Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja ogrodnicza

Sylabus przedmiotu Zoologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zoologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 3,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,20zaliczenie
laboratoriaL1 20 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zoologii ogólnej i systematycznej na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem przystosowań do otaczającego środowiska.
C-2Wskazanie zagrożeń dla fauny wynikających z negatywnego oddziaływania człowieka na środowisko.
C-3Zdobycie umiejętności oznaczania zwierząt przy pomocy specjalistycznych kluczy.
C-4Uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa zewnętrzna i wewnętrzna wybranych grup zwierząt bezkręgowych (gąbki, parzydełkowe, żebropławy, robaki płaskie, pierścienice, mięczaki, nicienie, nitnikowce, stawonogi, szkarłupnie i osłonic). Przystosowania bezkręgowców w budowie ciała do środowiska.10
10
laboratoria
T-L-1Obsługa mikroskopu świetlnego oraz stereoskopowego. Metody połowu oraz obserwacji bezkręgowców i kręgowców w ich naturalnych środowiskach. Rozpoznawanie i oznaczanie przy pomocy dostępnych kluczy i atlasów pospolitych i chronionych zwierząt bezkręgowych i kręgowych. Zespoły organizmów zwierząt charakterystyczne dla różnych typów ekosystemów lądowych i wodnych. Zwierzęta synantropijne. Ocena wpływu różnych inwestycji na faunę. Kompensacja przyrodnicza i monitoring.20
20
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu taksonomii, klasyfikacji biologicznej oraz filogenetycznej zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie2
T-W-2Podstawy biologii rozowju zwierząt.2
T-W-3Ekologiczna klasyfikacja zwierząt. Czynniki ekologiczne o największym znaczeniu dla życia zwierząt.4
T-W-4Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców (ryby, płazy, gady, ptaki, ssaki) ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.12
T-W-5Fauna jako biowskaźnik stanu środowiska. Orgaznimy wodne o chrakterze wskaźnikowym (mięczaki, stawonogi, ryby). Ptaki i ssaki jako biondykatory stanu środowiska.4
T-W-6Obce gatunki zwierząt w Polsce - przyczyny inwazji, wpływ na różnorodność biologiczną i działania zaradcze.2
T-W-7Strategia ochrony zwierząt w Polsce. Ochrona gatunkowa zwierząt - kryteria wyboru gatunków do różnych form ochrony. Przegląd gatunków zwierząt objętych ochroną ścisłą (ssaki, ptaki, płazy, gady, ryby, mięczaki, stawonogi). Przyczyny wymierania gatunków zwierząt na świecie.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia13
25
laboratoria
A-L-1Udział w laboratoriach20
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń18
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia10
50
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury20
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia23
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-6pokaz połączony z przeżyciem
M-7ćwiczenia przedmiotowe
M-8ekspozycja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: aprobata
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z kolokwiów
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C02_W01
Zna podstawy taksonomi i systematyki zwierząt, potrafi zdiagnozować poszczególne taksony zwierząt i opisać ich środowisko życia.
ABI_1A_W01C-1, C-3, C-2, C-4T-A-1, T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-5, M-6, M-3, M-2, M-4S-5
ABI_1A_C02_W02
Potrafi wskazać i zdefiniować najważniejsze zagrożenia dla fauny Polski związane z antropopresją.
ABI_1A_W01C-4, C-3, C-1, C-2T-A-1, T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-5, M-2, M-6, M-4, M-3S-3, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C02_U01
Potrafi zidentyfikować poszczególne taksony zwierząt w oparciu o ich cechy morfologiczne i anatomiczne, z wykorzystaniem kluczy do oznaczania fauny Polski.
ABI_1A_U09, ABI_1A_U02C-1, C-2, C-3T-A-1, T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-5, M-8S-4, S-2, S-1
ABI_1A_C02_U02
Potrafi wskazać powiązania poszczególnych taksonów zwierząt ze środowiskiem i zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji.
ABI_1A_U07C-3, C-4, C-2T-A-1, T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-5, M-7, M-8, M-4, M-6S-2, S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C02_K01
Kształtowanie świadomości wpływu działalności człowieka na kondycję środowiska i na zróżnicowanie fauny.
