Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja ogrodnicza

Sylabus przedmiotu Biochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biochemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 3,00,60zaliczenie
laboratoriaL2 30 3,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawowe wiadomości z biofizyki i chemii organicznej (metody analizy i identyfikacji związków organicznych oraz ich właściwości, typy wiązań chemicznych, energetyka reakcji).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy.
C-2Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej.
C-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii.
C-4Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Aminokwasy i ich właściwości. Reakcje charakterystyczne dla aminokwasów.3
T-L-2Wykrywanie aminokwasów metodą chromatograficzną. Technika krężkowa.3
T-L-3Budowa białek. Klasyfikacja i charakterystyka białek prostych i złożonych. Charakter amfoteryczny białek – punkt izoelektryczny. Koagulacja i denaturacja białek. Reakcje charakterystyczne dla białek.3
T-L-4Elementy struktury kwasów nukleinowych, podstawowe wzory zasad pirymidynowych i pirydynowych oraz pentoz. Budowa kwasów nukleinowych z uwzględnieniem nazewnictwa nukleotydów i nukleozydów, schemat łańcucha polinukleotydowego. Podstawy jakościowych reakcji wykrywania komponentu białkowego, zasad azotowych, kwasu ortofosforowego oraz pentoz.3
T-L-5Klasyfikacja i charakterystyka cukrowców. Właściwości chemiczne cukrowców. Polisacharydy. Reakcje charakterystyczne dla cukrowców.3
T-L-6Właściwości fizykochemiczne tłuszczowców. Podział lipidów. Liczby właściwe tłuszczów. Reakcje charakterystyczne dla tłuszczwców.3
T-L-7Podstawowy zakres wiadomości o katalizie i katalizatorach. Budowa, właściwości, mechanizm działania enzymów. Klasyfikacja enzymów. Wpływ temperatury, stężenia substratów, stężenia enzymów, obecności aktywatorów i inhibitorów na szybkość reakcji enzymatycznej. Wykrywanie aktywności enzymów z klasy oksydoreduktaz i hydrolaz.3
T-L-8Kinetyka reakcji enzymatycznych. Oznaczanie szybkości reakcji enzymatycznej na podstawie rozłozonego substratu w czasie. Wpływ pH na szybkość reakcji enzymatycznej.3
T-L-9Koenzymatyczna funkcja witamin. Wykrywanie niektórych witamin rozpuszczalnych w wodzie.3
T-L-10Fizykochemiczne właściwości alkaloidów. Rola biologiczna i podział alkaloidów. Charakterystyka i właściwości barwników roślinnych. Klasyfikacja flawonoidów. Reakcje charakterystyczne dla alkaloidów i flawonoidów.3
30
wykłady
T-W-1Pochodzenie i cel biochemii. Rola wody i związków mineralnych (makro- i mikroelementów) w procesach biologicznych. Makroergiczne związki zawierające fosfor – mechanizm ich funkcjonowania.2
T-W-2Aminokwasy, peptydy i białka. Budowa i właściwości aminokwasów. Przegląd ważniejszych aminokwasów. Peptydy: wiązanie peptydowe, właściwości peptydów naturalnych. Białka – struktura, właściwości, klasyfikacja.4
T-W-3Enzymy: natura chemiczna enzymów; klasyfikacja i nomenklatura enzymów; mechanizm katalizy enzymatycznej; aktywatory i inhibitory reakcji enzymatycznych. Koenzymy: klasyfikacja i mechanizm działania; witaminy i ich funkcje koenzymatyczne.2
T-W-4Biochemiczne podstawy genetyki: kwasy nukleinowe, ich rola i budowa; procesy replikacji i transkrypcji; biosynteza białka i jej regulacja; oddziaływanie substancji chemicznych na DNA i typy uszkodzeń genetycznych.4
T-W-5Przemiany metaboliczne aminokwasów.1
T-W-6Węglowodany. Budowa i funkcje poszczególnych grup węglowodanów. Utlenianie a metaboliczne źródło energii oraz główne metaboliczne mechanizmy kontroli. Katabolizm i anabolizm węglowodanów.2
T-W-7Glikoliza – mechanizm oraz enzymy przemiany glikolitycznej. Kierunki przemian pirogronianu. Mechanizm, enzymy i znaczenie cyklu kwasów trikarboksylowych (cykl Krebsa). Utlenianie biologiczne. Enzymy łańcucha oddechowego. Reakcje chemiczne łańcucha oddechowego. Fosforylacja oksydacyjna. Bilans energetyczny całkowitego utlenienia glukozy. Anabolizm węglowodanów: glukoneogeneza, szlak pentozofosforanowy. Fotosynteza, biosynteza disacharydów i polisacharydów.6
