Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja ogrodnicza

Sylabus przedmiotu Zajęcia uzupełniające:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zajęcia uzupełniające
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 60 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z matematyki, chemii i fyzyki w zakresie szkoly ponadpodstawowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest wyrównanie i uzupełnienie wiedzy studentów z zakresu matematyki, fizyki i chemii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zagadnienia z matematyki: funkcje elementarne i ich własności; definicja ciągu, granice właściwe i niewłaściwe ciągów; szeregi liczbowe; granica funkcji, granice lewo- i prawostronne funkcji; asymptoty funkcji; dodatkowe zadania z treści programowych realizowanych na zajęciach z przedmiotu matematyka stosowana ze statystyką; podstawowe informacje o równaniach różniczkowych zwyczajnych20
T-A-2Zagadnienia z chemii: wodorosole, hydroksosole, sole podwójne, typy reakcji chemicznych, reakje utleniania i redukcji dobieranie współczynnikóow, zwiazki koordyncyjne, obliczenia stechiometryczne w oparciu o wzory i reakcje chemiczne, sposoby wyrażania stężeń roztworów, mieszanie roztworów, obliczanie pH, ilocczyn rozpuszczalności, nomenklatura zwiazków organicznych20
T-A-3Zagadnienia z fizyki: kinematyka i dynamika punktu materialnego, prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, podsatwowe prawa mechaniki płynów, podstawy termodynamiki, ruch drgający i falowy, podstawowe wielkości charakteryzujące pole elektryczne i magnetyczne.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia informacyjne i konwersatoryjne
M-2Obliczanie zadań z zakresu matemtyki, chemii i fizyki wyrównujących i uzupełniających wiedzę oraz umiejętności studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Prawidłowe samodzielne wykonanie zadanych zadań
S-2Ocena podsumowująca: Bieżące sprawdzanie aktywności studentów w czasie zajęć (aprobata, ocena ciągła, obserwacja pracy w grupie)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_J03_W01
Student posiada wiedzę z zakresu matematyki, chemii i fizyki na wyższym poziomie niż zagadnienia realizowane w szkole ponadpodstawowej na poziomie podstawowym.
ABI_1A_W01C-1T-A-3, T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_J03_U01
Student posiada umiejętność rozwiązywania zadań z matematyki, fizyki i chemii na poziomie wyższym niż poziom szkoły ponadpodstawowej
ABI_1A_U03C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_J03_K01
Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę podnoszenia swoich kompetencji dotyczących znajomości zagadnień matematycznych, fizycznych i chemicznych. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student potrafi uczyć się samodzielnie, a także potrafi pracować w zespole.
ABI_1A_K01C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_J03_W01
Student posiada wiedzę z zakresu matematyki, chemii i fizyki na wyższym poziomie niż zagadnienia realizowane w szkole ponadpodstawowej na poziomie podstawowym.
2,0
3,0Student posiada na podstawową wiedzę z zakresu matematyki, chemii i fizyki na wyższym poziomie niż zagadnienia realizowane w szkole ponadpodstawowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_J03_U01
Student posiada umiejętność rozwiązywania zadań z matematyki, fizyki i chemii na poziomie wyższym niż poziom szkoły ponadpodstawowej
2,0
3,0Student posiada w sposób zadowalający umiejętność rozwiązywania zadań z matematyki, fizyki i chemii na poziomie wyższym niż poziom szkoły ponadpodstawowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_J03_K01
Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę podnoszenia swoich kompetencji dotyczących znajomości zagadnień matematycznych, fizycznych i chemicznych. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student potrafi uczyć się samodzielnie, a także potrafi pracować w zespole.
