Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja ogrodnicza

Sylabus przedmiotu Meteorologia i klimatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Meteorologia i klimatologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,20zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 15 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z geografii fizycznej z zakresu szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy na temat podstawowych zjawisk i procesów zachodzących w atmosferze.
C-2Posługiwanie się podstawowymi technikami pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz standardowymi metodami ich opracowania i zastosowania.
C-3Nabycie umiejętności opisu i interpretacji zjawisk i procesów meteorologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizacja sieci pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Zasady prowadzenia pomiarów instrumentalnych i obserwacji wizualnych, reprezentatywność wyników.2
T-A-2Przyrządy, metodyka pomiarów oraz opracowania podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych: promieniowania, usłonecznienia, temperatury powietrza i gleby, wilgotności powietrza, zachmurzenia, opadów atmosferycznych, ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru.13
15
laboratoria
T-L-1Serwisy pogodowe. Analiza i interpretacja map synoptycznych. Prognoza pogody. Źródła danych meteorologicznych, klimatologicznych - światowe bazy danych. Możliwości wykorzystania oraz sposób interpretacji.4
T-L-2Graficzne metody prezentacji wyników (klimatogramy, diagramy Waltera-Lietha, tautochrony) i ich interpretacja.2
T-L-3Klasyfikacja warunków termicznych wybranej stacji.2
T-L-4Ocena zmienności wybranych elementów meteorologicznych w funkcji czasu.2
T-L-5Opracowanie warunków anemometrycznych wybranej stacji.2
T-L-6Kreślenie map wybranych elementów klimatu.2
T-L-7Analiza materiałów źródłowych z zakresu elementów i zjawisk meteorologicznych - Biuletyny IMGW-PIB, atlasy.1
15
wykłady
T-W-1Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słonca, Ziemii i atmosfery i jego zmiany w różnych regionach kraju.2
T-W-2Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby.2
T-W-3Warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny.4
T-W-4Procesy adiabatyczne i stany równowagi w atmosferze.2
T-W-5Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego i ich wpływ na bilans promieniowania, bilans cieplny i wilgotnosciowy.2
T-W-6Globalne, regionalne i lokalne skutki zanieczyszczenia atmosfery- efekt cieplarniany, zubożenie warstwy ozonowej, kwaśne deszcze, zjawiska smogu3
T-W-7Ogólna cyrkulacja atmosferyczna i powstawanie układów barycznych3
T-W-8Geograficznem radiacyjne i cyrkulacyjne czynniki klimatu. Procesy klimatotwórcze2
T-W-9Strefy klimatyczne i klasyfikacje klimatów. Charakterystyczne cechy klimatu Polski. Typy pogody w Polsce.2
T-W-10Obserwowane i przewidywane zmiany klimatu w skalach: globalnej, regionalnej i lokalnej4
T-W-11Ekstremalne i niekorzystne elementy i zjawiska meteorologiczne2
T-W-12Charakterystyczne cechy topoklimatu obszarów miejskich i przemysłowych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-A-3Konsultacje2
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć15
A-L-3Opracowanie konspektów ćwiczeń18
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia18
A-W-3Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod eksponujących (film) i aktywizujących (dyskusja dydaktyczna).
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem podstawowych przyrządów meteorologicznych i demonstracją zasad wykonywania pomiarów.
M-3Ćwiczenia: metody eksponujące z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem internetu - serwery pogodowe, analiza map synoptycznych, bazy danych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawdzianów (część audytoryjna).
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń z części audytoryjnej.
S-4Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń z części laboratoryjnej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_B06a_W01
Student nazywa i charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne. Identyfikuje czynniki oraz procesy atmosferyczne kształtujące określone stany pogody i typy klimatu w skali globalnej i regionalnej.
ABI_1A_W01C-1T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-W-10, T-W-5, T-W-11, T-L-2, T-L-7, T-W-9, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-A-2, T-W-8, T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-12, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_B06a_U01
Student posiada umiejętność doboru, opracowywania i metod przedstawiania głównych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu.
ABI_1A_U07, ABI_1A_U06C-2, C-3T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-A-1, T-A-2, T-L-5, T-L-3, T-L-7, T-L-1M-2, M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_B06a_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
ABI_1A_K01C-3T-L-3, T-L-1, T-A-1, T-L-7, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-A-2M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_B06a_W01
Student nazywa i charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne. Identyfikuje czynniki oraz procesy atmosferyczne kształtujące określone stany pogody i typy klimatu w skali globalnej i regionalnej.
2,0
3,0Student nazywa elementy i zjawiska atmosferyczne, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Tłumaczy różnice pomiędzy pogodą i klimatem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_B06a_U01
Student posiada umiejętność doboru, opracowywania i metod przedstawiania głównych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu.
