Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Urbaniak <Magdalena.Urbaniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Bajwoluk <Artur.Bajwoluk@zut.edu.pl>, Paweł Gutowski <Pawel.Gutowski@zut.edu.pl>, Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl>, Marta Rybkiewicz <Marta.Abrahamowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,50,40zaliczenie
wykładyW1 30 2,50,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki - w tym podstawy rachunku różniczkowego i całkowego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami mechaniki ogólnej.
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia analizy statycznej prostych, płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze oraz ukształtowanie umiejętności opisu i analizy ruchu punktu oraz prostych przypadków ruchu bryły sztywnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Płaski zbieżny układ sił - metoda geometryczna. Płaski zbieżny układ sił - metoda analityczna (równania równowagi). Moment siły względem punktu. Płaski dowolny układ sił - równania równowagi. Płaski dowolny układ sił i płaski układ sił równoległych - równania równowagi. Tarcie ślizgowe i prawa tarcia. Opory przy toczeniu się ciał. Przestrzenny zbieżny układ sił. Moment siły względem osi. Przestrzenny dowolny układ sił. Środki ciężkości - obliczenia i wydanie pracy domowej. Kinematyka punktu - równania ruchu, prędkości i przyspieszenia. Ruch obrotowy i ruch płaski ciała sztywnego. Przekazywanie ruchów. Dynamika punktu. Dynamika ruchu obrotowego.28
T-A-2Zaliczenie2
30
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe z mechaniki. Prawa Newtona. Jednostki siły. Zasady statyki. Więzy i ich reakcje. Płaski zbieżny układ sił. Wypadkowa sił zbieżnych. Równowaga płaskiego układu sił zbieżnych. Twierdzenie o równowadze trzech sił. Równania równowagi płaskiego układu sił zbieżnych. Moment siły względem punktu. Para sił i moment pary sił. Redukcja sił działających w jednej płaszczyźnie do siły i pary sił. Równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił. Tarcie i prawa tarcia. Przestrzenny zbieżny układ sił - równania równowagi. Moment siły względem osi. Dowolny przestrzenny układ sił. Redukcja dowolnego przestrzennego układu sił do siły i pary sił. Równania równowagi. Środki ciężkości bryły, powierzchni i linii. Kinematyka punktu: a) równania ruchu punktu, b) prędkość i przyspieszenie punktu. Ruch postępowy i ruch obrotowy ciała sztywnego. Ruch płaski ciała sztywnego. Prędkości i przyspieszenia w ruchu płaskim. Dynamika punktu. Równanie różniczkowe ruchu punktu. Praca siły, moc siły, energia kinetyczna i energia potencjalna punktu materialnego. Twierdzenie o energii kinetycznej. Prawo zachowania energii mechanicznej. Pęd i moment pędu punktu materialnego. Moment bezwładności ciała materialnego. Dynamika ruchu postępowego i obrotowego ciała sztywnego.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Wkład własny studenta32
62
wykłady
A-W-1Wkład własny studenta29
A-W-2Egzamin końcowy4
A-W-3uczestnictwo w zajęciach30
63

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne - praktyczne rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie całej grupy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych oraz na podstawie przeprowadzonych sprawdzianów i oddanych prac domowych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń audytoryjnych na podstawie przeprowadzonych dwóch pisemnych kolokwiów i dwóch sprawdzianów.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy składający się z części pisemnej (105 min.) i odpowiedzi ustnej. Można do niego przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczeń z ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę umożliwiającą prowadzenie analiz statycznych prostych, płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze oraz wiedzę niezbędną do opisu kinematyki i dynamiki ruchu punktu oraz kinematyki ruchu obrotowego i płaskiego bryły sztywnej.
ZIIP_1A_W02, ZIIP_1A_W14C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić analizy statyczne prostych, płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze. Powinien umieć także przeprowadzić analizę ruchu punktu i analizę prostych przypadków ruchu bryły sztywnej.
ZIIP_1A_U02, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U19, ZIIP_1A_U22C-2T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/04_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość konieczności prowadzenia szczegółowych analiz mechanicznych - statycznych, kinematycznych i dynamicznych tworzonych i eksploatowanych obiektów i ich poszczególnych elementów.
ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K03C-2T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę umożliwiającą prowadzenie analiz statycznych prostych, płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze oraz wiedzę niezbędną do opisu kinematyki i dynamiki ruchu punktu oraz kinematyki ruchu obrotowego i płaskiego bryły sztywnej.
2,0- Student nie zna jednostek takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, prędkość, przyspieszenie. - Nie potrafi zdefiniować pojęcia momentu siły wzglądem punktu i momentu siły względem osi. - Nie potrafi zdefiniować warunków równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Nie potrafi zdefiniować warunków równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Nie potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch punktu i ruch obrotowy bryły sztywnej. - Nie zna praw Newtona. - Nie zna prawa zachowania energii mechanicznej.
3,0- Student zna jednostki takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, prędkość, przyspieszenie. - Potrafi zdefiniować pojęcie momentu siły wzglądem punktu i momentu siły względem osi. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowoln układu sił. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujące ruch punktu i ruch obrotowy bryły sztywnej. - Zna prawa Newtona. - Zna prawo zachowania energii mechanicznej.
3,5- Student zna jednostki takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, prędkość, przyspieszenie. - Potrafi zdefiniować pojęcie momentu siły wzglądem punktu i momentu siły względem osi. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujące ruch punktu i i zdefiniować zależności zachodzące między nimi. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujące ruch obrotowy bryły sztywnej i zdefiniować zależności zachodzące między nimi.. - Potrafi opisać zjawisko tarcia i zna prawa tarcia. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu przy znanych równaniach ruchu i potrafi obliczyć promień krzywizny. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu bryły sztywnej przy przeniesieniu ruchu obrotowego. - Zna prawa Newtona. - Zna prawo zachowania energii mechanicznej.
4,0- Student zna jednostki takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, prędkość, przyspieszenie. - Potrafi zdefiniować pojęcie momentu siły wzglądem punktu i momentu siły względem osi. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujące ruch punktu i i zdefiniować zależności zachodzące między nimi. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujące ruch obrotowy bryły sztywnej i zdefiniować zależności zachodzące między nimi.. - Potrafi opisać zjawisko tarcia i zna prawa tarcia. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu przy znanych równaniach ruchu i potrafi obliczyć promień krzywizny. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu bryły sztywnej przy przeniesieniu ruchu obrotowego. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu bryły sztywnej przy przeniesieniu postępowego i ruchu obrotowego. - Zna prawa Newtona. - Zna prawo zachowania energii mechanicznej. - Potrafi sformułować równania równowagi dla płaskiego dowolnego i przestrzennego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi. - Potrafi zformułować równania równowagi i dla układów, w których występuje tarcie.
4,5Wymagania takie same jak na ocenę 4,0, plus umiejętność przeprowadzenia analizy efektywności wybranej procedury obliczeniowej i umiejętność znajdywania rozwiązań alternatywnych.
5,0Wymagania takie same jak na ocenę 4,5, plus umiejętność wskazania możliwości praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy z zakresu mechaniki.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić analizy statyczne prostych, płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze. Powinien umieć także przeprowadzić analizę ruchu punktu i analizę prostych przypadków ruchu bryły sztywnej.
2,0- Student nie potrafi napisać równań równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił. - Nie potrafi napisać równania momentu siły względem punktu. - Nie potrafi napisać równania momentu siły względem osi. - Nie potrafi napisać równań równowagi dla przestrzennego dowolnego układu sił. - Nie potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu przy znanych prostych równaniach ruchu.
3,0- Student potrafi napisać równania równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił oraz dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu przy znanych równaniach ruchu.
3,5- Student potrafi napisać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego dowolnego układu sił. - Potrafi napisać równania równowagi dla układów, w których występują siły tarcia. - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenie punktu przy znanych równaniach ruchu. Potrafi obliczyć promień krzywizny - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu przy przeniesieniu ruchu obrotowego
4,0- Student potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego układu sił. - Potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla układów, w których występują siły tarcia. - Potrafi napisać równania ruchu punktu, a następnie obliczyć jego prędkości i przyspieszenie. Potrafi obliczyć promień krzywizny. - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu przy przeniesieniu ruchu postępowego i obrotowego.
