Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja ogrodnicza
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia ogólna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy o mikrooganizmach, różnorodności ich form i procesów zachodzących w różnych środowiskach z ich udziałem. |
C-2 | Nabycie podstawowych umiejętności pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Opanowanie technik z materiałem biologicznym. Zrozumienie procesów metabolicznych z udziałem drobnoustrojów. |
C-3 | Zrozumienie roli mikrooganizmów w obiegu materii i energii. |
C-4 | Zrozumienie pozytywnej i negatywnej roli drobnoustrojów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe zasady, technika pracy oraz sprzęt stosowany w laboratorium mikrobiologicznym | 2 |
T-L-2 | Wykrywanie obecnści drobnoustrojów w otoczeniu środowiska | 2 |
T-L-3 | Wielkość, kształty i układy komórek bakterii | 2 |
T-L-4 | Proste metody barwienia | 2 |
T-L-5 | Złożone metody barwienia | 2 |
T-L-6 | Charakterystynyka morfologiczna i biochemiczna bakterii heterotroficznych | 2 |
T-L-7 | Wypływ substancji hamujących na bakterie. Antybiogram | 2 |
T-L-8 | Promieniowce. Charakterystyka | 2 |
T-L-9 | Oznaczenie systematyczne grzybów pleśniowych | 2 |
T-L-10 | Wpływ różnych czynników środowiskowych na wzrost drobnoustrojów | 2 |
T-L-11 | Określenie liczebności mikrooganizmów w wybranych środowiskach | 2 |
T-L-12 | Hydroliza związków węglowych przez drobnoustroje | 2 |
T-L-13 | Hydroliza związków organicznych zawierających azot przez drobnoustroje | 2 |
T-L-14 | Drobnoustroje w wodzie. Miano coli. | 2 |
T-L-15 | Procesy fermentacyjne. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Powstanie i rozwój mikroobiologii | 2 |
T-W-2 | Morfologia mikrooganizmów | 2 |
T-W-3 | Wirusy. Budowa i podział | 2 |
T-W-4 | Bakterie. Budowa i podział | 4 |
T-W-5 | Grzyby mikroskopowe | 2 |
T-W-6 | Metabolizm mikrooganizmów | 4 |
T-W-7 | Wzrost i rozmnażanie mikrooganizmów | 4 |
T-W-8 | Wpływ czynników środowiskowych na mikrooganizmy | 2 |
T-W-9 | Genetyka bakterii | 2 |
T-W-10 | Wzajemne oddziaływanie drobnoustrojów i innych organizmów | 2 |
T-W-11 | Występowanie i rola mikroorganizmów w różnych środowiskach | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 30 |
A-L-3 | Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych | 13 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 21 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Multimedialne wykłady. |
M-2 | Zajęcia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C03_W01 Student ma wiedzę o różnych grupach mikroorganizmów oraz zna ich właściwości fizjologiczne. Zna podstawowe procesy zachodzące w środowisku katalizowane przez enzymy wydzielane przez mikroorganizmy. Ma wiedzę dotyczącą roli drobnoustrojów w różnych ekosystemach | ABI_1A_W01, ABI_1A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-L-8, T-W-3, T-L-9, T-L-15, T-L-12, T-L-11, T-W-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-9, T-L-7, T-L-13, T-W-5, T-L-14 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C03_U01 Student potrafi wykonać proste czynności laboratoryjne z zachowaniem zasad pracy w laboratorium, związane z hodowlą mikroorganizmów. Prawidłowo interpretuje wyniki badań i wyciąga wnioski. Potrafi aktualizować wiedzę z przedmiotu w oparciu o pracę własną z materiałami naukowymi. | ABI_1A_U06, ABI_1A_U09 | — | — | C-3 | T-L-6, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-6, T-W-7, T-L-10 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C03_K01 Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu różnych ekosystemów i jest chętny do podnoszenia swoich kompetencji z mikrobiologii. | ABI_1A_K01 | — | — | C-4 | T-W-1, T-L-1, T-W-7, T-W-2, T-W-11, T-L-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C03_W01 Student ma wiedzę o różnych grupach mikroorganizmów oraz zna ich właściwości fizjologiczne. Zna podstawowe procesy zachodzące w środowisku katalizowane przez enzymy wydzielane przez mikroorganizmy. Ma wiedzę dotyczącą roli drobnoustrojów w różnych ekosystemach | 2,0 | Brak podstawowej wiedzy o drobnoustrojach, ich bioróżnorodności i aktywności. |
3,0 | Podstawowa wiedza o drobnoustojach środowiskowych, znajomość grup taksonomicznych i fizjologicznych | |
3,5 | Podstawowa wiedza o drobnoustrojach środowiskowych, znajomość grup taksonomicznych i fizjologicznych oraz podstawowe aktywności metaboliczne | |
4,0 | Poszerzona wiedza o drobnoustrojach środowiskowych, znajomość grup taksonomicznych i fizjologicznych oraz wybrane aktywności metaboliczne | |
4,5 | Poszerzona wiedza o drobnoustrojach środowiskowych, znajomość grup taksonomicznych i fizjologicznych oraz istotne aktywności metaboliczne. | |
5,0 | Szeroka wiedza o drobnoustrojach środowiskowych, znajomość grup taksonomicznych i fizjologicznych oraz aktywności metaboliczne w zróżnicowanych środowiskch |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C03_U01 Student potrafi wykonać proste czynności laboratoryjne z zachowaniem zasad pracy w laboratorium, związane z hodowlą mikroorganizmów. Prawidłowo interpretuje wyniki badań i wyciąga wnioski. Potrafi aktualizować wiedzę z przedmiotu w oparciu o pracę własną z materiałami naukowymi. | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność posługiwania się podstawową wiedzą i praktyką z udziałem drobnoustrojów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C03_K01 Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu różnych ekosystemów i jest chętny do podnoszenia swoich kompetencji z mikrobiologii. | 2,0 | |
3,0 | student powinien mieć podstawowe kompetencje w zakresie wiedzy i umiętności czynnosci z udziałem mikrooganizmów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- K.S. Rosenthal, M.A. Pfaller, Patrick R.Murray, Mikrobiologia, Eda Urban&Partner, 2022
- Jadwiga Baj, Mikrobiologia, PWN, 2018
- Mieczysław K. Błaszczyk, Mikrobiologia Środowisk, PWN, 2022
- Andrzej Nowak i współautorzy, Cwiczenia z mikrobiologii, Wydawnictwo Uczelniane ZUT, 2010
- Hans Schlegel, Mikrobiologia ogólna, PWN, 1996
- Magdalene Greczek-Stachura, Tomasz Bator, Cwiczenia z mikrobiologii ogółnej, Wydawnictwo naukowe UP w Krakowie, 2012
Literatura dodatkowa
- Abigail A Salyers, Dixi D. Whitt, Mikrobiologia, PWN, 2012