T-W-8Lipidy i ich katabolizm. Budowa i podstawowe funkcje w organizmach żywych. β-oksydacja kwasów tłuszczowych. Przemiany glicerolu. Efekty energetyczne katabolizmu lipidów. Procesy anaboliczne lipidów: biosynteza kwasów tłuszczowych, anabolizm triacylogliceroli i fosfolipidów.4
T-W-9Struktura lipidowo-białkowych błon biolgicznych. Transport przez błony2
T-W-10Metabolity wtórne roślin (polifenole, fenolokwasy, terpeny, saponiny, alkaloidy), barwniki roślinne - budowa oraz funkcje. Podsumowanie.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć25
A-L-3Przygotowanie konspektów ćwiczeń18
A-L-4Konsultacje2
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia23
A-W-4Konsultacje2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego.
M-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych.
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_B06_W01
Student zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych. Potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek oraz zna podstawowe procesy metaboliczne w organizmach żywych.
ABI_1A_W01, ABI_1A_W02C-3, C-4, C-1, C-2T-L-10, T-L-2, T-L-8, T-L-5, T-L-7, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-9M-4, M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_B06_U01
Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek.
ABI_1A_U02, ABI_1A_U03C-2, C-3, C-1T-L-8, T-L-3, T-L-1, T-L-10, T-L-4, T-L-9, T-L-7, T-L-6, T-L-2, T-L-5M-2, M-4, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_B06_K01
Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium
ABI_1A_K01C-1, C-3T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-8, T-L-4, T-L-10, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-5M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_B06_W01
Student zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych. Potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek oraz zna podstawowe procesy metaboliczne w organizmach żywych.
2,0
3,0Student na poziomie zadowalającym zna budowę makrocząsteczek i ich przemiany w organizmie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_B06_U01
Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek.
2,0
3,0Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy idnetyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_B06_K01
Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium
2,0
3,0Student potrafi pracować w zespole badawczym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kączkowski J., Podstawy biochemii, WNT, Warszawa, 2012
  2. Bańkowski E., Biochemia, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2019
  3. Nowak J., Kłódka D., Smolik B., Zakrzewska H., Ćwiczenia laboratoryjne z biochemii, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Kołodziejczyk A., Naturalne związki organiczne, PWN, Warszawa, 2013
  2. Hames B.D., Hooper N.M., Biochemia - krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2021, wyd. 4
  3. Berg J.M., Tymoczko J.L. stryer L., Biochemia, PWN, Warszawa, 2018

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Aminokwasy i ich właściwości. Reakcje charakterystyczne dla aminokwasów.3
T-L-2Wykrywanie aminokwasów metodą chromatograficzną. Technika krężkowa.3
T-L-3Budowa białek. Klasyfikacja i charakterystyka białek prostych i złożonych. Charakter amfoteryczny białek – punkt izoelektryczny. Koagulacja i denaturacja białek. Reakcje charakterystyczne dla białek.3
T-L-4Elementy struktury kwasów nukleinowych, podstawowe wzory zasad pirymidynowych i pirydynowych oraz pentoz. Budowa kwasów nukleinowych z uwzględnieniem nazewnictwa nukleotydów i nukleozydów, schemat łańcucha polinukleotydowego. Podstawy jakościowych reakcji wykrywania komponentu białkowego, zasad azotowych, kwasu ortofosforowego oraz pentoz.3