4,5- Student potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego układu sił oraz potrafi napisać równania alternatywne. - Potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla układów, w których występują siły tarcia. - Potrafi przeprowadzić pełną analizę ruchu punktu. - Potrafi przeprowadzić pełną analizę ruchu w przypadku przeniesienia ruchu postępowego i obrotowego.
5,0- Student potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego układu sił oraz potrafi zaproponować alternatywny - układ (układy) równań i uzasadnić, który z nich jest najlepszy. - Potrafi przeprowadzić pełna analizę ruchu punktu. - Potrafi przeprowadzić pełną analizę ruchu w przypadku przeniesienia ruchu postępowego i obrotowego. Potrafi przeprowadzić analizę efektywności wybranej procedury obliczeniowej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/04_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość konieczności prowadzenia szczegółowych analiz mechanicznych - statycznych, kinematycznych i dynamicznych tworzonych i eksploatowanych obiektów i ich poszczególnych elementów.
2,0- Student nie ma świadomości ważności wiedzy z mechaniki ogólnej w procesie projektowania maszyn oraz innych konstrukcji mechanicznych i ich poszczególnych elementów. - Student nie ma świadomości ważności wiedzy z mechaniki ogólnej przy eksploatacji maszyn oraz innych konstrukcji mechanicznych i ich poszczególnych elementów.
3,0- Student ma świadomość ważności wiedzy z mechaniki ogólnej w procesie projektowania elementów maszyn oraz innych konstrukcji mechanicznych i ich poszczególnych elementów oraz ma świadomość ważności doboru odpowiednich technik i metod obliczeniowych. - Student ma świadomość ważności wiedzy z mechaniki ogólnej przy eksploatacji maszyn oraz innych konstrukcji mechanicznych.
3,5- Student spełnia wymagania na ocenę 3.0 oraz wykazuje dbałość o poprawne rozwiązanie zadanych zadań przy wykorzystaniu wiedzy podanej na zajęciach.
4,0- Student spełnia wymagania na ocenę 3.5 oraz wykazuje potrzebę krytycznej oceny uzyskanych wyników.
4,5- Student spełnia wymagania na ocenę 4.0 oraz wykazuje możliwość dojścia do rozwiązania różnymi metodami. - Student wykazuje otwartość na pracę w zespole.
5,0- Student spełnia wymagania na ocenę 4.5 oraz wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy z zakresu mechaniki ogólnej i doskonalenia umiejętności praktycznego jej wykorzystania.

Literatura podstawowa

  1. Leyko J., Mechanika ogólna, PWN, Warszawa, 2010, t. 1 Statyka i kinematyka, t. 2 - Dynamika
  2. Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa, 2009
  3. Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN, Warszawa, 1978, t. 1 - Statyka, t. 2 - Kinematyka i dynamika
  4. Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Meriam J.L., Kraige L.G., Engineering Mechanics, John Wiley and Sons, New York, 1987, V. 1 - Statics
  2. Giergiel J., Uhl T., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN, Warszawa, 1987

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Płaski zbieżny układ sił - metoda geometryczna. Płaski zbieżny układ sił - metoda analityczna (równania równowagi). Moment siły względem punktu. Płaski dowolny układ sił - równania równowagi. Płaski dowolny układ sił i płaski układ sił równoległych - równania równowagi. Tarcie ślizgowe i prawa tarcia. Opory przy toczeniu się ciał. Przestrzenny zbieżny układ sił. Moment siły względem osi. Przestrzenny dowolny układ sił. Środki ciężkości - obliczenia i wydanie pracy domowej. Kinematyka punktu - równania ruchu, prędkości i przyspieszenia. Ruch obrotowy i ruch płaski ciała sztywnego. Przekazywanie ruchów. Dynamika punktu. Dynamika ruchu obrotowego.28
T-A-2Zaliczenie2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe z mechaniki. Prawa Newtona. Jednostki siły. Zasady statyki. Więzy i ich reakcje. Płaski zbieżny układ sił. Wypadkowa sił zbieżnych. Równowaga płaskiego układu sił zbieżnych. Twierdzenie o równowadze trzech sił. Równania równowagi płaskiego układu sił zbieżnych. Moment siły względem punktu. Para sił i moment pary sił. Redukcja sił działających w jednej płaszczyźnie do siły i pary sił. Równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił. Tarcie i prawa tarcia. Przestrzenny zbieżny układ sił - równania równowagi. Moment siły względem osi. Dowolny przestrzenny układ sił. Redukcja dowolnego przestrzennego układu sił do siły i pary sił. Równania równowagi. Środki ciężkości bryły, powierzchni i linii. Kinematyka punktu: a) równania ruchu punktu, b) prędkość i przyspieszenie punktu. Ruch postępowy i ruch obrotowy ciała sztywnego. Ruch płaski ciała sztywnego. Prędkości i przyspieszenia w ruchu płaskim. Dynamika punktu. Równanie różniczkowe ruchu punktu. Praca siły, moc siły, energia kinetyczna i energia potencjalna punktu materialnego. Twierdzenie o energii kinetycznej. Prawo zachowania energii mechanicznej. Pęd i moment pędu punktu materialnego. Moment bezwładności ciała materialnego. Dynamika ruchu postępowego i obrotowego ciała sztywnego.