2,0
3,0Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje zaledwie pojedyncze ich cechy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_B06a_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kożuchowski K., Meteorologia i kimatologia, PWN, Warszawa, 2023
  2. Wołoszyn E., Meteorologia i kllimatologia w zarysie, Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2009
  3. Kożuchowski K., Klimat Polski. Nowe spojrzenie, PWN, Warszawa, 2011
  4. https://www.imgw.pl/

Literatura dodatkowa

  1. Koźmiński C., Michalska B., Agrometeorologia i klimatologia, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2008, II uzupełnione
  2. Woś A., Meteorologia dla geografów, PWN, Warszawa, 2006, Wyd V poprawione
  3. Bac S., Rojek M., Meteorologia i klimatologia w inżynierii środowiska, Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2012, II, poprawione i rozszerzone
  4. Kossowska - Cezak U., Wstęp do meteorologii i klimatologii., Wydawnictwo UW, Warszawa, 2000
  5. Martyn D., Klimaty kuli ziemskiej, PWN, Warszawa, 2000, III poprawione, rozdział I Charakterystyka klimatów
  6. Koźmiński C., Michalska B. (red.), Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, ZAPOL, Szczecin, 2004
  7. Tomczyk A., Bednorz E. (red.), Atlas klimatu Polski (1991-2020), Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2022
  8. Sorbjan Z., Meteorologia dla każdego. Opowieści, teorie i proste doświadczenia., Prószyński i S-ka, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizacja sieci pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Zasady prowadzenia pomiarów instrumentalnych i obserwacji wizualnych, reprezentatywność wyników.2
T-A-2Przyrządy, metodyka pomiarów oraz opracowania podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych: promieniowania, usłonecznienia, temperatury powietrza i gleby, wilgotności powietrza, zachmurzenia, opadów atmosferycznych, ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru.13
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Serwisy pogodowe. Analiza i interpretacja map synoptycznych. Prognoza pogody. Źródła danych meteorologicznych, klimatologicznych - światowe bazy danych. Możliwości wykorzystania oraz sposób interpretacji.4
T-L-2Graficzne metody prezentacji wyników (klimatogramy, diagramy Waltera-Lietha, tautochrony) i ich interpretacja.2
T-L-3Klasyfikacja warunków termicznych wybranej stacji.2
T-L-4Ocena zmienności wybranych elementów meteorologicznych w funkcji czasu.2
T-L-5Opracowanie warunków anemometrycznych wybranej stacji.2
T-L-6Kreślenie map wybranych elementów klimatu.2
T-L-7Analiza materiałów źródłowych z zakresu elementów i zjawisk meteorologicznych - Biuletyny IMGW-PIB, atlasy.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słonca, Ziemii i atmosfery i jego zmiany w różnych regionach kraju.2
T-W-2Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby.2
T-W-3Warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny.4
T-W-4Procesy adiabatyczne i stany równowagi w atmosferze.2
T-W-5Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego i ich wpływ na bilans promieniowania, bilans cieplny i wilgotnosciowy.2
T-W-6Globalne, regionalne i lokalne skutki zanieczyszczenia atmosfery- efekt cieplarniany, zubożenie warstwy ozonowej, kwaśne deszcze, zjawiska smogu3
T-W-7Ogólna cyrkulacja atmosferyczna i powstawanie układów barycznych3
T-W-8Geograficznem radiacyjne i cyrkulacyjne czynniki klimatu. Procesy klimatotwórcze2
T-W-9Strefy klimatyczne i klasyfikacje klimatów. Charakterystyczne cechy klimatu Polski. Typy pogody w Polsce.2
T-W-10Obserwowane i przewidywane zmiany klimatu w skalach: globalnej, regionalnej i lokalnej4
T-W-11Ekstremalne i niekorzystne elementy i zjawiska meteorologiczne2
T-W-12Charakterystyczne cechy topoklimatu obszarów miejskich i przemysłowych2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-A-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć15
A-L-3Opracowanie konspektów ćwiczeń18
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia18
A-W-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_B06a_W01Student nazywa i charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne. Identyfikuje czynniki oraz procesy atmosferyczne kształtujące określone stany pogody i typy klimatu w skali globalnej i regionalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w organizmach oraz technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy na temat podstawowych zjawisk i procesów zachodzących w atmosferze.
Treści programoweT-W-6Globalne, regionalne i lokalne skutki zanieczyszczenia atmosfery- efekt cieplarniany, zubożenie warstwy ozonowej, kwaśne deszcze, zjawiska smogu
T-W-3Warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny.
T-W-4Procesy adiabatyczne i stany równowagi w atmosferze.
T-L-1Serwisy pogodowe. Analiza i interpretacja map synoptycznych. Prognoza pogody. Źródła danych meteorologicznych, klimatologicznych - światowe bazy danych. Możliwości wykorzystania oraz sposób interpretacji.
T-W-10Obserwowane i przewidywane zmiany klimatu w skalach: globalnej, regionalnej i lokalnej
T-W-5Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego i ich wpływ na bilans promieniowania, bilans cieplny i wilgotnosciowy.
T-W-11Ekstremalne i niekorzystne elementy i zjawiska meteorologiczne
T-L-2Graficzne metody prezentacji wyników (klimatogramy, diagramy Waltera-Lietha, tautochrony) i ich interpretacja.