ABI_1A_K01, ABI_1A_K03C-4T-L-1, T-A-1M-3, M-8, M-4, M-6, M-5, M-7S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C02_W01
Zna podstawy taksonomi i systematyki zwierząt, potrafi zdiagnozować poszczególne taksony zwierząt i opisać ich środowisko życia.
2,0
3,0Posiada słabą znajmość cech morfologicznych i anatomicznych pozwalających na diagnostykę taksonomiczną zwierząt; nie zna biologii omawianych zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
ABI_1A_C02_W02
Potrafi wskazać i zdefiniować najważniejsze zagrożenia dla fauny Polski związane z antropopresją.
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zagrożeń fauny związnych z anropopresją bez wskazania określonych taksonów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C02_U01
Potrafi zidentyfikować poszczególne taksony zwierząt w oparciu o ich cechy morfologiczne i anatomiczne, z wykorzystaniem kluczy do oznaczania fauny Polski.
2,0
3,0Ppotrafi zidentyfikować wybrane taksony do gatunku, a pozostałe do rodziny, wykorzystując klucz do oznaczania zwierząt w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
ABI_1A_C02_U02
Potrafi wskazać powiązania poszczególnych taksonów zwierząt ze środowiskiem i zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji.
2,0
3,0wskazuje powiązania wybranych taksonów zwierząt ze środowiskiem oraz identyfikuje podstawowe zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C02_K01
Kształtowanie świadomości wpływu działalności człowieka na kondycję środowiska i na zróżnicowanie fauny.
2,0
3,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność fauny oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Błaszak Cz. (red.), Zoologia. Ssaki., PWN, Warszawa, 2020, Tom 3
  2. Błaszak Cz. (red.), Zoologia. Bezkręgowce., PWN, Warszawa, 2012, Tom 1 i 2
  3. Jurga Cz., Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy., PWN, Warszawa, 2007
  4. Duszyński J., Kozłowska-Rajewicz A., Krenz-Niedbała M., Lesicki A., Ziemnicki K., Biologia. Jedność i różnorodność, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Czerniejewski P, Czerniawski R., Ryby morskie i słodkowodne Polski, Wydawnictwo Naukowe FREL., Nowy Dwór Mazowiecki, 2016
  2. Głowaciński Z., Sura P., Atlas płazów i gadów Polski. Status – rozmieszczenie – ochrona z kluczami do oznaczania., PWN, Warszawa, 2018
  3. Dusza L., Fizjologia zwierząt z elementami anatomii., Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2013
  4. Kostrowicki A.S., Geografia biosfery, PWN, Warszawa, 1999
  5. Ciecierska H., Dynowska M., Biologiczne metody oceny stanu środowiska Tom 1. Ekosystemy lądowe. Podręcznik metodyczny, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Olsztyn, 2013
  6. Reece J.B., Campbell N.A. i in., Biologia Campbella, Wydawnictwo Rebis, Poznań, 2023

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa zewnętrzna i wewnętrzna wybranych grup zwierząt bezkręgowych (gąbki, parzydełkowe, żebropławy, robaki płaskie, pierścienice, mięczaki, nicienie, nitnikowce, stawonogi, szkarłupnie i osłonic). Przystosowania bezkręgowców w budowie ciała do środowiska.10
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obsługa mikroskopu świetlnego oraz stereoskopowego. Metody połowu oraz obserwacji bezkręgowców i kręgowców w ich naturalnych środowiskach. Rozpoznawanie i oznaczanie przy pomocy dostępnych kluczy i atlasów pospolitych i chronionych zwierząt bezkręgowych i kręgowych. Zespoły organizmów zwierząt charakterystyczne dla różnych typów ekosystemów lądowych i wodnych. Zwierzęta synantropijne. Ocena wpływu różnych inwestycji na faunę. Kompensacja przyrodnicza i monitoring.20
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu taksonomii, klasyfikacji biologicznej oraz filogenetycznej zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie2
T-W-2Podstawy biologii rozowju zwierząt.2
T-W-3Ekologiczna klasyfikacja zwierząt. Czynniki ekologiczne o największym znaczeniu dla życia zwierząt.4
T-W-4Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców (ryby, płazy, gady, ptaki, ssaki) ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.12
T-W-5Fauna jako biowskaźnik stanu środowiska. Orgaznimy wodne o chrakterze wskaźnikowym (mięczaki, stawonogi, ryby). Ptaki i ssaki jako biondykatory stanu środowiska.4
T-W-6Obce gatunki zwierząt w Polsce - przyczyny inwazji, wpływ na różnorodność biologiczną i działania zaradcze.2
T-W-7Strategia ochrony zwierząt w Polsce. Ochrona gatunkowa zwierząt - kryteria wyboru gatunków do różnych form ochrony. Przegląd gatunków zwierząt objętych ochroną ścisłą (ssaki, ptaki, płazy, gady, ryby, mięczaki, stawonogi). Przyczyny wymierania gatunków zwierząt na świecie.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia13
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratoriach20
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń18
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury20
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia23
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C02_W01Zna podstawy taksonomi i systematyki zwierząt, potrafi zdiagnozować poszczególne taksony zwierząt i opisać ich środowisko życia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w organizmach oraz technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem przystosowań do otaczającego środowiska.
C-3Zdobycie umiejętności oznaczania zwierząt przy pomocy specjalistycznych kluczy.
C-2Wskazanie zagrożeń dla fauny wynikających z negatywnego oddziaływania człowieka na środowisko.
C-4Uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym.
Treści programoweT-A-1Budowa zewnętrzna i wewnętrzna wybranych grup zwierząt bezkręgowych (gąbki, parzydełkowe, żebropławy, robaki płaskie, pierścienice, mięczaki, nicienie, nitnikowce, stawonogi, szkarłupnie i osłonic). Przystosowania bezkręgowców w budowie ciała do środowiska.
T-L-1Obsługa mikroskopu świetlnego oraz stereoskopowego. Metody połowu oraz obserwacji bezkręgowców i kręgowców w ich naturalnych środowiskach. Rozpoznawanie i oznaczanie przy pomocy dostępnych kluczy i atlasów pospolitych i chronionych zwierząt bezkręgowych i kręgowych. Zespoły organizmów zwierząt charakterystyczne dla różnych typów ekosystemów lądowych i wodnych. Zwierzęta synantropijne. Ocena wpływu różnych inwestycji na faunę. Kompensacja przyrodnicza i monitoring.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu taksonomii, klasyfikacji biologicznej oraz filogenetycznej zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie
T-W-3Ekologiczna klasyfikacja zwierząt. Czynniki ekologiczne o największym znaczeniu dla życia zwierząt.
T-W-4Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców (ryby, płazy, gady, ptaki, ssaki) ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.
T-W-5Fauna jako biowskaźnik stanu środowiska. Orgaznimy wodne o chrakterze wskaźnikowym (mięczaki, stawonogi, ryby). Ptaki i ssaki jako biondykatory stanu środowiska.
T-W-6Obce gatunki zwierząt w Polsce - przyczyny inwazji, wpływ na różnorodność biologiczną i działania zaradcze.
T-W-7Strategia ochrony zwierząt w Polsce. Ochrona gatunkowa zwierząt - kryteria wyboru gatunków do różnych form ochrony. Przegląd gatunków zwierząt objętych ochroną ścisłą (ssaki, ptaki, płazy, gady, ryby, mięczaki, stawonogi). Przyczyny wymierania gatunków zwierząt na świecie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5film
M-6pokaz połączony z przeżyciem
M-3metoda przypadków
M-2wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada słabą znajmość cech morfologicznych i anatomicznych pozwalających na diagnostykę taksonomiczną zwierząt; nie zna biologii omawianych zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C02_W02Potrafi wskazać i zdefiniować najważniejsze zagrożenia dla fauny Polski związane z antropopresją.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w organizmach oraz technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-4Uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym.
C-3Zdobycie umiejętności oznaczania zwierząt przy pomocy specjalistycznych kluczy.
C-1Zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem przystosowań do otaczającego środowiska.
C-2Wskazanie zagrożeń dla fauny wynikających z negatywnego oddziaływania człowieka na środowisko.
Treści programoweT-A-1Budowa zewnętrzna i wewnętrzna wybranych grup zwierząt bezkręgowych (gąbki, parzydełkowe, żebropławy, robaki płaskie, pierścienice, mięczaki, nicienie, nitnikowce, stawonogi, szkarłupnie i osłonic). Przystosowania bezkręgowców w budowie ciała do środowiska.