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Wkład własny studenta32
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wkład własny studenta29
A-W-2Egzamin końcowy4
A-W-3uczestnictwo w zajęciach30
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/04_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę umożliwiającą prowadzenie analiz statycznych prostych, płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze oraz wiedzę niezbędną do opisu kinematyki i dynamiki ruchu punktu oraz kinematyki ruchu obrotowego i płaskiego bryły sztywnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W02ma wiedzę z fizyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu, rozumienia i modelowania problemów
ZIIP_1A_W14ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami mechaniki ogólnej.
Treści programoweT-W-1Pojęcia podstawowe z mechaniki. Prawa Newtona. Jednostki siły. Zasady statyki. Więzy i ich reakcje. Płaski zbieżny układ sił. Wypadkowa sił zbieżnych. Równowaga płaskiego układu sił zbieżnych. Twierdzenie o równowadze trzech sił. Równania równowagi płaskiego układu sił zbieżnych. Moment siły względem punktu. Para sił i moment pary sił. Redukcja sił działających w jednej płaszczyźnie do siły i pary sił. Równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił. Tarcie i prawa tarcia. Przestrzenny zbieżny układ sił - równania równowagi. Moment siły względem osi. Dowolny przestrzenny układ sił. Redukcja dowolnego przestrzennego układu sił do siły i pary sił. Równania równowagi. Środki ciężkości bryły, powierzchni i linii. Kinematyka punktu: a) równania ruchu punktu, b) prędkość i przyspieszenie punktu. Ruch postępowy i ruch obrotowy ciała sztywnego. Ruch płaski ciała sztywnego. Prędkości i przyspieszenia w ruchu płaskim. Dynamika punktu. Równanie różniczkowe ruchu punktu. Praca siły, moc siły, energia kinetyczna i energia potencjalna punktu materialnego. Twierdzenie o energii kinetycznej. Prawo zachowania energii mechanicznej. Pęd i moment pędu punktu materialnego. Moment bezwładności ciała materialnego. Dynamika ruchu postępowego i obrotowego ciała sztywnego.
T-A-1Płaski zbieżny układ sił - metoda geometryczna. Płaski zbieżny układ sił - metoda analityczna (równania równowagi). Moment siły względem punktu. Płaski dowolny układ sił - równania równowagi. Płaski dowolny układ sił i płaski układ sił równoległych - równania równowagi. Tarcie ślizgowe i prawa tarcia. Opory przy toczeniu się ciał. Przestrzenny zbieżny układ sił. Moment siły względem osi. Przestrzenny dowolny układ sił. Środki ciężkości - obliczenia i wydanie pracy domowej. Kinematyka punktu - równania ruchu, prędkości i przyspieszenia. Ruch obrotowy i ruch płaski ciała sztywnego. Przekazywanie ruchów. Dynamika punktu. Dynamika ruchu obrotowego.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne - praktyczne rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie całej grupy.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy składający się z części pisemnej (105 min.) i odpowiedzi ustnej. Można do niego przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczeń z ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- Student nie zna jednostek takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, prędkość, przyspieszenie. - Nie potrafi zdefiniować pojęcia momentu siły wzglądem punktu i momentu siły względem osi. - Nie potrafi zdefiniować warunków równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Nie potrafi zdefiniować warunków równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Nie potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch punktu i ruch obrotowy bryły sztywnej. - Nie zna praw Newtona. - Nie zna prawa zachowania energii mechanicznej.