T-L-7Analiza materiałów źródłowych z zakresu elementów i zjawisk meteorologicznych - Biuletyny IMGW-PIB, atlasy.
T-W-9Strefy klimatyczne i klasyfikacje klimatów. Charakterystyczne cechy klimatu Polski. Typy pogody w Polsce.
T-L-4Ocena zmienności wybranych elementów meteorologicznych w funkcji czasu.
T-L-3Klasyfikacja warunków termicznych wybranej stacji.
T-L-6Kreślenie map wybranych elementów klimatu.
T-L-5Opracowanie warunków anemometrycznych wybranej stacji.
T-A-2Przyrządy, metodyka pomiarów oraz opracowania podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych: promieniowania, usłonecznienia, temperatury powietrza i gleby, wilgotności powietrza, zachmurzenia, opadów atmosferycznych, ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru.
T-W-8Geograficznem radiacyjne i cyrkulacyjne czynniki klimatu. Procesy klimatotwórcze
T-W-1Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słonca, Ziemii i atmosfery i jego zmiany w różnych regionach kraju.
T-A-1Organizacja sieci pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Zasady prowadzenia pomiarów instrumentalnych i obserwacji wizualnych, reprezentatywność wyników.
T-W-2Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby.
T-W-12Charakterystyczne cechy topoklimatu obszarów miejskich i przemysłowych
T-W-7Ogólna cyrkulacja atmosferyczna i powstawanie układów barycznych
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod eksponujących (film) i aktywizujących (dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nazywa elementy i zjawiska atmosferyczne, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Tłumaczy różnice pomiędzy pogodą i klimatem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_B06a_U01Student posiada umiejętność doboru, opracowywania i metod przedstawiania głównych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
ABI_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski
Cel przedmiotuC-2Posługiwanie się podstawowymi technikami pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz standardowymi metodami ich opracowania i zastosowania.
C-3Nabycie umiejętności opisu i interpretacji zjawisk i procesów meteorologicznych.
Treści programoweT-L-4Ocena zmienności wybranych elementów meteorologicznych w funkcji czasu.
T-L-2Graficzne metody prezentacji wyników (klimatogramy, diagramy Waltera-Lietha, tautochrony) i ich interpretacja.
T-L-6Kreślenie map wybranych elementów klimatu.
T-A-1Organizacja sieci pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Zasady prowadzenia pomiarów instrumentalnych i obserwacji wizualnych, reprezentatywność wyników.
T-A-2Przyrządy, metodyka pomiarów oraz opracowania podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych: promieniowania, usłonecznienia, temperatury powietrza i gleby, wilgotności powietrza, zachmurzenia, opadów atmosferycznych, ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru.
T-L-5Opracowanie warunków anemometrycznych wybranej stacji.
T-L-3Klasyfikacja warunków termicznych wybranej stacji.
T-L-7Analiza materiałów źródłowych z zakresu elementów i zjawisk meteorologicznych - Biuletyny IMGW-PIB, atlasy.
T-L-1Serwisy pogodowe. Analiza i interpretacja map synoptycznych. Prognoza pogody. Źródła danych meteorologicznych, klimatologicznych - światowe bazy danych. Możliwości wykorzystania oraz sposób interpretacji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem podstawowych przyrządów meteorologicznych i demonstracją zasad wykonywania pomiarów.
M-3Ćwiczenia: metody eksponujące z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem internetu - serwery pogodowe, analiza map synoptycznych, bazy danych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawdzianów (część audytoryjna).
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń z części audytoryjnej.
S-4Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń z części laboratoryjnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje zaledwie pojedyncze ich cechy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_B06a_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności opisu i interpretacji zjawisk i procesów meteorologicznych.
Treści programoweT-L-3Klasyfikacja warunków termicznych wybranej stacji.
T-L-1Serwisy pogodowe. Analiza i interpretacja map synoptycznych. Prognoza pogody. Źródła danych meteorologicznych, klimatologicznych - światowe bazy danych. Możliwości wykorzystania oraz sposób interpretacji.
T-A-1Organizacja sieci pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Zasady prowadzenia pomiarów instrumentalnych i obserwacji wizualnych, reprezentatywność wyników.
T-L-7Analiza materiałów źródłowych z zakresu elementów i zjawisk meteorologicznych - Biuletyny IMGW-PIB, atlasy.
T-L-4Ocena zmienności wybranych elementów meteorologicznych w funkcji czasu.
T-L-6Kreślenie map wybranych elementów klimatu.
T-L-2Graficzne metody prezentacji wyników (klimatogramy, diagramy Waltera-Lietha, tautochrony) i ich interpretacja.
T-L-5Opracowanie warunków anemometrycznych wybranej stacji.
T-A-2Przyrządy, metodyka pomiarów oraz opracowania podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych: promieniowania, usłonecznienia, temperatury powietrza i gleby, wilgotności powietrza, zachmurzenia, opadów atmosferycznych, ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia: metody eksponujące z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem internetu - serwery pogodowe, analiza map synoptycznych, bazy danych.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń z części laboratoryjnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0