane drobnoustroje2
T-L-3Gradientowa metoda izolacji szczpów do procesów rozkładu ksenobiotyków.4
T-L-4Wpływ zanieczyszczeń na mikrobiom środowiska2
T-L-5Adsorpcja kwasu octowego z roztworów wodnych na węglu aktywnym4
T-L-6Koagulacja zanieczyszczeń. Dobór optymalnej dawki koagulanta.4
T-L-7Odżelazianie wody metodą napowietrzania otwartego4
T-L-8Neutralizacja ścieków w warunkach statycznych4
T-L-9Zagospodarowanie odpadów. Analiza techniczna- oznaczanie wilgotności analitycznej, części lotnych i popiołu. Badanie wyciągu wodnego z popiołów.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Technologia wody i ścieków. Procesy odnowy i uzdatniania wody. Oczyszczanie ścieków komunalnych i przemysłowych. Przykładowe układy technologiczne i najnowocześniejsze rozwiązania. Metody rekultywacji wód powierzchniowych.10
T-W-2Systemy oczyszczania gazów spalinowych - wysoekefektywne i proekologiczne paleniska, metody oczyszczania gazów spalinowych efektywność metod, zalety i wady.2
T-W-3Technologie niskodpadowe i bezodpadowe -zielona chemia, gospodarcze wykorzystanie odpadów, technologie unieszkodliwiania odpadów stałych - metody termicznego i termokatalityczne.4
T-W-4Energia ze źródeł odnawialnych. Podział i źródła energii odnawialnej. Praktyczne wykorzystanie energii odnawialnej, rozwiązania techniczne i technologiczne, przykłady instalacji.4
T-W-5Technologie z wykorzystaniem mikroorganizmów. Biofiltracja LZO. Biodegradacja substancji ropopochodnych i pestycydów. Skrinig mikroorganizmów degradujacych substancje ksenobiotyczne.10
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne analizowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C19-01_W01Ma poszerzoną wiedzę z najpopularniejszych i najnowocześniejszych technologii prośrodowiskowych umożliwiających realizację strategii zrównoważonego rozwoju oraz czystego wytwarzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z najpopularniejszymi i najnowocześniejszymi technologiami stosowanymi w ochronie powietrza, wód, rekultywacji gleb, gospodarowaniu odpadami oraz przy produkcji energii ze źródeł odnawialnych
Treści programoweT-W-5Technologie z wykorzystaniem mikroorganizmów. Biofiltracja LZO. Biodegradacja substancji ropopochodnych i pestycydów. Skrinig mikroorganizmów degradujacych substancje ksenobiotyczne.
T-W-4Energia ze źródeł odnawialnych. Podział i źródła energii odnawialnej. Praktyczne wykorzystanie energii odnawialnej, rozwiązania techniczne i technologiczne, przykłady instalacji.
T-W-3Technologie niskodpadowe i bezodpadowe -zielona chemia, gospodarcze wykorzystanie odpadów, technologie unieszkodliwiania odpadów stałych - metody termicznego i termokatalityczne.
T-W-2Systemy oczyszczania gazów spalinowych - wysoekefektywne i proekologiczne paleniska, metody oczyszczania gazów spalinowych efektywność metod, zalety i wady.
T-W-1Technologia wody i ścieków. Procesy odnowy i uzdatniania wody. Oczyszczanie ścieków komunalnych i przemysłowych. Przykładowe układy technologiczne i najnowocześniejsze rozwiązania. Metody rekultywacji wód powierzchniowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę z najpopularniejszych i najnowocześniejszych technologii prośrodowiskowych umożliwiających realizację strategii zrównoważonego rozwoju oraz czystego wytwarzania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C19-01_U01Ma umiejętność wyważania proporcji między sposobami przeciwdziałania zanieczyszczeniu środowiska w kontekście produkcji rolniczej i orgodniczej oraz podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, przeprowadzać ich intrpretację oraz formułować wynikające z nich wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U04Potrafi wykrywać związki i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i na tej podstawie tworzyć modele komputerowe i przeprowadzać ich symulacje
ABI_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wykonywania prostych ćwiczeń i obliczeń związanych z procesami ograniczania lub likwidacji zanieczyszczeń oraz interpretacji wyników badań i wyciągania z nich wniosków
Treści programoweT-L-8Neutralizacja ścieków w warunkach statycznych
T-L-2Degradacja LZO przez wybrane drobnoustroje
T-L-6Koagulacja zanieczyszczeń. Dobór optymalnej dawki koagulanta.