3,0- Student zna jednostki takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, prędkość, przyspieszenie. - Potrafi zdefiniować pojęcie momentu siły wzglądem punktu i momentu siły względem osi. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowoln układu sił. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujące ruch punktu i ruch obrotowy bryły sztywnej. - Zna prawa Newtona. - Zna prawo zachowania energii mechanicznej.
3,5- Student zna jednostki takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, prędkość, przyspieszenie. - Potrafi zdefiniować pojęcie momentu siły wzglądem punktu i momentu siły względem osi. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujące ruch punktu i i zdefiniować zależności zachodzące między nimi. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujące ruch obrotowy bryły sztywnej i zdefiniować zależności zachodzące między nimi.. - Potrafi opisać zjawisko tarcia i zna prawa tarcia. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu przy znanych równaniach ruchu i potrafi obliczyć promień krzywizny. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu bryły sztywnej przy przeniesieniu ruchu obrotowego. - Zna prawa Newtona. - Zna prawo zachowania energii mechanicznej.
4,0- Student zna jednostki takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, prędkość, przyspieszenie. - Potrafi zdefiniować pojęcie momentu siły wzglądem punktu i momentu siły względem osi. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujące ruch punktu i i zdefiniować zależności zachodzące między nimi. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujące ruch obrotowy bryły sztywnej i zdefiniować zależności zachodzące między nimi.. - Potrafi opisać zjawisko tarcia i zna prawa tarcia. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu przy znanych równaniach ruchu i potrafi obliczyć promień krzywizny. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu bryły sztywnej przy przeniesieniu ruchu obrotowego. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu bryły sztywnej przy przeniesieniu postępowego i ruchu obrotowego. - Zna prawa Newtona. - Zna prawo zachowania energii mechanicznej. - Potrafi sformułować równania równowagi dla płaskiego dowolnego i przestrzennego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi. - Potrafi zformułować równania równowagi i dla układów, w których występuje tarcie.
4,5Wymagania takie same jak na ocenę 4,0, plus umiejętność przeprowadzenia analizy efektywności wybranej procedury obliczeniowej i umiejętność znajdywania rozwiązań alternatywnych.
5,0Wymagania takie same jak na ocenę 4,5, plus umiejętność wskazania możliwości praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy z zakresu mechaniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/04_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić analizy statyczne prostych, płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze. Powinien umieć także przeprowadzić analizę ruchu punktu i analizę prostych przypadków ruchu bryły sztywnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U02ma umiejętności w zakresie doradztwa technicznego i technologicznego w wybranym obszarze inżynierii produkcji
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U19potrafi wykorzystać w zadaniach inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
ZIIP_1A_U22ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia analizy statycznej prostych, płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze oraz ukształtowanie umiejętności opisu i analizy ruchu punktu oraz prostych przypadków ruchu bryły sztywnej
Treści programoweT-W-1Pojęcia podstawowe z mechaniki. Prawa Newtona. Jednostki siły. Zasady statyki. Więzy i ich reakcje. Płaski zbieżny układ sił. Wypadkowa sił zbieżnych. Równowaga płaskiego układu sił zbieżnych. Twierdzenie o równowadze trzech sił. Równania równowagi płaskiego układu sił zbieżnych. Moment siły względem punktu. Para sił i moment pary sił. Redukcja sił działających w jednej płaszczyźnie do siły i pary sił. Równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił. Tarcie i prawa tarcia. Przestrzenny zbieżny układ sił - równania równowagi. Moment siły względem osi. Dowolny przestrzenny układ sił. Redukcja dowolnego przestrzennego układu sił do siły i pary sił. Równania równowagi. Środki ciężkości bryły, powierzchni i linii. Kinematyka punktu: a) równania ruchu punktu, b) prędkość i przyspieszenie punktu. Ruch postępowy i ruch obrotowy ciała sztywnego. Ruch płaski ciała sztywnego. Prędkości i przyspieszenia w ruchu płaskim. Dynamika punktu. Równanie różniczkowe ruchu punktu. Praca siły, moc siły, energia kinetyczna i energia potencjalna punktu materialnego. Twierdzenie o energii kinetycznej. Prawo zachowania energii mechanicznej. Pęd i moment pędu punktu materialnego. Moment bezwładności ciała materialnego. Dynamika ruchu postępowego i obrotowego ciała sztywnego.