T-L-1Obsługa mikroskopu świetlnego oraz stereoskopowego. Metody połowu oraz obserwacji bezkręgowców i kręgowców w ich naturalnych środowiskach. Rozpoznawanie i oznaczanie przy pomocy dostępnych kluczy i atlasów pospolitych i chronionych zwierząt bezkręgowych i kręgowych. Zespoły organizmów zwierząt charakterystyczne dla różnych typów ekosystemów lądowych i wodnych. Zwierzęta synantropijne. Ocena wpływu różnych inwestycji na faunę. Kompensacja przyrodnicza i monitoring.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu taksonomii, klasyfikacji biologicznej oraz filogenetycznej zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie
T-W-3Ekologiczna klasyfikacja zwierząt. Czynniki ekologiczne o największym znaczeniu dla życia zwierząt.
T-W-4Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców (ryby, płazy, gady, ptaki, ssaki) ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.
T-W-5Fauna jako biowskaźnik stanu środowiska. Orgaznimy wodne o chrakterze wskaźnikowym (mięczaki, stawonogi, ryby). Ptaki i ssaki jako biondykatory stanu środowiska.
T-W-6Obce gatunki zwierząt w Polsce - przyczyny inwazji, wpływ na różnorodność biologiczną i działania zaradcze.
T-W-7Strategia ochrony zwierząt w Polsce. Ochrona gatunkowa zwierząt - kryteria wyboru gatunków do różnych form ochrony. Przegląd gatunków zwierząt objętych ochroną ścisłą (ssaki, ptaki, płazy, gady, ryby, mięczaki, stawonogi). Przyczyny wymierania gatunków zwierząt na świecie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5film
M-2wykład problemowy
M-6pokaz połączony z przeżyciem
M-4dyskusja dydaktyczna
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aprobata
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zagrożeń fauny związnych z anropopresją bez wskazania określonych taksonów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C02_U01Potrafi zidentyfikować poszczególne taksony zwierząt w oparciu o ich cechy morfologiczne i anatomiczne, z wykorzystaniem kluczy do oznaczania fauny Polski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
ABI_1A_U02Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem przystosowań do otaczającego środowiska.
C-2Wskazanie zagrożeń dla fauny wynikających z negatywnego oddziaływania człowieka na środowisko.
C-3Zdobycie umiejętności oznaczania zwierząt przy pomocy specjalistycznych kluczy.
Treści programoweT-A-1Budowa zewnętrzna i wewnętrzna wybranych grup zwierząt bezkręgowych (gąbki, parzydełkowe, żebropławy, robaki płaskie, pierścienice, mięczaki, nicienie, nitnikowce, stawonogi, szkarłupnie i osłonic). Przystosowania bezkręgowców w budowie ciała do środowiska.
T-L-1Obsługa mikroskopu świetlnego oraz stereoskopowego. Metody połowu oraz obserwacji bezkręgowców i kręgowców w ich naturalnych środowiskach. Rozpoznawanie i oznaczanie przy pomocy dostępnych kluczy i atlasów pospolitych i chronionych zwierząt bezkręgowych i kręgowych. Zespoły organizmów zwierząt charakterystyczne dla różnych typów ekosystemów lądowych i wodnych. Zwierzęta synantropijne. Ocena wpływu różnych inwestycji na faunę. Kompensacja przyrodnicza i monitoring.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu taksonomii, klasyfikacji biologicznej oraz filogenetycznej zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie
T-W-3Ekologiczna klasyfikacja zwierząt. Czynniki ekologiczne o największym znaczeniu dla życia zwierząt.
T-W-4Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców (ryby, płazy, gady, ptaki, ssaki) ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.
T-W-5Fauna jako biowskaźnik stanu środowiska. Orgaznimy wodne o chrakterze wskaźnikowym (mięczaki, stawonogi, ryby). Ptaki i ssaki jako biondykatory stanu środowiska.
T-W-6Obce gatunki zwierząt w Polsce - przyczyny inwazji, wpływ na różnorodność biologiczną i działania zaradcze.