T-L-5Klasyfikacja i charakterystyka cukrowców. Właściwości chemiczne cukrowców. Polisacharydy. Reakcje charakterystyczne dla cukrowców.3
T-L-6Właściwości fizykochemiczne tłuszczowców. Podział lipidów. Liczby właściwe tłuszczów. Reakcje charakterystyczne dla tłuszczwców.3
T-L-7Podstawowy zakres wiadomości o katalizie i katalizatorach. Budowa, właściwości, mechanizm działania enzymów. Klasyfikacja enzymów. Wpływ temperatury, stężenia substratów, stężenia enzymów, obecności aktywatorów i inhibitorów na szybkość reakcji enzymatycznej. Wykrywanie aktywności enzymów z klasy oksydoreduktaz i hydrolaz.3
T-L-8Kinetyka reakcji enzymatycznych. Oznaczanie szybkości reakcji enzymatycznej na podstawie rozłozonego substratu w czasie. Wpływ pH na szybkość reakcji enzymatycznej.3
T-L-9Koenzymatyczna funkcja witamin. Wykrywanie niektórych witamin rozpuszczalnych w wodzie.3
T-L-10Fizykochemiczne właściwości alkaloidów. Rola biologiczna i podział alkaloidów. Charakterystyka i właściwości barwników roślinnych. Klasyfikacja flawonoidów. Reakcje charakterystyczne dla alkaloidów i flawonoidów.3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie i cel biochemii. Rola wody i związków mineralnych (makro- i mikroelementów) w procesach biologicznych. Makroergiczne związki zawierające fosfor – mechanizm ich funkcjonowania.2
T-W-2Aminokwasy, peptydy i białka. Budowa i właściwości aminokwasów. Przegląd ważniejszych aminokwasów. Peptydy: wiązanie peptydowe, właściwości peptydów naturalnych. Białka – struktura, właściwości, klasyfikacja.4
T-W-3Enzymy: natura chemiczna enzymów; klasyfikacja i nomenklatura enzymów; mechanizm katalizy enzymatycznej; aktywatory i inhibitory reakcji enzymatycznych. Koenzymy: klasyfikacja i mechanizm działania; witaminy i ich funkcje koenzymatyczne.2
T-W-4Biochemiczne podstawy genetyki: kwasy nukleinowe, ich rola i budowa; procesy replikacji i transkrypcji; biosynteza białka i jej regulacja; oddziaływanie substancji chemicznych na DNA i typy uszkodzeń genetycznych.4
T-W-5Przemiany metaboliczne aminokwasów.1
T-W-6Węglowodany. Budowa i funkcje poszczególnych grup węglowodanów. Utlenianie a metaboliczne źródło energii oraz główne metaboliczne mechanizmy kontroli. Katabolizm i anabolizm węglowodanów.2
T-W-7Glikoliza – mechanizm oraz enzymy przemiany glikolitycznej. Kierunki przemian pirogronianu. Mechanizm, enzymy i znaczenie cyklu kwasów trikarboksylowych (cykl Krebsa). Utlenianie biologiczne. Enzymy łańcucha oddechowego. Reakcje chemiczne łańcucha oddechowego. Fosforylacja oksydacyjna. Bilans energetyczny całkowitego utlenienia glukozy. Anabolizm węglowodanów: glukoneogeneza, szlak pentozofosforanowy. Fotosynteza, biosynteza disacharydów i polisacharydów.6
T-W-8Lipidy i ich katabolizm. Budowa i podstawowe funkcje w organizmach żywych. β-oksydacja kwasów tłuszczowych. Przemiany glicerolu. Efekty energetyczne katabolizmu lipidów. Procesy anaboliczne lipidów: biosynteza kwasów tłuszczowych, anabolizm triacylogliceroli i fosfolipidów.4
T-W-9Struktura lipidowo-białkowych błon biolgicznych. Transport przez błony2
T-W-10Metabolity wtórne roślin (polifenole, fenolokwasy, terpeny, saponiny, alkaloidy), barwniki roślinne - budowa oraz funkcje. Podsumowanie.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć25
A-L-3Przygotowanie konspektów ćwiczeń18
A-L-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia23
A-W-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_B06_W01Student zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych. Potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek oraz zna podstawowe procesy metaboliczne w organizmach żywych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w organizmach oraz technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i ogrodniczej
ABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii.