T-A-1Płaski zbieżny układ sił - metoda geometryczna. Płaski zbieżny układ sił - metoda analityczna (równania równowagi). Moment siły względem punktu. Płaski dowolny układ sił - równania równowagi. Płaski dowolny układ sił i płaski układ sił równoległych - równania równowagi. Tarcie ślizgowe i prawa tarcia. Opory przy toczeniu się ciał. Przestrzenny zbieżny układ sił. Moment siły względem osi. Przestrzenny dowolny układ sił. Środki ciężkości - obliczenia i wydanie pracy domowej. Kinematyka punktu - równania ruchu, prędkości i przyspieszenia. Ruch obrotowy i ruch płaski ciała sztywnego. Przekazywanie ruchów. Dynamika punktu. Dynamika ruchu obrotowego.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne - praktyczne rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie całej grupy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń audytoryjnych na podstawie przeprowadzonych dwóch pisemnych kolokwiów i dwóch sprawdzianów.
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych oraz na podstawie przeprowadzonych sprawdzianów i oddanych prac domowych.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy składający się z części pisemnej (105 min.) i odpowiedzi ustnej. Można do niego przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczeń z ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- Student nie potrafi napisać równań równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił. - Nie potrafi napisać równania momentu siły względem punktu. - Nie potrafi napisać równania momentu siły względem osi. - Nie potrafi napisać równań równowagi dla przestrzennego dowolnego układu sił. - Nie potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu przy znanych prostych równaniach ruchu.
3,0- Student potrafi napisać równania równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił oraz dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu przy znanych równaniach ruchu.
3,5- Student potrafi napisać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego dowolnego układu sił. - Potrafi napisać równania równowagi dla układów, w których występują siły tarcia. - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenie punktu przy znanych równaniach ruchu. Potrafi obliczyć promień krzywizny - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu przy przeniesieniu ruchu obrotowego
4,0- Student potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego układu sił. - Potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla układów, w których występują siły tarcia. - Potrafi napisać równania ruchu punktu, a następnie obliczyć jego prędkości i przyspieszenie. Potrafi obliczyć promień krzywizny. - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu przy przeniesieniu ruchu postępowego i obrotowego.
4,5- Student potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego układu sił oraz potrafi napisać równania alternatywne. - Potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla układów, w których występują siły tarcia. - Potrafi przeprowadzić pełną analizę ruchu punktu. - Potrafi przeprowadzić pełną analizę ruchu w przypadku przeniesienia ruchu postępowego i obrotowego.