T-W-7Strategia ochrony zwierząt w Polsce. Ochrona gatunkowa zwierząt - kryteria wyboru gatunków do różnych form ochrony. Przegląd gatunków zwierząt objętych ochroną ścisłą (ssaki, ptaki, płazy, gady, ryby, mięczaki, stawonogi). Przyczyny wymierania gatunków zwierząt na świecie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5film
M-8ekspozycja
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z kolokwiów
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ppotrafi zidentyfikować wybrane taksony do gatunku, a pozostałe do rodziny, wykorzystując klucz do oznaczania zwierząt w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C02_U02Potrafi wskazać powiązania poszczególnych taksonów zwierząt ze środowiskiem i zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
Cel przedmiotuC-3Zdobycie umiejętności oznaczania zwierząt przy pomocy specjalistycznych kluczy.
C-4Uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym.
C-2Wskazanie zagrożeń dla fauny wynikających z negatywnego oddziaływania człowieka na środowisko.
Treści programoweT-A-1Budowa zewnętrzna i wewnętrzna wybranych grup zwierząt bezkręgowych (gąbki, parzydełkowe, żebropławy, robaki płaskie, pierścienice, mięczaki, nicienie, nitnikowce, stawonogi, szkarłupnie i osłonic). Przystosowania bezkręgowców w budowie ciała do środowiska.
T-L-1Obsługa mikroskopu świetlnego oraz stereoskopowego. Metody połowu oraz obserwacji bezkręgowców i kręgowców w ich naturalnych środowiskach. Rozpoznawanie i oznaczanie przy pomocy dostępnych kluczy i atlasów pospolitych i chronionych zwierząt bezkręgowych i kręgowych. Zespoły organizmów zwierząt charakterystyczne dla różnych typów ekosystemów lądowych i wodnych. Zwierzęta synantropijne. Ocena wpływu różnych inwestycji na faunę. Kompensacja przyrodnicza i monitoring.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu taksonomii, klasyfikacji biologicznej oraz filogenetycznej zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie
T-W-3Ekologiczna klasyfikacja zwierząt. Czynniki ekologiczne o największym znaczeniu dla życia zwierząt.
T-W-4Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców (ryby, płazy, gady, ptaki, ssaki) ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.
T-W-5Fauna jako biowskaźnik stanu środowiska. Orgaznimy wodne o chrakterze wskaźnikowym (mięczaki, stawonogi, ryby). Ptaki i ssaki jako biondykatory stanu środowiska.
T-W-6Obce gatunki zwierząt w Polsce - przyczyny inwazji, wpływ na różnorodność biologiczną i działania zaradcze.
T-W-7Strategia ochrony zwierząt w Polsce. Ochrona gatunkowa zwierząt - kryteria wyboru gatunków do różnych form ochrony. Przegląd gatunków zwierząt objętych ochroną ścisłą (ssaki, ptaki, płazy, gady, ryby, mięczaki, stawonogi). Przyczyny wymierania gatunków zwierząt na świecie.
Metody nauczaniaM-5film
M-7ćwiczenia przedmiotowe
M-8ekspozycja
M-4dyskusja dydaktyczna
M-6pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-1Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z kolokwiów
S-3Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wskazuje powiązania wybranych taksonów zwierząt ze środowiskiem oraz identyfikuje podstawowe zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C02_K01Kształtowanie świadomości wpływu działalności człowieka na kondycję środowiska i na zróżnicowanie fauny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
ABI_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego do innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-4Uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym.
Treści programoweT-L-1Obsługa mikroskopu świetlnego oraz stereoskopowego. Metody połowu oraz obserwacji bezkręgowców i kręgowców w ich naturalnych środowiskach. Rozpoznawanie i oznaczanie przy pomocy dostępnych kluczy i atlasów pospolitych i chronionych zwierząt bezkręgowych i kręgowych. Zespoły organizmów zwierząt charakterystyczne dla różnych typów ekosystemów lądowych i wodnych. Zwierzęta synantropijne. Ocena wpływu różnych inwestycji na faunę. Kompensacja przyrodnicza i monitoring.
T-A-1Budowa zewnętrzna i wewnętrzna wybranych grup zwierząt bezkręgowych (gąbki, parzydełkowe, żebropławy, robaki płaskie, pierścienice, mięczaki, nicienie, nitnikowce, stawonogi, szkarłupnie i osłonic). Przystosowania bezkręgowców w budowie ciała do środowiska.
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-8ekspozycja
M-4dyskusja dydaktyczna
M-6pokaz połączony z przeżyciem
M-5film
M-7ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność fauny oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0