C-4Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych.
C-1Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy.
C-2Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej.
Treści programoweT-L-10Fizykochemiczne właściwości alkaloidów. Rola biologiczna i podział alkaloidów. Charakterystyka i właściwości barwników roślinnych. Klasyfikacja flawonoidów. Reakcje charakterystyczne dla alkaloidów i flawonoidów.
T-L-2Wykrywanie aminokwasów metodą chromatograficzną. Technika krężkowa.
T-L-8Kinetyka reakcji enzymatycznych. Oznaczanie szybkości reakcji enzymatycznej na podstawie rozłozonego substratu w czasie. Wpływ pH na szybkość reakcji enzymatycznej.
T-L-5Klasyfikacja i charakterystyka cukrowców. Właściwości chemiczne cukrowców. Polisacharydy. Reakcje charakterystyczne dla cukrowców.
T-L-7Podstawowy zakres wiadomości o katalizie i katalizatorach. Budowa, właściwości, mechanizm działania enzymów. Klasyfikacja enzymów. Wpływ temperatury, stężenia substratów, stężenia enzymów, obecności aktywatorów i inhibitorów na szybkość reakcji enzymatycznej. Wykrywanie aktywności enzymów z klasy oksydoreduktaz i hydrolaz.
T-L-3Budowa białek. Klasyfikacja i charakterystyka białek prostych i złożonych. Charakter amfoteryczny białek – punkt izoelektryczny. Koagulacja i denaturacja białek. Reakcje charakterystyczne dla białek.
T-L-4Elementy struktury kwasów nukleinowych, podstawowe wzory zasad pirymidynowych i pirydynowych oraz pentoz. Budowa kwasów nukleinowych z uwzględnieniem nazewnictwa nukleotydów i nukleozydów, schemat łańcucha polinukleotydowego. Podstawy jakościowych reakcji wykrywania komponentu białkowego, zasad azotowych, kwasu ortofosforowego oraz pentoz.
T-L-1Aminokwasy i ich właściwości. Reakcje charakterystyczne dla aminokwasów.
T-L-6Właściwości fizykochemiczne tłuszczowców. Podział lipidów. Liczby właściwe tłuszczów. Reakcje charakterystyczne dla tłuszczwców.
T-L-9Koenzymatyczna funkcja witamin. Wykrywanie niektórych witamin rozpuszczalnych w wodzie.
Metody nauczaniaM-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja.
M-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego.
M-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych.
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student na poziomie zadowalającym zna budowę makrocząsteczek i ich przemiany w organizmie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_B06_U01Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U02Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role
ABI_1A_U03Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-2Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej.
C-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii.
C-1Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy.
Treści programoweT-L-8Kinetyka reakcji enzymatycznych. Oznaczanie szybkości reakcji enzymatycznej na podstawie rozłozonego substratu w czasie. Wpływ pH na szybkość reakcji enzymatycznej.
T-L-3Budowa białek. Klasyfikacja i charakterystyka białek prostych i złożonych. Charakter amfoteryczny białek – punkt izoelektryczny. Koagulacja i denaturacja białek. Reakcje charakterystyczne dla białek.
T-L-1Aminokwasy i ich właściwości. Reakcje charakterystyczne dla aminokwasów.
T-L-10Fizykochemiczne właściwości alkaloidów. Rola biologiczna i podział alkaloidów. Charakterystyka i właściwości barwników roślinnych. Klasyfikacja flawonoidów. Reakcje charakterystyczne dla alkaloidów i flawonoidów.