5,0- Student potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego układu sił oraz potrafi zaproponować alternatywny - układ (układy) równań i uzasadnić, który z nich jest najlepszy. - Potrafi przeprowadzić pełna analizę ruchu punktu. - Potrafi przeprowadzić pełną analizę ruchu w przypadku przeniesienia ruchu postępowego i obrotowego. Potrafi przeprowadzić analizę efektywności wybranej procedury obliczeniowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/04_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość konieczności prowadzenia szczegółowych analiz mechanicznych - statycznych, kinematycznych i dynamicznych tworzonych i eksploatowanych obiektów i ich poszczególnych elementów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia analizy statycznej prostych, płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze oraz ukształtowanie umiejętności opisu i analizy ruchu punktu oraz prostych przypadków ruchu bryły sztywnej
Treści programoweT-W-1Pojęcia podstawowe z mechaniki. Prawa Newtona. Jednostki siły. Zasady statyki. Więzy i ich reakcje. Płaski zbieżny układ sił. Wypadkowa sił zbieżnych. Równowaga płaskiego układu sił zbieżnych. Twierdzenie o równowadze trzech sił. Równania równowagi płaskiego układu sił zbieżnych. Moment siły względem punktu. Para sił i moment pary sił. Redukcja sił działających w jednej płaszczyźnie do siły i pary sił. Równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił. Tarcie i prawa tarcia. Przestrzenny zbieżny układ sił - równania równowagi. Moment siły względem osi. Dowolny przestrzenny układ sił. Redukcja dowolnego przestrzennego układu sił do siły i pary sił. Równania równowagi. Środki ciężkości bryły, powierzchni i linii. Kinematyka punktu: a) równania ruchu punktu, b) prędkość i przyspieszenie punktu. Ruch postępowy i ruch obrotowy ciała sztywnego. Ruch płaski ciała sztywnego. Prędkości i przyspieszenia w ruchu płaskim. Dynamika punktu. Równanie różniczkowe ruchu punktu. Praca siły, moc siły, energia kinetyczna i energia potencjalna punktu materialnego. Twierdzenie o energii kinetycznej. Prawo zachowania energii mechanicznej. Pęd i moment pędu punktu materialnego. Moment bezwładności ciała materialnego. Dynamika ruchu postępowego i obrotowego ciała sztywnego.
T-A-1Płaski zbieżny układ sił - metoda geometryczna. Płaski zbieżny układ sił - metoda analityczna (równania równowagi). Moment siły względem punktu. Płaski dowolny układ sił - równania równowagi. Płaski dowolny układ sił i płaski układ sił równoległych - równania równowagi. Tarcie ślizgowe i prawa tarcia. Opory przy toczeniu się ciał. Przestrzenny zbieżny układ sił. Moment siły względem osi. Przestrzenny dowolny układ sił. Środki ciężkości - obliczenia i wydanie pracy domowej. Kinematyka punktu - równania ruchu, prędkości i przyspieszenia. Ruch obrotowy i ruch płaski ciała sztywnego. Przekazywanie ruchów. Dynamika punktu. Dynamika ruchu obrotowego.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne - praktyczne rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie całej grupy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń audytoryjnych na podstawie przeprowadzonych dwóch pisemnych kolokwiów i dwóch sprawdzianów.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy składający się z części pisemnej (105 min.) i odpowiedzi ustnej. Można do niego przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczeń z ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- Student nie ma świadomości ważności wiedzy z mechaniki ogólnej w procesie projektowania maszyn oraz innych konstrukcji mechanicznych i ich poszczególnych elementów. - Student nie ma świadomości ważności wiedzy z mechaniki ogólnej przy eksploatacji maszyn oraz innych konstrukcji mechanicznych i ich poszczególnych elementów.
3,0- Student ma świadomość ważności wiedzy z mechaniki ogólnej w procesie projektowania elementów maszyn oraz innych konstrukcji mechanicznych i ich poszczególnych elementów oraz ma świadomość ważności doboru odpowiednich technik i metod obliczeniowych. - Student ma świadomość ważności wiedzy z mechaniki ogólnej przy eksploatacji maszyn oraz innych konstrukcji mechanicznych.
3,5- Student spełnia wymagania na ocenę 3.0 oraz wykazuje dbałość o poprawne rozwiązanie zadanych zadań przy wykorzystaniu wiedzy podanej na zajęciach.
4,0- Student spełnia wymagania na ocenę 3.5 oraz wykazuje potrzebę krytycznej oceny uzyskanych wyników.
4,5- Student spełnia wymagania na ocenę 4.0 oraz wykazuje możliwość dojścia do rozwiązania różnymi metodami. - Student wykazuje otwartość na pracę w zespole.
5,0- Student spełnia wymagania na ocenę 4.5 oraz wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy z zakresu mechaniki ogólnej i doskonalenia umiejętności praktycznego jej wykorzystania.