2,0
3,0Student ma na poziomie zadowalającym świadomość podnoszenia swoich kompetencji dotyczących znajomości zagadnień matematycznych, fizycznych i chemicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krysicki W., Włodarski L, Analiza matematyczna w zadaniach 1, PWN, Warszawa, 2015
  2. Bobrowski Cz., Fizyka krótki kurs, PWN, 2016
  3. Kalisz J., Massalska M., Massalski J.M., Zbiór zadań z fizyki z rozwiązaniami. Cz. 1-2, PWN, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. Kowalczyk R., Niedziałomski M., Oczyński C., Matematyka dla studentów i kandydatów na wyższe uczelnie. Repetytorium, PWN, Warszawa, 2011
  2. Herman M.A., Kalestyński A., Widomski L., Podstawy fizyki dla kandydatów na wyższe uczelnie i studentów, PWN, 2023
  3. Hewitt P.G, Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2022

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zagadnienia z matematyki: funkcje elementarne i ich własności; definicja ciągu, granice właściwe i niewłaściwe ciągów; szeregi liczbowe; granica funkcji, granice lewo- i prawostronne funkcji; asymptoty funkcji; dodatkowe zadania z treści programowych realizowanych na zajęciach z przedmiotu matematyka stosowana ze statystyką; podstawowe informacje o równaniach różniczkowych zwyczajnych20
T-A-2Zagadnienia z chemii: wodorosole, hydroksosole, sole podwójne, typy reakcji chemicznych, reakje utleniania i redukcji dobieranie współczynnikóow, zwiazki koordyncyjne, obliczenia stechiometryczne w oparciu o wzory i reakcje chemiczne, sposoby wyrażania stężeń roztworów, mieszanie roztworów, obliczanie pH, ilocczyn rozpuszczalności, nomenklatura zwiazków organicznych20
T-A-3Zagadnienia z fizyki: kinematyka i dynamika punktu materialnego, prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, podsatwowe prawa mechaniki płynów, podstawy termodynamiki, ruch drgający i falowy, podstawowe wielkości charakteryzujące pole elektryczne i magnetyczne.20
60
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_J03_W01Student posiada wiedzę z zakresu matematyki, chemii i fizyki na wyższym poziomie niż zagadnienia realizowane w szkole ponadpodstawowej na poziomie podstawowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w organizmach oraz technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest wyrównanie i uzupełnienie wiedzy studentów z zakresu matematyki, fizyki i chemii
Treści programoweT-A-3Zagadnienia z fizyki: kinematyka i dynamika punktu materialnego, prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, podsatwowe prawa mechaniki płynów, podstawy termodynamiki, ruch drgający i falowy, podstawowe wielkości charakteryzujące pole elektryczne i magnetyczne.
T-A-2Zagadnienia z chemii: wodorosole, hydroksosole, sole podwójne, typy reakcji chemicznych, reakje utleniania i redukcji dobieranie współczynnikóow, zwiazki koordyncyjne, obliczenia stechiometryczne w oparciu o wzory i reakcje chemiczne, sposoby wyrażania stężeń roztworów, mieszanie roztworów, obliczanie pH, ilocczyn rozpuszczalności, nomenklatura zwiazków organicznych
T-A-1Zagadnienia z matematyki: funkcje elementarne i ich własności; definicja ciągu, granice właściwe i niewłaściwe ciągów; szeregi liczbowe; granica funkcji, granice lewo- i prawostronne funkcji; asymptoty funkcji; dodatkowe zadania z treści programowych realizowanych na zajęciach z przedmiotu matematyka stosowana ze statystyką; podstawowe informacje o równaniach różniczkowych zwyczajnych
Metody nauczaniaM-1Zajęcia informacyjne i konwersatoryjne
M-2Obliczanie zadań z zakresu matemtyki, chemii i fizyki wyrównujących i uzupełniających wiedzę oraz umiejętności studentów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prawidłowe samodzielne wykonanie zadanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada na podstawową wiedzę z zakresu matematyki, chemii i fizyki na wyższym poziomie niż zagadnienia realizowane w szkole ponadpodstawowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_J03_U01Student posiada umiejętność rozwiązywania zadań z matematyki, fizyki i chemii na poziomie wyższym niż poziom szkoły ponadpodstawowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U03Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest wyrównanie i uzupełnienie wiedzy studentów z zakresu matematyki, fizyki i chemii
Treści programoweT-A-3Zagadnienia z fizyki: kinematyka i dynamika punktu materialnego, prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, podsatwowe prawa mechaniki płynów, podstawy termodynamiki, ruch drgający i falowy, podstawowe wielkości charakteryzujące pole elektryczne i magnetyczne.
T-A-1Zagadnienia z matematyki: funkcje elementarne i ich własności; definicja ciągu, granice właściwe i niewłaściwe ciągów; szeregi liczbowe; granica funkcji, granice lewo- i prawostronne funkcji; asymptoty funkcji; dodatkowe zadania z treści programowych realizowanych na zajęciach z przedmiotu matematyka stosowana ze statystyką; podstawowe informacje o równaniach różniczkowych zwyczajnych
T-A-2Zagadnienia z chemii: wodorosole, hydroksosole, sole podwójne, typy reakcji chemicznych, reakje utleniania i redukcji dobieranie współczynnikóow, zwiazki koordyncyjne, obliczenia stechiometryczne w oparciu o wzory i reakcje chemiczne, sposoby wyrażania stężeń roztworów, mieszanie roztworów, obliczanie pH, ilocczyn rozpuszczalności, nomenklatura zwiazków organicznych
Metody nauczaniaM-2Obliczanie zadań z zakresu matemtyki, chemii i fizyki wyrównujących i uzupełniających wiedzę oraz umiejętności studentów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prawidłowe samodzielne wykonanie zadanych zadań
S-2Ocena podsumowująca: Bieżące sprawdzanie aktywności studentów w czasie zajęć (aprobata, ocena ciągła, obserwacja pracy w grupie)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada w sposób zadowalający umiejętność rozwiązywania zadań z matematyki, fizyki i chemii na poziomie wyższym niż poziom szkoły ponadpodstawowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_J03_K01Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę podnoszenia swoich kompetencji dotyczących znajomości zagadnień matematycznych, fizycznych i chemicznych. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student potrafi uczyć się samodzielnie, a także potrafi pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest wyrównanie i uzupełnienie wiedzy studentów z zakresu matematyki, fizyki i chemii
Treści programoweT-A-2Zagadnienia z chemii: wodorosole, hydroksosole, sole podwójne, typy reakcji chemicznych, reakje utleniania i redukcji dobieranie współczynnikóow, zwiazki koordyncyjne, obliczenia stechiometryczne w oparciu o wzory i reakcje chemiczne, sposoby wyrażania stężeń roztworów, mieszanie roztworów, obliczanie pH, ilocczyn rozpuszczalności, nomenklatura zwiazków organicznych
T-A-3Zagadnienia z fizyki: kinematyka i dynamika punktu materialnego, prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, podsatwowe prawa mechaniki płynów, podstawy termodynamiki, ruch drgający i falowy, podstawowe wielkości charakteryzujące pole elektryczne i magnetyczne.
T-A-1Zagadnienia z matematyki: funkcje elementarne i ich własności; definicja ciągu, granice właściwe i niewłaściwe ciągów; szeregi liczbowe; granica funkcji, granice lewo- i prawostronne funkcji; asymptoty funkcji; dodatkowe zadania z treści programowych realizowanych na zajęciach z przedmiotu matematyka stosowana ze statystyką; podstawowe informacje o równaniach różniczkowych zwyczajnych
Metody nauczaniaM-2Obliczanie zadań z zakresu matemtyki, chemii i fizyki wyrównujących i uzupełniających wiedzę oraz umiejętności studentów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prawidłowe samodzielne wykonanie zadanych zadań
S-2Ocena podsumowująca: Bieżące sprawdzanie aktywności studentów w czasie zajęć (aprobata, ocena ciągła, obserwacja pracy w grupie)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma na poziomie zadowalającym świadomość podnoszenia swoich kompetencji dotyczących znajomości zagadnień matematycznych, fizycznych i chemicznych
3,5
4,0
4,5
5,0