T-L-4Elementy struktury kwasów nukleinowych, podstawowe wzory zasad pirymidynowych i pirydynowych oraz pentoz. Budowa kwasów nukleinowych z uwzględnieniem nazewnictwa nukleotydów i nukleozydów, schemat łańcucha polinukleotydowego. Podstawy jakościowych reakcji wykrywania komponentu białkowego, zasad azotowych, kwasu ortofosforowego oraz pentoz.
T-L-9Koenzymatyczna funkcja witamin. Wykrywanie niektórych witamin rozpuszczalnych w wodzie.
T-L-7Podstawowy zakres wiadomości o katalizie i katalizatorach. Budowa, właściwości, mechanizm działania enzymów. Klasyfikacja enzymów. Wpływ temperatury, stężenia substratów, stężenia enzymów, obecności aktywatorów i inhibitorów na szybkość reakcji enzymatycznej. Wykrywanie aktywności enzymów z klasy oksydoreduktaz i hydrolaz.
T-L-6Właściwości fizykochemiczne tłuszczowców. Podział lipidów. Liczby właściwe tłuszczów. Reakcje charakterystyczne dla tłuszczwców.
T-L-2Wykrywanie aminokwasów metodą chromatograficzną. Technika krężkowa.
T-L-5Klasyfikacja i charakterystyka cukrowców. Właściwości chemiczne cukrowców. Polisacharydy. Reakcje charakterystyczne dla cukrowców.
Metody nauczaniaM-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego.
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja.
M-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy idnetyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_B06_K01Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy.
C-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii.
Treści programoweT-L-6Właściwości fizykochemiczne tłuszczowców. Podział lipidów. Liczby właściwe tłuszczów. Reakcje charakterystyczne dla tłuszczwców.
T-L-7Podstawowy zakres wiadomości o katalizie i katalizatorach. Budowa, właściwości, mechanizm działania enzymów. Klasyfikacja enzymów. Wpływ temperatury, stężenia substratów, stężenia enzymów, obecności aktywatorów i inhibitorów na szybkość reakcji enzymatycznej. Wykrywanie aktywności enzymów z klasy oksydoreduktaz i hydrolaz.
T-L-1Aminokwasy i ich właściwości. Reakcje charakterystyczne dla aminokwasów.
T-L-8Kinetyka reakcji enzymatycznych. Oznaczanie szybkości reakcji enzymatycznej na podstawie rozłozonego substratu w czasie. Wpływ pH na szybkość reakcji enzymatycznej.
T-L-4Elementy struktury kwasów nukleinowych, podstawowe wzory zasad pirymidynowych i pirydynowych oraz pentoz. Budowa kwasów nukleinowych z uwzględnieniem nazewnictwa nukleotydów i nukleozydów, schemat łańcucha polinukleotydowego. Podstawy jakościowych reakcji wykrywania komponentu białkowego, zasad azotowych, kwasu ortofosforowego oraz pentoz.
T-L-10Fizykochemiczne właściwości alkaloidów. Rola biologiczna i podział alkaloidów. Charakterystyka i właściwości barwników roślinnych. Klasyfikacja flawonoidów. Reakcje charakterystyczne dla alkaloidów i flawonoidów.
T-L-2Wykrywanie aminokwasów metodą chromatograficzną. Technika krężkowa.
T-L-3Budowa białek. Klasyfikacja i charakterystyka białek prostych i złożonych. Charakter amfoteryczny białek – punkt izoelektryczny. Koagulacja i denaturacja białek. Reakcje charakterystyczne dla białek.
T-L-9Koenzymatyczna funkcja witamin. Wykrywanie niektórych witamin rozpuszczalnych w wodzie.
T-L-5Klasyfikacja i charakterystyka cukrowców. Właściwości chemiczne cukrowców. Polisacharydy. Reakcje charakterystyczne dla cukrowców.
Metody nauczaniaM-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego.
M-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pracować w zespole badawczym
3,5
4,0
4,5
5,0