T-L-5Adsorpcja kwasu octowego z roztworów wodnych na węglu aktywnym
T-L-7Odżelazianie wody metodą napowietrzania otwartego
T-L-9Zagospodarowanie odpadów. Analiza techniczna- oznaczanie wilgotności analitycznej, części lotnych i popiołu. Badanie wyciągu wodnego z popiołów.
T-L-3Gradientowa metoda izolacji szczpów do procesów rozkładu ksenobiotyków.
T-L-1Skrining drobnoustrojów ropochodnych
T-L-4Wpływ zanieczyszczeń na mikrobiom środowiska
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (wykonywanie przez studenta ćwiczeń laboratoryjnych i przedmiotowych, opracowywanie i interpretacja wyników, wykonywanie obliczeń).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wyników, opracowania i intrpretacji przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma dostateczną umiejętność wyważania proporcji między sposobami przeciwdziałania zanieczyszczeniu środowiska w kontekście produkcji rolniczej i orgodniczej oraz podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, przeprowadzać ich intrpretację oraz formułować wynikające z nich wnioski
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C19-01_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu technologii ograniczania zanieczyszczania środowiska oraz ma świadomość jej znaczenia w rozwiązywaniu problemów inżynierkich i technicznych związanych z produkcją rolniczą i ogodniczą oraz jest gotów do wymagania od siebie i od innych odpowiedzialności za jej uwzględnianie przy realizacji celów zawodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
ABI_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego do innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z najpopularniejszymi i najnowocześniejszymi technologiami stosowanymi w ochronie powietrza, wód, rekultywacji gleb, gospodarowaniu odpadami oraz przy produkcji energii ze źródeł odnawialnych
C-2Nabycie umiejętności wykonywania prostych ćwiczeń i obliczeń związanych z procesami ograniczania lub likwidacji zanieczyszczeń oraz interpretacji wyników badań i wyciągania z nich wniosków
Treści programoweT-L-5Adsorpcja kwasu octowego z roztworów wodnych na węglu aktywnym
T-L-9Zagospodarowanie odpadów. Analiza techniczna- oznaczanie wilgotności analitycznej, części lotnych i popiołu. Badanie wyciągu wodnego z popiołów.
T-L-1Skrining drobnoustrojów ropochodnych
T-L-2Degradacja LZO przez wybrane drobnoustroje
T-W-3Technologie niskodpadowe i bezodpadowe -zielona chemia, gospodarcze wykorzystanie odpadów, technologie unieszkodliwiania odpadów stałych - metody termicznego i termokatalityczne.
T-W-2Systemy oczyszczania gazów spalinowych - wysoekefektywne i proekologiczne paleniska, metody oczyszczania gazów spalinowych efektywność metod, zalety i wady.
T-W-1Technologia wody i ścieków. Procesy odnowy i uzdatniania wody. Oczyszczanie ścieków komunalnych i przemysłowych. Przykładowe układy technologiczne i najnowocześniejsze rozwiązania. Metody rekultywacji wód powierzchniowych.
T-W-5Technologie z wykorzystaniem mikroorganizmów. Biofiltracja LZO. Biodegradacja substancji ropopochodnych i pestycydów. Skrinig mikroorganizmów degradujacych substancje ksenobiotyczne.
T-L-4Wpływ zanieczyszczeń na mikrobiom środowiska
T-L-7Odżelazianie wody metodą napowietrzania otwartego
T-L-8Neutralizacja ścieków w warunkach statycznych
T-L-3Gradientowa metoda izolacji szczpów do procesów rozkładu ksenobiotyków.
T-L-6Koagulacja zanieczyszczeń. Dobór optymalnej dawki koagulanta.
T-W-4Energia ze źródeł odnawialnych. Podział i źródła energii odnawialnej. Praktyczne wykorzystanie energii odnawialnej, rozwiązania techniczne i technologiczne, przykłady instalacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz dyskusja dydaktyczna
M-2Metody praktyczne (wykonywanie przez studenta ćwiczeń laboratoryjnych i przedmiotowych, opracowywanie i interpretacja wyników, wykonywanie obliczeń).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wyników, opracowania i intrpretacji przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest w dostateczny sposób gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu technologii ograniczania zanieczyszczania środowiska oraz ma świadomość jej znaczenia w rozwiązywaniu problemów inżynierkich i technicznych związanych z produkcją rolniczą i ogodniczą oraz jest gotów do wymagania od siebie i od innych odpowiedzialności za jej uwzględnianie przy realizacji celów zawodowych
3,5
4,0
4,5
5,0