Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: inżynieria jakości
Sylabus przedmiotu Modelowanie procesów produkcyjnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modelowanie procesów produkcyjnych | ||
Specjalność | Lean Management | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe informacje o organizacji systemów produkcyjnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy na temat modelowania procesów produkcyjnych. |
C-2 | Zdobycie umiejętności związanych z modelowaniem procesów produkcyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Idetyfikacja parametrów eksploatacyjjnych systemu produkcyjnego. | 4 |
T-L-2 | Opracowanie modelu symulacyjnego pozwalającego na identyfikowanie wąskich gardeł w systemie produkcyjnym. | 4 |
T-L-3 | Uzupełnienie modelu symulacyjnego o przenośniki taśmowe, roboty przemysłowe i magazyny buforowe. | 4 |
T-L-4 | Opracowanie modelu symulacyjnego pozwalającego na modelowanie produkcji seryjnej. | 6 |
T-L-5 | Opracowanie modelu symulacyjnego pozwalającego na analizę wpływu szeregowania zleceń produkcyjnych na efektywność pracy systemu produkcyjnego | 6 |
T-L-6 | Modelowanie procesów produkcyjnych o alternatywnych marszrutach technologicznych | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia teorii modelowania i symulacji procesów logistycznych | 5 |
T-W-2 | Metodyka modelowania symulacyjnego, modele zdarzeń dyskretnych i ciągłych. Model abstrakcyjny, konceptualny, model fizyczny. Metodyka projektowania eksperymentu symulacyjnego, projektowanie eksperymentów (DOE) | 5 |
T-W-3 | Modelowanie procesów produkcyjnych z zastosowaniem programu Plant Simulation. Identyfikacja parametrów eksploatacyjnych systemów produkcyjnych. Wykrywanie i usuwanie wąskich gardeł. Zastosowanie badań symulacyjnych do szeregowania zleceń produkcyjnych. Omówienie komputerowych narzędzi służących do modelowania i symulacji procesów produkcyjnych. | 20 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. Zainstalowanie programu. | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach | 6 |
A-W-3 | Czytanie literatury | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne połaczone z analizą i rozwiązywaniem zadanych problemów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Rozmowa na temat związany z przedmiotem |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_LM/03_W01 Ma wiedzę z zakresu modelowania procesów produkcyjnych | ZIIP_2A_W12, ZIIP_2A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_LM/03_U01 Potrafi opracować model symulacyjny, przeprowadzić badania symulacyjne proceśów produkcyjnych oraz wyciągnośc prawidłowe wnioski. | ZIIP_2A_U08, ZIIP_2A_U16, ZIIP_2A_U21 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_LM/03_W01 Ma wiedzę z zakresu modelowania procesów produkcyjnych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opisać etapy procesu badań symulacyjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_LM/03_U01 Potrafi opracować model symulacyjny, przeprowadzić badania symulacyjne proceśów produkcyjnych oraz wyciągnośc prawidłowe wnioski. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opracować model odzwierciedlający przykładowe procesy produkcyjne, przeprowadzić badania symulacyjne oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zdanowicz R., Modelowanie i symulacja procesów wytwarzania, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2007, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2007, 2007
- Andrzej Jardzioch, Sterowanie elastycznymi systemami obróbkowymi z zastosowaniem metod sztucznej inteligencji, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2009, 2009
- ZDANOWICZ R., ŚWIDER J., Komputerowe modelowanie procesów wytwórczych, Gliwice, Gliwice, 2013
Literatura dodatkowa
- J.Cyklis, W. Pierzchała, Modelowanie procesów dyskretnych, Politechnika Krakowska, Kraków 1995, 2011, Zeszyt Naukowy nr 3