Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia (zajęcia uzupełniające):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia (zajęcia uzupełniające)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Baranowska <Jolanta.Baranowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć z chemii ogólnej na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć uzupełniających z chemii jest przypomnienie, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych pojęć z zakresu chemii ogólnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe pojęcia chemiczne: atom, częsteczka, jon, mieszanina a rowtwór, mol, masa molowa, liczba masowa i liczba atomowa pierwiastka. Układ okresowy pierwiastków: podstawowe symbole i nazwy pierwiastków, klasyfikacja pierwiastków. Skład substancji, wzory i nazewnictwo podstawowcyh związków chemicznych: tlenki, wodorotlenki, kwasy, sole. Przemiany substancji przedstawione równaniami. Proste obliczenia chemiczne: bilansowanie rerakcji chemicznych, obliczenia na podstawie równań reakcji chemicznych.10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
10

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająco-aktywizująca: wykład informacyjny z elementami dyskusji zwiazanej z przekazywanymi treściami

Sposoby oceny

dla tego przedmiotu nie są określone sposoby oceny

Literatura podstawowa

  1. Jan Kalembkiewicz, Bogdan Papciak, Chemia ogólna i nieorganiczna. Pierwiastki i związki chemiczne. Surowce i produkty nieorganiczne. Obliczenia chemiczne i problemy, Politechnika Rzeszowska, 2021
  2. Mariola Saternus, Obliczenia chemiczne dla metalurgów, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
  3. Jan Kalembkiewicz, Bogdan Papciak, Chemia ogólna i nieorganiczna. Podstawy chemii. Roztwory i procesy w roztworach. Obliczenia chemiczne i problemy, Politechnika Rzeszowska, 2021
  4. Krzysztof Pazdro, Anna Rola-Noworyta, Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej, Oficyna Edykacyjna, Warszawa, 2013

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe pojęcia chemiczne: atom, częsteczka, jon, mieszanina a rowtwór, mol, masa molowa, liczba masowa i liczba atomowa pierwiastka. Układ okresowy pierwiastków: podstawowe symbole i nazwy pierwiastków, klasyfikacja pierwiastków. Skład substancji, wzory i nazewnictwo podstawowcyh związków chemicznych: tlenki, wodorotlenki, kwasy, sole. Przemiany substancji przedstawione równaniami. Proste obliczenia chemiczne: bilansowanie rerakcji chemicznych, obliczenia na podstawie równań reakcji chemicznych.10
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta